رتبه های تک رقمی که همکاری با کانون در زمینه علمی دارند به تحلیل کنکور تیر ۱۴۰۴ پرداخته اند.
در این مطلب تحلیل و بررسی کنکور تیر ۱۴۰۴ رشته تجربی را از نگاه رتبه های تک رقمی ضمیمه شده است.
همچنین برای تحلیل و بررسی کنکور 1404 رشته ریاضی (اینجا کلیک کنید).
علی نجفی - رتبه 8 کشور 1403
سلام و خسته نباشید به کنکوریهای امروز( و ایشالا دانشجویان فردا)
درس زیست شناسی طبق اکثر نظراتی که دوستان هم اشاره کردند در حد کنکور اردیبهشت و بلکه اندکی دشوار تر بود.
چند تا موضوع توجهم را نسبت به این کنکور جلب کرد
اول اینکه چند تست از موضوعات مشابه کنکور اردیبهشت مطرح شده بود که بیانگر این موضوع است که با مرور و مطالعه دوباره تست های کنکور قبلی، احتمالاً این دسته سوالات تا حدی تکراری و مشابه به نظر میرسیدند.
دوم تغییر سبک و جنس برخی سوالات در مقایسه با کنکورهای اخیر بود
ظاهرا جنس برخی توصیفها و تعابیر کمی پیچیدهتر شده بود و این مسئله تشخیص اینکه صورت سوال یا گزینه دقیقاً به چه موردی اشاره دارد را برای عدهای میتوانست دشوار کند
همین امر سبب طولانی شدن صورت برخی سوالات شده بود که میتوانست از نظر ذهنی برخی را تحت تاثیر قرار دهد
سومین نکته نسبت جالب تعداد تست های پایه یازدهم نسبت به دوازدهم بود
البته این نسبت را به طور دقیق در کنکورهای قبلی محاسبه نکردم، اما ظاهراً در این کنکور به پایه یازدهم توجه اساسی شده بود
پایه دهم هم کمترین سهم را در تستهای کنکور امروز به خود اختصاص داده بود
مطلب بعدی در خصوص اندک تستهایی است که سطحی بسیار ساده داشتند و فردی با معلوماتی در سطح آزمون نهایی هم از پس این تستها میتوانست برآید
به طور مثال تست ۳۹ که بیشتر در سبک و سیاق نظام قدیم و به صورت یک عبارت بسیار روان و گزینه های تکواژهای مطرح شده بود
آمدن چنین سبکی در کنار تستهایی مانند سوال ۳۵ جالب است
مطلب بعدی در خصوص سوالات ابهام دار است
خوشبختانه تعداد این تست ها به نظر معقول بود و در اندازه برخی کنکور های اخیر ابهام زیادی دیده نمیشد
طراح علیالظاهر قصد در به در کردن داوطلب را نداشت ولی با این حال لقمه را درسته تحویل نداده و همانطور که اشاره شد انتظار داشت یک اندام یا جاندار را از روی ویژگیهایشان بشناسند
با این حال به شخصه معتقدم تستهایی مانند ۴, ۱۵ و ۱۷ چندان بینقص نبودند و یا هیچ گزینه کاملاً صحیحی نداشته و یا تا حدی سلیقهای بودند
مورد بعد توجه فوق العاده در برخی تستها ( مثل تست ۳۵ و۴۲) به شکلهای کتاب درسی بود
حل کردن چنین تستهایی نیازمند تسلط بسیار خوبی بر شکلهای کتاب است
با وجود مطالب متعدد دیگر به این مطلب به عنوان آخرین نکته بسنده میکنم:
توجه به برخی مطالب برای اولین بار هم امر جالبیست
مباحث بیوانفورماتیک، گیاخاک، مصرف کوکائین، فعالیت دانشمندان در خصوص دنا و... برای اولین بار مطرح شده بودند( یا به ندرت در سالهای قبل مورد بحث بودند)
درنهایت امیدوارم همگی به بهترین نتیجهای که لایقش هستند، برسند.
والسلام
نیلگون سپاس - رتبه ۴ کشور ۱۴۰۲
تحلیل فیزیک کنکور 1404
سطح کلی سوالات فیزیک کنکور 1404 متوسط و مشابه کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ بود.
۶ سوال به حفظیات و مفاهیم اختصاص داشت :۱سوال از ۴دهم،۱سوال از ۱ یازدهم،۲سوال از ۳ یازدهم،۲سوال از ۳ دوازدهم
بودجه بندی هر فصل و هرپایه دقیقا مشابه کنکور های گذشته بود
به طوری که پایه دوازدهم ۵۰ درصد سوالات را تشکیل داده و پایه دهم و یازدهم به ترتیب ۶و۹ سوال را به خود اختصاص داده بودند
تنها مورد چالشی وقت گیر بودن محاسبات برخی سوالات بود.
آرین آور - رتبه ۶ کشور ۱۴۰۰
تحلیل کنکور ۱۴۰۴ تجربی
در درس زیست شناسی همچنان سوالات توصیفی پیشتاز هستند، طراح اصلا به طور مستقیم چیزی رو مورد پرسش قرار نمیده بلکه انتظار داره دانش آموز با ویژگی های یک اندام یا پدیده آشنا باشه.
توصیف ها هم عموما از متن کتاب هستند. تعداد سوالات چند موردی همچنان زیر ۱۰ هستش.
زیست شناسی این کنکور ترکیبی تر از کنکور اردیبهشت بود و به نظرم سطح بالا تری داشت. درصد ایده آل برای کسب رتبه زیر هزار کشوری، ۶۰ هستش.
سختی از ۱۰: ۷
در درس فیزیک به نظر من سطح سوالات پایه دوازدهم نسبت به کنکور اردیبهشت بالاتر بود، لطفی که طراح ها در درس فیزیک به دانش آموزا کردن اینه که محاسبات سوالات پیچیده نیست، هرچند دام دار هستن و دانش آموزانی که بی دقتی میکنن به راحتی ممکن بود امتیاز سوالات رو از دست بدن. سوالات فیزیک پایه به خصوص دهم سطح خوبی داشتن. تمرکز رو مسائل و تمارین کتاب درسی همچنان زیاده.
حداقل درصد رتبه های زیر هزار: ۶۰-۷۰
سختی از ۱۰: ۶
در درس شیمی به نظرم نسبت به کنکور اردیبهشت افزایش سطح داشتیم، حتی بعضی از سوالات مفهومی و حفظی که غالب سوالات رو تشکیل میدادن تو دو یا سه گزینه نیاز به محاسبات داشتن. در کل وقت گیر و دشوار بود، برد با کسی بود که فیزیکش رو سریع بزنه و ازش تایم بگیره برای شیمی
حداقل درصد رتبه های زیر هزار: ۵۰-۶۰
سختی از ۱۰ با توجه به شرایط ویژه دفترچه ۲: ۸
درس ریاضی مثل همیشه دشواره، در کل در کنکور های نظام جدید فقط کنکور های ۹۸ و ۱۴۰۱ ریاضی خیلی دشواری نداشتند. سبک ریاضی نظام جدید مبتنی بر سوالات مفهومی، راه حل های طولانی و داده های مجهول زیاده، دوره راه حل های میانبر و کوتاه به سر رسیده، در کل حداقل درصد مناسب برای رتبه های زیر هزار کشور به نظرم بین ۳۵-۴۰ هستش.
سختی از ۱۰: ۹
پرهام مصطفوی – رتبه 1 کشور 1402-
تحلیل درس زیست شناسی کنکور 1404
سطح کلی کنکور تیر در درس زیستشناسی را میتوان نزدیک به کنکور اردیبهشت اما به دلیل چالشهای ویژه و سبک سوالات، اندکی دشوار تر از اردیبهشت ارزیابی کرد.
توجه به ریز نقاط کتاب درسی و خروج از چارچوبهای تکراری کتاب بسیار قابل توجه است.
طرح سوال از مواردی مثل نمودار مزیت زندگی گروهی، جلبک قهوهای و موارد مشابه نشان از ریزبینی شدید طراح در مورد کتاب درسی دارد.
همچنین سبک متفاوت بیان طراح کنکور همچون کنکورهای گذشته ادامه دارد که به وضوح میتوان در سوالهایی مثل سوال 14 و 36 آن را مشاهده کرد.
طول عبارتهای صورت سوال و گزینهها البته نسبت به کنکور اردیبهشت کاهش داشته است و سوالات با گزینههای کوتاه اما چالشی دیده میشوند. در یک دید کلی و البته توصیه برای کنکوریهای 405، ریزبینی طراح کنکور روی جزئیترین نقاط کتاب درسی، سبک بیان متفاوت، مفهومی تر شدن سوالات و نیاز به تجزیه و تحلیل، از بزرگترین درسهایی هستند که میتوان از کنکور امسال گرفت.
علی خلیلی تیرتاشی رتبه ۷ کشور کنکور ۱۴۰۳ -
تحلیل درس ریاضی کنکور 1404
ریاضی کنکور امروز قطعا از کنکور اردیبهشت سخت تر بوده و سوالات چالش برانگیز بیشتری داشته و یک نکته جالب در این آزمون سهم مطالب پایه است که به طور مستقیم و غیر مستقیم 19 تست از مطالب پایه مطرح شده و تنها 11 تست از مباحث دوازدهم و این یعنی حدود 66% کنکور از پایه است و به دانش آموزان دهمی و یازدهمی توصیه میشود که مطالب پایه را جدی تر بگیرند و سعی کنند در همان پایه خودشان این مطالب را عالی کار کنند و یک مورد دیگر هم که در کنکور های اخیر به چشم میخورد مسائل هندسه پایه است که اکثرا نسبت به بقیه مطالب چالش بیشتری دارند و این کنکور هم مستثنی نبود ،دو سوال ایده دار از هندسه یازدهم مطرح شده بود که در نگاه اول شاید برای خیلی از دانش آموزان سخت بود و به عنوان جمع بندی کلی ازمون متوسط رو به بالایی بود و درصد بالای 60، درصد مطلوبی برای رتبه های برتر و همچنین درصد 40 تا 60 هم عالی محسوب میشود و برای قبولی در دانشگاه های برتر کشور مناسب است.
محمد امین دولت آبادی رتبه ۹ کشور کنکور ۱۴۰۳
سطح سوالات فیزیک به طور کلی به مانند سال های اخیر استاندارد و معقول بود.
درصد مناسب برای هر دسته از دانشآموزان در این درس در کنکور تیر ۱۴۰۴ به صورت زیر است:
دانشآموزان ضعیف: زیر ۴۰ درصد
دانشآموزان متوسط: حدود ۵۰_۶۰ درصد
دانشآموزان قوی: بالای ۸۰ درصد
در این کنکور همچنان مثل قبل بیشترین سهم سوالات مربوط به سال دوازدهم بود به طوری که ۵۰درصد(۱۵سوال) سوالات از فیزیک۳، ۳۰درصد(۹سوال) سوالات از فیزیک۲ و ۲۰درصد(۶سوال) سوالات از فیزیک۱ طرح شده بود.
حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد سوالات را سوالات ساده (شامل سوالات: ۴۶_۴۷_۴۸_۵۲_۵۶_۵۷_۶۰_۶۴_۶۵_۶۸) شامل میشد که امکان پاسخگویی به این سوالات با مقداری تسلط روی کتاب درسی و آمادگی متوسط وجود داشت.
حدود ۲۰ درصد سوالات(شامل سوالات: ۵۳_۵۸_۵۹_۶۲_۶۶_۶۷) نیز جزو سوالات نسبتا سخت بودند و نیاز به تسلط بالا روی مطالب داشتند.
همچنین به سوالات ۴۹_۵۴_۶۳_۶۹_۷۳ هم میتوان به عنوان سوالات دامدار که احتمال بیدقتی داوطلب را بالا میبرد اشاره کرد.
نتیجهگیری کلی اینکه سطح سوالات این نوبت نسبت به نوبت اردیبهشت ماه کمی سختتر بود اما همچنان سوالات این درس قابل حل و استاندارد طرح شده بود.
رامین آزادی رتبه ۲ کشور کنکور ۱۳۹۹
تحلیل درس زیست شناسی کنکور تیر ۱۴۰۴
سوالات در حد کنکور اردیبهشت طراحی شده بود و سعی در پیچوندن سوالات دیده نمیشد
حدود 5 سوال از شکل های کتاب درسی به صورت ریزبینانه و سخت طراحی شده بود اما باقی تست هایی که از شکل بودند نکته خاصی نداشتند و با دانستن نکات رایج تست ها میشد از پس آنها برآمد
از بعضی فصول یا تستی طراحی نشده بود یا کمتر از معمول طراحی شده بود مثل دفع مواد، گردش خون، تولید مثل و بیشتر تاکید روی فصول یازدهم بود
تحلیل درس فیزیک کنکور تیر ۱۴۰۴
سوالات استاندارد و در حد کنکور های سال های اخیر بود
2 تست محاسبات پیچیده ای داشتند
1 تست با ایده جدید از مبحث الکتریسیته جاری طراحی شده بود که میتونست چالشی باشه
پراکندگی سوالات از فصل های کتاب طبق معمول بود
تحلیل درس شیمی کنکور تیر ۱۴۰۴
با سوالات دشواری رو به رو بودیم در این کنکور
سطح کنکور در حد کنکور 99 و یا 1400 بود
اکثر سوالات دشوار از مباحث مفهومی طراحی شده بودند مثل اسید و باز و سینتیک و موازنه و سوال پیچیده ای از محاسبات طراحی نشده بود
در عین دشوار بودن حدود 5 تست بسیار ساده و حدود 10 تست متوسط در آزمون وجود داشت
آزمون پر بود از تله های ریز برای به غلط انداختن دانش آموز که بسیار میتونه باعث نمره منفی گرفتن بشه
پراکندگی سوالات از فصل های کتاب مثل هر سال بود و تغییری در این زمینه دیده نمیشد
تحلیل درس ریاضی کنکور تیر ۱۴۰۴
سوالات دشواری طراحی شده بود
سختی آزمون مابین کنکور 1400 و 1401 بود
تله های زیادی گذاشته شده بود که میتواند باعث نمره منفی گرفتن دانش آموزان شود
از بعضی فصول مثل تابع و مشتق و حد و پیوستگی تست های راحتی طراحی شده بود که میتوانست درصدآور باشد
در مجموع کسی درصد بالایی در این آزمون خواهد گرفت که تونسته باشد خود را مدیریت کند و سوالات ساده و متوسط را انتخاب کند
فاطمه زهرا ویسوئی رتبه ۱۰ منطقه سه - کنکور ۱۴۰۲-
با عرض سلام و خسته نباشید و خدا قوت خدمت همه دانش آموزای عزیز
تحلیل درس زیست شناسی کنکور تیر ۱۴۰۴
درس زیست شناسی در کنکور تیر سال ۱۴۰۴ زیست مورد انتظار به حساب میرفت و استاندارد بود.(شامل سوالات سخت آسان و متوسط)
از مباحثی که سابقه کمتری برای طرح سوال داشتند نیز سوال طرح شده بود (دانشمندان و ازمایش هایشان از فصل اول دوازدهم) که اهمیت همه مطالب زیست شناسی و تاکید بر حذف نکردن مطالب را می رساند .
بسیاری از سوالات روتین بودند و ایده هاشون توی کنکور های قبلی امده بود و اما بعضی از سوالات ایدههای بسیار جذاب و مفهومی داشتند که دانش اموزان صرفاً با مطالعه سطحی (بدون عمقی خواندن مطالب) قادر به پاسخگویی نبودند.
به طور کلی اگر مطالعه خوبی داشتهاید میتوانید به درصد بالا امیدوار باشید با اروزی موفقیت و سرافرازی برای تک تک شما
محمدامین سالاری فر رتبه ۳ منطقه ۳ کنکور ۱۴۰۲
تحلیل درس ریاضی کنکور تجربی 1404
درس ریاضی مطابق پیشبینی در کنکور تیر ماه مشابه سطح دشواری اردیبهشت ماه و حتی آزمون های آخر قلم چی آمده بود .
سوالات سخت یا خیلی سخت تقریبا نداشت اما تعداد سوالات با درجه سختی متوسط به بالا بیشتر شده بود. چون سوال آسان هم کم نداشت حداقل درصد 20 رو میتوان از دانش آموزان متوسط انتظار داشت . .
همچون کنکور ریاضی همین دیروز یک سوال از تعاریف ریاضی آمده بود ( در کنکورریاضی دیروز سوال الگو و دنباله و در کنکور امروز بازهم همان الگو و دنباله ) این نشان میدهد دانش آموزان باید شروط و تعاریف را بیشتر از قبل مورد بررسی قرار دهند .
مفاهیمی چون اهمیت بیشتر قدر مطلق که فصل جداگانه ای ندارد در این دو کنکور کاملا قابل توجه است .
توصیهای که برای بچه های کنکور سال بعد میتوان داشت این بود که فقط از سوالاتی که فقط در محاسبات سخت هستند استفاده نکنند و بیشتر تمرکز خود را بر سوالات با مفاهیم ترکیبی و حتی چند مرحله ای بزارند .
سالار نیک نفس دولت آباد - رتبه ۵ منطقه ۱ تجربی ۱۴۰۲
زیست :
تعداد سوالات شمارشی 7عدد سوال
درصد قابل قبول بالای 40 درصد برای قبولی در سه رشته تاپ..
تاکید فراوان روی شکل و متن کتاب درسی
نسبت به اردیبهشت سختتر
سوالات دارای نکته جدید و تازه پس سعی کنید خودتون از کتاب درسی نکات متن رو استخراج کنید
مثل همیشه راحتترین سوالات برای مبحث ژنتیک بودند.
پس برای دانش آموزان سال های آتی بسیار تاکید میکنم روی متن کتاب درسی و شکل های آن بسیار مسلط شوید لطفاً......
متن رو کامل حفظ و شکلارو در این حد که بتونید شکل شماتیک رو با جزییات بکشید مسلط باشید.
فیزیک:
فصل یک دهم ۱ سوال
فصل فشار ۱ سوال
فصل کار و انرژی ۲ سوال
فصل گرما ۲ سوال
کل دهم ۶ سوال
الکتریسیته ساکن ۳ سوال
الکتریستیه جاری ۳ سوال
مغناطیس ۳ سوال
کل یازدهم ۹ سوال
حرکت شناسی۴ سوال
دینامیک۳ سوال
نوسان موج ۵ سوال
اتمیهسته ای ۳ سوال
دوازدهم ۱۵ سوال
تاکید فراوان روی دوازدهم و نیم سال دوم
مثل همیشه ایده های تکراری و راحتتر از ازمون های ازمایشی
نسبت به اردیبهشت محاسبات بیشتر و زمانگیر تر
درصد قابل قبول برای قبولی در سه رشته تاپ ۴۵ به بالا
برای دانش اموزان سال بعد
تاکید میکنم دوازدهم تایم بیشتری بذارید
سوالات کنکور های سنوات گذشته همیشه این را ثابت کرده است که ایده های تکراری در کنکور برای فیزیک خیلی زیاد است
پس حتما کنکور های سال گذشته را بسیار کار کنید.
تحلیل کلی شیمی
دهم ۱۱ سوال ( ۴ سوال فصل یک- ۳ سوال از فصل دو- ۴ سوال از فصل سه)
یازدهم ۱۲ سوال(۶ سوال فصل یک -۵ سوال از فصل دو -۱ سوال از فصل سه)
دوازدهم۱۲ سوال(۴ سوال فصل یک- ۳ سوال فصل دو-۲ سوال فصل سه- ۳سوال از فصل ۴)
کل سوالاتی که نیاز به محاسبه داشتیم ۱۸ عدد:
دهم ۷ سوال (۲ سوال از فصل یک-۳ سوال از فصل دو- ۲ سوال از فصل سه)
یازدهم ۶ سوال ( ۲سوال از فصل یک -۳ سوال از فصل دو- ۱ سوال از فصل سه)
دوازدهم ۵ سوال( ۳ سوال از فصل یک-۱ سوال از فصل دو - صفر سوال از فصل سه-۱ سوال از فصل چهار)
تحلیل فصل به فصل
فصل سه دهم:
که شامل دو سوال محاسباتی از محلول ها و دو سوال مفهومی
فصل دو دهم:
که هر سه سوال محاسباتی ( با چاشنی موازنه) که یکی بیش از حد زمانگیر وترکیبی با فصل دو دوازدهم بود
فصل یک دهم:
که در دو سوال آن نیاز به محاسبه داشتیم
تاکید فراوان روی جدول تناوبی وارایش الکترونی اتم ها و یون های مختلف
فصل یک یازدهم:
تاکید فراوان روی قسمت شیمی آلی با چهار سوال و یک سوال از درصد خلوصو بازده درصدی
یک سوال ترکیبی با فصل سه یازدهم
فصل دو شیمی یازدهم:
تاکید زیاد روی بخش سینیتیک با سه سوال
یک سوال از ترموشیمی
یک سوال از قسمت شیمی آلی
سوالات محاسباتی این بخش سختترین سوالات محاسباتی در کل ازمون بود..
فصل سه یازدهم:
و آن نیز محاسباتی از مبحث پلیمر
فصل یک دوازدهم:
سه سوال محاسباتی
یک سوال بسیار راحت
تاکید روی بخش PH
فصل دو دوازدهم:
یک سوال محاسباتی و دو سوال راحت از این فصل
فصل سه دوازدهم:
هر دو آسان و غیر محاسباتی
فصل چهار دوازدهم:
تاکید روی بخش تعادل با سه سوال
دارای یک سوال محاسباتی
سوالات محاسباتی کلا اسون تر
مفاهیم سختتر از ازمون های ازمایشی
درصد قابل قبول 35 درصد
دهم سخت
یازدهم سخت
دوازدهم متوسط
توصیه برای سال آینده:
مفاهیم رو بیشتر تاکید کنید روش کامل و با مفهوم یاد بگیرید
استکیومتری و محاسبات رو یه روتین بذارید باید سرعتتون بره بالاتر چون تعداشون تو کنکور بیشتر شده
پس روتین استو- مفاهیم یادگیری عمیق
افزایش سرعت در درس شیمی
سید مسیح هاشمی رتبه ۸ منطقه ۱ کنکور ۱۴۰۳
تحلیل درس فیزیک و ریاضی کنکور تیر ۱۴۰۴ تجربی
در درس فیزیک طبق روالی که در کنکورهای نظام قدیم بوده سوالها استاندارد طراحی شده بودند و در عین حال نیازمند این بودند که سوالات با بیشترین دقت حل شوند زیرا با اینکه فیزیک به نسبت به بقیه درس ها ترازده نیست ولی برای ماندن در رقابت دانشگاه های برتر درصد بالای فیزیک الزامیاست.
در کنکور امسال یک سوال حفظی از فصل دما و گرما و ۵ سوال مفهومی از فصلهای نوسان و موج و الکتریسیته ساکن و مغناطیس وجود داشتند.
به طور کلی فیزیک کنکور امسال استاندارد ولی نکتهدار بود و از داوطلبان برتر انتظار میره که علاوه بر درصد بالا در زمان کمتری سوالات را تمام کنند تا وقت بیشتری برای درس شیمی بگذارند.
در درس ریاضی طبق روال سال های اخیر سوالات سخت و وقتگیر بودند ولی برخلاف کنکورهای ۱۴۰۰ و تیر ۱۴۰۲ در این کنکور مابین سوالات سخت سوال های استاندارد و به نسبت آسان هم دیده میشود که حدود ۶ تا ۸ سوال از مباحث نامعادلات، مجموعهها و هندسه و آمار بودند
عامل تمایزدهنده در این درس در امسال مدیریت آزمون است به طوری که در گام اول سوالات استاندارد حل شوند و بعد با مهارت داوطلب سوالاتی را انتخاب کند که بتواند آنهارا حل کند و بر روی یک سوال برای مدت طولانی توقف نکند.
به طور کلی ریاضی امسال را میتوان مهمترین عامل متمایز کننده دانست و درصد بالا ۵۵ درصد بسیار عالی تلقی میشود.
امیر کیا رموز رتبه ۱۰ منطقه دو کنکور ۱۴۰۳
تحلیل درس ریاضی کنکور 1404
سوالات آزمون درس ریاضی کنکور تیر رشته تجربی 1404 بطور کلی سطح دشواری بالاتری نسبت به نوبت اردیبهشت 404 داشت اما سوالات به خوبی درسطوح ساده متوسط دشوار و حتی خیلی سخت پخش شده بود.کلید موفقیت دانش آموزان در چنین کنکور هایی این است که تشخیص دهند کدام سوالات پاسخ داده شود تا وقت مرده ای بوجود نیاید و دفترچه را به خوبی مدیریت کنند.
پراکندگی گزینش سوالات معقول و منطقی بود وتقریبا از تمام فصول سوال طراحی شده بود.ایده های جدید به مانند هرساله بین سوالات به چشم میخورد.
.روند کنکورها بیانگر این است که طراحان علاوه برمحاسبات,مفاهیم ریاضی را نیز وارد جریان کنکور کرده اند بنابراین بر دانش آموزان واجب است مفاهیم بنیادی کتاب درسی در تمامی فصول را به خوبی فرا گیرند.
از سوالات دشوار آزمون میتوان به 138و139و137 اشاره کرد. درصد مطلوب برای دانش آموزان قوی بالای 65 درصد و دانش آموزان متوسط بالای 50 درصد انتظار میرود.
احسان بهروزپور رتبه ۷ منطقه دو کنکور ۱۴۰۳
تحلیل درس زیست شناسی کنکور تیر ۱۴۰۴
سوالات در کل سطح دشواری متوسطی داشت(عمده سوالات آسان و متوسط بودند و فقط دو یا سه تست واقعاً دشوار داشت)(سوالات به خوبی توانسته بودند مکمل کنکور اردیبهشت باشند)(بعضی از موضوعات تکراری با اردیبهشت دوباره مشاهده می شد)
طبیعتاً تسلط بالا روی تمام جزئیات متن و ریزنکات شکل ها سبب کسب درصد مطلوبی در این آزمون می شد
و می توان گفت آزمون هم سطح با کنکور اردیبهشت یا حتی کمی آسانتر بود
در این آزمون هم نکات جدید و جالبی از شکل های کتاب درسی مطرح شده بود
نسبت به کنکور اردیبهشت تعداد سوالات با تعبیر و عناوین کلی کاهش و سوالات ریز و جزئی تر بیشتر شده بود که این مورد برای افرادی که تسلط بیشتری روی تک تک مفاهیم کتاب درسی دارند امتیاز مثبتی به حساب میآید.
(یعنی تعداد عبارت های کلی که شما حسی احساس می کنی گزینه درسته کمتر شده بود)
سوال با ادبیات و گزینه های ابهامی طوری که سر جلسه اذیت کند کمتر بود(کلا ۳ یا ۴ عدد بود)(مثل سوال ۱۰ و۱۳و…)(که البته جواب درست واقعاً ضایع بود در این سوالات)
اما برعکس کنکور اردیبهشت تشخیص گزینه درست و بهتر در این سوالات ابهامی آسان آسانتر بود
تعداد سوال شمارشی واقعاً کم است و این مورد سطح کنکور را کنکور منطقی میکند.
ایدههای تکراری کنکورها دوباره تکرار شده(بیشتر از ۶۰ درصد دارای ایده تکراری می باشند)
( ساختار تنه درخت،حلقههای جنسی گل،جهشهای بزرگ ساختاری ومفهوم کراسینگ اور،مراحل تخمک زایی ٬مراحل نفس سلولی هوازی و بیهوازی٬ شکل اسکلت٬ ژنتیک گیاهی٬ هورمونهای گیاهی٬ مقایسه گیرندههای مخروطی استوانهای٬گیرنده های شنوایی٬ تنظیم بیان ژن٬ ساختار بافتی نای٬ ساختار استخوان٬ مقایسه سرم و واکسن ٬آنزیمها٬ انعکاس عقب کشیدن دست٬ رفتارهای یادگیری٬ ترجمه٬ پردههای جنینی و مراحل لانه گزینی و شکل جفت و بند ناف٬ مقایسه یوکاریوت و پروکاریوت٬ ساختار نفرون و رگهای مرتبط٬ اندامهای گوارشی و اندامهای مرتبط ٬تخمک زایی٬ شبکه هادی قلب ٬گونه زایی و عوامل برهم زننده و حفظ گوناگونی،ساختارهای همتا و آنالوگ (مانند کنکور تیر ۴۰۳)) ولی چند مورد ایده جدید در کنکور دیده میشود که قابل بررسی است
۱) سوال از شکل هیپوفیز پسین که به خاطر آوردن جزئیات شکل آن برای دانش آموز سر جلسه واقعاً دشوار است ولی با رد گزینه قابل پاسخگویی است یعنی در غلط بودن سه مورد دیگر هیچ شکی نیست و تنها مورد چهارم است که دانش آموز سر جلسه به شک میافتد و و باید آن را درست بگیرد تا حداقل یک مورد درست را داشته باشیم.
۲) سبک جدیدی که در کنکور خیلی رایج شده طراح از شما انتظار دارد روی تک تک صفحات کتاب درسی حافظه تصویری بسازید و سپس شما را ارجاع دهد به بخش خاصی از کتاب و وقتی شما منظورش را گرفتید تست را حل کنید(مثل نمودار زندگی گروهی٬مراحل فشردگی فام تن و شکل تاثیر مصرف مواد بر مغز….)
۳) طراحان علاقه وافری به مرحلهبندی شکلهای کتاب درسی دارند و هر جایی از کتاب که عددگذاری شده یا الف ب ج د گذاشته است طراح را تشویق به دادن به سوال می کند(مرحلهای مثل مراحل فشردگی فام تن که ایده جدیدی برای اولین کنکور است/ولی با رد گزینه به راحتی قابل پاسخگویی بود)
۴) طراح سعی میکند بخشی از سوالات را از جاهایی طراحی کند که تاکنون سوال نداده برای همین برای تعابیر خود به نمودارها و فعالیتهای در ظاهر کم اهمیتتر توجه کرده است مثل سوال مربوط به زندگی گروهی کبوترها به نمودار مربوط به آنها
۵) در مبحث بیماری شناسی طراح دوست دارد در لول ابتدایی استدلال بالینی شما را بسنجد مثل سوال مربوط به عفونت گوش میانی اردیبهشت پارسال و دیده شدن انگلها در داخل رگهای لنفی انسان
۶) کماکان ادبیات بیان شده در سوال راهنمای دانش آموز برای صحیح و غلط بودن جمله است مثل استفاده از قید منحصرا استفاده از کلمه میتواند...
۷) در بعضی از سوالات صورت سوال طولانیتر شده تا متن گزینه کوتاهتر شود برای مثال نامگذاری زمان ها در شکل مربوط به مصرف کوکائین یا نامگذاری بخشها به داخلی و خارجی در شکل مربوط به گیرندهها
۸) کماکان از دانشمندان فصل ۱ دوازدهم همچون کنکور اردیبهشت سوال طراحی شده(که با رد گزینه قابل پاسخگویی بود)
۹) مرحله تهیه کاریوتیپ که نکته تکراری آزمونها و کتاب تستها بود در این کنکور برای اولین بارسوال شده بود
در کل درصد بالای ۷۰ برای زیست شناسی این آزمون درصد مطلوبی است و درصد بالای ۸۰ برای کسب رتبههای دورقمی و تک رقمی قابل انتظار و قابل دسترس به نظر میرسد
۱۰) یک سوال درباره مقایسه بازوفیل و ماستوسیت داشتیم که کمی ابهام داشت ولی گزینه ۴ برای آن منطقیتر است به هر حال گلبولهای سفید همشون به خاطر دیاپدز در بافت نیز دیده میشوند ماستوسیت هم بیگانهخوار بافتیست ولی میدانیم که ماستوسیت هسته تک قسمتی طبق شکل التهاب و بازوفیل دو قسمتی دارد و بهترین گزینه همان گزینه ۴ است
۱۱) یک سوال برای اولین بار از نمودارهای فصل ۶ دوازدهم مربوط به رنگیزهها و نمودار میزان فتوسنتز براساس اکسیژن تولیدی داشتیم (سوال جدیدی بود)
۱۲) بعد از ۳ کنکور برای اولین بار از بیو انفورماتیک یک گزاره داشتیم
۱۳) سوال از مبحث ذرت و کراسینگ اور نداشتیم،ولی یک سوال ژنتیک نسبتاً خفن و زیبا داشتیم (سوال ۴۳)
۱۴)تعداد سوالات دهم۱۰ سوال/یازدهم ۲۱ سوال/دوازدهم۱۴ سوال
که بالاتر بودن سهم یازدهم واقعاً قابل توجه است
سهم گیاهی و جانوری و متابولیسم در این کنکور کمتر از حد انتظار بود
آرشام سنگ تراشان – رتبه 9 منطقه 1 کنکور تجربی 1403
– تحلیل درس زیست شناسی کنکور تیر 1404
بچههای عزیزم سلام در مورد زیست کنکور تیر امسال، باید بگم که نسبت به کنکور اردیبهشت، سطح سؤالات یه مقدار بالاتر بود. سؤالات چالشی و دامدار بیشتر شده بودن و تعداد زیادی از سؤالات (مثل ۲، ۹، ۱۳، ۱۵، ۳۲، ۳۵) از نکات جزئی، جدید و کمتر دیدهشده طرح شده بودن. البته در کنارش چندتا سؤال هم داشتیم که مستقیماً از متن کتاب اومده بودن و راحت میشد بهشون جواب داد
خوشبختانه تعداد سؤالاتی که ابهام داشتن یا دوپهلو بودن خیلی کم بود و نمیشه گفت آزمون از این بابت اذیتکننده بوده. یه نکته جالب دیگه اینکه امسال دوباره تعداد سؤالات شمارشی بیشتر شده بود (۶ تا سؤال شمارشی داشتیم)، که نسبت به سال قبل (فقط ۱ سؤال شمارشی) پیشرفت محسوب میشه و به سبک قدیم کنکورها نزدیکتر بود.
در کل، زیست تیر امسال واقعاً سخت بود و برای همین اگر جزو بچههای قوی هستی، درصد بالای ۷۰ خیلی عالیه برای سطح متوسط، درصد بالای ۴۵ خوبه و برای کسی که زیست نقطه ضعفشه، حتی بالای ۲۵ درصد هم قابل قبوله
در نهایت امیدوارم امروز کنکور رو عالی پشت سر گذاشته باشید و به نتیجه زحماتتون برسید.
رضا نوری رتبه ۸ کشور ۱۴۰۱

احسان نعیمی خواه رتبه ۵ کشور سال ۱۴۰۳
سوالات به طور کلی ترکیبی و از سطح بالایی برخوردار بودند و شباهت بالایی به کنکور اردیبهشت 1404 داشتند. دانش آموزان برای کسب درصد مناسب در این آزمون نیازمند
تسلط کامل بر کتاب درسی و تمرین سوالات دشوارتر در طول سال بودند و نکته مهم دیگر انتخاب صحیح سوالات به دلیل
بالا بودن تعداد مسائل و سوالات دارای عبارات محاسباتی بود.
همانند کنکور ریاضی و کنکور های اردیبهشت 1404 تعداد سوالات شمارشی برخلاف سالهای گذشته کاهش
چشمگیری داشته است و این رویکرد جدید کنکور سراسری است ، زیرا کنکورهای سالهای گذشته مخصوصا رشته
تجربی معمولا حدود ده تا دوازده سوال شمارشی داشت که تعدادی هم پنج موردی بودند.
محمدحسن فلاحت رتبه ۸ کشور سال ۱۴۰۰


