نام و نام خانوادگی : محمدرضا ملکی کامجو
پایه: دوازدهم تجربی
نام شهر و استان: شهرستان بهار . همدان
شغل و تحصیلات مادر: سوم راهنمایی ، خانه دار
شغل و تحصیلات پدر: دیپلم ، شغل آزاد
میانگین تراز:6200
معدل : 18:50
سالهای حضور در کانون: 3
چند آزمون شرکت کرده است: 56
مصاحبه گر: امیرحسین کرمی رفعت
هدف شما از شرکت در آزمونهای تابستان چه بود؟
هدف من از شرکت در آزمونهای تابستان، پیشروی در دروس با استفاده از یک برنامه راهبردی مشخص بود تا بتوانم نقاط ضعف را شناسایی کنم، بر مبنای بازخوردها تصمیمات آموزشی بهتری بگیرم و به مرور مهارتها و روشهای یادگیری خود را بهبود بخشم. این رویکرد ساختاری به من کمک کرد تا به تقویت دروس کلیدی و رسیدن به سطح مطلوب برای سال تحصیلی بعدی دست یابم.
در آزمونها حضوری شرکت میکنید یا آنلاین؟ چرا؟ چند آزمون حضوری و چند آزمون آنلاین شرکت کردید؟
ترجیح من شرکت حضوری در آزمونها است، زیرا شرایط حضوری شباهت بیشتری با کنکور دارد و به من امکان میدهد با فضای آزمون آشنا شوم، زمانبندی را دقیقتر مدیریت کنم و تمرکز بهتری داشته باشم. تاکنون چندین آزمون حضوری شرکت کردهام و تعدادی هم به صورت آنلاین شرکت کردهام تا به هر دو تجربه آشنایی پیدا کنم و بتوانم روشهای بهینه برای هر قالب را بیاموزم.
مطابق برنامهی راهبردی حرکت میکردید؟ چگونه برای دو هفته برنامهریزی میکردید؟
بله، برنامهریزیهای من برای دو هفته کاملاً مطابق با برنامه راهبردی بود. معمولاً در هر دوره دو هفتهای، ابتدا نقاط قوت و ضعف آزمونهای گذشته را مشخص میکردم، سپس محتوای درسی را به بخشهای کوچک تقسیم میکردم و با تخصیص زمان مشخص به هر بخش، ترکیبی از مرور مفهومی، تمرینهای تشریحی و تستهای کوتاه انجام میدادم. در دو هفته نخست، تمرکز بیشتری بر مرور پایهها و تقویت تکنیک پاسخگویی به سوالات میبردم تا در هفتههای بعدی بتوانم به سطوح بالاتری از دشواری پاسخ دهم.
در طول تابستان چند ساعت مطالعه میکردید؟ چقدر تستی و چقدر تشریحی؟ برنامه هفته اول و دوم شما چه فرقی با هم داشت؟
بهطور میانگین حدوداً روزی 6 ساعت مطالعه میکردم و بخش عمدهای از این زمان به تمرینهای تستی اختصاص داشت. با این حال، در هفته اول مقدار بیشتری به مطالعه تشریحی و یادداشتبرداری از نکات کلیدی اختصاص میدادم تا مبانی مفهومی دروس تقویت شود. در هفته دوم، فشار تمرینی افزایش یافت اما تمرکز اصلی همچنان بر تستزنی و بازیابی نکات مهم بود تا با افزایش سرعت پاسخگویی هماهنگی پیدا کند. بهطور کلی تغییراتی جزئی بین دو هفته وجود داشت که با هدف بهبود کارایی در آزمونهای واقعی طراحی شده بود.
برنامه شما برای شروع سال تحصیلی چیست؟ با توجه به اهمیت معدل نهایی دوازدهم چقدر به درسهای مدرسه توجه میکنید؟
برنامه من برای شروع سال تحصیلی، در اولویت قرار دادن آمادگی برای امتحانات نهایی دوازدهم است. اما این به معنای غفلت از درسهای مدرسه نیست؛ بلکه با تنظیم یک تقسیمبندی دقیق زمان، به تمامی دروس مدرسه نیز توجه خواهم داشت تا سطح مطلوبی از معدل کل دوازدهم ایجاد شود. به عبارت دیگر، هدف من هم توسعه مهارتهای یادگیری برای امتحانات نهایی و هم حفظ و تقویت عملکرد در درسهای مدرسه است تا تعادل مناسبی بین هر دو جنبه ایجاد شود.
با توجه به دستاوردهای تابستان، چه تصمیماتی برای نیم سال اول گرفتهاید؟
با توجه به دستاوردهای تابستانی، تصمیم گرفتم روند مطالعه و روشهای یادگیری را در نیم سال اول نیز تداوم داده و بهبود ببخشیم. بهویژه قصد دارم همان اصول و رویکردهایی که در تابستان به نتیجه رسیدند، مانند تقسیم منظم زمان، تمرینهای منظم و تحلیل دقیق پاسخها را حفظ کنم و در عین حال نقاط ضعف شناساییشده را بهبود بخشم.

از کدام منابع کمک آموزشی کانون در تابستان استفاده کردید؟ به چه درسهایی؟ با شروع سال تحصیلی منابع خود را تغییر میدهید؟
در تابستان از منابع سهسطحی کانون، کتاب تابستان و همچنین منابع تکمیلی مرتبط استفاده کردم. در آغاز سال تحصیلی، قصد دارم برخی منابع را بهروزرسانی کرده یا نسبتاً تغییر دهم تا با توجه به بازخوردهای سال گذشته و برنامه جدید، مواد آموزشی با نیازهای فعلی همسو باشد. با توجه به هدف تقویت دروس تخصصی، ممکن است به منابع مکمل دیگر نیز نگاه کنم تا پوشش کاملی از محتوا داشته باشم.
آیا در تابستان درسهای عمومی دوازدهم را هم خواندید؟ کدام درسها؟
خیر، تمرکز من بیشتر بر دروس اختصاصی بود و بخش نسبتاً محدودی از زمان را به درسهای عمومی اختصاص دادم. هدف من از تابستان، تقویت پایههای تخصصی برای آزمونهای مرتبط بود تا بتوانم به موفقیت در رشته یا گرایش منتخب دست یابم.
آیا در سال گذشته از سایت کانون برای دانلود و استفاده از نمونه سؤالات امتحانی استفاده کردید؟ آیا امسال این کار را انجام خواهید داد؟
بله، از سایت کانون برای دسترسی به نمونه سؤالات امتحانی استفاده کردهام. این سال هم قصد دارم از این منابع بهرهمند شوم تا با فرمت و سطح سوالات آشنا شوم و تمرینهای باکیفیت بیشتری انجام دهم.
در آزمونهای تابستان چقدر توانستید سؤالهای ساده را شناسایی کنید؟ چقدر توانستید سؤالهای دشوار را پاسخ بدهید؟
توانایی تشخیص سؤالات ساده را داشتم و در موقعیتهای مناسب توانستم از طریق تحلیل سریع، به پاسخ صحیح نزدیک شوم. در مواجهه با سوالهای دشوار، معمولاً با تکیه بر روشها و استراتژیهای حل مسئله سعی کردم پاسخ بدهم و از پاسخ نادرست جلوگیری کنم یا اگر امکانش نبود، به تشخیص نکردن از پاسخگویی نسبتاً محتاطانه روی آورم تا منابع بهتری برای مرور پیدا کنم.
تحلیل آزمون را در چه روزی انجام میدهید؟ روش شما برای تحلیل چگونه است؟
تحلیل آزمون را معمولاً بهسرعت پس از برگزاری آن انجام میدهم تا یادداشتهای مربوط به اشتباهات تازهعالم را از دست ندهم. روش تحلیل من شامل: مرور سوالات اشتباه و سوالاتی که خاموش یا بیپاسخ ماندهاند، تعیین دلایل اشتباه یا نقص دانش، استخراج قواعد و نکات کلیدی، و تعیین استراتژیهای بهبود برای آزمونهای آتی. همچنین، برای هر درس، نقاط قوت و ضعف مشخص میکنم تا بتوانم برنامههای بهبود فردی را دقیقتر طراحی کنم.
