نام و نام خانوادگی: مانیا آقائی شبانکاره
مقطع و رشته: نهم
نام شهر و استان: اهواز- خوزستان
تعداد سال های عضویت در کانون: 4 سال
تعداد آزمون ها: 211 آزمون
شغل و تحصیلات مادر: فرهنگی- لیسانس آموزش ابتدایی
شغل و تحصیلات پدر: نظامی- لیسانس حقوق
مصاحبهگر: نیوشا نیک منش
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه ای کسب کردند؟
از طریق آموزگار مقطع ششم سرکار خانم طاهری جهت قبولی در آزمون تیزهوشان به من پیشنهاد دادند که در کانون ثبت نام کنم و باعث قبولی من در آزمون تیزهوشان شد.
دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟
توانستم خود را در هر درس محک بزنم و بدانم در چه درسی، چه فصلی و چه موضوعی مشکل دارم و همچنین باعث مدیریت زمان در تست زنی ام شد.
دلیل پیوستگی شما با آزمونهای کانون چه بود؟
بازخورد خوبی را در سال ششم از خود و از نوع سوالات آزمون داشتم و همچنین با آزمون دادن می توانم متوجه این شوم که آیا روش خواندن من خوب بوده یا خیر و توانستم نقاط قوت و ضعف خود را بیابم.
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی بود؟ چه کمکی به شما می کردند؟
پدر و مادرم-همیشه همراه من بودند و اگر سوالی را مشکل داشتم با حوصله برایم وقت می گذاشتند و شرایط مطالعه خوب را برای من فراهم کردند.
آیا در آزمون هدفگذاری و مشابه پارسال هم شرکت می کردید؟ دلیل آن چیست؟
بله – مهم ترین دلیل این بود که می توانستم قبل آزمون خودم را در هر درس محک بزنم و بدانم در چه درس هایی اشکال دارم و اشکالاتم را درست کنم تا بتوانم در آزمون های کانون تراز و درصدی که می خواهم را کسب کنم و با توجه به اهدافم نباید هیچ گونه فرصتی را نیز از دست بدهم.
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید؟
از کارنامه آزمون برای تحلیل آزمون استفاده می کنم و معمولا برای امتحانات نوبت از کارنامه بازیابی و کارنامه اشتباهات برای هر درس استفاده می کنم.
مطابق برنامهی راهبردی درس می خواندید؟ چگونه برنامهریزی می کردید؟
بله-اگر در درسی عقب باشم پیش خوانی می کنم. همچنین به کمک مشاورم خانم کریمیان برنامه ریزی کردن را یاد گرفتم.
کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه بود؟ در مدرسه یا آزمون ها چه نمره ای برای این درس ها کسب می کردید؟
درس هایی مثل قرآن، پیام ها، عربی، مطالعات، ریاضی و فیزیک و در برخی درس های زیست و زمین شناسی.
در دروس دینی چون بیشتر مفهومی هستند ابتدا مطالعه می کنم و برای خودم مثل معلم تدریس می کنم و چندبار هم پیام های قرآنی را مطالعه می کنم ، برای قرآن و عربی کلمات را می نوشتم و و از خودم کلمه ها را می پرسیدم و بعضی اوقات هم برای خودم جمله طراحی می کنم. برای مطالعات ابتدا درس را می خوانم و سپس از طریق پاور پوینت های مختلف مثل معلم خودمان آن ها را تدریس می کنم.در درس فیزیک و ریاضی هم فرمول ها را حفظ می کنم و برای خودم سوال طراحی می کنم و چون این دو درس بیشتر با حل سوال تمرین می شوند تست زیادی کار می کنم. زیست و زمین شناسی را هم با سری پوستر هایی که خریدم کار می کنم و معمولا فیلم هایی از وقوع آن اتفاقات را مشاهده می کنم و با اتفاقاتی که در روزمره دیدم یا شنیده ام درس هایم را بررسی و مقایسه می کنم.
در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
مطالعات اجتماعی، برای تبدیل شدن این درس به نقطه قوت تمام نکات مهم را علامت گذاری کردم و از آن ها سوال طرح کردم. هر پاراگراف را که خواندم سوال ها را از خودم پرسیدم و مرور کردم و بعد از روی کتاب پرتکرار مطالعات اجتماعی انواع تمرین های مختلف را کار کردم و هرجا را که اشکال داشتم مجددا مطالعه و مرور کردم تا جایی که آمادگی کامل پیدا کنم.
چرا با اینکه در آزمون تیزهوشان قبول شدید و به مدرسهی تیزهوشان رفتید، پیوستگی خود را به آزمونها حفظ کردید؟
چون فقط هدف قبولی در تیزهوشان نبود و رمز موفقیت، تداوم در کارهاست. درس برای من تمام نشده و باید آهسته و پیوسته قدم بردارم تا به موفقیت اصلی که قبولی در رشته ی مورد نظرم در دانشگاه است برسم.
آیا در این سالها در آزمونهای کانون غیبت کردهاید؟ چند آزمون دلیل غیبت شما چه بوده است؟
خیر در هیچ آزمونی حتی آزمون های هدیه غیبت نداشتم . حتی در یکی از آزمون های سال هشتم، شب قبل از آزمون دچار شکستگی پا شدم ولی بازهم به صورت حضوری در آزمون شرکت کردم.
آیا علاوه بر آزمون اصلی، در آزمونهای هدیه، هدفگذاری و مشابه پارسال هم شرکت کردهاید؟
بله همه حتی آزمون های تابستان را هم شرکت کرده ام .
تحلیل آزمون را در چه روزی انجام میدادید؟ روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟
معمولا فردای روز آزمون انجام می دهم. ابتدا سوال را خوانده و برای خودم حل می کنم ، سپس همه سوال ها را با نکات مهم شان می نویسم و در هنگام نوشتن شان سعی می کنم متوجه اشتباهم در حل سوال بشوم.
آیا کتاب خودآموزی داشتید؟ چگونه آن را تکمیل میکردید؟
بله، با نوشتن سوالات نزده و غلط آزمون به علاوه نوشتن نکات آن سوالات آن را تکمیل می کردم.
آیا برنامهی مدرسه با برنامهی آزمون هماهنگ بود؟ چگونه بین این دو برنامه هماهنگی ایجاد میکردید؟
گاهی اوقا در برخی دروس هماهنگ نیست و من مجبور هستم که پیش خوانی داشته باشم.
اگر به بودجهبندی برنامهی آزمون نمیرسیدید چگونه جبران میکردید؟
از طریق فیلم های آموزشی و درسنامه های کتاب آبی مطالعه می کنم. گاهی اوقات هم پدرم در پیش خوانی درس ها به من کمک می کند.
در سال نهم چه کارهایی کردید که باعث موفقیت شما در آزمون تیزهوشان شد؟
برنامه ریزی های دقیق که بدون حضور و همراهی خانم کریمیان امکان پذیر نبود. ایشان هر روز ساعت 8 صبح با منزل ما تماس می گرفتند. بعد از آن همراهی خانواده بود. من فقط در همایش های کانون شرکت کردم و هیچ کلاسی نرفتم.
در سال نهم روزی چند ساعت درس میخواندید؟ آیا در روزهای تعطیل بیشتر درس میخواندید؟ چقدر؟
به طور متوسط روزانه 5 تا 7 ساعت و روزهای تعطیل تا 9 ساعت مطالعه داشتم. این ساعات را در ایام عید به روزی 10 تا 13 ساعت هم رساندم .
تلاش و سختکوشی و تمرین مداوم چقدر در موفقیت شما نقش داشته است؟
اصلا بدون تلاش و سخت کوشش موفقیت شکل نخواهد گرفت. عرق سعی، محال است که گوهر نشود. تداوم در کارها باعث می شود که مطالب فراموش نشوند و با آزمون دادن مداوم، متوجه نقاط ضعف و قوت خودم می شوم.
یک تجربه که در مسیر قبولی در آزمون تیزهوشان به شما کمک زیادی کرده، برای دوستان خود بگویید.
زمانی که در اردوی نوروزی شرکت کردم همیشه خانم کریمیان از من می خواستند که نماینده ی خوبی برای شهر اهواز باشم و بهترین عملکرد خودم را به نمایش بگذارم . یادم هست در کلاس هوش ریاضی منطق که توسط استاد برادران تدریس می شد، ایشان چند سوال پرسیدند و من بین هشتاد دانش آموزی که از سراسر کشور در این اردو شرکت کرده بودند، اولین نفری بودم که به سوالات پاسخ می دادم.
دفتر برنامهریزی را تکمیل میکردید؟ دفتر برنامهریزی چه کمکی به شما میکرد؟
بله- توانستم بدانم که اگر در درسی ضعف داشتم ممکن است دلیلش کم خوانی بوده باشد. توانستم کارهایم را برنامه ریزی کرده و به بیشترشان برسم.
برنامهریزی خود را چگونه انجام میدادید؟ روزانه یا هفتگی یا بعد از هر آزمون؟
برنامه ریزی را تابستان ها به صورت هفتگی و ضمن سال به طور کلی، هفتگی برنامه می ریختم و سپس روزانه برنامه ریزی می کنم.
آیا پدر و مادرتان کانونی بودند؟ یا از قبل با کانون آشنا بودند؟چگونه؟
خیر- فقط دایی من عضو کانون بود که سال 77، دانشگاه علامه تهران قبول شدند.
آیا پدر و مادرتان در برنامهریزی درسی به شما کمک میکنند؟ چگونه؟
بله همیشه. مادرم در برنامه ریزی و تهیه ی کتاب ها و پدرم در رفع اشکال درس ها همیشه همراه من هستند.
اگر در درسی نمرهی کامل نمیگرفتید، واکنش پدر و مادرتان چه بود؟
علت آن را بررسی می کردیم. مثلا درس زیست در پایه هفتم نقطه ضعف من بود که با کمک های خانم رحیمی فر دبیر زیست مدرسه ، این درس را به نمره 20 رساندم.
آیا در امتحانات نیمسال اول تمرین تستی هم داشتید؟ تست جدید میزدید یا تستهای نشاندار را کار میکردید؟
هر دو – چون همانطور که باید با سوالات مهم و جدید آشنا شوم باید سوالات نکته دار را نیز مرور کنم.
در ماه آخر روزانه چند تست میزدید و چگونه تستها را تحلیل میکردید؟
به طور دقیق به یاد ندارم شاید روزانه 50 تا 100 تست و بعد از هر آزمونی که حل می کردم جواب ها را چک و تحلیل می کردم.
هدف شما از اینکه دوست داشتید در مدارس تیزهوشان قبول شوید چه بود؟
با گذشت زمان متوجه سطح بالا و تدریس خوب معلم ها شدم و بیشتر مشتاق به قبولی در این مدارس شدم.
دستاورد یا مهارت غیر درسی هم داشتید یا دارید؟
بله-در مقطع ابتدایی، 4 سال در جشنواره جابربن حیان مقام های منطقه و استانی کسب کردم. در مسابقات قرانی و قصه گویی در سطح منطقه رتبه داشتم. همچنین 3 سال کتاب خوان برتر منطقه شدم. در مقطع متوسطه در رشته های فیلم کوتاه ، موسیقی (پیانو) ، ویدئوکست و مستند سازی در سطح منطقه و در رشته ی همنوازی موسیقی در استان مقام کسب کردم.
با خودتان رقابت میکردید یا با دوستانتان؟ چگونه با خودتان رقابت میکردید؟ از طریق افزایش ساعت مطالعه یا افزایش نمرهتان در آزمون؟
بیشتر با خودم رقابت می کنم و تراز هایم را در هر درس مقایسه می کنم. گاهی اوقات با دوست صمیمی ام رقابت دارم ولی این رقابت در راستای پیشرفت هر دو نفرمان است .
قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می خواندند؟ چه کتابهایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟
خودم از 5 سالگی کتاب خواندن را بلد بودم و زیاد مطالعه می کردم. الان هم طبق عادت همیشه قبل از خواب رمان مطالعه می کنم. دایی من هر وقت به اهواز می آید، تعداد زیادی از کتاب های مورد علاقه ی من را برایم می آورد.
از کتابهای پرتکرار چه زمانی استفاده میکردید؟
برای پرسش های شفاهی و امتحانات نوبت استفاده می کردم.
کدام بخش مجله آزمون برای شما جالب بود؟
همیشه مصاحبه ها را م یخوانم و با برنامه ریزی افراد برتر آزمون ها آشنا می شوم.
