نام و نام خانوادگی : علی عرشیا شهریاری
رشته و دانشگاه قبولی : حقوق ، دانشگاه گیلان
نام شهر و استان : رشت ، گیلان
میانگین تراز : 6152
معدل : 19/33
سالهای حضور در کانون : 4 سال
چند آزمون شرکت کرده است : 78 آزمون
شغل و تحصیلات مادر : خانه دار ، لیسانس ادبیات
شغل و تحصیلات پدر : بازنشسته ، فوق دیپلم حسابداری
مصاحبهگر : عطااله غبرائی

اولین تراز شما چند بود و در آزمون آخر به چند رسید؟
اولین ترازم 6100 بود و در آخرین آزمون 7200 رسید.
مهمترین دلیل این پیشرفت را چه میدانید؟
برای من به شخصه در دوران تحصیل ادامه دادن و تلاش کردن بسیار شاخصه مهمی بود. این استمرار در تلاش باعث میشد نسبت به عملکردم راضی باشم و جای اما و اگر باقی نگذارم. قبول دارم که در طول مسیر بارها دچار فراز و فرود میشدم. گاهی پرانرژی و گاهی خسته بودم، اما اینکه در هر شرایطی به تلاش کردن ادامه بدهم از همه چیز برایم مهم تر بود.
برنامه شما برای دوران طلایی نوروز چه بود؟
برای نوروز بعد از یک دوره مطالعاتی فشرده دوازدهم، تصمیم گرفتم نوروز را به دو بخش تقسیم کنم. بخش اول استراحت، که چند روز اول را به آن اختصاص دادم و بخش دوم جمع بندی، که در ادامه ایام نوروز اتفاق افتاد.
شما بعد از نوروز تا آغاز دوران جمعبندی چه برنامهای را اجرا کردید؟
آزمون های سه روز یکبار را با استفاده از کتاب زرد کنکور انجام دادم. در این بازه زمانی، از آزمون های سال 98 به بعد شروع کردم و صبح روز اول را به آزمون دادن در کتابخانه مطابق استاندارد هایی که باید سر جلسه رعایت میکردم اختصاص دادم و بعد از یک استراحت کوتاه در دو روز و نیم باقی مانده به تحلیل تفصیلی آزمون میپرداختم و دروسی را که در آن احساس نیاز میکردم، مرور اجمالی می نمودم.
از چه زمانی جمعبندی را شروع کردید؟
من تا پایان بهمن ماه بخش اعظم دروس دوازدهم را تمام کردم. از اسفند ماه جمع بندی را شروع کردم و با دروس پایه کارم را آغاز کردم؛ سعی کردم که در یک ماه و تا پایان اسفند کار جمع بندی دروس پایه را تمام کنم.
پیوستگی در آزمونها چگونه باعث پیشرفت شما شد؟
در هر شرایطی سعی میکردم که آزمون ها را به شکل حضوری شرکت کنم و در هیچ آزمونی غیبت نداشته باشم. این شرکت در آزمون ها یک واژه را در ذهن من پُر رنگ میکرد، استمرار.
استمرار در مطالعه و آزمون دادن و استمرار در تلاش کردن مثل مُسَکِن بود در زمانی که کنکور به دانشآموزان فشار وارد میکرد. وقتی تلاشم را میکردم، از خودم راضی بودم و وقتی از خودم راضی بودم، جای هیچ ترس و شکی باقی نمیماند.
تکنیکها و روشهای مدیریت زمان را، تمرین و استفاده میکردید؟ آیا در کنکور هم استفاده کردید؟
با مطالعه مجله آزمون برای اولین بار با تکنیک ها و روش های مدیریت زمان آشنا شدم. تکنیکی که ارائه شده بود برایم جالب بود. آن صفحه را جدا کرده و به دیوار اتاقم نصب کردم. به مرور با کمی تغییر و شخصی سازی از تکنیک مدیریت زمانی در جلسه های آزمون و همچنین در کنکور اصلی استفاده کردم و جواب هم گرفتم.
آیا در آزمونهای هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می کردید؟ فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟
بله. در آزمون های هدف گذاری شرکت میکردم. غالباً در پنج شنبه، آزمون هدف گذاری را چاپ میکردم و زمان میگرفتم و آزمون میدادم و در ادامه روز به تحلیل آن آزمون میپرداختم. آزمون هدف گذاری به شکل قابل توجهای در افزایش تراز من در آزمون اصلی تأثیر داشت.
مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟ چگونه شخصی سازی میکردید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
با توجه به برنامه راهبردی آزمونها و امتحانات و فعالیت های مدرسه، روز شنبه بعد از آزمون، یک برنامه دو هفتهای تا آزمون بعد، تهیه میکردم و مطابق همان مطالعه میکردم. حتی اگر از برنامه عقب میماندم، تا جایی که میتوانستم سعی میکردم، برنامهای که تنظیم کرده بودم اجرا کنم.
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه بود؟
در سال دوازدهم به طور جدی تحلیل آزمون ها را انجام میدادم و از ویدئو های تحلیل آموزشی علوم و فنون ادبی، عربی، منطق و فلسفه که در سایت کانون بارگذاری میشد، استفاده میکردم. زمان زیادی را به تحلیل آزمون اختصاص میدادم و همه سؤالات را بررسی میکردم، اگر چه اولویت با بررسی اشتباهات بود.
به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مسأله حل میکردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکردید، در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟
در ابتدای سال به طور میانگین 5 ساعت به مطالعه درسنامه تخصیص میدادم و 2 ساعت به حل تمرین و تست میپرداختم. درباره تست زنی و حل مسئله هرچه به موعد کنکور نزدیکتر میشدم، بیشتر به حل تست و مسئله و آزمون میپرداختم و از مطالعه درسنامه، کتاب و مرور دروس کاسته و به زمان تست زنی اضافه میکردم. مثلاً در اواخر سال به طور میانگین 2 ساعت مطالعه میکردم و 5 ساعت به تست و تمرین میپرداختم.
دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرد ؟
بله. دفتر برنامه ریزی داشتم و پُر میکردم. این کار باعث میشد که یک آمار با ارزش نسبت به عملکردم داشته باشم. با بررسی دفتر برنامه ریزی نقطه ضعف ها و قوت ها را پیدا میکردم و در مسیر مطالعه و برنامه ریزی ، نگاه و دید بهتری نسبت به کارم داشتم.
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکردید؟
کتاب جامع علوم و فنون ادبی
کتاب جامع فلسفه و منطق
کتاب زرد کنکور
بین کتاب های متنوع کانون به این سه کتابی که در بالا ذکر کردم، توجه ویژهای داشتم و سعی میکردم به بهترین شکل از این کتاب ها استفاده کنم.
برنامه شما برای مطالعه درسهای دهم و یازدهم چگونه بود؟
درس های دهم و یازدهم را در طول اسفند تا اواسط فروردین مطالعه میکردم و بیشتر زمانم را برای مرور سریع و تست زنی دروس پایه قرار میدارم. لازم به ذکر است که در سال دهم و یازدهم درس هایم را مطالعه مناسبی کرده بودم؛ درنتیجه فشار زیادی در زمان جمع بندی احساس نمیکردم.
چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟
از شروع امتحانات دی، دور نمای کارم را تا انتها مشخص کردم. یعنی تمام کاری هایی که قرار بود در تقریباً 6 ماه باقی مانده انجام دهم را میدانستم.
در دی ماه، نیم سال اول دوازدهم را به طور تشریحی مطالعه کاملی کردم.
بهمن ماه، باقی دروس دوازدهم را مطالعه کردم.
اسفند ماه، جمع بندی کل 3 پایه را آغاز کردم و تا اواسط فروردین تا جائی که توان داشتم به همین بخش پرداختم.
از اواسط فروردین تا کنکور اردیبهشت به آزمون دادن به روش سه روز یک بار پرداختم. بعد از کنکور اردیبهشت دیگر فقط تشریحی میخواندم تا پایان امتحانات خرداد و باقی زمان بعد از امتحانات را دوباره به تست زنی و آزمون دادن برای آمادگی در کنکور تیر اختصاص دادم.
شما تصمیم گرفته اید برای کنکور اردیبهشت یا کنکور تیر تمرکز کنید؟
من تصمیم گرفته بودم که تمرکزم را روی کنکور اردیبهشت بگذارم و همین کار را هم کردم. چون کنکور تیر به امتحانات نهایی خرداد ماه بسیار نزدیک بود، نمیخواستم که تداخلی بین مطالعه تشریحی و مطالعه تستیم پیش بیاید. در نتیجه همه کنکور های سال گذشته را قبل از کنکور اردیبهشت ماه زدم تا به طور کامل خودم را برای کنکور اول آماده کنم. البته این تفکر را هم داشتم که دانشآموزان کمتری میتوانند خود را به طور کامل برای کنکور اردیبهشت آماده کنند و اکثراً اهمال کاری میکنند و رقابت آسانتر میشود.
آیا دبیری داشتید که اثر خاصی روی شما گذاشته باشد؟
از همه دبیران عزیزم که زحمات زیادی برایم کشیدند عمیقاً تشکر میکنم و یک تشکر خاص از جناب آقای آقائی دبیر فلسفه و منطق و جناب آقای قدر دوست دبیر زبان عربی دارم که تأثیر بسزایی در پیشرفت درسی من داشتند.
سخن پایانی:
در انتها از خانواده عزیزم که یار و یاور من در این مسیر پر پیچ و خم بودند، کمال تشکر و قدردانی را دارم. امید است که توان جبران محبت های بیدریغشان را داشته باشم.
همچنین دوستان خوبی داشتم که در این راه با هم قدم گذاشتیم و از تجربیات و معلومات یکدیگر استفاده کردیم. در انتها از کادر و مسئول نمایندگی قلم چی پسران رشت که امکانات ممتازی در اختیار من قرار دادند سپاس گزارم.
