گفت‌وگو با شایان هاشمی، قهرمان پیوستگی دهم انسانی

کانون در قبولی کنکور آمار درخشانی دارد و شنیدم که خیلی آزمون‌های خوبی دارد خواستم شرکت کنم و خودم را امتحان کنم و کانون از زمان مادرم بوده و ایشان باعث شدن که من بیام خیلی تعریف می‌کردند و آمار قبولی

گفت‌وگو با  شایان هاشمی، قهرمان پیوستگی دهم انسانی

نام و نام خانوادگی:  شایان‌هاشمی

مقطع و رشته: دهم انسانی

نام شهر و استان: کرمان 

میانگین تراز: ۷۱۸۱

شغل و تحصیلات مادر : دکتری داروسازی

شغل و تحصیلات پدر:  دکتری داروسازی

 

مصاحبه‌گر : سارا زارعی

 

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده ؟

کانون در قبولی کنکور آمار درخشانی دارد و شنیدم که خیلی آزمون‌های خوبی دارد خواستم شرکت کنم و خودم را امتحان کنم و کانون از زمان مادرم بوده و ایشان باعث شدن که من بیام خیلی تعریف می‌کردند و آمار قبولی خیلی بالایی داشته و یکی از آشناها هم با حضور در کانون رتبه خوبی در کنکور گرفتند و این‌ها باعث شد که من برای موفق شدن در کانون ثبت نام کنم که بنظرم یک انتخاب خوب است.

 

 چند سال و چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بوده‌اید؟ 

امسال سال اول من است.

  

در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کرده‌اید؟ 

به تعداد آزمون‌های اصلی آزمون هدیه هم شرکت کردم حدوداً ۶ تا که دوتای آزمون اول را شرکت نکردم چون کانون را اوایل جدی نگرفته بودم و قصد جدی نداشتم اما بعد که متوجه شدم تاثیر بسزایی در موفقیت من دارد دیگه تمامی آزمون‌ها را بصورت حضوری شرکت کردم که به نتیجه دلخواه برسم.

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

بخاطر بودجه‌‌بندی که داشت معمولاً هر درسی را چندین بار می‌خواندم و برای امتحانات راحت‌تر بودم و فقط یک مرور ساده نیاز بود و همچنین مرور مطالب باعث شد که در طول سال تحصیلی در ذهنم تثبیت شود و جدا از اینها باعث می‌شود که ما پیش‌خوانی کنیم و درس‌های بعدی را در مدرسه بهتر متوجه شویم.

 

شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟

من یک دانش‌آموز بی‌غیبت در آزمون‌های اصلی هستم و با برنامه راهبردی آزمون‌های کانون هماهنگ هستم و منابع من کانونی است. 

 

دلیل این که در آزمون‌ها پیوسته شرکت کردید چه بود؟

 علت اینکه بی غیبت بودم این بود که آدم هرچه بیشتر آزمون بدهد بیشتر درس‌ها را متوجه می‌شود و برنامه راهبردی بسیار برنامه خوب و کاملی است که باعث می‌شود من جلوتر از بقیه  باشم و بهتر درس‌ها را متوجه شوم سرکلاس و همچنین آزمون آنلاین مثل هدف گذاری و مشابه پارسال که آزمون‌های خوبی هستند و شباهت زیادی به آزمون اصلی دارند  باعث می‌شود یک هفته و دو هفته‌ای که مطالعه کردم خودم را بسنجم ببینم چقدر از مطالعه‌ام مفید بوده و اگر درسی عقب ماندم جمع‌بندی کنم.

 

 چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ 

خودم را به چالش می‌کشم و در درس‌های کلاسی و امتحانات به من کمک زیادی کرده است و همچنین آدم اگر یک کاری را انجام میدهد باید درست و حسابی انجام دهد و از آن درست استفاده کند چرا غیبت کنم وقتی که همه شرایط فراهم است برای اینکه آزمونم را حضوری بدهم.

 

آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

خیر، زیرا دلیل موجهی نداشتم که بخوام غیبت کنم و همیشه سعی کردم باشم در آزمون‌ها و اگر یکی از آزمون‌ها را غیبت کنم یک بخشی از بودجه بندی را عقب می‌مانم و باید جبران کنم پس بهتر است که همه را شرکت کنم و عقب نمانم که نیازی به جبران نباشد.

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

هر آزمون جدیدی که می‌دادم باعث می‌شود منابع جدیدی بخوانم و از مدرسه جلوتر باشم و این پیش خوانی باعث می‌شد در مدرسه راحت‌تر درس‌ها را متوجه شوم که در امتحانات کمک زیادی به من کرد. من داشتم خودم را برای آزمون آماده می‌کردم که اکثر درس‌ها داده بودن یعنی دوباره داشتم مرور می‌کردم که استمرار یادگیری بهم کمک کرد و مجدد در امتحانات باعث  پیشرفتم شدند.

 

آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کنید؟ 

اگر پاسخ‌تان مثبت است،الف) انگیزه‌تان چه بود؟ ب) فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟ 

بله، گفته شد بهم که خیلی شبیه آزمون‌های اصلی هستند و طراح سوال آن‌ها یکی است و اینکه هرچه آزمون بیشتر بدهم آماده‌تر می‌شوم و خودم را محک می‌زنم فایده هم این بود که موفق شوم در آزمون‌های اصلی و پیش زمینه‌ای داشته باشم برای آزمون اصلی و تعداد زیاد آزمون دادن باعث یادگیری بیشتر می‌شود.

 

 

آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ 

اگر پاسخ‌تان مثبت است، الف) انگیزه‌تان چه بود؟ ب) فایده آزمون‌های مشابه پارسال برای شما چه بود؟ 

بله، شرکت کردم آزمون مشابه پارسال از جهت آمادگی برای آزمون اصلی خوب بود وسوالات بعضی اوقات مشابه هستند با آزمون اصلی این‌ها باعث می‌شود موفقیت کسب کنم در آزمون اصلی و همچنین آزمون مشابه پارسال نتیجه دو هفته مطالعه من است که متوجه می‌شوم این دوهفته خواندنم چطور بوده که باید روی کدام قسمت‌ها بیشتر تمرکز کنم و یا اگر خواندنم مشکلی دارد درستش کنم.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌کنید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟

بله، بر اساس برنامه راهبردی می‌خوانم روش خاصی هم نداشتم هرروز که هر درسی را برای مدرسه می‌خوانم نگاه می‌ببینم برنامه کانون آن درس تا کجا است. روز قبل از جلسه حتماً می‌رفتم سراغ تست زدن و حل نمونه سوال که بفهمم خواندنم کافی بوده یا خیر و اگر مشکلی دارم برای کدام قسمت است.

 

روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کنید؟

معمولاً اول سوال‌های غلط و بدون پاسخ را تحلیل می‌کنم و سوال‌هایی که شک دارم را هم که جواب دادم بعداً اگر درست باشد تحلیل می‌کنم و همین طور همه سوالات را بعد از تحلیل برمی‌گشتم سراغشان و یکبار برای خودم حل می‌کردم که ببینم تحلیلم درست بوده و متوجه شدم یا نه و اگر بازهم اشتباه می‌کردم دوباره سوال را حل می‌کردم.

 

 آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ 

خیر، افت تراز نداشتم

 

پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟

پدر و مادر با توجه به تجربیاتی که داشتند می‌گفتند که چگونه درس بخوانم و با اینکه با این رشته مقداری مخالف بودن و بخاطر علایق من اجازه دادند که بروم از بقیه خیلی مشورت میگرفتند که بتوانند کمک حال من باشند. 

 

کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟

جامعه شناسی و تاریخ روش مطالعه که دارم کلیه یعنی همان روز که درس داده می‌شود می‌خوانم و دوباره مرور می‌کنم و در آزمون پایین‌ترین درصد تاریخ ۶۰ درصد بوده باقی دفعه‌ها همیشه بالای ۸۰ است و در مدرسه هم بالای ۱۸ زبان است هم به دلیل اینکه از دبستان کلاس زبان می‌روم تا الان بسیار قوی هستم.

 

در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

اوایل درس فنون را مشکل داشتم چون با فارسی متفاوت بود و هنوز برایم جا نیفتاده بود و به سبب بیگانه بودن یک مقدار سخت بود برایم که با تست زدن و خواندن کم‌کم خودم را به نقطه قوت رساندم.

 

 به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کنید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری می‌کند؟ 

به طور میانگین شاید یک ساعتی حدوداً سی چهل تست می‌زنم و در طول روز‌های عادی سه ساعت مطالعه دارم و تغییری نمیکند اما دوران امتحان‌ها دو برابر می‌شود معمولاً اما بعضی روزها که کلاس دارم ممکن است اصلاً نتوانم تست بزنم و روزهای تعطیل مطالعه‌ام به روزی 4 تا 5 ساعت هم می‌رسد و اگر درسی هم احساس کنم باید بیشتر بخوانم و وقت بیشتری برایش بگذارم.

 

کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است: تابستان، پاییز، دی‌ماه، نیم‌سال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی ؟ دلیل این موضوع چیست؟

دی ماه بخاطر اینکه دوران امتحان‌ها است و چون دوباره درس‌ها را همه را مرور می‌کنم کامل مطالب در ذهنم می‌ماند.

 

به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بوده است؟

فکر میکنم بین ۲۰ تا ۳۰ غلط دلیلش هم می‌تواند این باشد که کارنامه خودم را بررسی می‌کردم تا متوجه شوم بیشتر در سوال‌هایی دام‌دار دچار اشتباه می‌شوم و یک کار اشتباهی که انجام می‌دهد این است که می‌خواهم به همه سوالات حتماً جواب بدهم حتی آنهایی که بین دو گزینه هم شک دارم که این اشتباه را در هر آزمون سعی می‌کنم تکرار نکنم.

 

 هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دهید؟ 

الف) بررسی اشتباهات **

ب) بررسی سؤال‌های ساده 

بررسی اشتباهات به این دلیل منطقی‌تر است که اشتباهات را بررسی کنم و حتماً یک نکته‌ایی در این سوال است که من نمی‌دانم و می‌روم دنبال پاسخ درست و انواع راه حل‌ها می‌کردم که اشتباهم را برطرف کنم.

 

نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بوده است؟ 

خیلی موثر بود برای من معلم‌های خیلی خوبی داشتم نکات تستی به من می‌گویند و بعضی درس‌ها مثل عربی اضافه‌تر از مطالب کتاب به ما یاد می‌داد که در آزمون این نکات کمکم می‌کند و یکی دیگر هم  پرسش‌های کلاسی و همچنین امتحاناتی بود که می‌گرفتند و این باعث می‌شد من همه مطالب داشته باشم و در ذهنم حک شوند.

 

در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟

اولویت خاصی ندارم به ترتیب از بالا تا پایین نگاه می‌کنم و با تست زدن و خواندن و همچنین وقت بیشتری روش می‌گذارم اما بعضی از درس‌ها مثل عربی با تست زدن و خواندن بیشتر و یک درس هم مثل ریاضی با حل نمونه سوال زیاد می‌شود نتیجه خوبی گرفت ولی درسی مثل تاریخ و جامعه شناسی باید کتاب درسی و درس نامه بخوانم.

 

آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟

بله، افت نداشتم ولی قاعدتاً کمکم می‌کنند تا ایراداتم را برطرف کنم.

 

کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

من کتاب جامع و سه سطحی را داشتم که سه سطحی چون خیلی سطح سوال‌ها بالا هستند و دشوار است من دوست دارم چون با سوال سخت بیشتر آماده‌تر می‌شویم و خودم را به چالش می‌کشم و همچنین طیف گسترده‌ای سوال در کتاب‌های سه سطحی است و همه نوع تیپ سوالی دارد.

 

 شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می‌دانید؟ 

1) قهرمان پیوستگی **

2) قهرمان پیشرفت 

 

کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمان‌های نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ 

 روش ضربدر و منها است که احساس می‌کنم روش منطقی است و اگر بخواهم همه سوالات را پشت سرهم حتماً جواب بدهم زمانم از بین می‌رود پس بهتر است کنار سوال‌هایی که تردید دارم علامت بزنم و بعد سراغ تست‌های بعدی بروم.

 

آیا پدر یا مادرتان هم کانونی بودند؟

کانونی نبودند ولی از کتاب‌های کانون استفاده کردند

 

دلیل این که در آزمون‌های تابستان شرکت کرده‌اید چه بود؟

هدفی که دارم فقط و فقط قبول شدن در دانشگاه تهران هست و این باعث می‌شود من درس بیشتر تلاشم کنم.

 

آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟

بله، زمانی برای تفریح در نظر می‌گیرم  و بستگی به مدت زمان دارد که معمولاً کتاب مطالعه می‌کنم و قدم می‌زنم.

  

آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو می‌کنید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟

بله، در ارتباط هستم و سطح آنها متوسط است بیشتر راجب به نحوه درس خواندنمان صحبت می‌کنیم.

Menu