نام و نام خانوادگی : علیرضا شجاعی
رتبه کنکور 1401 : رتبه 2 منطقه 3
رشته و دانشگاه قبولی : مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف
نام شهر و استان : رباط کریم، تهران
میانگین تراز در آزمونهای برنامهای کانون : 7000
سالهای حضور در کانون : دو سال
در چند آزمون شرکت کرده اید: 46 آزمون
شغل و تحصیلات مادر : خانه دار، دیپلم
شغل و تحصیلات پدر : آزاد، دیپلم
درصد دروس در کنکور 1401:
ادبیات : 75 ، عربی : 80 ، دینی : 89 ، زبان : 60، ریاضی : 60 ، فیزیک : 83 ، شیمی : 63
مصاحبهگر : آرش فتحعلی
اولین تراز شما چند بود و در آزمون آخر به چند رسید ؟
در اولین آزمون ( ابتدای پایه یازدهم ) با تراز 6800 شروع کردم و در آزمونهای آخر ( جمع بندی پایه دوازدهم ) به تراز 7200 دست یافتم .
- مهمترین دلیل این پیشرفت را چه میدانید ؟
انسجام روند مطالعاتی، داشتن برنامه ریزی طبق برنامه راهبردی آزمونها، اولویت قرار دادن تست زنی و شرکت مستمر در آزمونهای کانون از مهمترین عوامل حفظ تراز و پیشرفت من بود .
- برنامه شما برای دوران طلایی نوروز چه بود ؟
جمع بندی پایه با محوریت پایه یازدهم، مرور یادگیری های ناقص و جمع بندی نیمسال اول دوازدهم محوریت عملکرد من در دوران نوروز بود. همچنین در دوران نوروز به سراغ آزمونهای جمع بندی سالهای اخیر کانون رفتم و آنها را مجدداً بررسی نمودم .
- منابع شما برای دوران نوروز چه بود ؟
اولین منبع من در دوران نوروز کتاب نوروز بود بدین ترتیب که ابتدا با آزمونهای کتاب نوروز و روش بازیابی نقاط ضعف خود را شناسایی میکردم سپس بر اساس اهمیت و تعداد تست هر مبحث در کنکور سراسری، طبقه بندی مباحث را انجام میدادم و به سراغ رفع اشکال هر مبحث میرفتم .
- شما بعد از نوروز تا آغاز دوران جمعبندی چه برنامهای اجرا کردید؟
از طریق کارنامهی مبحثی و پنج نوع درس اشکالاتم را استخراج کردم و اقدام به پوشش آن مباحث و حل تستهای بیشتر کردم .
- از چه زمانی جمعبندی را شروع کردید و روشتان چگونه بود ؟
تقریباً از نوروز .
ابتدا پایههای دهم و یازدهم را به طور کامل مرور کردم و سپس با تستهای زیاد (هم درس به درس و هم جامع) اقدام به پوشش تمام مباحث کردم و بعد از آن، پایه دوازدهم و کنکورهای سالهای گذشته را جمع بندی کردم .
- پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود ؟
تحلیل آزمونهای گذشته و برنامهریزی برای آزمونهای آینده باعث میشود درس خواندن هدفمند باشد و چون در آزمونها با برنامهریزی و به صورت مرتب شرکت کردم این موضوع باعث پیشرفت من شد .
- تکنیکها و روشهای مدیریت زمان را، تمرین و استفاده میکنید؟ کدام روش؟ آیا در کنکور هم استفاده کردید ؟
- بله، استفاده از تکنیک ضربدر منها و زمانهای نقصانی را خیلی دوست داشتم و مرتباً در آزمونها استفاده کردم و به همین دلیل در کنکور به صورت مسلط آنها را به کار گرفتم .
- آیا در آزمونهای هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت میکردید ؟الف)انگیزهتان چه بود ؟ ب)فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود ؟
بله. انگیزهام، آمادگی برای آزمون پیش رو و همچنین آشنایی با ایدهی طراحان متعدد بود. این آزمونها باعث میشد طی دو هفتهای که تا آزمون بعدی زمان دارم با برنامهریزی پیش بروم و نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کنم .
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید ؟
کارنامه اشتباهات، به دلیل مشاهدهی سوالات غلط و نزده به صورت یکجا
کارنامه پنج نوع درس، مشاهدهی روند پیشرفت یا پسرفت در دروس مختلف .
مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟ چگونه شخصی سازی میکردید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود ؟
بله مطابق برنامه راهبردی درس می خواندم. هدفم این بود که پس از گذشت دو هفته به بودجه بندی آزمون برسم و با آمادگی کامل سر جلسه بروم .
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه بود ؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکردید ؟هنگام بررسی آزمونها به کدامیک اولویت بیشتری میدادید ؟
همهی سوالات را تحلیل میکردم اما از مباحث غلط و نزده، تستهای بیشتری حل میکردم . ابتدا سوالات سادهای را که غلط پاسخ داده بودم را بررسی میکردم و سپس سراغ بقیه سوالات میرفتم .
به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مسأله حل میکردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکردید، در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییری کرد ؟
هرچه به کنکور نزدیک میشدیم زمان تست زنی بیشتر میشد، مثلاً پس از نوروز در هر روز 7 تا 9 ساعت را به تست زنی اختصاص می دادم و 2 تا 3 ساعت را به صورت تشریحی مطالعه میکردم.
دفتر برنامه ریزی داشتید ؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است ؟
بله، از لحاظ انسجام و عمل کردن به برنامه، باعث پیشرفت میشد و در کل باعث منظم شدن خودم شد .
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکنید ؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند ؟
کتاب آبی: ارائه تعداد سوالات مناسب از هر مبحث، مناسب برای زمان دو هفتهای بین آزمونها
کتاب زرد: کنکور سالهای گذشته، خلاصه درس مختصر و پاسخنامه تشریحی از مهم ترین ویژگی های این کتاب بود.
برنامه شما برای مطالعه درسهای دهم و یازدهم چگونه بود ؟
چون در سالهای گذشته این دو پایه را به طور تقریباً مناسب مطالعه کرده و تست زده بودم، با دو یا سه بار مرور در طول سال دوازدهم به جمع بندی مناسبی رسیدم .
چه تصمیماتی برای دوران جمع بندی گرفتید ؟
کم کردن زمان مطالعه و بیشتر کردن زمان تست زنی و نیز زدن تستهای مشکل دار که در آزمونهای گذشته موفق به حل آنها نشدم. تمام این روشها با کتاب زرد و به صورت 3 روز 1 بار انجام دادم که موجب شد در روز کنکور با شناخت دقیقی از تواناییهایم آزمون را با اتمام برسانم و رتبهی خوبی بگیرم.
