نام و نام خانوادگی: نوید کردلو
پایه: دوازدهم تجربی
نام شهر و استان: زنجان - قیدار
شغل و تحصیلات مادر: معلم - لیسانس
شغل و تحصیلات پدر: پرستار - لیسانس
میانگین تراز : ۸۰۳۲
معدل : ۱۹.۹۱
سالهای حضور در کانون: ۴ سال -74 آزمون
مصاحبهگر : یعقوبعلی بهزادپور و لعیا بیکدلی
1- در لحظهای که متوجه شدید رتبه تکرقمی کنکور را کسب کردهاید، چه احساسی داشتید؟ آیا این نتیجه دقیقاً همان چیزی بود که انتظارش را داشتید، یا برایتان غافلگیرکننده بود؟
با توجه به تراز کنکور تیر و معدل نهایی ، موسسات و مشاوران مختلفی به من گفته بودند که تک رقمی می شوم ؛ در لحظه ی اول شوکه کننده بود اما بعد از مدتی برایم عادی شد
قبل از کنکور فکر می کردم رتبه ی ۵۰ یا ۶۰ بشوم و هدفم فقط دانشگاه تهران بودو رتبه چندان اهمیتی برایم نداشت
2- به نظر شما، مهمترین ویژگیهای شخصیتی یا ذهنی که یک دانشآموز برای رسیدن به رتبه تکرقمی باید داشته باشد، چیست؟ آیا فکر میکنید این ویژگیها ذاتی هستند یا میتوان آنها را پرورش داد؟
کاملا مشخص است که یک رتبه ی تک رقمی از اول تک رقمی نبوده است برای مثال من در پایه ی چهارم در اولین آزمونی که شرکت کردم رتبه ام ۹۵۶ شد اما به مرور زمان و گذشت سال های متوالی درصد هایم به مرور زمان افزایش پیدا کرد و توانستم به این رتبه برسم
3- آیا لحظاتی در طول مسیر آمادگی برای کنکور وجود داشت که احساس ناامیدی، خستگی یا شک به تواناییهایتان بر شما غلبه کند؟ در آن شرایط، چگونه خود را بازیابی میکردید و به مسیر ادامه میدادید؟
مهم ترین خصلتی که یک تک رقمی نیاز دارد این است که به مسیر ادامه بدهد حتی اگر به نتیجه نمی رسد من خودم در این مسیر بار ها شده بود که رتبه ام در آزمون ها ۳ رقمی می شد هر چند در لحظه ی اول برایم غم انگیز بود ولی فهمیدم که همین اشتباهات بعد ها در آزمون های اصلی من را نجات خواهند داد
در بهمن و اسفند ماهاغلب رتبه های من بین ۴۰ تا ۷۰ بود و من به این باور رسیده بودم که استعداد تک رقمی شدن را ندارم و توانایی های من برای رسیدن به این جایگاه کافی نیست اما تصمیم گرفتم که دیگر به رتبه ی آزمون ها توجهی نکنم و به دور از حاشیه مسیر را ادامه بدهم اما نتیجه ی کنکورم از چیزی که فکر می کردم خیلی بهتر شد .

4- گذشته از مطالعه و تستزنی، چه فعالیتهای غیردرسی یا تفریحاتی داشتید که به شما کمک کند انرژی خود را حفظ کرده و از فرسودگی جلوگیری کنید؟ آیا توصیه خاصی در این زمینه برای داوطلبان دارید؟
تفریحات من در کنکور فیلم دیدن و ورزش کردن بود بهترین چیز برای دوری از افسردگی ورزش است زیرا دوپامین را در مغز افزایش می دهد و مغز را به حالت فعال بر می گرداند هر زمانی که احساس خستگی به من غلبه می کرد درس را کنار می گذاشتم و ورزش می کردم بعد از ۱ ساعت دوباره به حالت ایده آل خودم بر می گشتم
5- چه میزان حمایت از سمت خانواده، دوستان یا مشاوران دریافت کردید و این حمایتها چقدر در موفقیت شما نقش داشت؟ آیا فکر میکنید یک داوطلب میتواند بدون چنین حمایتهایی به رتبه تکرقمی دست یابد؟
پدر و مادر من نقش بزرگی در موفقیت من داشتند به گونه ای که رتبه و تراز من در آزمون ها چه زمانی که آزمون را خیلی خوب می دادم و چه زمانی که نتیجه آن چیزی که انتظار داشتیم نبود خیلی برایشان مهم نبود بیشتر اتمام مسیر برایشان ارزش داشت و به اتفاقات آنی و لحظه ای توجهی نمی کردند و کاملا مشخص است که یک انسان اگر از این حمایت ها بی بهره شود در دریای تفکرات خود غرق خواهد شد و از ادامه ی مسیر باز خواهد ماند
6- اگر بخواهید سه راهکار کلیدی و غیردرسی را برای دانشآموزانی که هدفشان رتبه تکرقمی است، معرفی کنید، آن سه راهکار چه خواهند بود؟ (مثلاً مدیریت زمان، حفظ روحیه، مهارتهای خاص و…)
اهمیت ندادن به رتبه ی آزمون ها ( چه خوب و چه بد ) ، دوری از حاشیه ، مقایسه نکردن خود با بقیه و اینکه رقیب هر کس خودش است و باید سعی کند که از دیروزش بهتر باشد
7- نقش تصویرسازی ذهنی و داشتن اهداف بلندمدت در موفقیت شما چقدر بود؟ آیا از ابتدا به رتبه تکرقمی فکر میکردید یا این هدف در طول مسیر شکل گرفت؟
از هشتم به تک رقمی بودن فکر می کردم و معلم های مدرسه مان هم به دید تک رقمی با من رفتار می کردند اما از اواسط سال این خیال در من خشک شد و امید چندان زیادی به تک رقمی شدن نداشتم و فقط سعی می کردم که در رشته و دانشگاه مورد نظرم قبول شوم

8- آیا باورها یا نگرشهای خاصی داشتید که فکر میکنید شما را از سایر داوطلبان متمایز میکرد و در نهایت به رتبه تکرقمی منجر شد؟
به نظرم اصل استمرار و پیوستگی را در سال دوازدهم را رعایت کردم بار ها در آزمون ها نتیجه مورد انتظار من نبود ولی بدون توجه به آن به مسیر ادامه می دادم روحیه ی جنگندگی هم خیلی مهم است که می تواند در ایام امتحانات نهایی به دانش آموزان کمک کندتا به امتحان برسند
9- اگر میتوانستید به خودِ یک سال قبل از کنکور بازگردید، چه توصیهای (علاوه بر توصیههای درسی) به خودتان میکردید تا مسیرتان را هموارتر و لذتبخشتر کنید؟
به خودم می گفتم که رتبه ی آزمون ها و حتی خود کنکور چندان مهم نیست و فرق زیادی بین کسی که رتبه ی ۱ کشور می شود با کسی که رتبه ی ۵۰ منطقه می شود وجود ندارد و فرصت های تقریبا برابری پیش روی آنان است
10- بعد از کسب رتبه تکرقمی، چه تغییراتی در زندگی و نگاه شما به آینده ایجاد شد؟ آیا این دستاورد بر انتخاب رشته یا مسیر شغلی شما تأثیری گذاشت؟
تغییر خاصی در زندگی احساس نمی کنم حتی اگر رتبه ی ۲ رقمی می شدم همین فرصت ها برایم وجود داشت الان بیشتر سعی می کنم که دچار غرور نشوم تا ادامه ی مسیر را هم بتوانم پیش ببرم
11- با توجه به اینکه شما یک دانشآموز تکرقمی بودهاید، چطور از کارنامه آزمونهای قلمچی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف خود استفاده میکردید و چه برنامهای برای بهبود نقاط ضعفتان داشتید؟
من در آزمون های قلمچی متوجه ضعف خودم در درس شیمی شدم به این صورت که اغلب در آزمون های آزمایشی نسبت به بقیه ی دروس درصد کمتری را کسب می کردم و برای بهبود این وضعیت بعد از امتحانات نهایی و وقفه ای که با توجه به شرایط کشور برای کنکور تیر پیش آمده بود آزمون های قلمچی سال های تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ و ۱۴۰۲-۱۴۰۱ را زمان دار کار کردم و منجر به بهبود وضعیت تحصیلی من شد

13- برنامه راهبردی قلمچی چه نقشی در برنامهریزی درسی و مطالعاتی شما ایفا میکرد؟ آیا آن را بدون تغییر دنبال میکردید یا با توجه به نیازهای شخصیتان، در آن دخل و تصرفی انجام میدادید؟
از پایه ی نهم تمام برنامه ریزی های من با توجه به بوجه بندی آزمون های قلمچی بوده زیرا بدون شتابزدگی یا آهستگی و با سرعت مناسب به اتمام دروس می پرداخت در پایه دوازدهم به دلیل رسیدن به کنکور اردیبهشت در درس های ریاضی و فیزیک از بودجه بندی آزمون ها پیشی می گرفتم
14- با توجه به حجم بالای محتوای آموزشی در سال کنکور، چگونه تعادلی بین مطالعه درسنامهها، تستزنی و تحلیل آزمونها برقرار میکردید؟ نقش کتابهای آبی، سهسطحی و زرد قلمچی در این فرآیند چه بود؟
من ۴۰ درصد مطالعه ام را به خواندن درسنامه و ۶۰ درصد را به تست زدن اختصاص می دادم رویکرد من بیشتر تست محور بود مرور مباحث با تست زدن انجام می شد و علاقه ی چندانی به مطالعه ی دوباره ی درسنامه نداشتم در ایام جمع بندی کتاب های سه سطحی می توانند به دانش آموزان در جمع بندی مباحث کمک کنند.

15-یکی از چالشهای اصلی کنکور، حفظ انگیزه و مدیریت استرس است. شما به عنوان یک دانشآموز تکرقمی، چگونه با این چالشها کنار میآمدید و آیا برنامه قلمچی یا مشاوران آن در این زمینه به شما کمکی کردند؟
من در ابتدا خودم را با دیگران خیلی مقایسه می کردم و این موضوع باعث ضعف من در مدیریت آزمون هایم انجامید و اشتباهات محاسباتی من سر به فلک می کشید برای کاهش این موضوع به تک رقمی شدن فکر نمی کردم هدفم فقط دانشگاه تهران شد و اهمیتی به رتبه نمی دادم از فروردین به بعد هم به رتبه و ترازم در آزمون ها توجهی نمی کردم و فقط درصد هایی که در آزمون ها کسب می کردم برایم مهم بود
16- نقش آزمونهای شبیهساز کنکور در موفقیت شما چقدر بود؟ آیا تکنیک خاصی برای شبیهسازی شرایط کنکور در خانه یا در جلسات آزمون داشتید؟
هر آزمون آزمایشی شرایطی ایجاد می کند که دانش آموزان بتوانند با چالش های جلسه ی کنکور مقابله نمایند اما دانش آموزان نباید به هر آزمون بیش از اندازه بها بدهند به گونه ای که اگر نتیجه ی مطلوبی کسب نشد از ادامه ی مسیر دلسرد شوند . بزرگ ترین دلیل موفقیت من آزمون هایی بود که در خانه می دادم زیرا زمان بندی و مدیریت من را برای هرچه بهتر زدن آزمون ارتقا می بخشید
17- اگر بخواهید به دانشآموزانی که تازه میخواهند مسیر کنکور را آغاز کنند، یک توصیه کلیدی در مورد استفاده بهینه از منابع قلمچی (اعم از آزمونها، کتابها و برنامه) بدهید، آن توصیه چه خواهد بود؟
بودجه بندی آزمون های قلمچی معتبر ترین برنامه ریزی در مسیر کنکور است به گونه ای که بقیه ی موسسات هم برنامه ی آزمون های خود را مطابق با آن سازماندهی می کنند توصیه ی من این است که حتی المقدور از آن تبعیت کنند و از بودجه بندی آزمون ها عقب نمانند با توجه به تقلب های روز افزونی که در آزمون های آزمایشی شاهد هستیم دانش آموزان نباید خود را خیلی درگیر رتبه و تراز کنند و باید بدانند که مهم ترین چیز ادامه دادن مسیر است نه کسب موفقیت در آزمونی که در ۱۰ سال آینده هیچ کس آن را به یاد نمی آورد
18- تحلیل آزمون برای بسیاری از دانشآموزان یک فرآیند زمانبر است. شما چطور آزمونهای قلمچی را تحلیل میکردید که حداکثر بهرهوری را داشته باشد و زمان زیادی را هم از دست ندهید؟
من در درس زیست شناسی سوالاتی که با رد گزینه به جواب می رسیدم را ستاره دار می کردم تا در تحلیل آزمون آن ها را به همراه تست هایی که غلط زده ام بررسی نمایم تا زمان کمتری را از من بگیرد در بقیه ی دروس سوالاتی که اشتباه جواب داده بودم یا پاسخ نداده بودم را به ترتیب بررسی می کردم و نکته های بدست آمده را در دفتر یا کتاب درسی می نوشتم .

19- تحلیل آزمون برای بسیاری از دانشآموزان یک فرآیند زمانبر است. شما چطور آزمونهای قلمچی را تحلیل میکردید که حداکثر بهرهوری را داشته باشد و زمان زیادی را هم از دست ندهید؟
در جلسه ی آزمون ها سکوت چندان رعایت نمی شد و انواع صدا ها به گوش می رسید ( زنگ تلفن همراه ، پچ پچ کردن دانش آموزان ، صدای ماشین ها و .... ) شاید در ابتدا این عوامل مانع موفقیت من در آزمون های آزمایشی می شد اما این وضعیت به بهبود عملکرد من منجر شد زیرا همواره شرایط آن گونه که ما انتظار داریم پیش نمی روند برای مثال در کنکور تیر ماه در دفترچه ی سوم برق قطع شد و تهویه از کار افتاد و دمای سالن به شدت بالا رفت همچنین صدای گنجشک ها و کبوتر ها تمرکز اغلب دانش آموزان را به هم می ریخت اما چون من قبلا با عوامل مزاحم در جلسه روبرو شده بودم توانستم به آنها توجهی نکنم و با تمرکز کامل به حل سوالات بپردازم.
