نام و نام خانوادگی دانش آموز: علیرضا رفتاری
نام شهر، استان: تهران، تهران
رشته و منطقه کنکور: ریاضی منطقه
رتبه سال 1404(منطقه و کشور): نیامده
سال های حضور در کانون: یک سال (۱۴۰۴-۱۴۰۳)
منطقه : تهران غرب پسر
تعداد آزمون :۲۷
تحصیلات و شغل مادر: دیپلم کارمند
تحصیلات و شغل پدر: لیسانس مهندس کامپیوتر
درصدها و تراز کنکور تیر 1404: 12300
درصدها و تراز کنکور اردیبهشت 1404: 12930
نمره ها و تراز سوابق تحصیلی : نیامده
نام مدیر: رامین غفرانی
نام پشتیبان :مانی آهنی
1- همان طور که میدانید در آزمون های کانون هم امکان آزمون حضوری و هم امکان آزمون به صورت آنلاین را قرار داده ایم؛ شما حضوری آزمون می دادید یا آنلاین آزمون می دادید یا تلفیق می کردید؟
حضوری آزمون میدادم. علت اینکار من این است که فضای کنکور برای من تقریبا ۲۷ بار شبیه سازی شد. یعنی در آزمون حضوری مهارت هایی همچون کنترل استرس و زمان و ... را یاد گرفتم. تجربه ای که در آزمون حضوری بچه ها کسب می کنند بسیار کمک حال آنها در روز کنکور خواهد بود.
2- مهمترین چیزی که در این یک سال از کانون و آزمونها یاد گرقته اید چیست؟
در سال آخر دوازدهم در آزمون های قلم چی شرکت کردم. از این آزمون ها تجربه های مختلفی کسب کردم اما مهمترین آنها استمرار بود. هیچ وقت ما به خاطر شکست هامون در آزمون ها نباید متوقف شویم. هر آزمون را یک کنکور واقعی بدانید. برای آن تلاش کنید و اگر به نتیجه مطلوب نرسیدید دوباره ادامه بدید. من آنقدر ادامه دادم تا آخرین آزمون قبل کنکور اردیبهشت را ترکوندم
3- شرکت در آزمون ها چه دستاوردی برایتان داشت؟
دلیل اصلی من برای آزمون دادن این بود که مطالبی که قبل آن خوانده ام تا چه اندازه یاد گرفتم. و در کنار تجربه ای که در آزمون ها کسب کردم، دستاورد هر آزمون برای من یک کارنامه بود که با کمک آن مشکلات درسی خودم را تشخیص می دادم و بعد آن ها را درست مي کردم
4- نقاط قوت همیشگی شما درس فیزیک بود؟ در کنکور اردیبهشت 100 و در تیر 92.39 را کسب کردید .
روش مطالعه آن ها را توضیح می دهید؟
درس فیزیک برای من و اکثر داوطلبان کنکور درسی شیرین و ساده می باشد. همچنین درس فیزیک کنکور امسال سوالات بسیار ساده ای داشت. پس جای تعجب ندارد که من این درس را ۱۰۰ زدم. اما درباره روش مطالعه باید بگویم کار خاصی نمیکردم. در کلاس به توضیحات معلم خوبمون گوش میدادم و بعد در کلاس تعدادی سوال رایج در کنکور را حل می کردیم. سپس در خانه تکلیف معلم را انجام میدادم. قبل از هر آزمون هم در کتاب تستی که داشتم تست های آن مبحث را حل ميکردم.
5- درس شیمی چه اتفاقی باعث علاقمند شدن شما به این درس شد؟ روش مطالعه این درس ها را توضیح می دهید؟ (معمولا دانش آموزان ریاضی در درس شیمی توانمندی حداکثری ندارند)
علت تنفر برخی از دانش آموزان ریاضی از درس شیمی این است که این درس بسیار مطالب حفظی دارد. من هم استثنا نیستم. من هم از خواندن شیمی آن هم بصورت حفظی متنفرم.
راه حل من این بود که مفهومی درس شیمی را مطالعه کنم. در این راه معلم خوبمون بسیار کمک کردند.
دانش آموزان می توانند در کلاس شیمی به خوبی به حرف معلم شیمی گوش دهند و مطالب را عمیق یاد بگیرند. بعد از این مرحله باید در کتاب خودشان مطالب مهم را خط بکشند و خوب مطالعه کنند و در آخر انقدر تست بزنند تا آن مطلب مهم کتاب درسی را حفظ شوند. یک نکته را هم یادتان باشد. حفظی بودن ماهیت درس شیمی است. پس شما برای اینکه مطالب شیمی را تا روز کنکور به خاطر بسپارید باید آنها را مرور کنید. مثلا من فصل یک شیمی دهم را تیر ماه خواندم حالا الان مهر ماه است من باید مطالبی که قبلا در فصل یک شیمی خواندم را مرور کنم تا از یادم نرود. روش مرور هم می تواند متفاوت باشد. با آزمون مرور کنید یا با خواندن دوبارهی کتاب. من هر جفتشان را انجام می دادم
.
6- شما برنامهی اصلی تان برای مطالعه چطوری بود با برنامهی آزمون کار میکردید یا با برنامهی مدرسه کار میکردید یا تلفیق میکردید یا برنامهی مخصوص خودتون داشتید؟
تلفیق این دوتا برنامه من بود. ۷۰ درصد زمان مطالعه خودم را به برنامه مدرسه اختصاص می دادم. ۲۰ درصد را به آزمون های کانون و ۱۰ درصد را به مرور مطالب قبلی.
7- مطابق برنامهی راهبردی حرکت می کردید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می کردید؟ برنامهی مدرسه و آزمونها هماهنگ بود؟ شما چطور هماهنگی ایجاد می کردید؟
من کاملا مطابق برنامهی مدرسه عمل میکردم. برنامه مدرسه با کانون متفاوت بود. اما تلاش می کردم به آزمون های کانون هم برسم. دو هفته برای هر آزمون کانون فرصت داشتیم. من هفته اول را کاملا به مدرسه اختصاص می دادم و در هفته دوم هم درس های مدرسه را می خواندم هم مباحث آزمون قلم چی را می خواندم. در کل به مباحث آزمون می رسیدم. در اواخر سال تحصیلی هم چون برنامهی مدرسه از آزمون های قلم چی جلو افتاده بود از آزمون قلم چی برای مرور مطالب قبلی استفاده میکردم. خلاصه بخواهم بگم بچه ها باید برنامه مدرسه را اولویت قرار بدهند چون در مدرسه باید بدنبال یادگیری دروس باشند.
8- برنامه ی شما در تابستان برای دروس سال دوازدهم ( نگاه به آینده ) چگونه بود؟
تابستان را بیشتر صرف مرور دروس دهم کردم. اما در کنار آن فصل اول همه درس های دوازدهم را هم خواندم. تابستان برای سبقت گرفتن از رقبا بسیار فرصت خوبی است.
9- کدام بازهی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگتری داشته است: تابستان، پاییز، دیماه، نیمسال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی یا دوران جمعبندی؟ دلیل این موضوع چیست؟
تابستان، توانستم نحوه مطالعه برای کنکور را در این دوره یاد بگیرم.
10- کنکور و سوابق تحصیلی آیا شما این دو را دوگانه می بینید یا در یک مسیر است؟ لطفا توضیح دهید.
این سوال بسیار بدیهی است. بچه ها یک مسیر دارند آنها یاد گرفتن دروس دوازدهم هست. فرق بین کنکور و آزمون نهایی فقط نوع سوال هست. در کنکور با یک تست شما مواجه می شوید. در آزمون نهایی با یک سوال تشریحی مواجه می شوید. پس الکی بین این دو دیوار نکشید. مثلا من درس حسابان دوازدهم را یاد گرفتم بعد تست زدم و بعد قبل امتحان نهایی چند نمونه سوال سال های پیش را حل کردم. کنکور و سوابق تحصیلی را از هم جدا ندانید!
11- ضعیف ترین درس شما در امتحانات نهایی چه درسی بود و علت آن را چه می دانید و به عقب برگردید چه تغییراتی را در روند مطالعاتی تان اجرا می کنید؟
ضعیف ترین درس از نظر خودم فارسی بود.
علت آن هم این است که از این درس خوشم نمی آید. اما الان از نتیجه ای که گرفتم راضی هستم.
پس اگر به عقب برگردم هیچ تغییری در روند مطالعاتی خودم نمی دهم.
12- شما در ایام امتحانات دی و خرداد چی کار کردید؟ آزمون دادید یا ندادید؟ لطفا" روش ها و برنامه هایتان را توضیح دهید .
در امتحانات دی ماه ۵۰ درصد مطالعه خودم را به تست زنی و مرور مطالب قبلی اختصاص دادم و ۵۰ درصد دیگر را به خواندن دروس عمومی و آماده شدن برای امتحانات نیمسال اول مدرسه. در آزمون های مدرسه شرکت کردم. همچنین در آزمون های تستی هم شرکت کردم. خوب است که بچه ها چند آزمون تشریحی از درس های مختلف را در این دوره حل کنند و مطالب نیمسال اول چه عمومی چه اختصاصی را بخوانند. تا در روز های قبل آزمون نهایی حداقل مطالب نیمسال اول را بخوبی بلد باشند و کارشان ساده تر باشد.
13- کدام درس در جلسهی کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خودتان را مدیریت کنید؟
دفترچه اول بسیار غافلگیر کننده بود. اما چون قبلا چند آزمون که دفترچه اول سختی داشتند را حل کرده بودم. توانستم روحیه خودم را حفظ کنم. سوالات را به صورت پراکنده حل کردم. یعنی مثلا سوال ۱۳ را اول حل کردم بعد رفتم جلو سوال ۱۶ را حل کردم. هر سوالی که ساده بود را اول حل کردم بعد سوالات متوسط و بعد سوالات سخت. در کل نتوانستم آن طور که باید در درس ریاضیات نمره بگیرم.
14- آیا پدر یا مادر نتایج آزمون را می دیدند؟ در صورت افت خودتان یا خانواده چه عکس العملی داشتند؟
پدر و مادر من بسیار به من در مسیر کنکور کمک کردند. و قطعا من بدون خانواده ام نمی توانستم.
آنها همیشه پیگیر نتایج آزمون من بودند. زمانی که نتیجه خوبی کسب می کردم میگفتند مغرور نشوم. زمانی که نتیجه مطلوبی کسب نمی کردم از من می خواستند بیشتر تلاش کنم.
15-تحلیل آزمون را چگونه انجام می دادید؟
تنها سوالاتی که نزده یا غلط زده بودم را بررسی میکردم. علت غلط زدن خودم را هم یکجا یاداشت میکردم. اما هرگز دوباره به سراغ آنها نرفتم.
16- دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می کرد؟
بله. داشتن دفتر برنامه ریزی به منظم درس خواندن بسیار کمک می کند. اکثر مواقع ابتدا در دفتر برنامه ای برای درس خواندن به مدت یک هفته می نوشتم. بعد آن را اجرا میکردم. مواقعی که برنامه نداشتم ساعت مطالعه ام بسیار پایین می آمد. پس مهمترین فایده آن این است که شما را وادار میکند منظم درس بخوانید.
17- تکنیک ها و روشهای مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می کردید؟
خیر. از نظر من این روش ها بی فایده است.
برای مدریت زمان تنها به یک نکته توجه میکردم. "اگر سوالی را نمی توانی حل کنی رد کن بعدا بیا سراغش"
18-استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟
فضای مجازی چه بخواهیم چه نخواهیم در دوران کنکور به شما ضربه میزند. من به طور کامل فضای مجازی را کنار گذاشتم. البته این کنار گذاشتن یک دفعه ای نبود. مدت زمان زیادی طول کشید تا از دست فضای مجازی خلاص بشوم.
