نام و نام خانوادگی: سید کیارش نوری
مقطع و رشته: یازدهم تجربی
نام شهر و استان: گیلان،رشت
چندسال دانش آموز کانون بودهاید: 2سال
میانگین تراز: 6941
شغل و تحصیلات مادر: دبیر ، کارشناسی ارشد
شغل و تحصیلات پدر: کارمند بانک ، کارشناسی
مصاحبهگر : پوریا پارسا
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟
کانون به اندازه کافی مطرح هست و بیشتر از طریق دوستان که در کانون شرکت می کردند آشنا شدم و ثبت نام کردم.
در این دو سال چند آزمون اصلی شرکت کردی؟ اصلا در آزمون ها غیبت داشتید؟
در این مدت شاید فقط یک بار پارسال غیبت کردم و بقیه آزمون ها را شرکت کرده ام .
خب گفتید تقریبا در تمام آزمون های اصلی شرکت کردی . چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟ و درکل این پیوستگی فایده ای هم برای شما داشته؟
خسته قطعاً یک جاهایی شده ام ولی خب وقتی استمرار در آزمون دادن هست اولاً باعث می شود که همیشه با هدف پیش بروم و بدانم که دقیقاً در هر بازه باید چه مباحثی را بخوانم . دوماً باعث می شود حتی اگر زمانی برای یک آزمون به بودجه به طور کامل نرسم بتوانم این تجربه را کسب کنم که صرفاً به مطالب و سوالاتی که خوانده ام پاسخ دهم.
آیا در آزمونهای مشابه پارسال شرکت میکنید؟ انگیزهتان چه بود؟ فایده آزمونهای مشابه پارسال برای شما چه بود؟
بله؛ همیشه شرکت میکنم ولی خب بعضاً می شود که در زمان مقرر خودش فرصت نمی کنم ، که در این صورت هفته های بعدتر حتماً برمی گردم و آزمون را می زنم.زدن آزمون های مشابه پارسال اولاً باعث می شود بیش تر آزمون بزنم و تجربه ام در آزمون دادن بالاتر برود . ثانیاً شکل و شمایل آزمون های پارسال به امسال نزدیک است و این مرا برای آزمون آماده تر می کند . ثالثاً باعث می شود اشکالاتی را که در مباحث آزمون دارم زودتر بشناسم و قبل از روز جمعه آن ها را برطرف کنم .
چگونه برای خود برنامه ریزی می کنید؟ مطابق برنامه قلم چی پیش می روید؟ اگر اینطور است چگونه آن را برای خود شخصی سازی می کنید؟
بله با برنامه قلم چی پیش می روم و برنامه ریزی خود را براساس بودجه بندی قلم چی تنظیم می کنم . طبیعتاً در کنار برنامه قلم چی سعی می کنم کمی پیشروی جلوتر از آزمون داشته باشم و یک سری روز ها را به پیشروی اختصاص می دهم.همچنین جاهایی که مطالب ترکیبی با گذشته وجود دارد یا حس میکنم مطالب گذشته را فراموش کرده ام برنامه را طوری می چینم که مروری بر مطالب گذشته داشته باشم.
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه است؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکنید؟
بله همه سوالات را تحلیل می کنم. منطقاً روی سوالات غلط و نزده وقت بیشتری می گذارم و آن ها را با دقت بیشتری تحلیل و بررسی می کنم . سوالات درست هم حتماً می بینم ولی سریعتر از آن ها رد می شوم و آن سوالاتی که سر جلسه شک داشتم ولی درست زده ام را هم با دقت بررسی می کنم.
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
در شروع دبیرستان و پایه دهم زیست برایم جدید بود و در آن ضعیف بودم و وقتی آزمون می دادم نتایج قابل قبولی در آزمون نمی گرفتم . ابتدا کتاب درسی را زیاد اهمیت نمی دادم و درسنامه می خواندم و تصور می کردم صرف مفهومی یاد گرفتن مطالب برایم کفایت می کند. اما بعداً فهمیدم باید به متن و شکل های کتاب درسی اهمیت بیشتری بدهم و متن کتاب را حفظ کنم و نکات ریز کتاب را در بیاورم . بطور خلاصه اضافه کردن جنبه حفظی و بیشتر تست و تمرین کردن در زیست باعث پیشرفتم در این درس شد.
نقاط قوت شما کدام درس ها هستند؟ روش مطالعه آن ها را توضیح می دهید؟
اکنون زیست و فیزیک نقاط قوتم هستند.برای زیست سعی می کنم مرور زیادی از کتاب داشته باشم و آزمون زیاد بزنم .برای فیزیک ، مفهومی کار می کنم و یک سری جمع بندی ها بصورت نموداری و ... برای خودم انجام می دهم ؛ همچنین تیپ تست های مختلف را سعی می کنم هایلایت کنم و آن ها را چندبار ببینم .
به طور میانگین ساعت مطالعه و تعداد تست روزانه شما چند است؟
میانگین ساعت مطالعه روزانه ام در روز های مدرسه 5 – 6 ساعت و میانگین تعداد تستم 70 – 80 تا است.میانگین ساعت مطالعه روزانه ام در روز های بدون مدرسه 8 - 10 ساعت و میانگین تعداد تستم در این روز ها 120 - 130 تا است .
دفتر برنامه ریزی قلم چی را پر می کنید؟
بله؛البته در دوران امتحانات در پر کردن آن کم کاری کردم .
خب پر کردن دفتر برای شما فایده داشته؟
باعث شده آمار خودم را داشته باشم و دفتر را با نتیجه آزمونم مطابقت می دهم . معمولاً وقتی درسی را در آزمون کمتر می زنم دلیلش وقت کمتر گذاشتن روی آن درس در طول دو هفته است .
استفاده شما از گوشی و فضای مجازی و یا وسایل الکترونیکی درکل، در چه حدی است؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟
متاسفانه به نظر خودم استفاده ام از گوشی زیاد است ؛ سعی کردم آن را کنترل کنم و راهی که در پیش گرفته بودم این بود که برنامه درسی بیشتری برای خودم بچینم و مشغولیات اصلیم درس باشد تا از گوشی فاصله بگیرم که متاسفانه این راهکار جواب نداد . راهکار بعدی ام این است که چیزهایی که در گوشی دارم و برایم جذاب است یعنی مرا به سمت گوشی می کشاند پاک کنم تا کمتر به سراغ گوشی بروم .
تصمیمات شما برای نیم سال دوم چیست؟
کمی عقب ماندگی از نیمسال اول دارم می خواهم آن ها را در کنار مطالب نیمسال دوم بخوانم .درکل مطالب نیمسال دوم مهمتر اند بخصوص در درسی مثل زیست و این اهمیت بیشتر ساعتِ مطالعه و تلاش بیشتری را می طلبد . پس برنامه دارم که بیشتر و بهتر بخوانم و ساعت مطالعه و تعداد تستم را افزایش دهم .
با توجه به کارنامه نیم سال اول؛ چه برنامه ای برای دوران طلایی نوروز دارید؟
اولویتم با مرور و جمع بندی مجدد نیمسال اول است بخصوص مرور مطالبی که کمتر تست کار کرده ام . اگر وقت کنم می خواهم سراغ پایه دهم هم بروم و بخشی از مطالب مهمتر و سخت تر پایه دهم را مرور کنم .
از آنجایی که تمام امتحانات نوبت دوم نهایی است و تاثیر مستقیم در کنکور دارد ، چه شیوهای را برای مطالعه و آمادگی امتحانات نهایی در نظر دارید؟
اولاً می خواهم نیمسال دوم تایم بیشتری روی تشریحی خواندن بگذارم و مطالب مهارتی مثل آرایه و دستور ادبیات یا قواعد عربی را بیشتر کار کنم تا در خرداد کارم راحت تر باشد . برای دروس اختصاصی هم چون تست زدن شباهت هایی با کار تشریحی دارد ، عملاً برای نهایی آماده میشوم ولی تمرین و تکرار تشریحی را برای دروس اختصاصی بیشتر می کنم.
به عنوان سوال آخر، نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سالها چگونه بود؟
پدر و مادر همیشه به من کمک کرده اند . هرموقع آزمون را کمی بد داده ام به من کمک می کنند و راهنمایی ام می کنند که راهکار برای پیشرفت چه بوده و از آن ها دراین باره مشورت می گیرم درکل همواره قوت قلب من بوده اند.
