گفتگو با آیدا غلامی؛ قهرمان پیوستگی

بعضی از دروسی که نیاز به کلاس‌های خاصی نداشتند ترجیح می‌دادم به صورت خود‌خوان یاد بگیرم مثل روانشناسی ولی در دروسی مانند ریاضی به کلاس می‌رفتم.

گفتگو با آیدا غلامی؛ قهرمان پیوستگی

نام و نام خانوادگی: آیدا غلامی

شهر و استان : تبریز/ استان آذربایجان شرقی

تعداد حضور در آزمون: 98

سال‌های حضور در کانون: از هشتم تا یازدهم 

عیار کانونی: پنج سال

پایه و رشته: یازدهم انسانی

مدرسه: استعداد های درخشان فرزانگان۴

شغل پدر: مهندس عمران

شغل مادر: کارمند

تحصیلات پدر: مهندس عمران

تحصیلات مادر: دیپلم

منابع آموزشی کانونی که استفاده کرده اند: کتاب های آبی و سه سطحی

میانگین تراز: 6949


مصاحبه‌گر: هاجر سبزی


چگونه با کانون آشنا شدید؟ به نظر شما مهم‌ترین ویژگی کانون چیست؟

من در دوره ابتدایی وقتی چهارم دبستان بودم توسط مدرسه با کانون آشنا شدم و در امتحانات شرکت می‌کردم و در سال‌های بعد ادامه ندادم تا اینکه در سال هشتم دوباره وارد کانون شدم و تا به الان در آزمون ‌ها شرکت کردم. به نظرم مهمترین ویژگی کانون نظام مند کردن شیوه مطالعه درس‌هاست؛ با توجه به برنامه راهبردی خیلی آسان‌تر و کارآمد تر می‌توان درس‌ها را مطالعه کرد و از طرفی با آزمون دادن میزان یادگیری را می‌توان سنجید و مباحثی که تسلط کمتری داریم را می‌توانیم شناسایی کنیم و برای بهتر کردن آنها تلاش کنیم.


بهترین دستاورد و نتیجه‌ای که آزمون‌های کانون تا به حال برای شما داشته چی بود؟

یکی از بهترین دستاورد‌هایم این بود که به برنامه مطالعاتی خود تعهد دارم و برنامه‌ام رو نصف و نیمه پیش نمی برم و دروسی که تسلط‌ کمی داشتم را شناسایی کردم و برای بهتر شدن تلاش کردم. یکی دیگر از دستاوردهایم این بود که وضیعت تحصیلی خود را در مقایسه با دانش آموزان برتر دیگر می‌دیدم و برای ارتقای سطح نتایج ام و کمتر کردن فاصله خودم با آنها تلاش بیشتری کردم.


میانگین چند ساعت مطالعه روزانه در تابستان داشتید؟

در تابستان حدود ۹ ساعت روزانه درس می خواندم.

 

به چه دلایلی تصمیم گرفتید که از تابستان در آزمون ها شرکت کنید؟ نتیجه این تصمیم چه تاثیری بر وضعیت تحصیلی شما در طول سال داشت؟

من از سالی که وارد کانون شدم در آزمون های تابستان همواره‌ شرکت کردم چون هدفم قبولی در تیزهوشان بود و در نتیجه آزمون های کانون در تابستان کمک خیلی زیادی کردند تا اینکه بتوانم درس‌ها را مرور کنم و در کنار آن به نقاط ضعف خود پی ببرم و آن ها را به نقاط قوت خود تبدیل کنم و امسال هم پروژه تابستان نقش بسیار مهمی در مرور و تثبیت دروس دهم ایفا کرد.


برای پیشخوانی و یادگیری دروس سال بعد، در تابستان کلاس می رفتید یا خودخوان بودید؟

بعضی از دروسی که نیاز به کلاس های خاصی نداشتند ترجیح می دادم به صورت خود‌خوان یاد بگیرم مثل روانشناسی ولی در دروسی مانند ریاضی به کلاس می رفتم.


دفتر برنامه ریزی را در تابستان تکمیل می کردید؟

صد درصد بله، چون در واقع این دفتر برنامه ریزی بود که به پیشرفت من کمک می کرد و این امکان را به من می داد که با خود دیروزم رقابت کنم و پیشرفت کنم.


در تابستان تمرکز شما روی قسمت نگاه به گذشته بود یا نگاه به آینده؟ چرا؟

بیشتر تمرکزم روی دروس نگاه به گذشته بود چون این دروس قبلا تدریس شده بودند و تابستان تنها فرصت طلایی برای جبران نواقص سال گذشته هست البته به این معنی نیست که کاملا از دروس نگاه به آینده غافل شدم، درس های ریاضی یازدهم و روانشناسی مطالعه کردم و تا حدودی هم از نتایج آنها در آزمون ها راضی بودم.

 

آيا در اين مدت نا اميد شده ايد؟ برای برون رفت از آن چه اقداماتی انجام داده ايد؟

بله هر فردی در زندگی خودش در مواقعی احساس نا امیدی می کند و من هم مثل این افراد نا امیدی را تجریه کرده ام مخصوصا روز هایی که کارنامه آزمون را صادر می کنند و نتیجه چیزی نیست که من فکرش را می کردم. می گویند که امید به نا امیدی وابسته است و من هم معمولا با تصور روزی که به اهدافم رسیده ام و ثمره این همه تلاش و سختی رو بدست آورده ام، دوباره امید خودم را به دست می آورم. البته در این موضوع نباید کمک اطرافیانم را از یاد ببرم، بخصوص گفت‌وگو هایی که با دبیرم بعد از دریافت کارنامه آزمون ها دارم بخشی بزرگی از منبع امیدم را تشکیل می دهند.

 

روش مطالعه شما در برقراری تعادل مطالعه تستی و تشریحی چگونه بوده است؟

معمولا در روزی که مثلا تاریخ را به صورت تشریحی مطالعه کرده‌ام، روز بعدی، تست می زنم؛ یعنی بین مطالعه تستی و تشریحی تعادل ایجاد می کنم و هم میزان تسلطم را می سنجم .

 

تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می‌دهید؟ روش شما برای تحلیل آزمون چگونه است؟

تحلیل آزمون‌ها را همواره روز جمعه انجام می دهم. روش من برای تحلیل آزمون این است که دفتری دارم که اشتباهات خود را در آزمون در آن می نویسم چون این شناسایی و رفع اشتباهات من هستن که باعث پیشرفت می شوند و در برنامه‌ریزی های بعدی از این اشتباهات استفاده می کنم و در بحثی که اشتباه داشتم به مطالعه و تست زنی بیشتر می پردازم.

 

برنامه شما برای دروسی که تسلط کم‌تری داشتید چگونه بود؟

معمولا در این دروس ساعات مطالعه و تعداد تست هایم را بالا می برم و از روشی هایی که در مطالعه آن درس ها مفید هستند استفاده می کنم البته دروسی که تسلط کمی دارم، با رفتن به کلاس و با کمک اساتید تسلط خود را بالا می‌ برم.

 

چه راهکارهایی برای بالا بردن تراز خود به کار بردید که نتیجه بخش بودند؟

اول اینکه از تعداد غلط هایم کم کردم که خود شامل دو بخش می شود. اول اینکه درس های برنامه راهبردی را کامل مطالعه می کردم و دوم اینکه در سوال هایی که شک داشتم سرجلسه آزمون جواب نمی دادم. در واقع موقعی که تراز شما افزایش پیدا می کند دیگر دوست ندارید آن را کاهش دهید و هر کاری که از دستتان بر میاد انجام می دهید ولی بعضی ها اصلا دوست ندارند که روش های جدید را امتحان کنند ولی من از آن دسته اشخاص بودم که مصاحبه های رتبه برتر ها با دقت فراوانی می خواندم و روش هایی که آن ها انجام داده بودند و نتیجه می گرفتند را انجام می دادم و از پیشنهادات آنان استفاده می کردم.

 

برای دانش آموزانی که تا الان تراز خیلی بالایی نداشتند چه توصیه ای دارید؟

اولین توصیه‌ام این هست که به هیچ وجه نا امید نشوند و هر روز با تلاش و پشتکار بیشتری به مطالعه های خود ادامه بدهند و باید بدانند اکثر دانش آموزان برتر آزمون ها را با تراز بالایی شروع نکرده اند، بلکه تراز بالا را به تدریج و با تلاش و کوشش بدست آورده اند. و در آخر توصیه می کنم از تجربه دانش آموزان برتر دیگر استفاده کنند و روش های مطالعه افراد را امتحان کنند شاید برای آنان هم نتیجه بخش باشد و همیشه از آزمودن روش های جدید هیچ ترسی نداشته باشند.

Menu