نام و نام خانوادگی : زهرا فرضی
نام شهر و استان: مُهر، استان فارس
مقطع: یازدهم تجربی
میانگین تراز:6835
از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است؟ از ابتدای سال دهم -27 آزمون
شغل و تحصیلات مادر:لیسانس حسابداری-خانه دار
شغل و تحصیلات پدر:فوق لیسانس ریاضی-دبیر
مصاحبهگر : محمودیوسفی
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ایا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجهای کسب کردند؟
از طریق دوستان وبستگان کانونی و همچنین اطلاعاتی که پدرم از دانشآموزان کانونی خودش داشت، پیشنهاد پیوستن به کانونیها را به من داد. دختر عمه و پسرعمههایم، یکی در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شده و اکنون مشغول تدریس است و بقیه همچنان کانونی هستند.
در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردید؟
در 27 آزمون اصلی و همه آزمونهای هدیه را شرکت کردم.
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
نظم و استمرار به مطالعهام بخشید، مهارتهای تست زنی و کنترل زمانم را تقویت کرد. همچنین منجر به آمادگی کامل برای امتحانات مدرسه و موفقیت شد.
شما تا چه حد خود را یک دانشآموز کانونی میدانید؟
من یک دانشآموز بیغیبت یا کمغیبت در آزمونهای اصلی بودم. و در آزمونهای هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت کردم و من با برنامه راهبردی آزمونهای کانون هماهنگ و منابع من کانونی بود.
چرااین تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟
انگیزه و علاقه مضاعفی که نظم و استمرار در مطالعه به انسان میبخشد،جای هیچ گونه خستگی را بر جای نمیگذارد، در هر 2 هفته نتیجه تلاشهای خود را میبینیم و جایگاه خود را در میان هم کلاسیهایم در سراسر کشور مشاهده میکنم.
آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
غیبت نداشتم و اهمیتی که برای کارم قائل هستم و هدفی که از آزمونها دنبال میکنم باعث شده که اصلاٌ غیبت نداشته باشم.
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
پیوستگی در آزمونها باعث تسلط کافی بر مطالب درسی میشود واین تسلط، اعتماد به نفسی به انسان میبخشد تاامیدوارانه تر مسیر را ادامه دهد.
آیا در آزمونهای هدفگذاری شرکت میکردید؟
بله، شناخت نقاط ضعف و آامادگی بیشتر برای آزمون و تسلط بیشتر بر مطالب درسی.، با نقاط ضعف و قوت خود بیشتر آشنا میشدم و مرور دوبارهای بر مطالب درسی میکردم.
آیا در آزمونهای مشابه پارسال شرکت میکردید؟
بله، شناخت نقاط ضعف وآمادگی بیشتر و تسلط بیشتر بر مطالب درسی و از طرفی مقایسه خود با دانشآموزان گذشته میزان آمادگی و اطلاعات و شرایط خودم را با دانشآموزان کانون مقایسه میکنم..
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
کارنامه اشتباهات :با این کارنامه به نقاط ضعف خودم پی میبرم وسعی میکنم که دوباره تکرار نکنم.
کارنامه آزمونها: درصدها ،و ترازهای دروس مختلف را بررسی و متوجه نقاط ضعف و قوت خود میشوم و سعی برتقویت نقاط قوت و برطرف کردن ضعفهایم میکنم.
مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟ چگونه شخصی سازی میکردید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
من طبق برنامه راهبردی، هفته اول را به یادگیری مطالب به آزمون وهفته دوم را به تست اختصاص میدهم ودر اواخر هفته هم به هدف گذاری و مشابه پارسال میپردازم.

روش مطالعهی شما چگونه بود؟ آیا با روش بازیابی درس میخواندید یا دوبارهخوانی میکردید؟
من ابتدا به متن کتابهای درسی تسلط کافی پیدا میکنم و سپس به مطالعه درس نامه ونکات دروس و مباحث مختلف، شروع به تست زدن میکنم. در روزهای پایانی هم با روش بازیابی درس میخوانم و مطالب را در ذهن خود پدید میآورم وسوالات نکته دار را دوباره بررسی میکنم.
در کدام درسها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟ و تأثیراین روش برای شما چه بود؟
زیست و شیمی بر مطالبی که برآنها تسلط داشتم تسلط بیشری پیدا میکردم و تا مدت زیادی در ذهنم بود و از طرفی سوالات نکتهدار وچالشی تری را حل کرده وتوانایی حل تستم افزایش مییافت.
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه بود؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکردید؟
ابتدا سوالات اشتباه را بار دیگر حل کرده و سپس با پاسخنامه مقایسه میکنم وسپس یکبارکامل و از اول پاسخنامه را بررسی میکنم.
آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمیگرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟
بله، گاهی دچار افت تراز میشوم که معمولاٌ متوجه کمی و کاستی میشوم وسعی بر طرف کردن آن دارم معتقدم همهاین افتها باید اتفاق بیفتد تا انسان به خودش بیاید و تلاش بیشتر و مضاعفی برای تقویت و بهبود خود کند، خانواده هم دلداری میدادند و همه این اتفاقات را عادی میپنداشتند و انگیزه و روحیه مضاعفی برای تلاش و مطالعه بیشتر میدادند.
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ چه کمکی به شما میکنند؟
پدرم پشتیبان تحصیلی من هستند و از طرفی مادرم پشتیبان روحی و عاطفی من هستند و از همه لحاظ چه مالی وچه عاطفی و چه روحی هیچ کمبودی را به جای نمیگذارند. پدرم به طور مرتب وضعیت مطالعه و تسلط بر دروس را به واسطه دبیر بودنشان جویا میشوند وشرایط را برای مطالعه عالی فراهم میکنند.
کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعهاین درسها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برایاین درسها کسب میکنید؟
زیست و ریاضی برای درس زیست ابتدا کتاب درسی را به صورت کامل مو شکافی میکنم ،سپس درسنامههای مختلفی را مطالعه میکنم و پس ازتسلط کافی تستهای زیادی حل میکنم. برای درس ریاضی ابتدا نکات معلم را به خوبی فرا گرفته و تستهای متعدد و متفاوتی حل میکنم، معمولاٌ این دروس در مدرسه 20میگیرم.
در طولاین سالها درسی بوده که ضعیف باشیداما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
بله، زیست، ابتدا شکلهای کتاب درسی را بطور کامل بررسی نمیکردم و در حل تستها به مشکل میخوردم ولی بعد از آن تسلط بیشتری روی شکلها دارم و باعث پیشرقت زیادی در این درس شد.
به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مسأله حل میکردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکردید، در طول سال و در ماههای مختلفاین نسبت چه تغییری کرد؟
در روزهای مدرسه به جز زمان مدرسه 6تا 7ساعت را به مطالعه میگذرانم که 70درصد آن مختص تست زدن میشود و در روزهای تعطیل و تابستان 10تا 11ساعت را به مطالعه میگذرانم که 70تا80درصد این زمانها مربوط به حل تست است.
کدام بازهی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگتری داشته است: تابستان، پاییز، دیماه، نیمسال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه وامتحانات نهایی یا دوران جمعبندی؟ دلیلاین موضوع چیست؟
تابستان چون کوله بار خود رابرای سال تحصیلی میبندم وبا آمادگی کامل به استقبال مدرسه و آزمونها میروم.
کدام نقش آزمونهای کانون برای شما پررنگتر بود: نقش برنامهای،اموزشی یا سنجشی؟ دلیلتان برایاین انتخاب را بگویید
نقش برنامهای و سنجشی، در واقعاین دو مکمل یکدیگر هستند که اگر شما به برنامه آن پای بند باشید و عوامل دیگر موفقیت را هم در کنارش داشته باشیم در سنجش هم موفق میشویم.
ازطرفی سوالات خوب واستاندارد کانون کمک مضاعفی به تسلط سنجیدن دانشآموز میکند.
سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت،ایا شما میتوانستید سؤالهای ساده آزمون را تشخیص دهید؟ آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟
بله، به مرور زمان ابتدا سوالهای ساده تر را شناسایی و به حل آن میپرداختم. سپس با توجه به درجه سختی به بقیه سوالات پاسخ میدادم و این مسئله باعث کاهش اشتباهات میشد.
به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباههای شما چند تا هست؟
معمولاٌ 6تا10 اشتباه بیشتر ندارم.
هنگام بررسی آزمونها به کدامیک اولویت بیشتری میدادید؟
الف) بررسی اشتباهات **
ب) بررسی سؤالهای ساده
بعد از آزمونها به سوالات اشتباهی که پاسخ داده بودم توجه بیشتری میکنم و سعی بر طرف کردن آن دارم تا از آزمونهای بعد به نقطه قوت من تبدیل شود.
آیا در کلاسهای درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟
بله، پای بند بودن به کلاس مدرسه و خود را موظف دانستن نظم را در انسان تقویت میکند و روحیه شادابی و همدلی را تقویت میکند.
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درسها میروید؟ایرادات هر درس را چگونه برطرف میکنید؟
زیست و ریاضی از روش بازیابی استفاده میکنم و دلیل افت در درسها را جویا میشوم تا آن را برطرف کنم و از طرفی نکات همان سوالات اشتباه را وارد جزوه میکنم و به حل سوالات بیشتری میپردازم.
آیا اعضای خانواده کارنامهی شما را میبینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آنها با این افت چگونه است؟
بله، هیچ گونه واکنش بدی نشان نمیدهند و افت را بخشی از دوران تحصیلی میدانندکه لازم است که اتفاق بیفتد و با همدلی بسیار من را به ادامه راه و تلاش بیشتر تشویق میکنند.
دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیلاین دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟
بله، نظم خاصی به درس خواندن من داده است و از اضطراب و پریشانی ذهنی من میکاهد و با انجام هر بخش از برنامههایی که در آن یادداشت کردهام انگیزه مضاعفی برای ادامه راه میگیرم.
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکنید؟این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
کتابهای پر تکرار و سه سطحی کتابهای پر تکرار سوالات روان و نکتهدار زیادی دارد که به تسلط من کمک میکند و کتابهای سه سطحی هم سوالات چالشی زیادی دارد که سطح اطلاعات و توانایی من را تقویت میکند.
شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی میدانید؟
1) قهرمان پیوستگی **
2) قهرمان پیشرفت
استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ایا مدیریتی براین مسئله داشتید؟
در دوران مطالعه یعنی از یایه دهم به بعد استفاده از گوشی را محدود کردهام و فقط در تایمهای استراحت از موبایل استفاده میکنم.
دلیل این که در آزمونهای تابستان شرکت کردهاید چه بود؟
در آزمون تابستان مطالب درسی سال گذشتهاش تکرار و تسلط من بیشتر شد و از طرفی با مطالعه و پیشخوان درسهای سال تحصیلی جدید و شرکت در آزمون پیش زمینه مناسبی برای آزمون در دوران مدرسه ایجاد میشود.
برنامه شما برای مطالعه درسهای دهم و یازدهم چگونه بود؟
درسها را ابتدا در تابستان قبل از آغاز سال تحصیلی پیشخوان میکردم و با آمادگی بیشتری به استقبال مدرسه میرفتم.
چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟
افزایش هر چه بیشتر ساعات مطالعه و تعداد تست.
فکر میکنید مهمترین ویژگی که شما دارید و باعث میشود خوب درس بخوانید، چیست؟
پشتکار و استعداد و البته علاقه فراوان به درس خواندن و افزودن اطلاعات به ذهنم.
آیا در برنامهریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص میدهید؟ چه کارهایی میکنید؟بله
معمولاٌ با خانواده مدتی را به تفریح در طبیعت یا دیدار اقوام و بستگان میگذرانم.
آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟ بله
بله، از 4سالگی پدر و مادرم با مشاهده علاقه و استعداد من در یادگیری به اموختن الفبا و ریاضی به من پرداختند.
قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب میخواندند؟ چه کتابهایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟
بله،کتابهای علمی، بله ولی کمتر از دوران کودکی بیشتر کتاب درسی ام را میخوانم.
آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمیخود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو میکنید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟
بله، در بعضی موارد با دوستان خود مشورت میکنم و آنها هم در موارد زیادی نظرمن را جویا میشوندو از من کمک میخواهند و آنها هم تلاش و پشتکار و البته استعدادی غنی دارند.
آیا معلم خاصی هست که بخواهید ازایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیلاین قدردانی چیست؟
بهترین معلمان من پدر و مادرمن هستندکه هم از لحاظ درسی و هم از لحاظ تربیتی، تمام تلاش خود را برای من انجام دادهاند ومن قدردان و سپاسگزار زحمات بی پایان آنها و همه معلمان ومدیران دیگرم هستم.
نقش پشتیبان در موفقیتتان چقدر بود؟
پشتیبان من نقش موثری در موفقیت من دارند و همیشه پیگیریادگیری و فراهم بودن منابع درسی برای من هستند و تماسهایشان باعث قوت قلب برای ادامه راه میشود نهایت سپاس را ازایشان دارم.
