گفت و گو با امیرکوشان فراهانی، رتبه 123 منطقه 1 کنکور ریاضی 1401

مباحثی را که در آزمون‌ها عقب می‌ماندم نیز سعی می‌کردم در آزمون‌های جبرانی مرور و تثبیت کنم.

گفت و گو با امیرکوشان فراهانی، رتبه 123 منطقه 1 کنکور ریاضی 1401

نام و نام خانوادگی: امیرکوشان فراهانی

مقطع و رشته:
فارغ التحصیل رشته ریاضی
 
نام شهر و استان: استان تهران-شهر تهران

میانگین تراز در آزمون ها: 7154

رتبه کنکور سراسری ( در سهمیه منطقه 1 ): 
123

از چه سالی عضو کانون بوده و در چند آزمون شرکت کرده اید: از سال نهم و 84 آزمون

مصاحبه گر: محمدرضا آقانقی


1- شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟
باتوجه به اهمیت داشتن ارزیابی و نیز مشخص شدن جایگاه علمی نسبت به سایر رقبا در یک رقابت کشوری، از ابتدای پایه نهم تصمیم گرفتم در آزمون های برنامه ای کانون شرکت کنم تا بتوانم به دو هدف مهم دست یابم: اول اینکه در آزمون مدارس برتر ( تیزهوشان ) پذیرفته شوم و بتوانم در دوره متوسطه دوم در یک مدرسه با سطح علمی بالا پذیرفته شوم.
دوم اینکه بتوانم در رشته و دانشگاه مطلوبی پذیرفته شوم.

2- دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟
از شرکت پیوسته طی چهار سال در آزمون های برنامه ای کانون توانستم به دو هدفی که ذکر کردم دست یابم.
در گام اول توانستم در دبیرستان علامه حلی پذیرفته شوم و سپس توانستم در رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه علم و صنعت پذیرفته شوم.

3- چرا در این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟
مهم ترین عاملی که می تواند هر انسانی را به سمت اهدافش سوق دهد، اشتیاق دست یابی به آن هدف است.
من در دوران دانش آموزی ام به صورت مداوم خودم را به عنوان دانشجوی دانشگاه علم و صنعت تصور می کردم تا خستگی مسیر سخت و البته طولانی کنکور موجب دلسردی من و رها کردن هدفم نشود.  
هم چنین همواره به خودم یادآوری می کردم هیچ فعالیتی در شروع آن عاری از خطا و ایراد نیست و مهم ترین ماندن در مسیر و آموختن از خطاهاست.

4- پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی بود؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما کردند؟
در طول سال کنکور، اصلی ترین پشتوانه من مادرم بودند.
ایشان همواره شرایطی را در منزل ( از قبیل تغذیه، سکوت و .. ) برای من فراهم می کردند که بتوانم با حداکثر بازدهی درس بخوانم.
هم چنین در شرایطی که نیاز به انگیزه داشتم و گاها به دلیل شکست های پی در پی دچار دلسردی می شدم، ایشان همواره همراه من بودند و ناامیدی را از من دور می کردند.

5- آیا در آزمون هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می کردید؟ دلیل آن چه بود؟
با توجه به تاکید تمام رتبه های برتر کنکور، همواره می دانستم تنها چیزی که می تواند موجب تبدیل شدن هر دانش آموز به رتبه برتر شود شرکت در آزمون ها و ارزیابی مداوم آموخته هاست.
با توجه به اهمیت آزمون، سعی کردم در تمامی آزمون ها با استراتژی تعیین شده پیش از آزمون شرکت کنم.
استراتژی و هدف من برای شرکت در آزمون هدف گذاری، برنامه ریزی برای هفته دوم و منتهی به آزمون بود.
همچنین در آزمون های مشابه پارسال شرکت می کردم تا بتوانم استراتژی شرکت در آزمون روز جمعه را تعیین کنم.

6- از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
اولین و اصلی ترین ابزار من کارنامه اصلی آزمون بود.
از این کارنامه اطلاعاتی شامل تعداد غلط ها در هر درس، تراز هر درس و تراز کل را استخراج می کردم.
دومین کارنامه ای که از آن بیشترین استفاده را می کردم کارنامه اشتباهات بود تا بتوانم پر تکرار ترین مباحثی را که در آنها غلط و نزده داشتم شناسایی کنم.
در نهایت پس از اتمام هر پروژه به سراغ کارنامه پروژه ای می رفتم تا وضعیت خود را در آزمون های پروژه مذکور به صورت مقایسه ای ارزیابی کنم.

7-  مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می خواندید؟ چگونه برنامه‌ریزی می کردید؟
همواره بیشترین پیوستگی را با برنامه راهبردی حفظ می کردم و اجازه نمی دادم مباحث آزمونی تثبیت نشده باقی بماند.
اگر هم از مباحث یک آزمون عقب می ماندم، در آن آزمون به هیچ عنوان غیبت نمی کردم و صرفا در راستای آشنایی با سلیقه طرح سوال، در آزمون شرکت می کردم.
مباحثی را که در آزمون ها عقب می ماندم نیز سعی می کردم در آزمون های جبرانی مرور و تثبیت کنم.
هم چنین در برنامه ریزی های دو هفته ای بین آزمون ها، همواره تلاش می کردم در هر باکس مطالعاتی تعداد تست قابل قبولی را نیز قرار دهم تا از شکل گیری یادگیری های ناقص جلوگیری کنم.
 
8- کدام درس ها نقطه قوت شما بود؟ روش مطالعه این درس ها چگونه بود؟ در مدرسه یا آزمون ها چه نمره ای برای این درس ها کسب می کردید؟
در درس ریاضی وضعیت نسبتا مطلوبی داشتم.
دلیل موفقیت من در این درس نیز این بود که روزانه بین 20 الی 30 تست از این درس حل می کردم و به صورت مستمر یادگیری های ناقص خود را با تست زنی کاهش می دادم.
هم چنین همواره دقت داشتم در مواردی که با سوال غلط یا نزده برخورد می کنم، ابتدا آن تست را به طور کامل تحلیل کنم سپس به سراغ بررسی سوالات مشابه آن تست بروم تا از کسب تسلط کامل بر آن مبحث اطمینان یابم.
در مدرسه نیز همواره در این درس وضعیت مطلوبی داشتم و نمره کامل 20 را کسب می کردم.
در آزمون ها به صورت میانگین در سال دوازدهم درصد 48 را کسب کردم.

9- در طول این سال ها درسی بوده که در آن ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
در درس هندسه پایه همانند بسیاری از دانش آموزان بسیار ضعیف بودم و در ابتدای مسیر دچار ناامیدی می شدم اما پس از مدتی به استراتژی درست این درس دست یافتم و تصمیم گرفتم فقط بر سوالات ساده این درس تمرکز کنم و انتظار حل تمام سوالات را از خود نداشته باشم.
با استراتژی فوق ( تشخیص سوالات ساده ) توانستم در نمرات مدرسه درس هندسه پیشرفت کنم و در امتحان نهایی این درس نمره 19.75 را کسب کنم.

10- روزی چند ساعت درس می خواندید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می دادید؟
 به طور میانگین روزانه 7 الی 8 ساعت درس می خواندم.
 در شروع سال کمتر از 20 درصد زمان خود را به تست زنی اختصاص می دادم اما پس از شروع نیمسال دوم و به اتمام رساندن درسنامه ها، توانستم بیشتر از 80 درصد زمان خود را به تست زنی اختصاص دهم و همین امر موجب شد بتوانم به نتایج چشمگیری دست یابم.

11- در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس ها می رفتید؟
 درس ریاضی، به دلیل اینکه در این درس وضعیت مطلوبی داشتم همواره از درصد و عملکردم در این درس انگیزه می گرفتم.
درس هندسه را نیز در وهله دوم بررسی می کردم و دلیل این امر نیز این بود که انتظار بهبود عملکرم را به طور مستمر داشتم.

12- آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می دیدند؟ اگر افت داشتید برخورد آن ها با این افت چگونه بود؟
مادرم همواره عملکرد من را بررسی می کردند.
در شرایطی که در آزمون ها نتیجه مطلوب را کسب نمی کردم، ایشان همواره به من انگیزه می دادند و به من گوشزد می کردند که هر شکست مقدمه یک پیروزی است.
ایشان همواره باور داشتند مهم ترین مسئله این است که بتوانیم از اشتباهاتمان درس بگیریم و دچار تکرار آن ها نشویم.

13– کدام یک از کتاب های کانون را استفاده می کردید؟ این کتاب ها چه ویژگی‌هایی دارند؟
در درس ریاضی از کتاب آبی استفاده می کردم چراکه در این درس، داشتن مطالعه پیوسته و حفظ ارتباط مباحث بسیار مهم است که در کتاب ابی به این مسئله دقت شده است.
هم چنین دسته بندی سوالات و داشتن تنوع بالا از دیگر ویژگی هایی است که موجب شد بتوانم از این کتاب نتیجه مطلوب کسب کنم.
در درس هندسه به دلیل این که باید به سراغ سوالات ساده می رفتم از کتاب اول استفاده می کردم.

Menu