گفتگوبا علی اسدی ؛دانش آموز قهرمان پیوستگی یازدهم تجربی

گفتگوبا علی اسدی ؛دانش آموز قهرمان پیوستگی یازدهم تجربی ، تهران

گفتگوبا علی اسدی ؛دانش آموز قهرمان پیوستگی یازدهم تجربی

نام و نام خانوادگی : علی اسدی 
پایه یازدهم 
نام شهر و استان : تهران ، تهران
شغل و تحصیلات مادر : لیسانس خانه دار
شغل و تحصیلات : پدر لیسانس آزاد
میانگین تراز  :5600
معدل : 19
چند آزمون شرکت کرده است ۸

مصاحبه‌گر : حمیدرضا غفوری فرد



شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ آیا فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا کسی در خانواده عضو کانون بوده است؟

من اولین بار از طریق توصیه‌ی معلم‌های مدرسه و چند نفر از دوستانم با کانون فرهنگی آموزش آشنا شدم. آن‌ها همیشه تأکید داشتند که شرکت در آزمون‌های کانون باعث ایجاد نظم، انگیزه و برنامه‌ریزی دقیق در مطالعه می‌شود. علاوه بر این، یکی از اعضای خانواده‌ام هم قبلاً در کانون شرکت کرده بود و با کمک آزمون‌ها توانسته بود تراز بالایی به‌دست بیاورد. همین تجربه‌های مثبت باعث شد با اطمینان بیشتری عضو شوم و در مسیر تحصیلی‌ام به کانون اعتماد کنم.


دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

شرکت در آزمون‌های منظم کانون برای من فقط سنجش اطلاعات نبود؛ بلکه ابزاری بود برای شناخت بهتر خودم. من یاد گرفتم چطور با برنامه‌ریزی مطالعه کنم، نقاط ضعفم را شناسایی و برای آن‌ها برنامه اصلاحی بنویسم. در هر آزمون، با بررسی دقیق کارنامه و تحلیل سوالات، متوجه شدم در کدام بخش‌ها باید بیشتر تمرکز کنم. از طرف دیگر، نظم دو‌هفته‌ای آزمون‌ها به من کمک کرد تا مطالعه‌ام هدف‌دار و پیوسته باشد و از عقب‌ماندگی درسی جلوگیری کنم.


چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ آیا خسته نشدید؟

به‌هیچ‌وجه خسته نشدم، چون آزمون‌های کانون برای من حکم مسیر پیشرفت را داشتند. هر بار که در آزمون شرکت می‌کردم، عملکردم را با آزمون قبل مقایسه می‌کردم و پیشرفت یا افت خود را می‌دیدم. همین حس رقابت با خودم باعث انگیزه بیشتر می‌شد. شرکت منظم در آزمون‌ها باعث شد استرس امتحانات رسمی هم کمتر شود، چون به فضا و فشار آزمون عادت کرده بودم.


پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟

در منزل، پدر و مادرم بیشترین نقش پشتیبانی را دارند. آن‌ها همیشه محیطی آرام و مناسب برای مطالعه فراهم می‌کنند و با تشویق و انگیزه دادن به من، باعث می‌شوند با انرژی ادامه دهم. گاهی هم خواهر و برادر بزرگ‌ترم در درس‌هایی که در آن‌ها قوی‌تر هستند، به من کمک می‌کنند یا روش‌های مطالعه‌ی خود را توضیح می‌دهند. حضور آن‌ها باعث دلگرمی و آرامش در مسیر درس خواندن من شده است.


آیا در آزمون هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می‌کنید؟ چرا؟

بله، چون آزمون‌های هدف‌گذاری و مشابه پارسال به من کمک می‌کنند تا بدانم در مسیر درست قرار دارم یا نه. وقتی خودم را با نتایج سال قبل مقایسه می‌کنم، می‌فهمم که در کدام درس‌ها پیشرفت کرده‌ام و کجاها نیاز به اصلاح دارم. این نوع آزمون‌ها مثل آیینه‌ای هستند که وضعیت واقعی من را نشان می‌دهند و به برنامه‌ریزی دقیق‌ترم کمک می‌کنند.


از کدام کارنامه‌های جعبه‌ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟

من معمولاً از کارنامه‌ی مبحثی، کارنامه‌ی پروژه‌ای، و کارنامه‌ی مقایسه با برترها استفاده می‌کنم.

کارنامه مبحثی به من نشان می‌دهد در هر فصل از کتاب چقدر تسلط دارم.

کارنامه پروژه‌ای باعث می‌شود دید کلی نسبت به عملکردم در چند آزمون اخیر داشته باشم.

کارنامه مقایسه با برترها انگیزه زیادی می‌دهد چون می‌توانم تفاوت خودم با رتبه‌های بالاتر را ببینم و برای جبران آن برنامه‌ریزی کنم.

به نظرم این کارنامه‌ها یکی از مهم‌ترین نقاط قوت کانون هستند چون تحلیل فردی و هدفمند ارائه می‌دهند.


مطابق برنامه راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه برنامه‌ریزی می‌کنید؟

بله، برنامه راهبردی برای من نقش نقشه‌ی راه را دارد. ابتدا آن را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کنم و برای هر هفته و هر روز هدف تعیین می‌کنم. معمولاً در ابتدای هفته مباحث جدید را می‌خوانم و در انتهای هفته به مرور و تست‌زنی اختصاص می‌دهم. با این روش، هم در آزمون‌ها آمادگی دارم و هم مرور مطالب را فراموش نمی‌کنم. این برنامه باعث می‌شود تعادل میان همه درس‌ها حفظ شود و از مطالعه‌ی یک‌جانبه جلوگیری گردد.


کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه‌ی آن‌ها چگونه است؟

در درس‌هایی مثل ریاضی و زیست‌شناسی (در رشته‌ی تجربی) یا ادبیات و عربی (در رشته انسانی) قوی‌تر هستم. برای این درس‌ها معمولاً از روش مرور مفهومی همراه با حل تست زیاد استفاده می‌کنم. قبل از شروع تست‌ها، ابتدا مفاهیم پایه را دقیق مرور می‌کنم و بعد از هر تست، پاسخ تشریحی را با دقت می‌خوانم تا نکات را عمیق‌تر یاد بگیرم. در مدرسه معمولاً نمره‌های بالایی در این درس‌ها می‌گیرم و در آزمون‌های کانون هم درصدهایم نسبتاً ثابت و بالا هستند.


درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟

بله، در گذشته در درس فیزیک ضعف داشتم چون مفاهیم را سطحی یاد می‌گرفتم و تست کافی حل نمی‌کردم. بعدها تصمیم گرفتم روش خود را تغییر دهم: ابتدا یادگیری مفهومی با جزوه معلم، سپس حل تست‌های ساده و در نهایت تمرکز بر تست‌های ترکیبی. همچنین هر هفته خلاصه‌ای از نکات مهم می‌نوشتم تا مرور برایم راحت‌تر شود. این تغییر روش باعث شد در مدت

Menu