نام و نام خانوادگی: زینب داوری
رتبه سال 1402: ۲۹۵ منطقه ۳
نام شهر و استان: استان گیلان شهرستان آستارا
میانگین تراز: ۶۲۹۸
از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است: سال دوازدهم و دوسال فارغالتحصیلی در مجموع ۷۶ آزمون
شغل و تحصیلات مادر: خانه دار. دیپلم
شغل و تحصیلات پدر: آزاد . دیپلم
درصدهای کنکور 1402: زیست ۵۵ درصد/ فیزیک ۴۵درصد/ شیمی ۴۸ درصد/ ریاضی ۲۴ درصد/ زمین ۳۱ درصد
تراز کنکور: ۱۰۲۳۴
تراز سوابق تحصیلی: ۹۹۵۰
مصاحبهگر : مریم حسن پور
چند سال و چه سالهایی دانشآموز کانون بودید؟
۳سال .دوازدهم و دوسال فارغ التحصیلی
در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردید؟
در ۷۶ آزمون اصلی و هدیه شرکت کردم
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
نظم و پیدا کردن نقاط ضعف و قوتم و در نتیجه موفقیت در کنکور
شما تا چه حد خود را یک دانشآموز کانونی میدانید؟
هم دانش آموز کم غیبتی بودم در آزمونهای هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت میکردم هماهنگی با بودجه کانون وهم از کتابهای سه سطحی کانون استفاده میکردم.
چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟
رسیدن به موفقیت طی کردن مسیری پیوسته است پس باید برای رسیدن به آن استمرار و پیوستگی داشت.
آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟
فکر کنم در طول این سه سال فقط دوسه بار. واقعا هدفم برام مهمتر از خستگی بود.
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
باعث میشد به طور مستمر نقاط ضعف خودمو بشناسم و حلشون کنم. غیبت توی آزمونا باعث میشه این پروسه عقب بیفته یا حتی هیچ وقت درست انجام نشه.
آیا در آزمونهای هدفگذاری شرکت میکردید؟
بله، سعی میکردم هفته اول درسها رو خوب و با کیفیت شروع به خوندن کنم ، میتونیم با کمک آزمونهای هدف گذاری اشکالات مطالعهمونو هفته اول پیدا کنیم و در هفته دوم تکرار نکنیم.
آیا در آزمونهای مشابه پارسال شرکت میکردید؟
بله، من به عنوان پیش آزمون قبل از آزمون اصلی قلم چی از آزمون مشابه پارسال استفاده میکردم . به نظرم دید خوبی از مدیریت آزمون و حتی درسهایی که تسلط کمتری یا بیشتری روشون دارم بهم میداد باعث میشد سر جلسه آزمون اصلی پاسخ دادن ب سوالات رو اولویت بندی کنم.
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید؟
ز کارنامه اصلی برای گرفتن یک دید کلی نسبت به وضعیتم با بررسی درصدها و تراز و رتبه آزمون و از کارنامه اشتباهات برای حل دوباره سوالات اشتباهم استفاده میکردم.
مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟
من نیمسال اول کاملا مطابق برنامه قلمچی درس میخواندم و سعی میکردم برنامه قلمچی رو توی ۱۱روز برای خودم شخصی سازی کنم به نسبت تعداد تست ها و مباحثی که قراره خونده شه این تقسیم بندی و برنامه ریزی انجام میشد ولی نیمسال دوم بدلیل یک سری مشکلات توی مطالعم از برنامه جا موندم و خیلی طبق برنامه راهبردی پیش نرفتم ولی حتی همون مواقع هم در آزمونها شرکت میکردم و پایین بودن درصد ها و ترازم واسم مهم نبود.
آیا روش بازیابی (RETRIEVE) را میشناسید؟
بله با این روش آشنایی دارم وسعی میکردم برای مرور و جمعبندی از این روش استفاده کنم .این روش رو از کانالهای مشاورهای یاد گرفته بودم. یادمه توی سال کنکورم یک صوتی از یکی از کانال های مشاوره گوش کردم و یک بار امتحانش کردم پیشرفت خوبی توی درصدهام دیدم.
روش مطالعهی شما چگونه بود؟
روش مطالعه من ترکیبی از این دو روش بازیابی و بازخوانی بود چون من پشت کنکور بودم یک سری درسها رو نیاز به مطالعه دوباره نداشتم در اون درسها از روش بازیابی با تست استفاده میکردم ولیی درسهایی که واقعاً مشکل جدی تو بعضی مباحثشون داشتم دوباره خوانی انجام میدادم.
در کدام درسها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟
در تمام درس ها سعی میکردمبرای مرور و فراموش نکردن مطالب از روش بازیابی با تست استفاده کنم و پیشرفت خوبی هم در درصدام دیدم.
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه بود؟
من برای تحلیل آزمونها سعی میکردم تمام سوالات چه درست چه نزده و چه غلط رو تحلیل و بررسی کنم چون ممکن بود من سر جلسه با شک بین دو گزینه جواب سوالی را درست داده باشم و قطعاً اینجور سوالات نیاز به تحلیل دارند.سوالات غلط و نزده آزمون رو در هر ۴ درس سعی میکردم یک دور قبل از خوندن پاسخنامه خودم حل کنم اگر به جواب درست میرسیدم نتیجه میگرفتم که سر جلسه با کمبود تایم مواجه شدم یا بیدقتی و یا حتی خطای محاسباتی برام اتفاق افتاده .کلاً برای هر سوال غلط و نزدم نتیجهگیری و توصیه برای آزمون بعدی مینوشتم. ی دفترداشتم که سوالات غلط ،نزده و حتی سوالات با ارزش آزمونها رو داخلش مینوشتم و روزهای منتهی به آزمون اصلی مرور میکردم.
آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟
بله بالاخره در طول سال تحصیلی ممکنه برای هر دانش آموزی افت اتفاق بیفته همونطور که خیز هم اتفاق میافته. من نیم سال دوم افت در درصدام رو داشتم ولی سعی کردم با یه مرور و جمعبندی عالی و تلاش بیشتر جبرانشون کنم و نذارم روی نتیجم تاثیر بزارند. خانواده هم در این موضوع خیلی کمکم کردند. باور زیاد اونا به توانایی های من بهم انگیزه مضاعف میداد.
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟
هم پدرم و هم مادرم واقعاً در طول سال پشتیبان من بودند و دائماً پیگیر وضعیت درسیم میشدند. حتی برای فهم و حفظ بعضی مطالب درسها ازشون کمک میگرفتم.
کدام درسها نقطه قوت شماست؟
درس زیست و شیمی نقطه قوت من بود روش مطالعهشون تقریباً شبیه همه .من سعی میکردم تمرکز زیادی روی کتاب درسی این دو درس داشته باشم و همین باعث افزایش درصدم شد.سعی میکردم تست زیادی از کتابها آزمونهای مختلف برای این دو درس کار کنم. خیلی هم این دو درس رو مرور و بازیابی میکردم که به نظرم واقعاً مفید بود .توی مدرسه هم همیشه نمراتم در این دو درس ۲۰ بود.
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟
بله من در دو درس زیست شناسی و فیزیک خیلی ضعیف بودم البته بیشتر زیست شناسی .جوری که من توی کنکور اولم درصدی زیر ۱۰ درصد برای این درس کسب کردم ولی با تغییر روش مطالعم و تمرکز بیشتر روی متن و شکل های کتاب درسی زیست شناسی و تست زیاد تونستم به نقطه قوتم تبدیلش کنم. در درس فیزیک هم خیلی ضعف داشتم ولی تونستم تا حد خوبی در این درس پیشرفت کنم.
به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مسأله حل میکردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکردید، در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟
به طور میانگین ساعت مطالعم در طول بازههای مختلف تغییر چندانی نکرد و از ۱۲ ساعت تا ۱۴ ساعت متغیر بود بازه تعداد تستام هم از ۲۵۰ تا ۳۵۰ تست بود و گاها ب ۴۰۰ تست هم میرسید.
کدام بازهی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگتری داشته است؟
تابستان ،پاییزو دوران جمعبندی نقش پررنگتری توی پیشرفت و نتیجه من داشتند. تابستان ۱۴۰۱ درسته که من بیشتر درگیر نتایج کنکور شدم ولی سعی کردم یک ماه آخر رو خوب و کامل استفاده کنم و یک پایه رو به طور کامل جمعبندی کنم .پاییز هم نقش زیادی داشت چون من هدف اصلیم روی کنکور دی ماه بود و توی پاییز سعی کردم خیلی بیشتر و بهتر درس بخونم .درباره دوران جمعبندی هم بخوام بگم این دوران راه نجاتم در جبران عقب موندگیام و نقاط ضعفم بود که باعث شد نتیجهام به دلیل عقب افتادگیام خراب نشه.
کدام نقش آزمونهای کانون برای شما پررنگتر بود؟
هر سه نقش برنامهای آموزشی و سنجشی برام در آزمون های کانون پررنگ و مهم بود چون باعث پوشش سه نیاز اصلی دانشآموزان کنکوری در حیطه برنامه ریزی درست ،آموزش و سنجش بعد آموزش میشه.
سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما میتوانستید سؤالهای ساده آزمون را تشخیص دهید؟
بله منم سعی میکردم سوالهای ساده هر آزمونو اول پیدا کنم و حل کنم ولی چون از امسال توی کارنامهها سوالات ساده مشخص شده بود باعث میشد بتونم توانایی خودمو تو پیدا کردن درست سوالهای ساده بسنجم و بالاتر ببرم.
در جلسه کنکور آیا توانستید سؤالهای سادهتر را تشخیص دهید؟
بله سر جلسه کنکور هم مثل سر جلسه آزمونها سعی کردم اول به سراغ سوالات ساده برم و آزمونا درصد بگیرم.
به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباههای شما چند تا بود؟
اوایل اشتباهاتم به ۳۰تا هم میرسید ولی رفته رفته کمتر کردم و به ۹ الی ۱۲ تا رسوندم.
هنگام بررسی آزمونها به چه چیز اولویت بیشتری میدادید؟
بررسی سوالات آسان که اشتباه پاسخ دادم یا پاسخ ندادم و سپس سوالات اشتباهم.
آیا در کلاسهای درس مدرسه شرکت کردید؟
سال دوازدهم کلاسهای درس به خاطر کرونا مجازی بود. ولی سعی میکردم برای اینکه یک دیدی نسبت به درس پیدا کنم توی کلاسها شرکت کنم. کیفیت کلاسهای مجازی مدرسه هم برخلاف کلاسهای حضوری بالا نیست ولی سعی کردم با تلاش بیشتر خودم جبرانش کنم.
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درسها میروید؟
ابتدا دروس زیست و فیزیک چون نقطه ضعفم بودند همیشه میخواستم ببینم پیشرفتم در این دو درس نسبت به آزمون قبلی چقدر بوده. ایرادات هر درس رو هم با مرور کتاب و تست زدن از اون مباحث اشکالدار رفع میکردم.
آیا اعضای خانواده کارنامهی شما را میبینند؟
خانوادم کارناممو سال اول بررسی میکردند ولی چون بهم استرس زیادی وارد میشد سال آخر اینکارو انجام ندادن و خودم فقط کارناممو بررسی میکردم.
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکنید؟
کتابهای سه سطحی . داشتن سوالات پیشرفته و سطحبندی شده و مشخص شدن جامعه آماری پاسخ دهنده از ویژگیهای مثبت این کتابه.
شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی میدانید؟
به نظرم هم قهرمان پیوستگی و هم پیشرفت چون من ۳ سال متوالی کنکور دادم خیلی تو رتبههام پیشرفت کردم سال اول ۹۱۰۰ سال دوم ۴۶۰۰ و سال سوم ۲۹۵ .هم قهرمان پیوستگی به دلیل اینکه در این ۳ سال ۲ یا ۳ بار غیبت کردم.
بهترین درس شما در کنکور کدام است؟
زیست شناسی ۱. مطالعه دقیق و جز به جز کتاب درسی ۲. زدن تستهای آموزشی به صورت زوج و فرد ۳. بازگشت به کتاب حین بررسی سوالات غلط و نزده در تستها قبل از بررسی پاسخنامه و حاشیه نویسی ۴. تست بیشتر تا تسلط ۵. نکته نویسی در کتاب ۶. زدن آزمون از موسسات مختلف برای تسلط و سنجش ۷. رفع اشکال با برگشت به کتاب.
اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون دی ماه پیشرفت قابل ملاحظهای داشتید، توضیح دهید که در طی ماههای بین این دو آزمون چه برنامهای اجرا کردید؟
توی ماههای بین کنکور دی ماه و تیر ماه سعی کردم عقب موندگیها و مباحث نخوندمو تکمیل کنم و تست و آزمون بیشتری از مباحث آن اشکال دارم حل کنم و اشکالامو رفع کنم.
امسال سؤال های درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید در مورد این سؤالها و سؤالهای دشوار درسهای دیگر خودتان را مدیریت کنید؟
توی درس ریاضی سعی کردم اول سوالات ساده رو حل کنم و هیچ جوره از دستشون ندم بعدش برم سراغ سوالات سختتر البته وسطای تایم ریاضی درگیر دو سوال سخت شدم ولی سعی کردم خیلی تایمم هدر نده به خاطر همین رهاشون کردم.
کدامیک از روشهای مدیریت زمان را استفاده کردید؟
این روشها در جلسهی کنکور چه کمکی به شما کرد؟من از روش ضرب در منها، زمانهای نقصانی و استراتژی بازگشت استفاده میکردم. در تمام آزمونهای طول سال سعی میکردم از این روشها استفاده کنم و سر جلسه کنکور هم به دلیل سختی سوالات استراتژی ضرب در منها و استراتژی بازگشت خیلی بهم کمک کرد و میتونم ب جرئت بگم بهترین مدیریت آزمون این سه سالم روتو کنکور تیرماه داشتم.
کدام درس در جلسهی کنکور شما را غافلگیر کرد؟
در ابتدای تایم درس شیمی و ریاضی ، سختی سوالات منو غافلگیر کرد ولی سعی کردم آرامش خودمو حفظ کنم به سوالاتی که سادهترن و کاملاً بلدم پاسخ بدم بعدش برم سراغ سوالهای متوسط و دشوار.این حرف کلیشه ای همیشه درسته که اگه درسی تو آزمون سخته برای همه سخته پس نباید آرامشمونو از دست بدهیم ک عملکرد ضعیف تری نسبت به چیزی ک بلدیم داشته باشیم.
در طول سال چقدر به رتبه فکر میکردید؟
خیلی توی طول سال فکر میکردم به نتیجه و رتبه مخصوصاً من که تجربه دو سال شکستو داشتم خانواده هم واقعاً دیگه امسال ازم انتظار رتبه زیر هزار داشتند که همین انتظارشون باعث میشد اصلاً به خودم اجازه کم کاری رو ندم و تمام تلاشمو بکنم. استرس ناشی از فکر کردن به رتبه رو با بیشتر کردن تلاشم مدیریت میکردم.
اگر دوباره به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام نمیدهید؟
اگر دوباره به گذشته برگردم سعی میکنم تست خیلی بیشتری برای درسهای محاسباتی حل کنم تا سرعتم توی حل مسائل شیمی و فیزیک و ریاضی بیشتر شه .همچنین به درس زمینشناسی اهمیت زیادی میدادم و از همون اول این درسو مطالعه میکردم.
استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟
سعی میکردم مدیریت شده از گوشی و فضای مجازی استفاده کنم و فقط برای رفع نیازهای درسی استفاده میکردم و به همه دانشآموزان هم توصیه میکنم که از فضای مجازی تا حد امکان دور بمونند چون باعث آرامش بیشتری تو سال کنکور میشه.
فکر میکنید مهمترین ویژگی که شما دارید و باعث میشود خوب درس بخوانید، چیست؟
به نظرم مهمترین ویژگی من اراده، تلاش خیلی زیاد و استمرار و کمال گراییه. چون سعی میکنم همیشه تو هر کاری بهترین باشم واین ،قطعاً تلاش و اراده بالایی رو میطلبه.
آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص میدهید؟
بله من جمعههای بعد از آزمون رو به گردش با خانواده و دیدن تلویزیون اختصاص داده بودم.
آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟
بله من خوندن و نوشتن رو با کمک پدر و مادرم قبل از دوران مدرسه یاد گرفته بودم.
نمرههای امتحان نهایی و تراز سوابق تحصیلیتان چند شد؟
من تمام نمراتم بعد از ترمیم نمره ۲۰ شد و تراز سوابق تحصیلی هم ۹۹۵۰ شد.
فکر میکردید چنین رتبه ای کسب کنید؟
بله با توجه به تخمین رتبههایی که قبل از اعلام نتایج انجام داده بودم، انتظار رتبه زیر هزار رو داشتم ولی واقعاً این رتبه واسم خیلی خوشحال کننده بود. اگر بخوام خاطرهای از لحظه اعلام نتایج بگم شب ساعت ۱۰ شب روز جمعه نتایج اعلام شد و انقدر سایت سنجش شلوغ بود که من نتونستم نتیجهمو ببینم و مدام داشتم گریه میکردم چون خیلی از دوستام و آشناهامون به دلیل شرایط خاص کنکور امسال به نتیجه دلخواهشون نرسیده بودند. من از ساعت ۱۰ شب تا صبح ساعت ۵:۳۰ بیدار موندم دائماً سایت سنجش رو چک میکردم تا اینکه بالاخره ساعت ۵:۳۰ صبح بااسترس سایت سنجش رو باز کردم و واقعاً ذوق کردم از دیدن رتبم. بعدش رفتم خانوادهمو بیدار کردم و همگی ازسر ذوق و شوق گریه کردیم.
