گفت و گو با فاطمه خزلی قبولی فرهنگیان، دوازدهم انسانی

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟ پیوستگی در آزمون‌ها کلید اصلی پیشرفت من بود. هر آزمون به من فرصتی می‌داد تا نقاط قوت و ضعف خودم را شناسایی کنم.

گفت و گو با فاطمه خزلی قبولی فرهنگیان، دوازدهم انسانی

نام و نام خانوادگی: فاطمه خزلی

رشته و دانشگاه قبولی: آموزش زبان عربی پردیس حضرت معصومه قم

نام شهر و استان: ملایر، همدان

سال عضویت در کانون: از سال ۱۴۰۲

شغل و تحصیلات مادر: خانه دار، دیپلم

شغل و تحصیلات پدر: کارمند، فوق دیپلم


مصاحبه‌گر: خانم انصاری


از چه زمانی و چگونه به رشته معلمی و دبیری و دانشگاه فرهنگیان علاقه‌مند شدید؟چه عواملی سبب ایجاد این علاقه شد؟

علاقه من به شغل معلمی از دوران کودکی شروع شد. همیشه از اینکه می‌توانم دانش و تجربیاتم را با دیگران به اشتراک بگذارم، لذت می‌بردم. در دوران راهنمایی، وقتی با سختی‌ها و چالش‌های پیش روی معلمان آشنا شدم و همچنین تأثیر عمیقی که معلمان خوب بر زندگی دانش‌آموزان می‌گذارند را دیدم، این علاقه در من قوی‌تر شد و تصمیم گرفتم که در این مسیر گام بردارم. جذابیت اصلی شغل معلمی برای من، پتانسیل بالای آن برای تأثیرگذاری مثبت بر نسل‌های آینده و شکل دادن به جامعه است.


در خانواده و اطرافیان شما چه کسانی دبیر بودند؟

در خانواده دایی بنده به عنوان دبیر فعالیت دارند و تجربیات ایشان همیشه برایم الهام‌بخش بوده است. همچنین در میان دوستان و آشنایان نیز افراد زیادی هستند که شغل معلمی را انتخاب کرده‌اند و من همواره تحت تأثیر انتخاب آن‌ها بوده‌ام.


کدام معلم‌هایتان در این علاقه تأثیرگذار بودند؟

یکی از معلم‌های بسیار تأثیرگذار من، سرکار خانم سامانلو، دبیر علوم و فنون پایه دوازدهم بودند. روش تدریس جذاب، انرژی مثبت و درک عمیقی که ایشان نسبت به مباحث درسی داشتند، باعث شد که من به درک عمیق‌تری از اهمیت شغل معلمی برسم و علاقه‌ام به این حرفه دوچندان شود.


فکر می‌کنید اگر معلم شوید، شبیه کدام معلم خود خواهید شد؟ چرا؟

اگر خدا بخواهد و در این مسیر موفق شوم، دوست دارم شبیه سرکار خانم صارمی، دبیر عربی، باشم. ایشان علاوه بر تسلط کامل بر مباحث درسی، توانایی فوق‌العاده‌ای در ایجاد ارتباط صمیمانه با دانش‌آموزان داشتند و کلاس‌هایشان همیشه پر از شور و هیجان بود. من معتقدم که یک معلم خوب، علاوه بر دانش، باید بتواند با دانش‌آموزانش ارتباط عمیق و همدلانه برقرار کند.


توجه شما بیشتر به کدام منابع فرهنگیان بود؟

منابع مرتبط با “تعلیم و تربیت” همواره برایم جذاب بوده‌اند. مطالعه کتاب‌ها و مقالاتی که به جنبه‌های روانشناختی، تربیتی و جامعه‌شناختی حرفه معلمی می‌پردازند، به من درک بهتری از مسئولیت‌ها و اهمیت این شغل داده است.


از چه زمانی مطالعه برای فرهنگیان را شروع کردید؟

من مطالعه در این زمینه را به طور جدی از حدود عید امسال آغاز کردم. زمانی که تصمیمم برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان جدی‌تر شد، شروع به تحقیق و مطالعه منابع مرتبط کردم تا آمادگی بیشتری پیدا کنم.


برای بخش استعداد تحلیلی چه کار ویژه‌هایی انجام دادید؟

برای بخش استعداد تحلیلی، من به طور منظم سوالات آزمون‌های جامع قلم‌چی را کار کردم و همچنین از کتاب‌های تست مرتبط با این بخش استفاده کردم. تمرکز من بر روی تحلیل سوالات و درک الگوهای تکراری بود.


آیا در آزمون‌های کانون در بخش فرهنگیان شرکت می‌کردید؟

بله، من در آزمون‌های جامع کانون که شامل سوالات مربوط به بخش فرهنگیان بود، شرکت می‌کردم. این آزمون‌ها به من کمک زیادی کرد تا با فضای سوالات و سطح دشواری آن‌ها آشنا شوم.


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

پیوستگی در آزمون‌ها کلید اصلی پیشرفت من بود. هر آزمون به من فرصتی می‌داد تا نقاط قوت و ضعف خودم را شناسایی کنم. با تحلیل دقیق نتایج و تمرکز بر روی رفع اشکالات، توانستم به تدریج در دروسی که نیاز به تلاش بیشتری داشتند، پیشرفت کنم و اعتماد به نفس بیشتری کسب کنم.


بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روش‌های مطالعه خود را در این درس به صورت آیتم‌وار بنویسید؟

بهترین درس من در کنکور، درس عربی بود. روش‌های مطالعه من برای این درس به شرح زیر بود:

حل تست فراوان: من در طول سال تحصیلی، تعداد بسیار زیادی تست از منابع مختلف (کتاب درسی، کتاب‌های کمک آموزشی، آزمون‌های جامع) حل کردم.

مرور نکات کلیدی: پس از هر آزمون یا اتمام یک مبحث، نکات مهم و دشوار را یادداشت می‌کردم و به طور منظم آن‌ها را مرور می‌کردم.

تحلیل آزمون‌ها: مهم‌ترین بخش مطالعه من، تحلیل دقیق آزمون‌ها بود. من وقت زیادی را صرف بررسی اشتباهاتم، درک چرایی آن‌ها و یادگیری راه‌های صحیح حل مسائل می‌کردم.

توجه به قواعد و ترجمه: سعی می‌کردم همواره قواعد دستوری زبان عربی را به خوبی فرا بگیرم و مهارت ترجمه خود را تقویت کنم.

Menu