نام و نام خانوادگی: ستایش جمالیخواه
رشته و مقطع: دوازدهم تجربی
استان / شهرستان: تهران
شغل و تحصیلات پدر: شغل آزاد / دیپلم
شغل و تحصیلات مادر: خانهدار / دیپلم
میانگین تراز: ۵۵۰۰ در پایه یازدهم
معدل: ۱۹٫۵
سالهای حضور در کانون: ۲ سال
مصاحبهگر: خانم فاطمه رنجبر
۱) شما در تابستان چند درس نگاه به آینده (درسهای سال بعد) را میخوانید و امتحان میدهید؟
در تابستان، با توجه به برنامهریزی مدرسه و آزمونهای برنامهای کانون فرهنگی آموزش، درس زیستشناسی دوازدهم را به عنوان درس نگاه به آینده انتخاب کرده و مطالعه منظم آن را آغاز کردم. این درس را به صورت کامل در برنامه تابستان قرار دادم و در آزمونها نیز شرکت کردم تا آمادگی اولیه خوبی برای سال دوازدهم داشته باشم.
۲) آیا در آزمونهای تشریحی ۱۷ مرداد و ۱۴ شهریور شرکت خواهید کرد؟
بله، در هر دو آزمون تشریحی شرکت کردم. این آزمونها با سطح دشواری مشابه امتحانات مدرسه، فرصتی برای تثبیت آموختهها هستند. هدفگذاری من در این آزمونها کسب تراز بالای ۶۰۰۰ بود و سعی کردم با تسلط بر مباحث، عملکرد مطلوبی داشته باشم.
۳) از نظر شما فایدهی خواندن درسهای سال بعد در تابستان چیست؟
مطالعه دروس سال آینده در تابستان، باعث پیشمطالعه و آشنایی اولیه با مباحث جدید میشود. این موضوع موجب تسلط بیشتر در طول سال تحصیلی و کاهش استرس و فشار یادگیری در زمان مدرسه میشود. همچنین، فرصت بیشتری برای تمرین و مرور مطالب فراهم میگردد.
۴) از کدام کتابها در تابستان استفاده میکنید؟ علت انتخاب این کتابها را بنویسید.
در تابستان از کتابهای آموزشی و تستی کانون فرهنگی آموزش (قلمچی)، بهویژه کتابهای سهسطحی استفاده کردم. این کتابها با طبقهبندی مناسب و پوشش جامع مطالب، به من کمک کردند تا با توجه به سطح خودم، تمرین هدفمندتری داشته باشم و تسلط بهتری بر مباحث پیدا کنم.
۵) از نظر شما نحوهی اجرای برنامه تابستان رتبههای زیر ۱۰۰ کشور چه پیامی دارد؟
برنامهریزی دقیق و حضور مستمر رتبههای زیر ۱۰۰ کشور در آزمونهای تابستانی کانون، نشاندهندهی اهمیت این دوران در موفقیت نهایی آنهاست. این برنامه نشان میدهد که استفاده بهینه از تابستان، میتواند نقطه شروعی مهم برای رسیدن به اهداف بلندمدت مانند رتبه برتر شدن در کنکور باشد.
۶) برای آموزش درسهای نگاه به آینده (سال بعد) از کدام فیلمها و کلاسها استفاده میکنید؟
برای آموزش این دروس، از کلاسهای مدرسه و همچنین فیلمهای آموزشی ارائهشده توسط کانون فرهنگی آموزش استفاده کردم. این فیلمها بهصورت مبحثمحور طراحی شدهاند و به درک بهتر مطالب و تثبیت آنها کمک میکنند.
۷) در تابستان روی کدام درسها و مبحثها بیشتر تمرکز خواهید کرد؟ چگونه؟
با بررسی کارنامهی مبحثی سال گذشته، متوجه شدم که در برخی مباحث زیستشناسی و فیزیک نیاز به کار بیشتر دارم. در تابستان، تمرکز خود را بر فصلهای «تنظیم عصبی» در زیستشناسی و «حرکت و دینامیک» در فیزیک قرار دادم. ابتدا مطالعه تشریحی انجام دادم، سپس با استفاده از کتابهای سهسطحی قلمچی، تستهای طبقهبندیشده حل کردم و در نهایت با آزمون دادن، میزان تسلطم را ارزیابی کردم.
۸) آیا آزمونها را به صورت حضوری شرکت میکنید یا آنلاین؟ چرا؟
من آزمونها را به صورت حضوری شرکت میکنم، زیرا این روش موجب شبیهسازی بهتر شرایط جلسه کنکور، تمرکز بیشتر و مدیریت بهتر زمان میشود. همچنین، نظم فضای آزمون حضوری، کمک میکند تا عملکرد واقعبینانهتری داشته باشم.
۹) آیا شما پارسال قهرمان پیوستگی بودید؟
بله، در سال گذشته توانستم پیوستگی خوبی در آزمونها داشته باشم. علت این موضوع، تعهد من به برنامهریزی و اهمیت آزمون دادن برای تثبیت یادگیری بود. سعی میکردم هیچ مبحثی را بدون سنجش و ارزیابی رها نکنم و از این طریق به پیشرفت تدریجی و مستمر دست یابم.
۱۰) میانگین چند ساعت مطالعه روزانه در تابستان دارید؟ به استراحت و تفریح هم در برنامه تابستان توجه کردهاید؟
در روزهایی که مدرسه داشتم، حدود ۵ ساعت مطالعه میکردم و در روزهای آزاد، میانگین مطالعهام به ۱۰ ساعت میرسید. همچنین برای حفظ تعادل روحی و ذهنی، جمعهها یا برخی روزهای خاص را به استراحت و تفریح اختصاص میدادم تا با انرژی بیشتری ادامه دهم.
۱۱) چه تغییر مثبتی در تابستان امسال نسبت به تابستان سال قبل میخواهید در خود ایجاد کنید؟
تغییر مثبتی که در تابستان امسال ایجاد کردم، افزایش زمان مطالعه، تمرکز بیشتر بر جمعبندی و تکرار مطالب و همچنین استمرار در اجرای برنامهریزی روزانه بود. این تغییرات به من کمک کردند تا در مسیر مطالعه خود، نظم و تسلط بیشتری داشته باشم.
۱۲) تحلیل آزمون را چگونه انجام میدهید؟
بعد از هر آزمون، ابتدا پاسخهای صحیح، غلط و نزده را جدا میکنم. سپس به بررسی دقیق سوالات غلط پرداخته و علت اشتباهات را یادداشت میکنم. در ادامه، سوالات نزده و شکدار را نیز تحلیل میکنم تا در مرور بعدی، این نکات را از دست ندهم. این روند باعث میشود تا آزمون به ابزاری برای یادگیری تبدیل شود، نه صرفاً سنجش.
۱۳) در طول تابستان دفتر برنامهریزی را تکمیل میکنید؟
بله، دفتر برنامهریزی را بهطور منظم تکمیل میکنم. این دفتر کمک میکند تا بتوانم ساعات مطالعه، نوع فعالیتها و پیشرفت خودم را ثبت و ارزیابی کنم. همچنین در پایان هر هفته، مرور برنامهریزی به من دید بهتری نسبت به عملکردم میدهد.
۱۴) کدام قسمت سایت کانون برای شما کاربرد بیشتری دارد؟
بخش «نمودار عملکرد» سایت کانون برای من بسیار کاربردی است. با استفاده از این بخش میتوانم روند پیشرفتم در آزمونهای مختلف را بررسی کنم و براساس آن، نقاط ضعف و قوت خود را بهتر شناسایی کرده و برای ادامه مسیر، برنامهریزی دقیقتری داشته باشم.
