خود ارزیابی توجه و تمرکز در آزمون 19 مرداد

توجه و تمرکز برای یادگیری، مطالعه و دستیابی به موفقیت تحصیلی بسیار مهم است.

خود ارزیابی توجه و تمرکز در آزمون 19 مرداد

دانش آموز عزیز!

توجه و تمرکز برای یادگیری، مطالعه و دستیابی به موفقیت تحصیلی بسیار مهم است. این مهارت‌های شناختی دانش‌آموزان را قادر می‌سازد تا اطلاعات را دریافت کنند، روی کارها و تکالیف متمرکز بمانند و به طور موثر زمان و منابع خود را مدیریت کنند. بهبود توجه و تمرکز می‌تواند منجر به درک بهتر مطالب، نمرات بالاتر و به طور کلی تجربه یادگیری موثرتر شود. برای کمک به ارزیابی ظرفیت‌های توجه خود، از شما دعوت می‌کنیم با شرکت در آزمون توجه و تمرکز خود را ارزیابی کنید.   مهم است که به هر سؤال صادقانه پاسخ دهید. با درک نقاط قوت و زمینه‌های پیشرفت، می‌توانید برای ارتقای عملکرد تحصیلی خود قدم بردارید . 

این آزمون ها زیر نظر مرکز پژوهشی علوم اعصاب شناختی رفتار در دانشگاه شهید بهشتی با هدایت دکتر وحید نجاتی برگزار می شود . 

در آزمون 29 تیر سوالات ارزیابی توجه و تمرکز را به دقت بخوانید و نزدیکترین پاسخ مرتبط با خود را انتخاب و در پاسخبرگ علامت بزنید. دقت داشته باشید که سوالات  ارزیابی توجه و تمرکز از شماره 271 شروع شده است و تا 280 ادامه دارد.

نتیجه این ارزیابی در کارنامه کانون قابل مشاهده خواهد بود. 


در آزمون 19 مرداد ، توجه انتخابی Selective attention  مورد ارزیابی قرار می گیرد.

توجه انتخابی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا اطلاعات نامرتبط با موضوع مورد توجه را فیلتر کنند و روی آنچه مهم است تمرکز کنند. در یک کلاس درس پر سر و صدا، دانش‌آموزان با توجه انتخابی قوی می‌توانند روی صدای معلم تمرکز کنند و از صدای مزاحم پس زمینه چشم‌پوشی کنند. این مهارت به‌ویژه در طول آزمون‌ها مفید است، جایی که حواس‌پرتی‌های بیرونی می‌توانند منجر به اشتباه شوند. توجه انتخابی همچنین به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا علی‌رغم وجود محرک‌های دیگر، مانند تلویزیون یا گفتگوهایی که در اطرافشان اتفاق می‌افتد، روی تکالیف خود تمرکز کنند. دانش‌آموزان با توجه انتخابی خود می‌توانند توانایی خود را برای یادگیری و عملکرد خوب در محیط‌های مختلف تحصیلی بهبود بخشند.


در آزمون 5 مرداد ، توجه پایدار Sustained attention  مورد ارزیابی قرار گرفت.

توجه پایدار به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا تمرکز خود را در دوره‌های طولانی حفظ کنند، که برای تکمیل پروژه‌های بلندمدت، مطالعه برای امتحانات یا درگیر شدن در تکالیف خواندن طولانی حیاتی است. به عنوان مثال، در طول یک جلسه مطالعه دو ساعته، دانش‌آموزانی که توجه پایدار خوبی دارند می‌توانند تمرکز خود را بر روی مطالب حفظ کنند و اطمینان حاصل کنند که اطلاعات را درک کرده و حفظ می‌کنند. این نوع توجه در طول آزمون‌های استاندارد نیز مهم است، جایی که دانش‌آموزان باید برای چندین ساعت تمرکز خود را حفظ کنند تا به تمام سوالات به طور دقیق پاسخ دهند. بهبود توجه پایدار به دانش‌آموزان کمک می‌کند زمان خود را بهتر مدیریت کنند، وظایف را بدون وقفه‌های مکرر انجام دهند و به عملکرد تحصیلی بالاتری دست یابند.



در آزمون 29 تیر ، توجه متمرکز Focused attention  مورد ارزیابی قرار گرفت.

توجه متمرکز برای دانش‌آموزان ضروری است، زیرا آنها را قادر می‌سازد تا بدون پرت شدن حواس روی یک کار متمرکز شوند. این نوع توجه در طول فعالیت‌های کلاسی که دانش‌آموزان نیاز به گوش دادن به دستورالعمل‌های معلم، درک مفاهیم جدید و حل مشکلات دارند، بسیار مهم است. به عنوان مثال، در طول یک درس ریاضی، توجه متمرکز به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا فرآیندهای گام به گام لازم برای حل معادلات را دنبال کنند. در تکالیف خواندن به آنها امکان می‌دهد متن را به طور کامل درک و تجزیه و تحلیل کنند. توسعه مهارت‌های توجه متمرکز قوی به دانش‌آموزان کمک می‌کند اطلاعات را به طور دقیق دریافت کنند و وظایف را به طور مؤثر انجام دهند، که منجر به نتایج تحصیلی بهتر می‌شود.

دکتر وحید نجاتی



برای بهبود تمرکز ، می توانید کتاب پرورش توجه و تمرکز را از نمایندگی های کانون در شهرتان تهییه کنید. 


خود ارزیابی توجه و تمرکز در آزمون 19 مرداد


دانش آموزان با توجه پایدار قوی، با توانایی متمرکز ماندن بر روی یک کار برای دوره های طولانی، به طور مداوم از همسالان خود بهتر عمل می کنند. تحقیقات مختلف بر این رابطه تأکید دارد. مطالعه اخیر در مجله رشد کودک (بک و همکاران، 2022) توجه را در کودکان پیش دبستانی بررسی کرد. آنها دریافتند که کودکانی که در حین انجام وظایفی مانند گوش دادن به داستان ها توجه پایدارتری نشان می دهند، اطلاعات را به طور مؤثرتری درک می کنند و بعداً رشد واژگان قوی تری از خود نشان می دهند. مطالعه دیگری که در مجله یادگیری و تفاوت‌های فردی منتشر شده است (گنگ و همکاران ، 2023) تأثیر توجه پایدار را بر جنبه‌های مختلف پیشرفت تحصیلی بررسی کرد. یافته‌های آن‌ها همبستگی مثبتی را بین توجه پایدار و عملکرد در درک مطلب، حل مسئله ریاضی و عملکرد کلی تحصیلی نشان داد. در نهایت، مطالعه ای توسط ژائو و همکاران. (2020) که در Scientific Reports منتشر شد، تأثیر آموزش تمرکز حواس را که برای بهبود توجه پایدار شناخته شده است، بر عملکرد تحصیلی در نوجوانان بررسی کرد. نتایج نشان داد که دانش‌آموزانی که تحت آموزش ذهن‌آگاهی قرار گرفته‌اند، در توجه پایدار پیشرفت قابل‌توجهی داشته و در نتیجه نمرات بالاتری کسب کرده‌اند. این مطالعات در مجموع به نقش مهمی که توجه پایدار در پیشبرد پیشرفت دانش‌آموز ایفا می‌کند، توجه می کنند.


توجه متمرکز، توانایی هدایت و حفظ تمرکز ذهنی بر روی یک تکلیف خاص،  یکی از زیر بناهای پیشرفت تحصیلی است. مطالعات متعدد این ارتباط مهم را نشان می دهد. تحقیقات اخیر توسط دانکن و همکاران. (2022) منتشر شده در مجله روانشناسی تربیتی، تأثیر توجه متمرکز بر حافظه کاری، یک مهارت شناختی کلیدی برای یادگیری را بررسی کرد. یافته‌های آن‌ها نشان داد که دانش‌آموزانی که توجه متمرکز قوی‌تری دارند، ظرفیت حافظه کاری بزرگ‌تری دارند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در حین یادگیری مفاهیم جدید، اطلاعات را به طور مؤثرتری نگهداری کنند و توانایی حل مسئله را بهبود دهند. مطالعه دیگری در مجله قشر مغز (فن و همکاران، 2021) به بررسی همبستگی عصبی توجه متمرکز در طول وظایف تحصیلی پرداخت. آنها با استفاده از تصویربرداری مغز دریافتند دانش آموزانی که تمرکز بهتری از خود نشان دادند، فعالیت بیشتری در مناطق مغز مرتبط با کنترل توجه و پردازش اطلاعات نشان دادند. در نهایت، مطالعه ای توسط ژائو و همکاران. (2019) منتشر شده در Science Development تأثیر آموزش توجه متمرکز بر اضطراب دانش‌آموز را بررسی کرد. تحقیقات آنها نشان داد که برنامه های آموزشی طراحی شده برای افزایش تمرکز منجر به کاهش اضطراب امتحان و بهبود عملکرد تحصیلی می شود، که نشان می دهد توجه متمرکز محیط یادگیری آرام تری را برای موفقیت ایجاد می کند. این مطالعات در مجموع نقش مهمی را که توجه متمرکز در بهینه سازی فرآیندهای شناختی و ارتقای پیشرفت تحصیلی ایفا می کند برجسته می کند.

تحقیقات مرتبط با توجه ، تولید شده با کمک Gemini AI

Menu