محمدمهدی اسلامی رتبه 8 کشوری کنکور انسانی (1 سال،26 آزمون )

گفت و گو با محمدمهدی اسلامی رتبه 8 کشوری کنکور انسانی (1 سال،26 آزمون )

محمدمهدی اسلامی رتبه 8 کشوری کنکور انسانی (1 سال،26 آزمون )

نام و نام خانوادگی : محمد مهدی اسلامی زارچی 

رتبه سال 1403 :  رتبه 3 منطقه 2-  رتبه 8 کشوری

رشته و دانشگاه قبولی : حقوق تهران

نام شهر و استان : شهر زارچ – استان یزد 

میانگین تراز :7871

از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است : سال دوازدهم – 26 آزمون

شغل و تحصیلات مادر :کارمند – لیسانس 

شغل و تحصیلات پدر : بازنشسته - لیسانس

درصدهای کنکور 1403 (اردی بهشت و تیر) 

اردیبهشت : ریاضی 55    زبان و ادبیات فارسی 66.67      علوم اجتماعی 91.12     روانشناسی 91.12         زبان عربی  81.67       تاریخ و جغرافیا 81.34      فلسفه و منطق43.44      اقتصاد57.78  

تیر: ریاضی 58.34    زبان و ادبیات فارسی 74.45     علوم اجتماعی 82.23    روانشناسی 91.12            زبان عربی  93.34       تاریخ و جغرافیا 68.00      فلسفه و منطق65.00      اقتصاد64.45

تراز کنکور (اردی بهشت و تیر)   اردیبهشت :11927    تیر : 12387

تراز سوابق تحصیلی :11135

شمارنده : 525191341

 

مصاحبه‌گر : محمدصالح پورابراهیمی

 

 

 

سوالات ثابت:

  1. شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه‌ای کسب کردند؟

در سال دوازدهم به توصیه مدرسه در این موسسه ثبت نام کردم . از طرفی خواهرم نیز در آزمون های کانون شرکت می کرد و از محصولات ان استفاده می نمود و توانست رتبه 436 منطقه 2 در کنکور ادبیات و علوم انسانی را بدست آورد 

 

  1. نمره‌های امتحان نهایی و تراز سوابق تحصیلی‌تان چند شد؟  

نمرات امتحان نهایی من به جز درس فارسی 19.75    سلامت و بهداشت 18.75 و    فلسفه 19.25 در شایر دروس 20 بود . تراز سوابق تحصیلی من 11135 شد

  1. دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

آشنایی با سوالات مختلف و شرکت در آزمونی با جامعه آماری بالا نقش زیادی در بهبود وضعیت تحصیلی من داشت و با استفاده از تمامی ظرفیت هایی که وجود داشت توانستم رتبه 8 کشوری را بدست آورم 

 

  1. آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

خیر – زیرا نمی خواستم از جو رقابتی آزمون ها که محرکه ای برای مطالعه بیشتر بود ، خارج شوم .

 

  1. پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

اینکه از رقابت خارج نشوم و دست از مطالعه نکشم و هرگاه لغزشی و افتی اتفاق افتاد سریعا به روند اصلی خودم برگردم 

 

  1. آیا در آزمون‌های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کردید؟  بله

اگر پاسخ‌تان مثبت است،الف) انگیزه‌تان چه بود؟ ب) فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟ 

الف ) اشنا شدن با سوالات جدید و استفاده از تجربه خود برای آزمون های بعد 

ب)در آزمون های مختلف ذهنیت مناسبی نسبت به سطح سوالات و راهبرد مناسبی برای ازمون دادن بدست آوردم 

 

 

  1. از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

کارنامه اشتباهات . برای اینکه در آزمون های بعدی اشتباهات قبلی خود را تکرار نکنم و نقاط ضعف خود را برطرف سازم .

 

  1. مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه شخصی سازی می‌کردید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟

بله – سعی می کردم به طور کلی طبق برنامه راهبردی پیش بروم ، اما در برخی دروس مثل ریاضی ف علوم و فنون ادبی ، عربی دوازدهم طبق پیشروی سریع تر پیش می رفتم

 

  1. روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کردید؟ 

ابتدا سوالاتی که تصور داشتم دشوار بودند و یا غلط پاسخ داده یا پاسخ نداده بودم را بررسی کرده و نکات مربوط به آن ها را یادداشت می کردم . سپس سایر سوالات را برسی میکردم تا نکاتی که دارند را یادداشت کنم . 

 

  1. آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟

خیلی کم گاهی اوقات – سعی کردم اعتماد به نفس خودم را حفظ کنم و با کمی تغییر در برنامه ریزی ام اشکالات را برطرف کنم .   حمایت عاطفی لازم هم توسط خانواده انجام می شد 

 

  1. پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کردند؟

پدر و مادرم پشتیبان تحصیلی من هستند . ایشان در تمامی لحظات کنارم بودند و حمایت های مالی و عاطفی زیادی برایم به عمل آوردند . 

 

 

  1. کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کردید؟

ادبیات تخصصی (علوم و فنون ادبی)،عربی و روان شناسی و جامعه شناسی-دروسی مثل روانشناسی و جامعه شناسی را که یه صورت خود خوان مطالعه می کردم سپس تست می زدم . درس ادبیات و عربی را هم پس از مطالعه درس سعی می کردم تست های متنوع و دشوار از آن ها را پاسخ دهم - معمولا بین 80 تا 100

 

  1. در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

فلسفه و منطق – سعی کردم تست های بیشتری حل کنم و تمامی گزینه ها را تحلیل کرده و نکاتشان را در کتاب درسی یادداشت کنم 

 

  1. به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کردید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟ 

به طور کلی سعی می کردم 60 درصد از روز را مطالعه و 40 درصد  را به تست زدن اختصاص دهم . این میزان در زمان امتحانات نهایی به 80 درصد مطالعه رسید و در نزدیکی کنکور تیر و اردیبهشت به 80 درصد تست زدن رسید . مدت زمان مطالعه کردن : 6ساعت   مدت زمان تست زدن : 6 ساعت 

 

 

  1. کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است: تابستان، پاییز، دی‌ماه، نیم‌سال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی یا دوران جمع‌بندی؟ دلیل این موضوع چیست؟

دوران جمع بندی . زیرا آزمون های زیادی را تحلیل کردم و نکات زیادی را آموختم که در کنکور بسیار به من کمک کردند . از طرفی دوران طلایی نوروز هم برای کنکور و خصوصا برای امتحانات نهایی بسیار مفید بود .

 

  1. در جلسه کنکور آیا توانستید سؤال‌های ساده‌تر را تشخیص دهید؟ 

بله . با توجه به سوالات متنوعی که قبلا در آزمون ها پاسخ داده بودم . توانستم سوالات ساده تر را تشخیص دهم .

 

  1. آیا در کلاس‌های درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟

بله . در تمامی کلاس های مدرسه حضور داشتم . کادر و معلمین مدرسه علاوه بر حمایت علمی از جوانب گوناگون من را حمایت کردند . 

 

  1. دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

بله .به وضعیت مطالعه و ازمون دادن من نظم بخشیده بود و از همین طریق باعث شد در آزمون ها پیوستگی داشته باشم .


  1. کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کردید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

برای درس علوم و فنون ادبی و ریاضی و آمار  کتاب جامع آبی پیمانه ای را استفاده کردم . این کتاب تست های متنوع و طبقه بندی شده ای داشت که تحلیل چندباره آن ها  کمک زیادی به یادگیری نکات جدید می کرد .

 

 

  1. بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روش‌های مطالعه خود را در این درس به صورت آیتم‌وار بنویسید.

عربی . ابتدا در کلاس درس را یاد می گرفتم و سپس شروع به تست زنی می کردم و نکاتی که به نظرم مهم بودند را در دفتری یادداشت می کردم . سعی می کردم برنامه مشخصی برای این درس هر روز داشته باشم و به صورت روتین تست های مربوط به آن را پاسخ دهم . 

 

 

  1. اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون اردی‌بهشت ماه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتید، توضیح دهید که در طی ماه‌های بین این دو آزمون چه برنامه‌ای اجرا کردید؟  

بله – در بین دو آزمون سعی می کردم مروری سریع روی تمامی دروس دهم و یازدهم داشته باشم . دروس دوازدهم را به خاطر امتحانات نهایی قبلا مطالعه کرده بودم و سپس در ازمون های جمع بندی و کنکور های سال قبل شرکت می کردم تا آمادگی خود را بسنجم 

 

 

  1. کدام درس در جلسه‌ی کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خودتان را مدیریت کنید؟

درس خاصی من را غافلگیر نکرد و تمامی سوالات سطح مشخص و متنوعی داشتند . من نیز با توجه به به همین مورد دروسی که ساده تر بودند و تسلط بیشتری داشتم را پاسخ دادم و سپس به سراغ سوالاتی رفتم که وقت گیر بودند .

 

  1. در طول سال چقدر به رتبه فکر می‌کردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت می‌کردید؟

زیاد فکر نمی کردم و خانواده هم فشاری بر من وارد نمی کرد سعی می کردم تمام تلاش خود را بکنم و نتیجه ای متناسب با تلاش های خودم را بگیرم . 

 

  1. استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟ 

استفاده کمی از فضای مجازی داشتم و بیشتر استفاده من مربوط به نکات درسی و کنکوری بود .

  1. دلیل این که در آزمون‌های تابستان شرکت کرده‌اید چه بود؟

برای اینکه بتوانم خودم را برای دروس پایه در کنکور اماده کنم و پیش خوانی هم در دروس دوازدهم داشته باشم 

 

  1. برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه بود؟

در تابستان طبق برنامه آزمون های تابستان دروس را مطالعه می کردم. در کنار آن دروس تاریخ و جغرافیا هم هر روز نیم ساعت مطالعه می کردم و در دوران جمع بندی برای کنکور تیر ماه هم به طور ویژه دوباره دروس پایه را مرور کردم 

 

 

  1. چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟

توجه بیشتر به دروس عمومی و مطالعه دروس پایه تصمیماتی بودکه در نیمسال دوم گرفتم 

 

  1. فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟

تلاش و پشتکارم که باعث شد با جدیت هدف خودم را دنبال کنم 

 

  1. آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دادید؟ چه کارهایی می‌کردید؟

بله ،بیشتر بازی های ویدیوئی و رومیزی می پرداخنم . اما سعی می کردم استراحت و تفریح تمرکز من را از مطالعه دروس به هم نزند 

 

  1. قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می‌خواندند؟ چه کتاب‌هایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟

بله ، کتاب های داستان – بله همیشه سعی داشتم در کنار مطالعه درسی به به مطالعه غیر درسی هم بپردازم . الان هم به کتاب های فانتزی، علمی و تاریخی علاقه دارم .

 

  1. آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو می‌کنید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟

بله- در مورد موضوعات مختلف درسی با هم گفت و گو می کردیم . حتی گاهی اوقات مطالب مختلف را برای همدیگرتوضیح داده و برای رفع اشکالات همدیگر تلاش می کردیم . اکثر دوستان من وضعیت درسی مطلوبی دارند .

 

  1. فکر می‌کردید چنین رتبه‌ای کسب کنید؟ خاطره لحظه اعلام نتایج را برای ما تعریف می‌کنید؟

با توجه به کارنامه علمی اولیه انتظار چنین رتبه ای داشتم .

 

  1. روش مطالعه‌ موفق شما برای دروس عمومی چه بود؟

از همان ابتدای سال تحصیلی با برنامه ریزی شخصی درس ها را مطالعه می کردم و سعی میکردم مطالب مختلف روی هم انباشته نشوند . دوران طلایی نوروز هم فرصت بسیار مناسبی برای مطالعه دروس عمومی بود .

 

  1. دلیل انتخاب رشته‌تان چه بوده است؟ این رشته اولویت چند شما بود؟

من از همان ابتدا به دروس ادبیات و عربی علاقه زیادی داشتم و بر همین اساس رشته خودم را انتخاب کردم .رشته انسانی اولویت اول من بود 


  1. کدام قسمت از سایت کانون برای شما کاربرد بیشتری داشتید؟

بخش کارنامه – قسمت کارنامه اشتباهات که نقش مهمی در برطرف کردن نقاط ضعف داشت . همچنین از کارنامه پروژه ای برای مشاهده روند تحصیلی خودم استفاده می کردم 

Menu