گفت و گو با محمدرضا فراهانی، رتبه 621 منطقه 2 کنکور ریاضی 1401

مهم‌ترین شرط موفقیت داشتن استمرار در پیمودن مسیر تا رسیدن به هدف نهایی است.

گفت و گو با محمدرضا فراهانی، رتبه 621 منطقه 2 کنکور ریاضی 1401

نام و نام خانوادگی: محمدرضا فراهانی 

مقطع و رشته:
فارغ التحصیل رشته ریاضی
 
نام شهر و استان: استان قم-شهر قم

میانگین تراز در آزمون ها:
6854

رتبه کنکور سراسری ( در سهمیه منطقه 2 ): 621

رتبه کنکور سراسری ( کشوری ): 2050

از چه سالی عضو کانون بوده و در چند آزمون شرکت کرده اید:
از سال دهم و 64 آزمون

مصاحبه گر: محمدرضا آقانقی


1- شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟
باتوجه به اهمیت داشتن ارزیابی و نیز تعیین جایگاه علمی نسبت به سایر رقبا، از ابتدای پایه دهم تصمیم گرفتم در آزمون های برنامه ای کانون شرکت کنم تا بتوانم بارها پیش از رقابت اصلی
( کنکور ) خود را محک بزنم.

2- دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟
شرکت مستمر و بدون غیبت در آزمون ها برای من دستاوردهایی را به همراه داشت
از جمله:
مهارت آزمون دادن، مهارت تست زنی، توانایی تشخیص نقاط قوت و ضعف
و از همه مهم تر رفع اشکالات و خطاهای موجود در مسیر مطالعه چرا که اصلی ترین دلیل لزوم شرکت در آزمون های برنامه ای، ارزشیابی کیفیت مطالعه داوطلب و رفع اشکالات احتمالی پیش از رقابت اصلی  ( کنکور سراسری ) است.

3- چرا در این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟
با توجه به اینکه سه سال دانش آموز کانون بودم و در بیشتر آزمون ها به صورت حضوری شرکت کرده ام گاها دچار خستگی و دلسردی می شدم اما همواره به خود تاکید می کردم مهم ترین شرط موفقیت داشتن استمرار در پیمودن مسیر تا رسیدن به هدف نهایی است.

4- پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی بود؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما کردند؟
در طول سال کنکور، اصلی ترین پشتوانه من مادرم بودند.
ایشان همواره شرایطی را در منزل ( از قبیل تغذیه، سکوت و .. ) برای من فراهم می کردند که بتوانم با حداکثر بازدهی درس بخوانم.
هم چنین در شرایطی که نیاز به انگیزه داشتم ایشان همواره همراه من بودند و ناامیدی را از من دور می کردند.

5- آیا در آزمون هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می کردید؟ دلیل آن چه بود؟
در آغاز مسیر در آزمون های شبیه ساز شرکت نمی کردم اما به طور خاص پس از شروع نیمسال دوم، در آزمون های مشابه پارسال شرکت می کردم تا بتوانم پیش از آزمون اصلی ( روز جمعه ) نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنم و پس از آن در زمان باقی مانده تا آزمون، نقاط ضعف خود را برطرف نمایم.

6- از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
اولین و اصلی ترین ابزار من کارنامه اصلی آزمون بود.
از این کارنامه اطلاعاتی شامل تعداد غلط ها در هر درس، تراز هر درس و تراز کل را استخراج می کردم.
دومین کارنامه ای که از آن بیشترین استفاده را می کردم کارنامه اشتباهات بود تا بتوانم پر تکرار ترین مباحثی را که در آنها غلط و نزده داشتم شناسایی کنم.
در نهایت پس از اتمام هر پروژه به سراغ کارنامه پروژه ای می رفتم تا وضعیت خود را در آزمون های پروژه مذکور به صورت مقایسه ای ارزیابی کنم.

7-  مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می خواندید؟ چگونه برنامه‌ریزی می کردید؟
بله، همواره پیوستگی خود را به برنامه راهبردی حفظ می کردم و تحت هیچ شرایطی از برنامه آزمون ها جدا نمی شدم.
هم چنین با توجه به اهمیت داشتن مرور ( خصوصا در رشته انسانی ) در فاصله هفته اول آزمون ها به مطالعه درسنامه و در هفته دوم به تست زنی از مباحث مطالعه شده و سپس تحلیل تست ها می پرداختم.
 
8- کدام درس ها نقطه قوت شما بود؟ روش مطالعه این درس ها چگونه بود؟ در مدرسه یا آزمون ها چه نمره ای برای این درس ها کسب می کردید؟
در درس ریاضی وضعیت نسبتا مطلوبی داشتم.
دلیل موفقیت من در این درس نیز این بود که روزانه بین 20 الی 30 تست از این درس حل می کردم و به صورت مستمر یادگیری های ناقص خود را با تست زنی کاهش می دادم.
هم چنین همواره دقت داشتم در مواردی که با سوال غلط یا نزده برخورد می کنم، ابتدا آن تست را به طور کامل تحلیل کنم سپس به سراغ بررسی سوالات مشابه آن تست بروم تا از کسب تسلط کامل بر آن مبحث اطمینان یابم.
در مدرسه نیز همواره در این درس وضعیت مطلوبی داشتم و نمره کامل 20 را کسب می کردم.
در آزمون ها به صورت میانگین در سال دوازدهم درصد 48 را کسب کردم.

9- در طول این سال ها درسی بوده که در آن ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

در درس هندسه پایه همانند بسیاری از دانش آموزان بسیار ضعیف بودم و در ابتدای مسیر دچار ناامیدی می شدم اما پس از مدتی به استراتژی درست این درس دست یافتم و تصمیم گرفتم فقط بر سوالات ساده این درس تمرکز کنم و انتظار حل تمام سوالات را از خود نداشته باشم.
با استراتژی فوق ( تشخیص سوالات ساده ) توانستم در نمرات مدرسه درس هندسه پیشرفت کنم و در امتحان نهایی این درس نمره 19.75 را کسب کنم.

10- روزی چند ساعت درس می خواندید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می دادید؟

 به طور میانگین روزانه 7 الی 8 ساعت درس می خواندم.
 در شروع سال نیمی از زمان و پس از شروع نیمسال دوم بیشتر از 80 درصد زمان خود را به تست زنی اختصاص می دادم.

11- در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس ها می رفتید؟

 درس ریاضی، به دلیل اینکه در این درس وضعیت مطلوبی داشتم همواره از درصد و عملکردم در این درس انگیزه می گرفتم.
درس هندسه را نیز در وهله دوم بررسی می کردم و دلیل این امر نیز این بود که انتظار بهبود عملکرم را به طور مستمر داشتم.

12- آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می دیدند؟ اگر افت داشتید برخورد آن ها با این افت چگونه بود؟
مادرم همواره عملکرد من را بررسی می کردند.
در شرایطی که در آزمون ها نتیجه مطلوب را کسب نمی کردم، ایشان همواره به من انگیزه می دادند و به من گوشزد می کردند که هر شکست مقدمه یک پیروزی است.
ایشان همواره باور داشتند مهم ترین مسئله این است که بتوانیم از اشتباهاتمان درس بگیریم و دچار تکرار آن ها نشویم.

13– کدام یک از کتاب های کانون را استفاده می کردید؟ این کتاب ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

در درس ریاضی از کتاب آبی استفاده می کردم چراکه در این درس، داشتن مطالعه پیوسته و حفظ ارتباط مباحث بسیار مهم است که در کتاب ابی به این مسئله دقت شده است.
هم چنین دسته بندی سوالات و داشتن تنوع بالا از دیگر ویژگی هایی است که موجب شد بتوانم از این کتاب نتیجه مطلوب کسب کنم.
در درس هندسه به دلیل این که باید به سراغ سوالات ساده می رفتم از کتاب اول استفاده می کردم.

14- چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفته اید؟
پس از شرکت در امتحانات دی ماه بر دو اصل زیر متمرکز شدم:
اول بالا بردن تعداد تست حل شده در واحد زمان و دخیل کردن پارامتر زمان در تست زنی
دوم جدی گرفتن دروسی که نسبت به آنها احساس خوشایندی نداشتم ( از قبیل فسلفه منطق و تاریخ جغرافیا ) اما پس از شرکت در کنکور دی ماه متوجه شدم می توانم از این دروس نیز نتیجه مطلوبی کسب کنم.

Menu