نام و نام خانوادگی: مبینا زنگنه بیغش
رشته و دانشگاه قبولی: آموزش الهیات بنت الهدی سنندج
نام شهر و استان: ملایر، همدان
سال عضویت در کانون: یک سال
شغل مادر: خانهدار
شغل پدر: آزاد
مصاحبهگر: شهلا انصاری
از چه زمانی و چگونه به رشتهی معلمی، دبیری و دانشگاه فرهنگیان علاقهمند شدید؟ چه عواملی سبب ایجاد این علاقه شد؟
من از دوران دبیرستان به معلمی علاقهمند شدم. وقتی میدیدم معلمها چگونه با صبر و حوصله مفاهیم دشوار را برای ما ساده میکنند، حس میکردم این کار میتواند زندگی بسیاری از افراد را تغییر دهد. خانواده و اطرافیانم همیشه به یادگیری ارزش میدادند و همین فضا باعث شد به شغل معلمی فکر کنم. همچنین، تجربهی تحقیق و مطالعه در موضوعات علمی این علاقه را در من تقویت کرد و باعث شد لذت انتقال دانش به دیگران را بچشم. مشاهدهی تلاشهای همکاران باتجربه مانند آقای رضا فلاحزاده و معلمانی که هرگز از اشتیاق به یادگیری دست نمیکشیدند نیز الهامبخش من بود.
در خانواده و اطرافیان شما چه کسانی دبیر بودند؟
در خانوادهام چند نفر معلم و دبیر هستند. یکی از عموهایم سالها دبیر ریاضی بود و همیشه از شیرینی تدریس میگفت. همین موضوع فضای خانه را علمیتر و انگیزهبخشتر میکرد. همچنین، یکی از دوستان نزدیک خانواده دبیر ادبیات است و صحبتهای او دربارهی ارتباط با دانشآموزان، درک نیازهای آنان و شوق یادگیری تأثیر عمیقی بر من گذاشت.
کدام معلمهایتان در این علاقه تأثیرگذار بودند؟
چند معلم در شکلگیری علاقهام به معلمی نقش مهمی داشتند. دبیر فیزیکم با شیوههای خلاقانه و مثالهای روزمره، یادگیری را لذتبخش میکرد. دبیر ادبیاتم نیز با علاقه و انرژی درس میداد و به ما نشان داد که معلم بودن فقط انتقال دانش نیست بلکه هدایت فکری و روحی هم هست. این الگوها باعث شدند معلمی را شغلی مقدس و تأثیرگذار ببینم.
فکر میکنید اگر معلم شوید، شبیه کدام معلم خود خواهید شد؟ چرا؟
احتمالاً شبیه معلم فیزیکم خواهم شد، چون او همیشه تلاش میکرد درس را با تحلیل و درک عمیق ارائه دهد، نه صرفاً حفظ کردن فرمولها. من هم دوست دارم دانشآموزانم را به تفکر و تحلیل عادت دهم، نه فقط به انجام تکالیف. همچنین مانند دبیر ادبیاتم تلاش میکنم با انرژی مثبت و احترام به دانشآموزان کلاس را محیطی دوستانه و انگیزشی بسازم.
توجه شما بیشتر به کدام منابع فرهنگیان بود؟
من منابع اصلی دانشگاه فرهنگیان، کتابهای درسی و تستهای مرتبط را بهصورت جدی مطالعه میکردم. علاوه بر تکالیف تعیینشده، همیشه فراتر از آنها تحقیق میکردم و برای درک عمیقتر مفاهیم از منابع تحلیلی و تکمیلی هم بهره میبردم.
از چه زمانی مطالعه برای فرهنگیان را شروع کردید؟
از اواخر سال یازدهم بهصورت جدی مطالعه برای فرهنگیان را آغاز کردم. ابتدا با مرور کتابهای درسی شروع کردم و سپس سراغ تستهای تخصصی استعداد تحصیلی و منابع تحلیلی رفتم.
برای بخش استعداد تحلیلی چه کار ویژهای انجام دادید؟
برای استعداد تحلیلی، سعی کردم علاوه بر حل تستهای متنوع، مهارت تحلیل اطلاعات را در زندگی روزمره تمرین کنم. مثلاً مسائل روزمره را بهصورت تحلیلی بررسی میکردم یا از دوستانم میخواستم یک موضوع ساده را به روشهای مختلف تحلیل کنند. این کار باعث شد سرعت و دقت من در حل مسائل تحلیلی بالا برود و همیشه چند قدم جلوتر از دیگران باشم.
آیا در آزمونهای کانون، در بخش فرهنگیان شرکت میکردید؟
بله، من بهطور منظم در آزمونهای کانون در بخش فرهنگیان شرکت میکردم. این آزمونها باعث میشد نقاط ضعف و قوتم را بهتر بشناسم و روشهای مطالعهام را اصلاح کنم.
پیوستگی در آزمونها چگونه باعث پیشرفت شما شد؟
پیوستگی در آزمونها به من کمک کرد تا به برنامهریزی و نظم عادت کنم. هر آزمون مثل یک بازخورد دقیق بود که نشان میداد در کدام مباحث نیاز به تلاش بیشتری دارم. این روند منظم باعث شد اعتماد به نفسم افزایش یابد و بتوانم بهتدریج عملکردم را بهبود دهم.
بهترین درس شما در کنکور کدام بود؟ روشهای مطالعهی خود را در این درس به صورت آیتموار بنویسید.
بهترین درسهای من فنون و ریاضی بودند. روشهای مطالعهام شامل:
مرور مفاهیم پایه از کتاب درسی و حل مثالهای ساده برای تثبیت مباحث.
استفاده از جزوهها و منابع تکمیلی برای درک عمیقتر مفاهیم.
حل تستهای متنوع و بررسی دقیق پاسخها برای شناسایی نقاط ضعف.
شرکت در آزمونهای آزمایشی و تحلیل کامل آنها.
خلاصهنویسی نکات کلیدی و مرور آنها پیش از هر آزمون.
تمرین مستمر برای افزایش سرعت و دقت در حل مسائل.
آموزش مفاهیم به همکلاسیها یا دوستانم؛ این کار باعث میشد خودم بهتر مطالب را بفهمم.
