
سهیل روحی اصل دانشجوی پزشکی دانشگاه شهید بهشتی
نیمسال اول را طبق برنامه کانون نصف دوازدهم و کل دهم را جمعبندی کردم. درست است که کنکور دی هم در آن زمان بود ولی من کنکور دی را به چشم یک آزمون آزمایشی نگاه کردم چون منطقی نبود من که کلاس دوازدهم بودم و هنوز مطالب را کامل نخواندهام، کنکور دی را هدف قرار دهم به همین علت مطابق با برنامه کانون پیش رفتم و توصیه من به همه بچه های عزیز هم این هست که برنامه کانون را برسانند و مطابق برنامه کانون مطالعه کنند. من با برنامه کانون در پایان نیمسال اول توانستم نصف مطالب دوازدهم و کل مطالب کلاس دهم را بسیار دقیق وکنکوری جمعبندی کنم، مخصوصا آزمونهای جمعبندی دی ماه بسیار برایم مفید بود و تراز های خوبی توانستم کسب کنم. من شروعم در کانون با تراز 5700 بود و در ادامه به تراز 7500 رسیدم و همه این پیشرفت علتش این بود که برنامه کانون را جدی میگرفتم.
نیمسال دوم شروع بسیار خوبی داشتم و همان کارهای گذشته را انجام میدادم یعنی مطالعه طبق برنامه راهبردی، روز پنجشنبه شرکت در آزمون مشابه پارسال و تحلیل دقیق آن و روز جمعه هم شرکت در آزمون کانون و تحلیل آن. متاسفانه بعد از یک مدتی من درگیر یک غرور کاذبی شدم و گفتم که من همه چیز را بلدم و همه سوالات کانون را بلدم و ... بهخاطر همین ساعت مطالعه من افت کرد و همین عامل باعث شد تراز من به نزدیک تراز 6000 افت کند و دوران بدی را سپری کنم و خودم را گم کنم چون دو سه آزمون پیاپی افت تراز داشتم و تماما این موارد در ذهنم گفته میشد که تو دیگر دانشآموز قبلی نیستی و ضعیفی. چند روز با خودم فکر کردم؛ درمورد گذشته خودم، دستاوردهایم و همین موارد باعث شد دوباره خودم را پیدا کنم و به شرایط ایده آل خودم برگردم. تنها چیزی که باعث شد من رتبه برتر شوم در یک کلمه بخواهم خلاصه کنم، استمرار بود و البته مطالعه مطابق برنامه کانون و مواردی از قبیل کنترل استرس و غرور. اما اصلیترین عامل استمرار است و کسی که استمرار داشته باشد قطعا نتیجه میگیرد.

فاطمه معصومیان دانشجوی رشتهی مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف
در پایان نیمسال اول دوازدهم دروس نیمسال اول دوازدهم و پایه دهم را بهطور کامل مطالعه کرده بودم و تستهای مربوط به مباحثِ آنها را از منبع اولی که برای هر درس داشتم، زده بودم و کامل به مباحثی که در نیمسال اول مطالعه کرده بودم، مسلط شده بودم.
در پایان نیمسال اول (دی ماه) به جمعبندی دروس مطالعه شدهی ماههای گذشته پرداختم؛ به این صورت که در ابتدا جزوه و خلاصه نویسیهای تمام دروس را یک دور سریع مرور کردم، بعد تستهای آموزشی که در هنگام یادگیری زده بودم و علامتدار شده بودند، مرور کرده و در نهایت شروع به تستزنی کردم که در این راستا از کتاب های جمعبندی نیمسال اول کانون و تستهای منبع دومِ هر درس استفاده کردم.
فکر میکنم که نیمسال اول برای من به شکل یک آزمون و خطا بود تا راههای مناسب مطالعهی هر درس، نحوهی آزموندادن و تحلیل آزمون و نحوهی تست زنی و... را یاد بگیرم برای همین با شروع نیمسال دوم تحصیلی تلاش کردم تا از تجربههایی که به دست آورده بودم به بهترین شکل استفاده کنم. به عنوان مثال من فهمیدم که تحلیل تستها و تحلیل آزمونها بسیار مهمتر از صِرف حلکردن آنهاست پس در نیمسال دوم با جدیت بیشتری تحلیل تستها و آزمونها را دنبال کردم یا توانستم ساعت مطالعهی خود را در نیمسال دوم بیشتر کنم.

کوثر یوسفی دانشجوی رشته راهنمایی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان مشهد
استراتژی بنده از ابتدای مهرماه بر این بود که علاوه بر مطالعه دروس نیمسال اول پایه دوازدهم، یک بار دیگر دروس دهم را به شکل کامل جمعبندی کنم؛ اما از آنجا که تابستان دوازدهم را به خوبی درس خوانده بودم، تصمیم گرفتم که نیمسال اول را به گونه دیگری سپری کنم. در آزمونهای کانون علاوه بر دروس پایه دهم که پاسخ به آنها اجباری است، برخی سوالات طرح میشوند که دانشآموز میبایست بین سوالات پایه دهم و یازدهم یک پایه را به دلخواه انتخاب کند و پاسخ بدهد؛ بنده به سوالات پایه یازدهم بدون مطالعه قبلی پاسخ میدادم. علت تصمیم بنده این بود که نمیخواستم آنچه در تابستان خوانده بودم در این نیمسال فراموش شود. لذا برای نیمسال اول دوازدهم و پایه دهم پس از مطالعه دقیق، سر جلسه آزمون حاضر میشدم اما تستهای پایه یازدهم را صرفاً برای نگهداری اطلاعات از پیش خوانده شده جواب میدادم.
بعد از پایان نیمسال اول و کنکور دی ماه به این نتیجه رسیدم که روش مطالعه من در برخی دروس مثل تاریخ و جغرافیا اشتباه بوده است و باید در نیمسال دوم این مشکل را نیز برطرف میکردم. پس دقت و حساسیتم را در شیوه مطالعه، ساعت و کیفیت مطالعه و همچنین تستهای زماندار بالا بردم. شیوه مدیریت زمان، استراتژی بازگشت و...را یادگرفتم. در فرصت باقیمانده، علاوه بر جمعبندی کامل پایه یازدهم و پاسخ به سوالات انتخابی پایه دهم، از همه نظر خودم را برای کنکور آماده کردم و نتیجه همان شد که انتظارش را داشتم. با اصلاح شیوههای اشتباه خودم توانستم به درصدهای بسیار بالاتری نسبت به کنکور دی ماه دست پیدا کنم. این مسئله مرا متوجه کرد که نیمسال دوم فرصت بینظیری برای پیشرفت من بوده است.
حمید آقالوئی: برترهای کنکور از تصمیمات نیمسال دوم میگویند-1
حمید آقالوئی: برترهای کنکور از تصمیمات نیمسال دوم میگویند-2
حمید آقالوئی: برترهای کنکور از تصمیمات نیمسال دوم میگویند-3
