نام و نام خانوادگی : شیوا سالاروند
پایه : دوازدهم تجربی
نام شهر و استان : شهرقدس،تهران
نام مدرسه:شاهد،شهید نوری
میانگین تراز :۵۸۳۸
معدل :۱۹.۷۱
سالهای حضور در کانون :۲ سال، یازدهم و دوازدهم
چند آزمون شرکت کرده است: ۲۸ آزمون در سال دوازدهم
شغل و تحصیلات مادر : دیپلم،خانه دار
شغل و تحصیلات پدر : دیپلم،بازنشسته
تراز کنکور:۹۵۳۶
درصدهای هر درس در کنکور: زیست:۶۵٪ شیمی:۴۶٪ فیزیک:۴۸٪ ریاضی:۳۶٪ زمین شناسی:۲۶٪
تراز معدل:۹۹۴۳
نمرات نهایی هر درس: زیست:۱۹.۷۵ شیمی:۱۹.۷۵ ریاضی:۱۹.۷۵ فیزیک:۱۹.۵ ادبیات:۱۹.۲۵ دینی:۲۰ زبان:۱۸.۷۵ عربی:۱۸.۲۵ سلامت و بهداشت:۱۷.۵ هویت اجتماعی:۱۹.۲۵
مصاحبهگر : سرکار خانم اسمعیل بیگی
اولین تراز شما چند بود و در آزمون آخر به چند رسید؟ مهمترین دلیل این پیشرفت را چه میدانید؟
اولین تراز ۵۱۰۴ در آزمون ۲۹ تیر ماه بود که در آزمون ۲۰ تیر به عنوان آخرین آزمون به ۶۲۵۵ رسید. مهمترین دلیل مربوط به این پیشرفت، استمرار و پیوستگی در آزمون ها و تحلیل کامل و به موقع آن ها بود.
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
پیوستگی در آزمون ها با نظم بخشیدن به برنامه درسی، همچنین آشنایی با شرایط آزمون در ابتدا، و در نهایت افزایش مهارت مدیریت آزمون و آشنایی با نکات تستی موجب پیشرفت شد.
آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟
خیر.
با پشت سر گذاشتن کنکور اردیبهشت؛ چه تصمیمهای جدیدی برای کنکور تیر گرفتید؟
تصمیمات متعددی از جمله افزایش درصد ها و در نهایت افزایش تراز از مهمترین تصمیمات بود. که مطالعه مباحث پربازده دروس دارای ضعف تا حدودی موثر بود.
برای امتحانات نهایی چه برنامهای داشتید؟
مطالعه دروس، همزمان با مطالعات کنکوری در طول سال که بخش عمده دروس را پوشش داد و در دو هفته باقی مانده پس از کنکور اردیبهشت ماه مباحث به باقی مانده پرداخته شد و در فرجه های امتحانات ، مطالب گذشته مطالعه شدند.
روش مطالعه موفق شما برای دروس عمومی چه بود؟
اولین اولویت مطالعه کتاب درسی و سپس مطالعه کتاب های کمک درسی از مهمترین موارد بودند که با حل نمونه سوالات امتحانی این مطالب تثبیت می شدند.
چه برنامه ای برای کنکور تیر ماه داشتید؟
افزایش تعداد پاسخ های درست و پاسخگویی با اعتماد به نفس بیشتر به سوالات که با افزایش تعداد آزمون های آزمایشی ، مرور مطالب و تست های مروری امکان پذیر بود.
آیا توانستید در جلسه کنکور سوالات ساده را تشخیص داده و به آنها پاسخ دهید؟
با توجه به جو حاکم بر فضای کنکور تا حدودی ،بله.
آیا در جلسه کنکور از تکنیکهای مدیریت زمان استفاده کردید؟ لطفا توضیح دهید.
بله؛ اولین دور سوالات بدون شک پاسخ داده می شد و تیک می خورد و سوالاتی که جز مباحث حذفی بود با ضربدر مشخص می شد و سوالات شک دار با منفی مشخص می شد. دور دوم به سوالات منفی دار با دقت بیشتر و سرعت کمتر پاسخ داده می شد.
اگر به هفته آخر قبل کنکور برگردید ، چه برنامهای برای کسب نتیجه بهتر در کنکور اجرا میکنید؟
مرور و بازیابی مطالب گذشته با زدن تست های مروری و تورق سریع برای کسب نتیجه بهتر موثر است.
شما برای دوران جمعبندی کنکور اردیبهشت چه برنامه ای اجرا کردید؟
شرکت در آزمون های سه روز یکبار و تحلیل آن ها موجب بازیابی مطالب گذشته شد و مرور مطالب با مطالعه برنامه مناسبی برای دوران جمعبندی بود.
آیا سوالات کنکور اردیبهشت را تحلیل کردید؟
بله،برای آمادگی بیشتر و آگاهی از مطالب جدید کنکور چند روز قبل از کنکور تیر ماه کنکور اردیبهشت و تحلیل آن انجام شد.
برنامه شما برای جمع بندی تا کنکور تیر چگونه بود؟
همزمان با حل نمونه سوالات امتحانی در فرجه امتحانات تخصصی، تست های مروری دوازدهم زده می شد و در دو هفته باقی مانده پس از امتحانات بیشتر تمرکز روی دروس دهم و یازدهم بود و آزمون آزمایشی و تورق سریع نیز جزو برنامه جمعبندی بود.
بهترین درس شما در کنکور کدام بود؟ روش مطالعه این درس را توضیح دهید.
زیست؛اولویت اول مطالعه کتاب درسی بود و سپس زدن تست های آموزشی برای یادگیری بیشتر و در مواقع نیاز مطالعه درسنامه تکمیل کننده بود. در آخرین مرحله آزمون برای آگاهی از سطح و کنترل استرس جلسه امتحان مناسب بود.
کدام درس در جلسه کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خودتان را مدیریت کنید؟
تا حدودی سطح سوالات قابل پیشبینی بود.
کدام بازه زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ تری داشته است: تابستان، پاییز، دیماه، نیمسال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی یا دوران جمعبندی؟ دلیل این موضوع چیست؟
تمامی موارد مکمل و به نوبه خود موثر بودند، اما دوران طلایی نوروز به دلیل جمعبندی مطالب تمامی بازه های اشاره شده نقش پررنگ تری داشته.
در آزمونهای آزمایشی چطور با افت و خیزها برخورد کردید؟
افت و خیز از مهمترین موارد در مسیر کنکور است که هر کسی با آن مواجه شده (به غیر از موارد معدود ) پس به طور طبیعی باید ادامه داد و در موارد کاهش تراز باید برای آزمون های بعد تلاش کرد گرچه ممکن است مجددا با کاهش تراز مواجه شویم اما باید استمرار و پیوستگی داشت .
وقتی به سوال دشواری میرسیدید چه میکردید؟
برای صرفه جویی در وقت به آنها پاسخ داده نمی شد و در دور دوم مجددا به آنها پاسخ داده می شد و درصورت وجود راه حل های غیر معقول و طولانی به طور کامل رها می شدند.
در طول سال چقدر به رتبه فکر میکردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت میکردید؟
این سوال خیلی کلی است ،طبیعتا بارها. و با صحبت با افراد نزدیک نگرانی ها کنترل می شد.
مهمترین سختیهایی که در این مسیر داشتید چه بود و چگونه بر آنها غلبه کردید؟
نبود زمان کافی به دلیل ساعات بالا و متاسفانه گاهی آموزش های غیرمفید،که با مشورت مشاورم خانم اسمعیل بیگی حل می شد و برای کامل شدن آموزش با توجه به کمبود وقت توانایی شرکت در کلاس نبود اما با مطالعه درسنامه تا حدودی برطرف می شد.
آیا لحظاتی بود که انگیزهتان کم شود؟ چگونه دوباره پرانرژی شدید؟
صدرصد؛ با استراحت و انجام دادن سرگرمی های مورد علاقه ام پر انرژی می شدم.
استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟
فضای مجازی بخشی از زندگی امروزی هست و در طول روز مورد استفاده بود اما کمتر از قبل ، و در انتهای روز برای سرگرمی هم استفاده می شد.
اگر دوباره به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام نمیدهید؟ چرا؟
به فکر آموزش مناسب تری بودم و زودتر برای مطالعه کنکوری اقدام می کردم. در این صورت میتونستم به هدفم نزدیکتر بشم و رتبه بهتری کسب کنم. چون علاوه بر استمرار و پیوستگی آموزش مناسب بسیار موثر هست. فكر میکنید مهمترین ویژگی که شما دارید و باعث میشد تا خوب درس بخوانید، چیست؟ پذیرفتن شرایط شاید توصیف مناسبی باشه.
مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟ چگونه شخصی سازی میکردید، توضیح دهید.
بله؛ با کمک مشاورم خانم اسمعیل بیگی به اندازه کافی شخصی سازی می شد.
آیا در آزمونهای هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت میکردید؟ فایده این آزمونها برای شما چه بود؟
بله؛ آزمون هدفگذاری برای آشنایی با سبک سوالات مباحث جدید و رفع عیب ها در هفته دوم و آزمون هدفگذاری برای آمادگی قبل آزمون مهم بودند.
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
کارنامه آزمون ها ، زیرا موجب می شد به طور دقیق از عملکرد خود در آزمون ها مطلع شد.
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه بود؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکردید؟ هنگام بررسی آزمونها به کدامیک اولویت بیشتری میدادید؟
تمامی سوالات تحلیل می شد ، با اولویت سوال های غلط و شک دار .
به طور میانگین در طول روز چند ساعت صرف مطالعه میکردید؟ چه میزان به تست اختصاص میدادید؟ در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟
ساعت مطالعه متغیر بود اما به طور کل در روز های تعطیل ۱۱ الی ۱۲ ساعت و در روز هایی که مدرسه می رفتم حدود ۷ ساعت که به طور کلی حدود ۶۵٪ از وقتم به تست زدن اختصاص داده می شد اما در دوران امتحانات حدود ۹۰٪ وقتم به مطالعه تشریحی اختصاص داده می شد و مطالعه تشریحی در این دوران برای من اولویت داشت.
دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟
بله؛موجب نظم دهی و افزایش ساعت مطالعه می شد.
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکردید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
کتاب زرد،به دلیل وجود کنکور های متعدد و پاسخنامه کامل مناسب بود.
برنامه شما برای مطالعه درسهای دهم و یازدهم چگونه بود؟
پیش بردن همزمان پایه دهم و یازدهم و مطابق با برنامه راهبردی در تابستان قبل کنکور و مطالعه مجدد پایه در طول سال دوازدهم همزمان با پیش بردن دروس جدید سال دوازدهم برنامه جامعی بود.
برنامه شما در تابستان سال گذشته چه بود؟
مطالعه مطالب سال دهم و یازدهم و جمعبندی دور اول آن ها برنامه تابستان سال گذشته بود.
آیا از سایت کانون استفاده می کردید ؟ هر چند وقت یکبار به سایت کانون مراجعه می کردید و چه قسمت هایی را مشاهده می کردید ؟کدام قسمت از سایت کانون برای شما کاربرد بیشتری دارد؟
بله؛مشاهده کارنامه آزمون ها از طریق صفحه شخصی ام، برای اطلاع دقیق از اوضاع درسی از مهمترین استفاده ها از سایت کانون بود.
آیا فرد خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ دلیل این قدردانی چیست؟
در ابتدا از خدا سپاسگزارم که در لحظه به لحظه زندگی همراه من هست و سپس از خودم، خانوادم ،مشاورم خانم اسمعیل بیگی و همچنین پشتیبانم خانم قاسمی بابت لطف هایی که در طول این مسیر به بنده داشتند تشکر می کنم.
موفقیت در کنکور چه تغییری در زندگی شما ایجاد کرده است؟
زندگی مسیر طولانی هستش که کنکور تنها بخش کوچکی از اون هست که درس های زیادی به من داد از جمله اینکه صبور باشم. اگر بخواهید به یک داوطلب کنکور فقط یک جمله طلایی بگویید، آن جمله چیست؟
خواستن توانستن است.
