گفتگو با حمیدرضا مفاخری، رتبه 1132رشته ریاضی کنکور 1402

چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟ نه هرگز احساس خستگی نکردم و هر چه بیشتر به هدفم فکر می‌کردم مشتاق‌تر می‌شدم.

گفتگو با حمیدرضا مفاخری، رتبه 1132رشته ریاضی کنکور 1402

حمیدرضا مفاخری :خودم را قهرمان پیشرفت می دانم چون توانستم با نظم و برنامه ریزی و تکیه بر برنامه کانون خودم را بالا بکشم و نتیجه قابل قبولی بگیرم.

نام و نام خانوادگی: حمید رضا مفاخری  

نام شهر و استان: دهگلان، کردستان

رتبه در کنکور :1132

رشته ی قبولی در کنکور:دبیری ریاضی دانشگاه فرهنگیان سنندج

میانگین تراز: 5400

سال های حضور در کانون: 4 سال (نهم ،دهم،یازدهم،دوازدهم)

تعداد شرکت در آزمون:77 آزمون

نام مدرسه:

 دبستان: مدرسه دولتی آزادگان 

 متوسطه 1: مدرسه دولتی رجایی

  متوسطه 2 : مدرسه نمونه دولتی خوارزمی    

شغل و تحصیلات مادر  :  خانه دار ،

شغل و تحصیلات پدر :   بازنشسته آموزش پرورش ، دیپلم


مصاحبه‌گر : صابر سلیمی 


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه‌ای کسب کردند؟ 

خواهرم و برادرم عضو کانون بودند و هر دو موفق شدند.برادرم دندان پزشکی قبول شدند خواهرم دبیری عربی .که برای من الگو شده اند من هم کانون را برای موفقیتم در کنکور انتخاب کردم .


دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

 آشنایی با سبک سؤالات کنکور سراسری و آمادگی بیشتر و شرکت در آزمون ها باعث شد زمان کمتری را برای حل سؤالات در نظر بگیرم و سؤالاتی که در آن شک و ابهام داشتم جواب ندهم.


شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟معیارها این موارد است: 

من یک دانش‌آموز بی‌غیبت یا کم‌غیبت در آزمون‌های اصلی بودم. من در آزمون‌های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کردم. من با برنامه راهبردی آزمون‌های کانون هماهنگ بودم و  برنامه راهبردی را برای خودم شخصی سازی می‌کنم و اکثر منابع من کانونی بود. 


 چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟

 نه هرگز احساس خستگی نکردم و هر چه بیشتر به هدفم فکر می‌کردم مشتاق تر می‌شدم.

 

 آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

 گاهی اوقات به دلایل موجه از جمله بیماری بخصوص در فصل زمستان و ایام کرونا ولی بیشتر سعی می گردم حضور پیوسته داشته باشم.


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

با دریافت کارنامه و تحلیل آن می‌توانستم از اشتباهات خودم در دو هفته اخیر آگاه شوم و برای آزمون بعد هدفگذاری کنم و به مقدار نیاز مطالعه داشته باشم که این موضوع باعث پیشرفت من می‌شد.


 آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کردید؟اگر پاسخ‌تان مثبت است،الف) انگیزه‌تان چه بود؟ب) فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟ 

 بله، من سعی می کردم در همه ی آزمون های کانون جهت ، سنجش یافته ها و دستاوردهای خود وانگیزه بیشتر برای پیشبرد اهداف و پیدا کردن مشکلات هفته اول ،شرکت کنم .


 آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است، الف) انگیزه‌تان چه بود؟ب) فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟

 بله،جهت آشنایی با سؤالات و جمع بندی مطالب آزمون و آمادگی بیشتر و جمع بندی مطالب و محک زدن خود در بین داوطلبان پارسال در آزمون مشابه پارسال شرکت می کردم.


از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید. 

کارنامه اشتباهات چون یادگیری های ناقص من را مشخص می‌کرد. و می توانستم آن را به نقاط قوت تبدیل کنم.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌کنید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟

بله با مشخص کردن مبحث ها و میزان تست های هر مبحث این تعداد را بین روزهای هفته تقسیم می‌کردم و هر روز به میزان مشخص شده تست می‌زدم و درس ها را می‌خواندم.

 

آیا روش بازیابی (تست زدن قبل از مطالعه کتاب-RETRIEVE) را می‌شناسید، اگر این روش را می‌شناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟

بله، روش بازیابی معمولا برای جمع بندی در ایام امتحانات کاربرد دارد برای مثال پاسخ دادن به سؤالات سال‌های گذشته و استفاده از این روش سه روز در هفته نمونه ای از روش بازیابی است.

 

روش مطالعه‌ی شما چگونه است آیا با روش بازیابی درس می‌خوانید یا دوباره‌خوانی می‌کنید؟

با استفاده از روش بازیابی درس‌ها را در طول هفته‌ی اول یاد گرفته و در هفته ی بعد با مرور و تست به تسلط می‌رسیدم.

 

در کدام درس‌ها بیشتر از روش بازیابی استفاده کنید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟

 بیشتر برای دروس ریاضی ، فیزیک از روش بازیابی استفاده می کردم و این روش به تثبیت بیشتر مطالب درسی من کمک می کرد .

 

روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کنید؟

سؤالات غلط و نزده همچنین سؤالاتی را در طول آزمون شک داشتم، اما درست جواب داده بودم را اولویت قرار می‌دادم.


آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟

بله وقتی دچار افت می شدم بسیار ناراحت و نگران می شدم با حمایت خانوده ام در کلاس تقویتی شرکت می کردم و باز شروع به مطالعه می‌کردم.

 

پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟

 برادر و خواهرم پشتیبان من بودند به دلیل اینکه خودشان دانش آموز کانون بودند و تجربه خوبی داشتند. ایشان در نحوه برنامه ریزی کمک می کردند و هر آزمون پیگیر کارنامه ام بودند و آن‌را تحلیل می کردند. 

 

کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟

دروس ریاضی و فیزیک نقاط قوت من بودند و در مدرسه همیشه این دروس را 20 می‌گرفتم  و از منابع آموزشی به روش بازیابی استفاده می کردم و بیشتر برای این دو درس ‌تست می زدم.

  

در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش،آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟ 

ابتدای سال در درس فیزیک ضعیف بودم که با شرکت در کلاس تقویتی این درس را تقویت کردم و به نقطه قوت تبدیل شد. و نمره ی این درس در آزمون خیلی خوب شد .

 

به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کنید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری می‌کند؟

6 ماه اول  50 درصد تست و 50درصد خواندن بود ولی 6 ماه دوم و روزهای آخر بیشتر تست کار می‌کردم و تحلیل انجام می‌دادم و حدودا 70 درصد تست و 30 درصد مطالعه و مرور داشتم.

 

کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است: تابستان، پاییز، دی‌ماه، نیم‌سال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی ؟ دلیل این موضوع چیست؟

دوران طلایی نوروزبازه زمانی خوبی برای من بود . هم در اعتماد به نفسم تاثیر زیادی داشت و هم اینکه همه‌ی مطالب را خوانده بودم .

 

 کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیل‌تان برای این انتخاب را بگویید.

نقش آموزشی و سنجشی برای من مهم تر بود ،چون خودم را ارزیابی می‌کردم و باعث یادگیری بیشتر من می‌شد.

 

سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما می‌توانستید سؤال‌های ساده آزمون را تشخیص دهید؟آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟

اوایل روی این مهارت تمرکز نداشتم ولی این مهارت را  به خوبی در طول سال بدست آوردم و تشخیص سؤالات ساده برایم تبدیل به یک عادت شده بود.

 

به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بوده است؟ 

اوایل حدودا 20 غلط داشتم ولی اواخر تعداد غلط ها به 5 تا سؤال رسیده بود.


 هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دهید؟ 

الف) بررسی اشتباهات

ب) بررسی سؤال‌های ساده 

جهت رفع مشکلاتم بیشتر به سؤالات اشتباه می پرداختم.

 

 نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بوده است؟

فضای رقابتی و البته دوستانه موجود در کلاس بسیار در اصلاح روش های خواندن دروس و پیشرفت من نقش داشته است.

 

در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟

نمره درس ریاضی را اول بررسی می کردم. ایرادات ریاضی و فیزیک را در کتاب خودآموزی یاداشت می کردم و در آزمون های جامع مرور می کردم.

 

آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟

بله همه کارنامه من را بررسی می کردند و من را همراهی  می کردند  که حتما در آزمون‌های بعدی با یک هدف گذاری کوتاه مدت بتوانم مشکلم را جبران کنم و همیشه این زنگ خطر برایم اثر گذار بود. 

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

بله دفتر برنامه ریزی برنامه ریزی درسی را کامل پر می کردم و این دفتر به کار های من نظم می بخشید و نتیجه خوبی را به همراه داشت و باعث شده بود زمان مطالعه ام افزایش یابد.

 

از کدام منابع و خدمات کانون بهترین استفاده را کردید :

از کتاب ها :کلیه منابع کانون به خصوص آبی و سه سطحی واز سایر خدمات سایت کانون از جمله مصاحبه با نفرات برتر و مقالات آقای قلم چی و برنامه پلکان استفاده کرده ام.

کدام یک از کتاب های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

از کتاب‌های آبی و کتاب‌های سه سطحی استفاده می کردم ، به دلیل اینکه با داشتن درس‌نامه دقیق و تیپ بندی سؤالات و داشتن سؤالات شناسنامه دار می توانست مطالعه درسی مرا جهت دهد.


شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می‌دانید؟ 

1) قهرمان پیوستگی 

2) قهرمان پیشرفت 

خودم را قهرمان پیشرفت می دانم چون توانستم با نظم و برنامه ریزی و تکیه بر برنامه کانون خودم را بالا بکشم و نتیجه قابل قبولی بگیرم.


کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضرب در و منها، روش زمان‌های نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟

روش ضرب در و منها و روش استراتژی بازگشت را استفاده می‌کردم. و به کمک این روش‌ها توانستم که در جلسه آزمون وقت کم نیاورم . بیشتر از این روش در عید نوروز به بعد استفاده کرده‌ام.


دلیل این که در آزمون‌های تابستان شرکت کرده‌اید چه بود؟

 دلیلم آشنایی با سبک سؤالات آزمون و همچنین داشتن برنامه برای تابستان تا سردرگم نباشم.

 

برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه بود؟

دروس پایه را برطبق برنامه راهبردی می خواندم  و به برنامه راهبردی اعتماد کردم و جبران مطالب در ایستگاه جبرانی برایم تاثیر گذار بود. 

 

فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟

مهم ترین میژگی من : برنامه ریزی درست  و تحلیل هر آزمون ها و یافتن مشکلات و رفع مشکلات مربوط به هر درس می باشد.

 

آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟

بله شطرنج بازی می کردم و هر روز 15 دقیقه ورزش صبحگاهی انجام می دادم که ذهنم را برای یاد گیری بازتر می کرد که بتوانم زودتر مطالب را یاد بگیرم.

 

قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می‌خواندند؟ چه کتاب‌هایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟

بله برای من کتاب می خواندند و بیشتر کتاب داستان و قرآن کریم را می‌خواندند.

 

آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو می‌کنید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟

بله با دوستانم در ارتباط بودم .مطالب درسی روز آزمون با هم گفتگو می کردیم و روش های مطالعه برای هر درس را از یکدیگر می پرسیدم در عین حال دوست بودیم اما باهم رقابت سالمی داشتیم.


آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟

از آقای مفاخری دبیر ریاضی تشکر می کنم چون ایشان باعث شدند به درس ریاضی علاقه شدید پیدا کنم.

Menu