نام و نام خانوادگی : علیرضا ماریانی
رتبه : 76
سهمیه : منطقه 3
رشته : ریاضی
شهر - استان : بم - کرمان
چند سال عضو کانون بودید چند آزمون شرکت کردید ؟
یک سال عضو کانون بودم در 46 آزمون بدون غیبت شرکت کردم .
میانگین تراز کانون: 6553
شغل و تحصیلات پدر : تعمیرکار وسایل سرمایشی ( خدمات فنی) - دیپلم تجربی
شغل و تحصیلات مادر : معلم ابتدایی - لیسانس ریاضیات و کاربرد ها
تراز اردیبهشت: 10551
ریاضی: 51 درصد - فیزیک: 90 درصد - شیمی:32 درصد
تراز تیر: 10346
ریاضی: 53 درصد - فیزیک: 89 درصد - شیمی: 36 درصد
تراز سوابق تحصیلی : 9245
نامه مدرسه و نوع مدرسه : نمونه دولتی - فردوسی
مصاحبهگر : هوشنگ پناهی
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟
از طریق دوستان و مدرسه با کانون آشنا شدم و در کانون ثبت نام کردم .
نمرههای امتحان نهایی و تراز سوابق تحصیلیتان چند شد؟
معدل نهایی کتبی تقریبا 19.05 با تراز 9245
شما در آزمونهای کانون به صورت حضوری شرکت میکردید یا آنلاین؟ چرا؟
کاملا حضوری شرکت می کردم ، چون میدانستم مهم ترین نقطه ضعف من آزمون و تست زدن هست و یکی از مهمترین روش ها برای برطرف کردن آن، آزمون حضوری است .
آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
خیر، نظم حضور در آزمون ها به درس خوندن جدیت و استمرار اضافه میکند.
مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟ چگونه شخصی سازی میکردید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
بله. تقریبا تمام برنامه مطالعاتی سال دوازدهم، بر اساس برنامه راهبردی آزمون های کانون بود و در صورت داشتن وقت بیشتر، شروع به خواندن قسمت های بعدی برنامه میکردم .
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه بود؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکردید؟
تحلیل آزمون ها به این صورت بود که در صورت پاسخ درست، مطالب پاسخنامه را هم میدیدم تا متوجه روش های متفاوت و سریعتر بشوم و اگر تست با استدلال غلط حل شده، از روش درست حل تست منحرف نشوم. برای سوالات غلط و نزده دفتر تحلیل داشتم که علت و سبک سوال را تعیین میکرد. سوالات غلط را مجددا حل میکردم و برای سوالات نزده، قبل از دیدن پاسخنامه، تقریبا بدون محدودیت زمانی، دوباره سعی میکردم آنها را حل کنم.همه دلایل، حتی بی دقتی و اشتباه محاسباتی را هم در دفتر مینوشتم .
کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکردید؟
دروس هندسه پایه و گسسته، این دروس را در مدتی که برای المپیاد ریاضی میخواندم، تقویت و پایه سازی کردم. به طوری که در مطالب کنکور، دید خوبی داشتم و به دلیل دانستن اثبات فرمول ها و کار کردن با آنها، سریعا مطالب را یاد میگرفتم. نمرات این دروس معمولا کامل بودند و در امتحان نهایی، نمره گسسته 19.75 و نمره هندسه 20 شد .
آیا در کلاسهای درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟
چون اکثر یادگیری من بر اساس کتب و تحلیل آزمون بود، کلاس های مدرسه را به عنوان مرور مطالب استفاده می کردم .
دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟
بله داشتم و تکمیل می کردم . دفتر برنامه ریزی کاملا کمک کرد که متوجه بشوم، ساعات درسی نسبتا کمی دارم و باید این مدت را بیشتر کنم. همچنین نوشتن این مطالب، کمک زیادی به مدیریت زمان و تثبیت برنامه ریزی ها میکرد .
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکردید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
از کتب سه سطحی و بنفش خیلی استفاده میکردم .
کتاب های سه سطحی برای مرور مطلب در تمامی سطوح عالی بودند و دسته بندی خوبی داشتند .
سوالات کتاب بنفش هم بسیار متنوع و طرح نو بودند و باعث میشدند در مقابل تست هایی با سبک جدید، رویکرد خوبی داشته باشم .
بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روشهای مطالعه خود را در این درس به صورت آیتموار بنویسید.
فیزیک، با کسب 90 درصد نمره خام در هر دو کنکور. به نظرم مهمترین دلیل پیشرفتم در این درس ، داشتن پایه قوی ریاضی و جبر در زمان المپیاد بود. بعد از آن، به نظرم تحلیل کامل سوالات آزمون و زدن تست های فراوان برای رسیدن به روش های تستی و نه فقط دیدنشان در کتاب های دیگر، مهمترین روش یادگیری فیزیک بود. اینکه خودم با عملیات های جبری به یک روش های ساده تر برسم یا حداقل روش های تستی را به خوبی درک کنم.
در طول سال چقدر به رتبه فکر میکردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت میکردید؟
خیلی به رتبه فکر نمیکردم که روند درسی من را مختل کند، ولی قطعا برای بهتر شدندش تلاش میکردم. خانواده بارها تاکید کردند در هر صورت و با هر رتبه ای، در مسیرم من را همراهی خواهند کرد و از این بابت با خیال راحت درس میخواندم و به خوبی افکار مزاحم را مدیریت کردم.

دلیل این که در آزمونهای تابستان شرکت کردهاید چه بود؟
من در زمان المپیاد از مسیر کنکور کمی دور شدم و برای جبران عقب افتادگی ،آزمون های تابستان ایده خوبی بود.
برنامه شما برای مطالعه درسهای دهم و یازدهم چگونه بود؟
دروس دهم و یازدهم را برای آزمون های تابستان و بعد از آن، چندین بار مطابق با برنامه راهبردی مرور میکردم و اگر مطلب نخوانده ای وجود داشت، از اولویت های اصلی خواندن برای آزمون بعد متناظر با آن بود و هرگز آن مطلب را به زمان دیگه موکول نمیکردم. در آزمون های بعد تابستان، این مطالب جدید مجدداً در آزمون ها به طور خودکار مرور شدند و در دوره نوروز هم با کتاب های جمع بندی و تست های نشان شده، تکمیل شدند.
آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟
بنده از دبیران فیزیک خود در این سه سال، استاد دهقان و استاد جهانشاهی بسیار متشکرم.
استاد دهقان با توضیحات رسا و مثال های متعدد و ایجاد انگیزه برای درس فیزیک و
استادجهانشاهی با پیگیری مطالب کنکوری و روش های تستی، کمک فراوانی به بنده کردند .
فکر میکردید چنین رتبهای کسب کنید؟ خاطره لحظه اعلام نتایج را برای ما تعریف میکنید؟
حقیقتا رتبه منطقه ای خودم را تا حد زیادی پیش بینی کرده بودم. در لحظه اعلام نتایج، خوشحالی که داشتم، تمام خستگی ها را از بین برد.
آیا همراه درس خواندن ،کار هم می کردید ؟ چه کاری انجام می دادید کمی توضیح دهید ؟
همراه با پدرم، یخچال های خانگی و صنعتی و همچنین انواع وسایل سرمایشی را تعمیر و نصب میکردیم. همچنین مدتی هم فروشندگی میکردم.
الگوی شما برای پشتکار و انگیزه برای درس خواندن چه کسی بود و چرا؟ کمی توضیح دهید؟
من زندگی نامه دانشمندان بزرگ در طول تاریخ را مطالعه میکردم و برای من هرکسی که موفقیت را با تمام سختی هایش بدست آورد، یک الگو بود. مانند دانشمندانی چون مریم میرزاخانی، گاوس، رامانوجان و... همچنین مصاحبه های رتبه های برتر هم برای من به مانند یک الگو بودند .
