نام و نام خانوادگی: اسماعیل حسین وند
رتبه کنکوردر سال 1390 : 630 ریاضی
رتبه کنکوردر سال 1393 : 13 انسانی
معدل : 19.90
نام شهر و استان: استان خوزستان شهرستان لالی
میانگین تراز: 7800
سالهای حضور در کانون: 3 سال
چند آزمون شرکت کرده است: 60
مصاحبهگر : فریدون احمدی
- اولین تراز شما چند بود و در آزمون آخر به چند رسید؟
اولین تراز من 5700 و آخرین تراز من 7900 بود.
- مهمترین دلیل این پیشرفت را چه میدانید؟
من مهم ترین دلیل پیشرفتم را درتلاش، مداوم و صبرمی دانم. پیوستگی در درس خواندن و شرکت مستمر در آزمون ها بدون حتی یک غیبت باعث شد من پیشرفت کنم.
- پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
پیشرفت مستلزم تلاش بی وقفه و پیوسته است. پیوستگی در مطالعه و حضور همیشگی در آزمون ها باعث پیشرفت می شود. به نظر من حتی اگر یک آزمون را از دست بدهیم کل برنامه را از دست داده ایم.
- تکنیکها و روشهای مدیریت زمان را، تمرین و استفاده میکنید؟ کدام روش؟ آیا در کنکور هم استفاده کردید؟
من از تکنیک های ضربدر و منها و تکنیک زمان های نقصانی استفاده می کردم. در کنکور یک اشتباه کردم و باعث شد رتبه ی زیر ده را از دست بدهم و آن هم این بود که ترتیب پاسخ دهی به درس ها را جابجا کردم در حالی که در طول سال در آزمون ها طبق ترتیبی که در دفترچه سوال می آمد پاسخ می دادم و در کنکور این ترتیب را به هم زدم وکمی وقت کم آوردم. توصیه می کنم در روز کنکور دنبال کار جدید نباشید. همانطوری که قبلا تمرین کرده اید آزمون بدهید.
- از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
کارنامه اشتباهات، چون اشتباهات من را دسته بندی شده و آماده ارائه می نمود و راحت تر می توانستم رفع اشکال کنم.
- در آزمونهای دوهفته یکبار به صورت حضوری شرکت میکردید یا آنلاین؟ چرا؟
زمان من آزمون ها فقط حضوری بودند و آزمون غیر حضوری وجود نداشت. من در همه ی آزمون ها در سه سالی که عضو کانون بودم، بدون غیبت حاضر شده ام. به نظر من اگر دانش آموزی در دو هفته ی منتهی به آزمون ۴ یا ۵ روز هم مطالعه کرده باشد یا حال نامساعدی داشته باشد حتماً در آزمون شرکت کند حتی اگر تراز او بیش از حد کم شود. دانش آموزان باید به طور پیوسته در آزمون ها شرکت کنند. رمز موفقیت حفظ این پیوستگی و حضور همیشگی در آزمونهاست.
- روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه بود؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکردید؟ هنگام بررسی آزمونها به کدامیک اولویت بیشتری میدادید؟ بررسی اشتباهات یا بررسی سؤالهای ساده ؟
به نظر من آزمون دادن بدون تحلیل سوالات تاثیر کافی را ندارد. من همیشه بعد از آزمون ابتدا سوالاتی را که اشتباه جواب دادم یا جواب ندادم را به طور دقیق تحلیل میکردم و بعد به سوالاتی که درست پاسخ دادم نگاهی میانداختم. دانش آموزان عزیز حتماً بعد از هر آزمون سوالات را تحلیل کنید ارزیابی کنید و سوالاتی را که اشتباه پاسخ دادید به طور دقیق بررسی کنید تا به درک کامل برسید.
- دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟
تکمیل دفتر برنامهریزی در شفاف سازی ذهن دانش آموزان نسبت به ساعات مطالعه خود و همچنین تعادل در برنامهریزی تاثیر شگرفی دارد. من در روز هایی که به هر دلیل هیچ گونه مطالعه نداشتم در ستون آن روز برای خودم عدد صفر می گذاشتم . به نظر من باید در هر شرایطی دفتر برنامهریزی را تکمیل کنید که بدانید نتیجه ی شما حاصل چند ساعت مطالعه می باشد و نیز در صورت نیاز ساعت مطالعه را تغییر دهید یا بین زمان مطالعه و زمان تست کار کردن تعادل ایجاد کنید. همان ویژگی شفافیت و انعطاف پذیری که در برنامه راهبردی مشاهده می شود در دفتر برنامهریزی نیز هم مشهود است.
- کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکنید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
منابع مطالعاتی من برای کنکور فقط کتاب درسی و کتابهای آبی کانون قلمچی بودند و البته در دورههای خاص مثل دوره ی نوروز و دوره ی جمعبندی از کتب برنامه ای کانون مربوط به آن دوره بهره بردهام مثلا کتاب جمع بندی در زمستان و کتاب نوروز برای دوره نوروز. توصیه اکید من به دانش آموزان این است که منابع مطالعاتی انتخاب کنند که خلاصه و جامع باشند یعنی کل مطالب را در خلاصهترین شکل در اختیار شما بگذارند. این تصور را نداشته باشید که کتابی که حجیمتر و تعداد صفحات و تستهای آنان بیشتر است لابد مناسبتر است این تصور اشتباهی است. یک گفته ای در کانون قلم چی بود که می گفت شبیه ترین تستها به تستهای کنکور سال جدید تستهای کنکورهای سالهای قبل هستند و این در کتابهای قلمچی به طور واضح و شفاف آمده است. مطالعه کتابهای حجیم ، چند برنامه ای بودن ، طبق نظر این و آن رفتار کردن، این جزوه و آن جزوه را خواندن تنها به تردید و دلسردی شما می افزاید. و به تدریج به سردرگمی می انجامد.
- نظر شما درباره تاثیر برنامه راهبردی کانون قلم چی در موفقیت دانش آموزان چیست؟
برنامه ی راهبردی کامل و بی نقص است. دانش آموز وقتی در آزمونهای قلمچی شرکت میکند حتماً باید طبق برنامه راهبردی آن پیش برود. اولین ویژگی برنامه راهبردی شفافیت و انعطاف پذیری آن است یعنی برای دانش آموز واضح است که چه کاری باید انجام بدهد چه درسی را باید مطالعه کند، چه مبحثی چندین بار در طول سال تکرار میشود و جای جبران وجود دارد به نظر من شفافیت برنامه راهبردی یکی از نکات مثبت این برنامه است. همچنین انعطاف پذیری یعنی یک مبحث چندین بار در طول سال در آزمونها تکرار میشود و دانش آموز میداند اگر به هر علتی چند روز را از دست دهد میتواند در آزمونهای بعدی جبران کند. همچنین این برنامه طبق برنامه درسی پیش میرود و هیچ گونه نگرانی بابت تداخل این برنامه با برنامه ی درسی در مدرسه وجود ندارد.
- سایت کانون را چگونه ارزیابی میکنید؟
در سایت کانون مطالب بسیار مفیدی وجود دارد و چیزی که توجه من را جلب کرده به روز بودن و تغییر همیشگی در سایت کانون قلم چی است. بیشتر مصاحبه با رتبههای برتر و بخش نمونه سوالات و به خصوص جعبه ابزار کارنامه خیلی برای من جالب بود. خیلی جالب و کاربردی است که تمام سؤالاتی که از آزمون اول تا آزمون آخر اشتباه جواب دادید در سایت قلم چی وجود دارد و شما میتوانید در زمان نزدیک به کنکور این سوالات را کامل ببینید.
- چه توصیهای برای چه توصیهای برای موفقیت دانش آموزان دارید؟
علاوه برداشتن هدف و برنامه ی روشن و ذهنی شفاف، دو شرط بسیار مهم تلاش درست مداوم و صبر کلید موفقیت آنهاست. دقت کنید سه کلمه تلاش درست مداوم یعنی هم تلاش همیشگی داشته باشید هم تلاش شما درست باشد چون گاهی اوقات دانش آموزان دائماً تلاش میکنند ولی به نتیجه مطلوب نمیرسند. پس این نشان دهنده ی این است که باید درست تلاش کنید. به جای اینکه دائماً به نتیجه فکر کنید به بهبود تلاشهای خود فکر کنید تا به نتیجه ی بهتری برسید
- در انتها بفرماید چگونه با کانون قلمچی آشنا شدید؟
چگونگی آشنا شدنم با کانون هم به این گونه بود که مسئول آموزشگاه قلم چی شهرستان لالی دبیر درس زبان انگلیسی من بود و شاگردی ایشان باعث افتخار من است. ایشان من را راهنمایی کردند. من سه سال عضو کانون قلم چی بودم و در سال ۹۰ رتبه سه رقمی ریاضی و منحصراً زبان در منطقه سه را کسب کردم ولی چون به رشتهام علاقه ای نداشتم انصراف دادم و مجدداً در سال ۹۳ که عضو کانون قلم چی بودم رتبه ۱۳ علوم انسانی در منطقه ۳ را کسب کردم. اولین سالی که کانون قلم چی در شهر ما تاسیس شد من عضو قلم چی شدم و از همان موقع متوجه استاندارد بودن و با کیفیت بودن برنامه راهبردی آزمون های کانون قلم چی شدم و باور دارم که هر دانش آموزی برای پیشرفت درسی خود برنامهای استاندارد و دقیق و شفاف برای موفقیت تحصیلی میخواهد، شرکت در آزمونهای قلمچی میتواند کلید موفقیت او باشد.
