گفت و گو با سیده رها شاهرخی دختر تلاشگر یازدهم تجربی از ساوه

مهم‌ترین درسی که فراگرفته‌ام این است که موفقیت یک فرآیند است و نه یک مقصد ناگهانی. من متوجه شده‌ام که پیشرفت واقعی و پایدار در طول زمان و تنها با استمرار در تلاش، تعهد به برنامه حاصل می‌شود.

گفت و گو با سیده رها شاهرخی دختر تلاشگر یازدهم تجربی از ساوه

نام و نام خانوادگی : سیده رها شاهرخی

پایه : یازدهم تجربی

نام شهر و استان: مرکزی / ساوه

شغل و تحصیلات مادر: کارشناسی ارشد نقاشی - خانه دار 

شغل و تحصیلات پدر: کارشناس برق- مدیریت بخش برق کارخانه ی سیمان سفید

میانگین تراز: ۶۰۴۴

سال‌های حضور در کانون: ۶ سال 

چند آزمون شرکت کرده است: ۷ آزمون از ابتدای امسال



مصاحبه گر : خانم نگین دادور



۱. هدف شما از شرکت مستمر در آزمون‌های کانون چیست؟

هدف اصلی من، محک زدن میزان تسلط و تثبیت آموخته‌ها بر مباحثی است که در طول یک بازه‌ی دوهفته‌ای مطالعه کرده‌ام. همچنین، مواجهه با نمونه سؤالات استاندارد و جدید در شرایط شبیه‌سازی شده، یک تمرین حیاتی برای تقویت مهارت‌های آزمون‌دهی و آمادگی تدریجی برای کنکور سراسری محسوب می‌شود.


۲. مهم‌ترین درسی که در این سال‌ها از کانون و آزمون‌ها آموخته‌اید، چیست؟

مهم‌ترین درسی که فراگرفته‌ام این است که موفقیت یک فرآیند است و نه یک مقصد ناگهانی. من متوجه شده‌ام که پیشرفت واقعی و پایدار در طول زمان و تنها با استمرار در تلاش، تعهد به برنامه و تحلیل مستمر عملکرد حاصل می‌شود. این دیدگاه به من کمک می‌کند تا بر نوسانات کوتاه‌مدت غلبه کنم.


۳. در آزمون‌ها حضوری شرکت می‌کنید یا آنلاین؟ چرا؟

من شرکت حضوری را ترجیح می‌دهم. حضور در جلسه، تایم‌بندی دقیق و همچنین رعایت عوامل محیطی مشابه کنکور (مانند نشستن طولانی‌مدت در لباس فرم و مدیریت فضای جلسه) به من کمک می‌کند تا آمادگی روانی و فیزیکی کامل‌تری برای شرایط دشوار و حساس روز کنکور به دست بیاورم.


۴. با توجه به اهمیت امتحانات نهایی و تأثیر معدل، چه برنامه‌ریزی برای موفقیت در امتحانات مدرسه دارید؟

برنامه‌ی من شامل اهمیت ویژه دادن به دروس و امتحانات مدرسه است. تلاش می‌کنم تا مطالعه‌ی خود را به صورتی تنظیم کنم که علاوه بر تسلط تستی، به مطالعه‌ی عمیق و تشریحی مباحث نیز بپردازم؛ چرا که یادگیری کامل و تشریحی، زیربنای اصلی برای پاسخ‌گویی به سؤالات تستی پیچیده نیز هست.


۵. مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه‌ریزی می‌کنید؟

بله، برنامه‌ی اصلی من پیروی از برنامه‌ی راهبردی است. در ابتدای هر دو هفته، مباحث تعیین‌شده را متناسب با حجم و اهمیت، تقسیم‌بندی می‌کنم. اگر بخشی از تدریس مدرسه عقب‌تر یا جلوتر باشد، من برنامه‌ی شخصی خود را بر مبنای راهبردی تنظیم و اجرا می‌کنم.


۶. برنامه‌ی شما برای شروع سال تحصیلی چیست؟

برنامه‌ی اصلی من، توجه کامل به برنامه‌ی راهبردی آزمون‌ها و پیش بردن متوازن دروس است. این پیشرفت شامل مطالعه‌ی تشریحی (برای امتحانات مدرسه) و تمرین تستی (برای کنکور) به صورت هم‌زمان و گام به گام، طبق زمان‌بندی راهبردی خواهد بود.


۷. با توجه به دستاوردهای تابستان، چه تصمیماتی برای نیم‌سال اول گرفته‌اید؟

دستاوردهای تابستان به من در شناسایی دقیق نقاط ضعفم کمک کرد. لذا، تصمیم قاطع من برای نیم‌سال اول، تمرکز ویژه بر برطرف کردن این ضعف‌ها است؛ به‌طور مثال، تقویت تکنیک‌های مختلف آزمون دادن و مدیریت زمان در جلسه، از اولویت‌های اصلی من است


۸. از کدام منابع کمک‌آموزشی کانون استفاده می‌کنید؟

در حال حاضر از کتاب‌های سه‌سطحی  برای جمع‌بندی و افزایش تسلط، و همچنین کتاب‌های سؤالات پرتکرار امتحانی برای تقویت بعد تشریحی دروس استفاده می‌کنم.


۹. دفتر برنامه‌ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کند؟

بله، دفتر برنامه‌ریزی دارم و تا حدودی آن را تکمیل می‌کنم. این کار به من کمک می‌کند تا چشم‌انداز کلی از عملکردم داشته باشم و روند صعودی و پیشرفت خود را در مطالعه به صورت کمی مشاهده و پیگیری کنم، که این خود عاملی برای حفظ انگیزه است.


۱۰. تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می‌دهید؟ روش شما برای تحلیل چگونه است؟

زمان تحلیل آزمون بسته به برنامه‌ی هفته‌ی بعد متغیر است و ممکن است آن را در طول هفته بخش کنم. روش من این است که:

۱.  ابتدا سؤالات نزده و سؤالات غلط را به طور کامل بررسی کرده و نکته‌ی آن‌ها را یادداشت می‌کنم.

۲.  سپس، سؤالات صحیحی که در حین آزمون به نظرم مهم و نکته‌دار آمده بودند و احتمال فراموشی‌شان بالاست را نیز تحلیل می‌کنم تا از تثبیت کامل آن نکته مطمئن شوم.

Menu