گفت و گو با ساریه نوروزی،قهرمان پیشرفت یازدهم تجربی از ساوه

هدف اصلی از حضور مستمر در آزمون‌های برنامه‌ای کانون، درک دقیق و جامع نقاط قوت و ضعف تحصیلی‌ام است. علاوه بر این، شرکت در این آزمون‌ها به من کمک می‌کند تا روش‌های صحیح مطالعه و برنامه‌ریزی درسی بیاموزم

گفت و گو با ساریه نوروزی،قهرمان پیشرفت یازدهم تجربی از ساوه

نام و نام خانوادگی: ساریه نوروزی 

پایه: یازدهم تجربی

نام شهر و استان: استان مرکزی شهر ساوه

شغل و تحصیلات مادر: دیپلم ، خانه دار

شغل و تحصیلات پدر: دیپلم ، شرکتی

میانگین تراز: ۶۰۰۰

سال‌های حضور در کانون: ۲

تعداد آزمون‌های شرکت‌کرده: ۲۷



مصاحبه گر : خانم معصومه براتی



۱. هدف از شرکت در آزمون‌های برنامه‌ای کانون چیست؟

هدف اصلی من از حضور مستمر در آزمون‌های برنامه‌ای کانون، درک دقیق و جامع نقاط قوت و ضعف تحصیلی‌ام است. علاوه بر این، شرکت در این آزمون‌ها به من کمک می‌کند تا روش‌های صحیح مطالعه و برنامه‌ریزی درسی را بیاموزم و بتوانم خود را برای دو چالش مهم پیش رو، یعنی امتحانات نهایی با اهمیت سوابق تحصیلی و آزمون سرنوشت‌ساز کنکور سراسری، به‌طور کامل آماده سازم.


۲. مهم‌ترین درسی که از آزمون‌ها و کانون آموخته‌اید؟

مهم‌ترین درسی که در طول این سال‌ها از شرکت در آزمون‌ها آموخته‌ام، اهمیت نظم و پیوستگی در مطالعه و همچنین لزوم یک برنامه‌ریزی دقیق دو هفته‌ای است. همچنین، دریافتم که تحلیل عمیق آزمون‌ها نقشی حیاتی در شناسایی شکاف‌های یادگیری و پیشرفت پایدار دارد و بدون تحلیل، زدن صرفاً تعداد زیاد تست بی‌فایده خواهد بود.


۳. نحوه‌ی شرکت در آزمون‌ها و دلیل انتخاب این روش چیست ؟

من ترجیح می‌دهم که در آزمون‌ها به‌صورت حضوری شرکت کنم. دلیل این انتخاب، ایجاد تمرکز بسیار بالاتر و شبیه‌سازی دقیق‌تر شرایط محیطی و زمانی آزمون واقعی کنکور است؛ چرا که شرکت آنلاین، هرگز نمی‌تواند حس و حال محیط رقابتی و جدی جلسه آزمون را منتقل کند.


۴. برنامه‌ریزی شما برای موفقیت در امتحانات مدرسه و اهمیت معدل چگونه است؟

با توجه به افزایش تأثیر سوابق تحصیلی و اهمیت معدل، در دوران امتحانات، تمرکز خود را بر مرور مستمر خلاصه‌نویسی‌ها و حل سؤالات تشریحی سال‌های گذشته می‌گذارم. در تمام طول سال نیز، تلاش می‌کنم تا با هماهنگ کردن مطالعه با برنامه‌ی راهبردی کانون، تعادل مناسبی میان آمادگی برای امتحانات مدرسه و تسلط بر تست‌های آزمون برقرار کنم.


۵. چگونگی تطابق با برنامه‌ی راهبردی و برنامه‌ریزی دو هفته‌ای؟

بله، کاملاً مطابق برنامه‌ی راهبردی کانون حرکت می‌کنم. در ابتدای هر دوره‌ی دو هفته‌ای، ابتدا مباحث مورد نیاز آزمون بعدی را به‌دقت مشخص می‌کنم. سپس، با توجه به زمان در دسترس، ساعت‌های مطالعه را بین دروس مختلف تقسیم می‌کنم و در نهایت، اجرای منظم مرور کوتاه مطالب در پایان هر روز را برای تثبیت یادگیری در دستور کار قرار می‌دهم.


۶. برنامه‌ی شما برای شروع موفق سال تحصیلی چیست؟

برنامه‌ام برای آغاز سال تحصیلی، از همان هفته‌ی اول مدرسه، شروع می‌شود. در تلاش هستم تا مرور دروس تدریس‌شده در همان روز را انجام دهم، دروس پایه‌ی دهم را به‌هیچ وجه فراموش نکنم و با حضور منظم در تمام آزمون‌ها و جلوگیری از غیبت، از برنامه‌ی آموزشی عقب نمانم.


۷. تصمیمات اصلی برای نیم‌سال اول تحصیلی با توجه به دستاوردهای تابستان چیست ؟

با توجه به عملکرد و دستاوردهایی که در فصل تابستان داشتم، مهم‌ترین تصمیمات من برای نیم‌سال اول شامل موارد زیر است:

رفع نقاط ضعف شناسایی‌شده در تابستان به‌صورت عمیق و پایه‌ای.

ارتقاء سطح تسلط در دروسی که در آن‌ها قوی‌تر هستم.

ایجاد یک برنامه‌ی زمان‌بندی منظم‌تر و باکیفیت‌تر برای افزایش ساعت مطالعه و تمرکز.


۸. از کدام منابع کمک‌آموزشی کانون استفاده می‌کنید؟

در حال حاضر، برای یادگیری و تمرین تست از کتاب‌های آبی کانون و برای تقویت و آمادگی در سطوح بالاتر و کسب تراز بهتر، از کتاب‌های سه‌سطحی استفاده می‌کنم.


۹. اهمیت استفاده از دفتر برنامه‌ریزی در مسیر تحصیلی شما؟

بله، دفتر برنامه‌ریزی یکی از ابزارهای اصلی من است. تکمیل دقیق این دفتر و ثبت ساعت مطالعه و میزان تمرکز برای هر درس، به من این امکان را می‌دهد که بفهمم در کدام درس نیاز به زمان یا افزایش تمرکز بیشتری دارم و این آگاهی، تأثیر بسزایی در بهبود و اصلاح برنامه‌ریزی هفتگی‌ام دارد.


۱۰. زمان و روش تحلیل آزمون شما چگونه است ؟

تحلیل آزمون را در همان روز جمعه یا حداکثر صبح روز شنبه انجام می‌دهم. روش من برای تحلیل به این صورت است که ابتدا تمام سؤالات غلط و نزده را با دقت بررسی می‌کنم. سپس، علت اصلی هر اشتباه را یادداشت کرده (مثلاً بی‌دقتی، نقص علمی، کمبود زمان) و در نهایت، برای مرور یا تست‌زنی بیشتر از مباحثی که در آن‌ها ضعف دارم، در برنامه‌ی هفتگی بعدی، زمان مشخصی تعیین می‌کنم.

Menu