نام و نام خانوادگی : ماهان شریفی
مقطع و رشته : دهم ریاضی
نوع و نام مدرسه : تیزهوشان ، شهید بهشتی
نام شهر و استان : شهرکرد ، چهارمحال و بختیاری
سالهای حضور در کانون: 1 سال (سال دهم )
شغل و تحصیلات مادر: دبیر ابتدایی ، لیسانس
شغل و تحصیلات پدر: بازنشسته نیروی انتظامی ، لیسانس
مصاحبهگر : مهدی باقری
برنامه شما برای امتحانات نیم سال اول چیست؟
برنامه من برای امتحانات نیم سال اول استفاده از کتاب پرتکرار و حل کردن نمونه سوالات امتحانی است هم چنین استفاده از خلاصه نویسی هایی که در طول نیم سال اول جمع آوری کرده ام.
در دوران امتحانات از کدام کتابهای کانون استفاده خواهید کرد؟
در طول نیم سال اول از بسیاری از کتاب های کانون استفاده کرده ام ( کتاب اول ، کتاب های آبی ) در دروس مختلف اما برای دوران امتحانات نیم سال اول و جمع بندی قصد دارم از کتاب های پرتکرار و جمع بندی پایه استفاده کنم.
آیا از نمونه سوالات موجود در سایت کانون استفاده میکنید؟
بله _ از این نمونه سوالات استفاده می کنم مخصوصا در درس های عمومی. نکته ی مثبت این نمونه سوالات تفکیک مباحث در درس های مختلف و داشتن پاسخ نامه است که به دانش آموزان مخصوصا در دوران جمع بندی کمک زیادی می کند.
تصمیمات شما برای نیم سال دوم چیست؟
تقریبا می توان گفت همان روند خود در نیم سال اول را در پی خواهم گرفت و علاوه برآن قصد دارم آزمون های مکمل را به صورت جدی تر دنبال کنم و تحلیل آزمون هارا به صورت دقیق تر و با کیفیت تر ادامه دهم و چه بسا سطح منابع تست خود را بالاتر برده و تست های چالشی تر را امتحان کنم.
روش شما برای جمع بندی دروس نیم سال اول چیست؟
روشی که برای جمع بندی دروس نیم سال اول انتخاب کرده ام استفاده از سوالات تشریحی کتاب پرتکرار است و هم چنین اشاره کردم که نمونه سوالات سال های قبل که در سایت کانون نیز به خوبی پوشش داده شده است منبع بسیار خوبی برای جمع بندی است و آزمون های جمع بندی را نیز در برنامه خود لحاظ کرده ام.
در دوره امتحانات چگونه بین برنامه راهبردی آزمونها و امتحانات تعادل ایجاد میکنید؟
من از اولین آزمونی که شرکت کرده ام تقریبا با بودجه بندی آزمون ها پیش روی می کردم و این روند را در دو هفته ما بین آزمون ها با زدن تست های زمان دار و شرکت کردن در آزمون مشابه پارسال در مباحث مختلف به تسلط می رسیدم و هم چنین تحلیل آزمون هارا جدی می گرفتم اما در این دوران قصد دارم ابتدا با نمونه سوالات امتحانی شروع کنم و اگر مشکل خاصی در مباحث نداشته باشم بعد از تکمیل کردن مباحث از آزمون های جمع بندی استفاده کنم.
آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
خیر _ خوش بختانه تا کنون در آزمون های کانون غیبتی نداشته ام و سعی دارم همین روند را نیز در پی بگیرم.
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
پیوستگی و لزوم شرکت در آزمون های کانون باعث می شد خود را ملزم کنم با بودجه بندی کانون پیش روی کنم و این کار باعث می شد مباحثی که می خواندم حتی در چند آزمون بعدی نیز مرور شود و هم این که برنامه مطالعاتی ام به گونه ای باشد که هر روز و هر هفته از مباحث قبلی تست زنی کنم .
آیا در آزمونهای هدفگذاری شرکت میکنید؟
اگر پاسختان مثبت است،الف) انگیزهتان چه بود؟ ب) فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟
بله – تقریبا حضور منظمی در آزمون هدف گذاری دارم جز یک مورد که نتوانستم به موقع در این آزمون شرکت کنم و انگیزه ام از حضور در این آزمون آن است که وضعیت خود را یک هفته مانده به آزمون اصلی بدانم و بفهمم چه شرایطی دارم و آیا این یک هفته به درستی درس خوانده ام یا خیر حتی می توانم از تعادل مطالعاتی خود نیز با خبر شوم .
فایده این آزمون، در هفته ی دوم بین دو آزمون مشخص می شود جایی که با استفاده از کارنامه ی آزمون هدف گذاری قسمت پیش بینی دفتر برنامه ریزی خود را پر می کنم و برای درس هایی که کمتر کار کرده بودم یا نتیجه ضعیف تری گرفته بودم زمان بیشتری اختصاص می دهم و آن درس هارا در هفته پیش رو جدی تر می گیرم.
آیا در آزمونهای مشابه پارسال شرکت میکنید؟
اگر پاسختان مثبت است، الف) انگیزهتان چه بود؟ ب) فایده آزمونهای مشابه پارسال برای شما چه بود؟
بله – تمام آزمون های مشابه پارسال را شرکت کرده ام . چرا که می خواستم یک بار قبل از آزمون اصلی خود را محک بزنم و با سوالاتی که احتمالا در آزمون اصلی می دیدم یا مشابه این ها بود آشنا شوم و بدانم تا چه حد توانسته ام مباحث را در این دو هفته خوب کار کنم و به تسلط برسم.
معمولا این آزمون را ساعت 8 صبح شرکت می کنم با همان شرایط آزمون اصلی و خود را ملزم می کنم در همان زمان به سوالات پاسخ بدهم و پس از اتمام آزمون و بعد از یک استراحت کوتاه به سراغ تحلیل آن می روم این کار باعث می شود با اعتماد به نفس بیشتری در آزمون اصلی حضور پیدا کنم و با ذهنیت بهتری در آزمون شرکت کنم و هم چنین باعث می شود مباحث را در غالب یک آزمون استاندارد و هم مبحث با آزمون پیش رو مرور کنم.
شرکت در این آزمونها چه تاثیری بر وضعیت درسی شما در مدرسه داشته داشت؟
ما در مدرسه تقریبا هر هفته در درس های مختلف امتحان داریم . این که من خود را ملزم می کردم همیشه با تست و تحلیل و آزمون خود را بسنجم تاثیر مثبتی در آزمون ها و نمرات مدرسه داشت و باعث می شد همیشه یک گام جلوتر باشم و قبل از مدرسه خودم را بسنجم هم چنین باعث تسلط بیشتر من روی درس ها و هم چنین آزمون های مدرسه شد.
مطابق برنامهی راهبردی حرکت میکنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی میکنید؟ برنامهی مدرسه و آزمونها هماهنگ بود؟
از اولین آزمون سعی بر این داشتم که خود را ملزم کنم با برنامه راهبردی پیش روی کنم در هفته اول سعی می کردم ابتدا روی کتاب درسی و جزوات معلم های خود مسلط شوم و سپس برای تثبیت و تسلط روی مباحث و هم چنین چون می دانستم در آزمون ها قرار است با تست روبرو شوم خود را درگیر تست و تحلیل آن ها می کردم و سپس با آزمون های آنلاین و جمع بندی خود را می آزمودم .
برنامه مدرسه و آزمون های کانون تا حد زیادی هماهنگ بود حتی می توان گفت جاهایی عقب تر از مدرسه نیز بود.
نقاط قوت شما کدام درس ها بودند؟ روش مطالعه آن ها را توضیح می دهید؟
درس های زبان و شیمی را می توان جزو نقاط قوتم حساب کرد برای نمونه نحوه مطالعه من در درس شیمی این گونه بود که :
ابتدا مباحث کلی را در کلاس مدرسه یاد می گرفتم و سپس همان روز به مرور مطالب می پرداختم و بعد از اطمینان از این که مطلب را به طور کلی درک کرده ام به سراغ متن کتاب درسی و درس نامه کتاب های کمک آموزشی خود می رفتم.
سپس بعد از آن سعی می کردم ابتدا با تست های آموزشی و سپس با تست های زمان دار و آزمون ها، خود را در آن مبحث به تسلط برسانم و از این جا به بعد سراغ تحلیل آزمون و تست های خود می رفتم که کمک بسیار زیادی در فهمیدن اشتباهاتم به من می کرد.
دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما میکند؟
بله – یکی از چیزهایی که به لطف کانون و پشتیبانم در کانون یاد گرفتم بحث برنامه ریزی و دفتر برنامه ریزی است
شاید در ابتدا باور نداشتم که آن قدر این دفتر مهم باشد و بتواند به من کمک کند اما پس از یک یا دوهفته به این نتیجه رسیدم یکی از الزامات درس خواندن برنامه ریزی و پر کردن مفید و به موقع دفتر برنامه ریزی است.
تا امروز که با شما صحبت می کنم این دفتر را به موقع و با کیفیت پر می کنم و باعث شده بفهمم که در چه روز هایی و در چه درس هایی کم کاری داشته ام یا در بحث صفحه دوم این دفتر یاد گرفتم که تصمیمات کوتاه مدت روزانه چقدر می تواند ذهنیت خوبی به من بدهد که در آن زمان مشخص قرار است چه کاری انجام دهم و چقدر از آن را توانسته ام انجام دهم.
تکنیکها و روشهای مدیریت زمان را، تمرین و استفاده میکنید؟
در بخش مدیریت زمان شاید در ابتدا و حتی الان هم کمی دچار مشکل باشم اما با آزمون دادن چه به صورت حضوری و چه آزمون های آنلاین تقریبا یاد گرفته ام چگونه زمان خود را مدیریت کنم و از تکنیک های ضربدر و منفی ، استراتژی بازگشت و ... نیز استفاده می کنم و باور دارم با آزمون دادن بیشتر و با تجربه تر شدن این مشکل برطرف خواهد شد.
تحلیل آزمون را چگونه انجام میدهید؟
ابتدا از کارنامه آزمون خود استفاده می کنم و با توجه به قسمت پاسخ برگ آزمون، سوالاتی که قرار است تحلیل کنم را اولویت بندی می کنم برای مثال برای من سوالات ساده نزده یا سوالات ساده ای که اشتباه پاسخ داده ام اولویت بیشتری دارد سپس بعد از آن سوالات دام دار و اشتباهاتم در این آزمون و به طور کلی سعی دارم کل آزمون را تحلیل کنم. تحلیل سوالات آزمون نیز به این شکل است که به سراغ سوال می روم در دفتر خود می نویسم آیا به این سوال پاسخ داده ام یا خیر اگر جواب نداده باشم دلیل و سطح سوال را می نویسم و با توجه به پاسخ نامه آزمون اگر نکته ای جدید باشد آن را نوشته و اگر مبحث را خوب یاد نگرفته باشم سعی می کنم برگردم و مبحث را دوباره مرور کنم.
شما از کدام کارنامه جعبه ابزار کانون در صفحه شخصیتان استفاده میکنید؟ این کارنامه چه ویژگیهایی دارند؟
من از کارنامه اصلی ، کارنامه اشتباهات و کارنامه پنج نوع درس استفاده می کنم.
برای تحلیل آزمون از کارنامه اشتباهات استفاده می کنم و خوبی این کارنامه آن است که به تفکیک درس سوالات را برای دانش آموز نشان می دهد و می توان سراغ سوال رفت و دوباره آن سوال را حل کرد و حتی به پاسخ آن سوال هم دسترسی داشت و رو در رو شدن با اشتباهات و یاد داشت کردن آن از دوباره اشتباه کردن جلو گیری می کند و برای من این بخش بسیار اهمیت دارد.
نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سالها چگونه بود؟
در سال های گذشته اگر مشکلی در درس هایم بوجود می آمد با توجه به کارنامه نمراتم خانواده سعی می کردند با معلم آن درس در مدرسه صحبت کرده و اگر مشکل خاصی در آن درس بود با منابع مطالعاتی و گاهی با شرکت دادن من در کلاس های تقویتی این مشکل را برطرف کنند. و اگر مشکل از کم کاری من بود با مشاوره و انگیزه دادن باعث می شدند به روند گذشته خود برگردم.
آیا پدر یا مادر نتایج آزمون را میبینند؟ در صورت افت خودتان یا خانواده چه عکس العملی دارند؟
بله – نتایج آزمون را با آن ها به اشتراک می گذارم و در جریان روند آزمون ها هستند هرچند خود کانون به وسیله پشتیبانم با آن ها در ارتباط است . معمولا در این شرایط با هم صحبت می کنیم و مشکل خاصی اگر باشد آن هارا درجریان می گذارم و همیشه نقش اساسی در انگیزه دادن و حمایت من در این مسیر دارند.
از سایت کانون و مجله آزمون استفاده میکنید؟ کدام بخشها برای شما جالبتر بود؟
بله – از سایت کانون برای استفاده از آزمون های آنلاین و کارنامه ها استفاده بیشتری دارم . هم چنین از بخش دفترچه درس نامه های آمادگی آزمون پیش رو استفاده می کنم و اشاره کردم که این روز ها از نمونه سوالات امتحانی نیز استفاده می کنم. در بخش مجله آزمون نیز بخش تجربه دانش آموزان برتر بخش جالبی است که هر آزمون با مبحث خاصی پیش می رود و سعی می کنم از تجربه آنها استفاده کنم.
