نام و نام خانوادگی: نرگس احمدزاده
پایه: نهم
نام شهر و استان: مشکین شهر - اردبیل
میانگین تراز: 5600
از چه سالی عضو کانون بوده: 2سال
شغل و تحصیلات مادر: خانه دار - دیپلم
شغل و تحصیلات پدر: آزاد - دیپلم
مصاحبهگر: شیده شیرازی
شما به توصیه چه کسی در آزمون ثبت نام کردید؟ دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
توسط مدیر مدرسه ابتدایی با کانون آشنا شدم. بزرگترین دستاورد برای من آشنا شدن با محیط شبیه سازی شده آزمون سمپاد و آموزش تحلیل آزمون بود. شرکت منظم در آزمونها استرس من را از آزمون اصلی بسیار کم کرد و یاد گرفتم چطور زمانم را مدیریت کنم.
مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟ چگونه برنامهریزی میکردید؟
بله، برنامه راهبردی کانون قطب نمای اصلی من بود. من برنامه شخصی خودم را بر اساس آن تنظیم میکردم. معمولاً یک برنامه هفتگی مینوشتم که در آن، اولویت با مطالعه دروسی بود که برای آزمون بعدی طبق برنامه راهبردی تعیین شده بود، اما دروس پایه را هم به صورت مرور در برنامه میگنجاندم.
آیا در آزمون هدفگذاری و مشابه پارسال هم شرکت میکردید؟ دلیل آن چیست؟
بله، حتماً شرکت میکردم. آزمونهای مبحثی برای من مثل یک دورهی فشرده و تمرینی عالی بود تا یک مبحث خاص را به نقطه قوت تبدیل کنم. آزمونهای مشابه پارسال هم به من کمک میکرد تا خودم را در شرایط یک کنکور واقعی بسنجم و نقاط ضعف اصلیام را پیدا کنم.
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
من از چند کارنامه به طور منظم استفاده میکردم: 1-کارنامه اصلی: برای دیدن رتبه و تراز کلی و مقایسه با کارنامه هدف. 2-کارنامه پروژهای: زیرا میخواستم میانگین تراز و پیشرفت و پسرفت خود را مشاهده کنم.
کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه بود؟
زبان انگلیسی نقطه قوت من است. روش مطالعهام شامل یادگیری روزانه لغات، تستزنی منظم برای گرامر، و حل روزانه یک متن Reading بود. همچنین از فلش کارت برای مرور لغات استفاده میکردم.
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟
بله، درس عربی برای من اینگونه بود. ابتدا در ترجمه و درک مطلب مشکل داشتم. با تغییر روش و تمرین روزانه متنهای عربی، یادگیری قواعد پایه و تستزنی هدفمند، توانستم آن را به یکی از نقاط قوتم تبدیل کنم.
روزی چند ساعت درس میخواندید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص میدادید؟
به طور میانگین روزهای عادی حدود 3-4 ساعت مطالعه مفید داشتم. من سعی میکردم تقریباً 60% از زمانم را به مطالعه اولیه و یادگیری (خواندن درسنامه و حل مثال) و 40% را به تست زنی زماندار و تمرینی اختصاص دهم. معتقدم تست زنی بدون مطالعه بی فایده و مطالعه بدون تست زنی ناقص است.
دفتر برنامهریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده بود؟
بله، دفتر برنامه ریزی قلب تپنده مسیر مطالعاتی من بود. تکمیل روزانه آن به من نظم فکری داد و باعث میشد در پایان هر روز و هر هفته، یک نمودار عینی از عملکردم داشته باشم. این کار هم باعث تعهد من به برنامه میشد.
روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟
تحلیل آزمون برای من از خود آزمون مهمتر بود. من یک دفترچه تحلیل آزمون داشتم. بلافاصله بعد از آزمون (ترجیحاً همان روز)، ابتدا کارنامه اشتباهات را چاپ میکردم. سپس به ازای هر سوال اشتباه یا نزده، در دفترچه مینوشتم که: 1. دلیل اشتباه (بی دقتی، عدم تسلط، وقت کم و ...) چیست؟ 2.مبحث سوال کجاست؟ 3.راه حل درست و سریع آن چیست؟این کار باعث میشد اشتباهاتم تکرار نشود.
دستاورد یا مهارت غیر درسی هم داشتید یا دارید؟
بله. من در والیبال فعالیت داشتم. این فعالیتها به من کمک میکرد تا ذهنم را آزاد کنم و با انرژی بیشتری به درس برگردم.
برنامه شما برای دوره امتحانات چیست؟ برای کسب نمره بالا چه راهکاری بکار میبرید؟
در دوره امتحانات، اولویت اول من مطالعه دقیق کتاب درسی و حل نمونه سوالات امتحانی سالهای گذشته است. برای نمره 20، علاوه بر تسلط بر متن کتاب، روی حل تمام تمرینها و فعالیتهای کتاب و همچنین خلاصه برداریهای دقیق تمرکز میکنم.
برای آزمون تیزهوشان از چه زمانی شروع به مطالعه کردید؟
من مطالعه جدی برای نیمسال دوم را از همان ابتدای دی ماه و دوران تعطیلات شروع کردم. این کار باعث شد فشار درسی در بهمن و اسفند کمتر شود و فرصت کافی برای مرور داشته باشم.
از چه منابعی برای هوش استفاده کردید؟ از این کتاب (نام کتاب ذکر شود) چگونه استفاده، مطالعه و تمرین کردید؟
منبع اصلی من برای استعداد تحلیلی، کتاب آبی استعداد تحلیلی کانون بود. روش استفاده من به این صورت بود که هر هفته یک فصل را به صورت کامل کار میکردم. ابتدا تکنیکها را از درسنامه یاد میگرفتم و سپس تستهای زماندار میزدم. اشتباهاتم در سوالات هوش را هم مانند دروس دیگر تحلیل میکردم.
کدام قسمت کتابها (درسنامه، سوالها و پاسخنامه) برایتان جالب بود و به شما کمک کرد؟
پاسخنامه تشریحی واقعاً بینظیر بود. گاهی اوقات راه حلهای ارائه شده در پاسخنامه، از روشی که من بلد بودم سریعتر و خلاقانه تر بود.
روش استفاده شما از پاسخنامه کتابها به چه صورت بود؟ بعد از حل چند تست پاسخنامه را نگاه میکردید؟ برای سوالات صحیح نیز پاسخنامه تشریحی را میخواندید؟
من برای سوالاتی که اشتباه حل کرده بودم یا نزده بودم، بلافاصله پاسخنامه را مطالعه میکردم. اما نکته مهم این است که من برای سوالات درست هم پاسخنامه را میخواندم تا مطمئن شوم راه حل من بهینه بوده و ممکن است نکته جدیدی یاد بگیرم.
با چه روشی کتابهای خود مطالعه میکردید؟ اول درسنامه میخواندید یا اول تست میزدید؟
من همیشه اول درسنامه را به دقت میخواندم و مثالهای داخل آن را حل میکردم. بعد از اطمینان از یادگیری مفاهیم، سراغ تست زنی میرفتم. تست زنی بدون مطالعه اولیه، به نظرم هدر دادن وقت و منابع است.
هرکدام از منابع را فقط یکبار مطالعه کردید یا مطالعه آن را تکرار میکند؟
هیچ منبعی برای من یکباره نبود. حتی اگر کتابی را تمام میکردم، در دوران جمعبندی به سراغ نشاندار کردن تستها و مرور نکات مهم همان کتاب میرفتم. تکرار و مرور، کلید ماندگاری مطالب در ذهن است.
چگونه بین مطالعه استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی تناسب و تعادل ایجاد میکند؟
من استعداد تحلیلی را مثل یک درس مستقل اما سبک در نظر میگرفتم.معمولاً در ابتدای جلسات مطالعه، وقتی ذهنم کاملاً آماده بود، 30-20 دقیقه به تست هوش میپرداختم. این کار هم باعث تقویت مهارتم میشد و هم مثل یک گرمکن برای مغزم عمل میکرد.
برنامه شما در دوران جمعبندی (اردیبهشت و خردادماه) به چه صورت است؟
در دوران جمعبندی، برنامه من بر اساس روش سه روز یکبار (یا دو روز یکبار) خواهد بود. در این روش، یک آزمون جامع میدهم و سپس دو یا سه روز بعد را به تحلیل عمیق همان آزمون و مرور نقاط ضعف و قوتم اختصاص میدهم. در این دوره، تست زنی جامع و مرور خلاصهها اولویت اصلی است.
