گفت‌وگوی داوود اکبری با امیرحسین سلیمانی رتبه‌ی 1 ریاضی کشور

امیرحسین سلیمانی تازه‌کندی دانش‌آموز دوازدهم ریاضیِ مدرسه شهید مدنی تبریز هستم. از پایه هشتم بدون وقفه در آزمون‌های کانون شرکت می‌کنم و میانگین ترازم الانم 7100 است.

گفت‌وگوی داوود اکبری با امیرحسین سلیمانی رتبه‌ی 1 ریاضی کشور


آهنگ دو هفته‌ای به درس‌خواندن هدف می‌دهد

این مصاحبه در تاریخ 6 مرداد 1402 در مجله سرای دانش 251 چاپ شده بود



خودتان را معرفی کنید

امیرحسین سلیمانی تازه‌کندی دانش‌آموز دوازدهم ریاضیِ مدرسه شهید مدنی تبریز هستم. از پایه هشتم بدون وقفه در آزمون‌های کانون شرکت می‌کنم و میانگین ترازم الانم ۷۱۰۰ است.

 

اعضای خانواده‌ را معرفی کنید

پدرم لیسانس و کارمند بانک و مادرم لیسانس و آموزگار هستند. برادرم هم دانشجوی شیمی دانشگاه تبریز است.

 

  • ۲۳تیر اولین آزمون سال دوازدهم را شروع کردی. تابستان جدید در مقایسه با تابستان‌های سال قبل، چه تفاوتی در برنامه ریزی دارد؟

 نتیجه این آزمون خیلی خوب شد. درواقع از اتمام پایه سال یازدهمم یک ماه بیشتر نمی‌گذرد و مطالب زیادی در حافظه‌ام بود ولی برای دهم خیلی نخوانده بودم. این تابستان مهم‌ترین تابستان عمرم است. تابستان‌های قبل بیشتر به معنای تعطیلی و تفریح برایم تلقی می‌شد ولی حالا فکر و ذکرم فقط درس شده و به جای بازی و سرگرمی، به این فکر می‌کنم که حالا باید کدام درس را شروع کنم و یا تمام کنم!

 

تابستان گذشته به شدتِ امسال درس نمی‌خواندی!  البته برنامه مدرسه شهید مدنی با تابستان قبل متفاوت است، این موضوع چه تکلیفی برای تو ایجاد می‌کند؟

  • پارسال ۳ تا ۴ ساعت برای درس وقت می‌گذاشتم و دهم را دوره می‌کردم البته وقت داشتم که به تفریحات نیز برسم. امسال از تیر‌ماه به مدرسه می‌روم و مدرسه از دوازدهم شروع کرده است ولی کانون هم برنامه‌ای دیگر دارد که می‌خواهد دهم و یازدهم را دوره کند. دبیران ما پیشنهاد می‌کنند دهم و یازدهم را جمع کنیم. خوشبختانه مدرسه ما همیشه با کانون همراه بوده است.

  گفت‌وگوی داوود اکبری با امیرحسین سلیمانی رتبه‌ی 1 ریاضی کشور


با این اوصاف دانش‌آموز دچار دوگانگی نمی‌شود؟ آیا می‌شود همه کارها را با هم انجام داد؟

به نظرم فقط باید درس خواند، سال دهم و یازدهم که گذشت، وظیفه داشتیم خوب تمامش کنیم و حالا فقط نیاز داریم کمی تست بزنیم و درس‌ها را بازیابی کنیم، باید تمرکز اصلی را روی دوازدهم بگذاریم چون مباحث جدید را هم باید یاد بگیریم و هم در آن مسلط شویم و این‌ها وقت زیادی از ما می‌گیرند. البته جزوات و یادداشت‌ها و خلاصه‌های دهم و یازدهم به ما کمک می‌کنند بتوانیم با کانون هماهنگ باشیم.

 

  • ۵سال است که درکانون هستید، این حد اعتماد و اعتقاد به کانون از کجا ناشی می‌شود؟

به دو دلیل: اول این‌که آزمون‌ها بیشترین حد انطباق و شباهت را با کنکور دارند و دوم این‌که جامعه آماری کانون نشان می‌دهد که بسیاری از دانش‌آموزان به ویژه برترها به کانون اعتقاد دارند و این گرایش جامعه دانش‌آموزی بالاترین مُهر تایید به این برنامه‌ریزی است.

 

اولین آزمون و ترازت را به خاطر داری؟

از پایه‌ی هشتم به کانون آمدم. فکر می‌کردم به‌دست آوردن تراز ۷۰۰۰ کار ساده‌ای است در اولین آزمون ترازم ۵۷۰۰ شد زیرا اصلا به برنامه توجه‌ای نکرده‌ بودم، از آن پس به برنامه راهبردی توجه کردم و مهم‌تر از آن آماده شدن و تمرین‌کردن برای آزمون بعدی بود. قبل از ورود به کانون، مدرسه و انجام وظایف دانش‌آموزی در حد کلاس درس بود ولی با آمدنم به کانون و وجود آزمون‌های دو هفته‌ای، در من تلاش تازه‌ای به وجود آورد. در آزمون‌بعدی ترازم بیش از ۱۰۰۰ نمره رشد کرد و البته این بالاترین رشدم بود. دلیل این رشد و پیشرفت‌های بعدی‌ام استفاده از منابعی بود که قبلا خریده بودم. فهمیدم باید تمرین کنم و مساله حل کنم و با حدی از تلاش و درس‌خواندن می‌توان پیشرفت کرد.

 

شهر تبریز از کلان شهرهای پیشتاز در رتبه‌های برتر کنکور است چرا تبریزی‌ها تا این قدر به این عرصه رقابت بها می‌دهند؟

تبریزی‌ها در هر عرصه‌ای می‌خواهند افتخار آفرین باشند. ما در مدرسه خودمان در کنار رقابت با یکدیگر یاد گرفته‌ایم در آموزش حمایت‌گر یکدیگر باشیم و همه برای یک هدف تلاش کنیم و سعی کنیم در رقابت درسی، سطح یکدیگر را بالاتر ببریم و از موفقیت هم خوشحال باشیم. مدتی است در رشته ریاضی از سال ۹۶ رتبه زیر ده نداشتیم، تصمیم گرفته‌ایم امسال انشاالله در سایه تلاش و پشتکارمان این اتفاق بیفتد.

 


ابتدا کانونی شدی و ا‌کنون هم یک کنکوری هستی! هر کسی از کانون تعریفی دارد تو چه تعریفی داری؟ کدام ویژگی کانون برای تو جاذب‌تر است؟ چه عواملی تو را ۵سال در کانون نگه داشته؟

از تابستان یازدهم کنکور برایم جدی شد از کانون دو چیز در من تاثیر جدی گذاشت؛ نخست برنامه‌ای که با آهنگ دو هفته‌ای به درس خواندن دانش‌آموز، نظم و هدف می‌دهد و این پیوستگی و نظم فوق العاده است و دوم کتاب‌هایی که به پیشرفت من کمک شایانی کرده‌است. فکر می‌کنم ثباتی که این سال‌ها به آن رسیده‌ام مدیون استفاده از کتاب‌های سه سطحی است که با مهندسی درست طراحیش، یادگیری و فهمیدن درس‌ها را عمیق‌تر کرده و به آن‌ها ثبات بخشیده و به تسلطم بر درس‌هایم منجر شده است.

 

منظورت از تسلط، رسیدن به حدی از آمادگی برای آزمون دادن است؟ صبح‌های جمعه و این آزمون‌ها را چقدر جدی گرفته‌ای؟

هیچ‌وقت نشد که در این آزمون‌ها غیبت کنم! لحظات آزمون دادن فکرمان از هر چیزی رها است و فقط به سؤالاتی که پیش روی‌مان است توجه می‌کنیم. البته همیشه دقایق اولیه آزمون تاحدی استرس در بر دارد که خیلی هم بد نیست، بعد از چند دقیقه مغز و بدنمان در انطباق با شرایط جدید، به پاسخ دادن عادت می‌کند.

 

اگر به ترازی که مورد نظرت است نرسی بعد از ظهر جمعه چه می‌کنی؟ پاسخ ندادن به بعضی سوالات یا پاسخ غلط دادن، چه عکس‌العملی در تو ایجاد می‌کند؟

حتما بعد از کمی استراحت، آزمون را تحلیل می‌کنم، اشکالاتم را بررسی و مثال‌های شبیه به آن را در جزوه‌ام پیدا می‌کنم. بالاخره متوجه دلیل اشتباه یا عدم پاسخ دادنم می‌شوم تا دیگر تکرارش نکنم.

 

شیوه برخوردت با سوال‌های دشوارتر در آزمون‌ها چگونه است؟

قبلا فکر می‌کردم باید چند دقیقه به سوالات فکر کنم و اگر به جواب نمی‌رسیدم نا امید می‌شدم ولی از پایان سال یازدهم آموختم که این سوالات رد شوم تا بتوانم چند سوال بیشتر حل کنم. الان تکنیک ×، - را یاد گرفته‌ام و می‌دانم نباید به همه سوالات آزمون جواب بدهم.

 

 با کدام درس بیشتر چالش داشتی؟ و چکار کردی؟

شیمی برایم درس تلخی بود از یازدهم تدریس خوب دبیر شیمی‌ام، از تلخی‌اش کم کرد. قبلا شیمی را ۲۰تا ۳۰ درصد می‌زدم ا‌کنون به ۷۰ درصد رسیده است.

 

تو به برنامه راهبردی کانون اعتقاد داری این یک برنامه کلی است برای ده‌ها هزار نفر، ولی دانش‌آموزان کانون ابزاری به نام دفتر برنامه‌ریزی دارند که عملکرد و تصمیمات‌شان را در آن ثبت می‌کنند یعنی برنامه شخصی شان را در آن می‌نویسند:

من از سال هشتم دفتر برنامه ریزی داشتم ولی از سال یازدهم دفترم را کامل می‌کنم، کارهایی که در طول روز انجام می‌دهم در آن می‌نویسم، زمان مطالعه و حجم درس و تست‌هایی که می‌زنم، یادداشت می‌کنم این دفتر کمک می‌کند وقتی زیاد درس می‌خوانم روحیه می‌گیرم و به خودم افتخار می‌کنم و البته دیدن ساعت کم مطالعه هم باعث می‌شود بیشتر درس بخوانم.

 


امسال حتما دوستان کنکوری داشتی، آن‌ها تازگی  از کنکور تیر فارغ شدند، آیا شما خبرها و اتفاقات کنکور ۱۴۰۲ را دنبال می‌کردی؟

خوشبختانه اتفاقات کنکور گذشته در من تاثیر بد نگذاشته. می‌دانم که درس‌های عمومی هم‌چنان ارزشمندند، آن‌ها از حالتی به حالتی دیگر در آمدند و تاثیرشان چه بسا بالاتر رفته و از کنکور حذف نشده‌اند.و باید سبک مطالعه جدیدی برایشان اتخاذ کنیم. البته مسائلی مثل تصحیح اوراق کتبی که ذهن بچه‌ها رو درگیر کرده، فکر می‌کنم با تمرین و ممارستِ درست نوشتن و کامل نویسی، حل شدنی است.


به عنوان پسری که داره خودش را برای کنکور آماده می‌کند، چطور اراده کردی با دنیای مجازی، تفریحات و بازی‌های کامپیوتری کنار بیایی؟

من درجه ارتباطم را با این موضوعات بر اساس الویت‌هایم سامان می‌دهم، قبلا ورزش و والیبال می‌رفتم ولی حالا کنارش گذاشتم. بازی‌ها را کاملا کنترل کرده‌ام چون درس الویت اول من است. من تصمیم گرفته‌ام فقط بر اساس موفقیت‌های آموزشی و درسی‌ام گاهی به خودم جایزه بدهم.

 

و اگه بخوای در پایان گفت و گو، جمله‌ای بگویی:

می‌خواهم از پدر و مادرم تشکر کنم؛ به خاطر زحمت‌هایی که برایم می‌کشند و امیدوارم بتوانم بهترین خوشی‌ها رو به زودی به آن‌ها هدیه کنم .

 

Menu