گفتگو با علی قره گوز کلیسا کندی؛ رتبه 119 منطقه 3 کنکور 1402

من همیشه با خودم می‌گفتم : من پر از شوقم سرشار رسیدن تا اوج هرکجا هستم باشم روستا یا شهر، چه فرقی دارد قله‌ها مال من است و این باور را داشتم که یک روزی موفق می‌شوم و باعث سربلندی خانواده ام می‌شوم.

گفتگو با علی قره گوز کلیسا کندی؛ رتبه 119 منطقه 3 کنکور 1402

نام و نام خانوادگی : علی قره گوز کلیسا کندی

مقطع و رشته : دوازدهم ادبیات و علوم انسانی

نام استان و شهر : آذربایجان غربی، شهرستان چالدران بخش دشتک شهر آواجیق

میانگین تراز :  6428

رتبه در منطقه: 119 منطقه 3

رتبه کشوری : 491

سال‌های حضور در کانون : یک سال دوازدهم

تعداد کل آزمون‌ها : 26آزمون 

شغل و تحصیلات مادر : خانه دار ، راهنمایی

شغل و تحصیلات پدر : کارگر، راهنمایی


مصاحبه‌گر : معصومه حسین پور 


"من همیشه با خودم می گفتم : من پر از شوقم سرشار رسیدن تا اوج هرکجا هستم باشم روستا یا شهر، چه فرقی دارد قله ها مال من است و این باور را داشتم که یک روزی موفق می شوم و باعث سربلندی خانواده ام می شوم."


چند سال و چه سال هایی دانش آموز کانون بودید؟

یک سال، پایه دوازدهم کانونی بودم.

 

در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردید؟

17آزمون اصلی و 9 آزمون هدیه شرکت کردم.


آیا در آزمون های هدفگذاری شرکت می‌کردید؟

اگر پاسخ تان مثبت است، الف) انگیزه تان چه بود؟ ب) فایده آزمون های هدفگذاری برای شما چه بود؟

بله، همواره در آزمون های هدفگذاری شرکت می‌کردم، این آزمون ها باعث می شدند  مطالب را عمیق تر یاد بگیرم و نقاط ضعفم را شناسایی کنم.

 

برنامه راهبردی شما برای مطالعه  در طول سال  چه بود؟ اگر برنامه راهبردی کانون را برای خودتان شخصی سازی می‌کردید،‌توضیح دهید که روش تان چگونه بود؟

من برنامه کانون را برای خودم شخصی سازی می کردم، طبق برنامه ها برای هر آزمون، دو هفته وقت داشتم،  هفته اول بیشتر دروس فلسفه و منطق، عربی، ریاضی و علوم و فنون را می خواندم و هفته دوم دروس حفظی، تاریخ و جغرافیا و جامعه شناسی و روان شناسی را می خواندم.

 

به طور میانگین و در بازه های مختلف چند ساعت تست می زدید یا مساله حل می‌کردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کردید، در طول سال و در ماه های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟ 

 به طور میانگین من هر روز 50 درصد وقتم را مطالعه می کردم و 50 درصد هم تست می زدم و گاهی اوقات مانند ماه های امتحانات تست زنی را کمتر می کردم.


در کدام درس ها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟ و تاثیر این روش برای شما چه بود؟

در دروسی مثل روان شناسی و جامعه‌شناسی که باعث می شدند مطالب را عمیق تر یاد بگیرم و وارد حافظه بلند مدت شوند و فراموشی مطالب به حداقل برسد.

 

سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر ازمون تمرکز داشت، آیا شما می‌توانستید سؤال‌های ساده آزمون را تشخیص دهید؟

آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟

من در هر آزمون سعی می کردم سوالات ساده را تشخیص بدهم ، این مهارت را در طول سال بهبود دادم و در کنکورهم از آن بهره بردم.

 

در جلسه کنکور آیا توانستید سوال‌های ساده تر را تشخیص دهید؟

بله توانستم سوالات ساده تر را تشخیص دهم. 

 

به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه های شما چند تا بود؟

من در اولین آزمونم 22 تا اشتباه داشتم و هر جلسه سعی کردم کمترش کنم و موفق هم شدم ، میانگین اشتباهاتم 10 تا بود و در جلسه ی کنکور فقط 5 اشتباه داشتم.

 

هنگام بررسی آزمون ها به کدام یک  اولویت بیشتری می‌دادید؟توضیح دهید

الف) بررسی اشتباهات 

ب)بررسی سوال‌های ساده 

بررسی اشتباهات ، چون بررسی سوالاتی که اشتباه زده بودم باعث می شد نقاط ضعفم را متوجه شوم و بهبود ببخشم.

 

شما تا چه حد خود را یک دانش آموز کانونی می‌ دانید؟

معیارها این موارد است:

من یک دانش آموز بی غیبت یا کم غیبت در آزمون‌های اصلی بودم.

من در آزمون های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کردم.

من با برنامه راهبردی آزمون های کانون هماهنگ بودم یا برنامه راهبردی  را برای خودم شخصی سازی می‌کنم.

منابع من کانونی بود.

من در هیچ آزمونی غیبت نداشتم و همواره برنامه ی کانون را برای خودم شخصی سازی می کردم و اغلب منابع ام کانونی بود.

 

اگر خود را یک دانش آموز کانونی می‌دانید، توضیح بدهید که از کدام منابع کانونی استفاده موثری داشتید؟ نام این منابع را بنویسید و درباره هر کدام یک خط توضیح دهید.

در دروس ریاضی، روان شناسی و جامعه شناسی از کتاب آبی بهره بردم. این کتاب علاوه بر درس نامه عالی و جامع، تست های طبقه بندی شده برای هر یک از مطالب درس داشت که به یادگیری بهتر کمک می کرد. 

 

شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می‌دانید؟به چه علت ؟حتما توضیح دهید

1)قهرمان پیوستگی

2)قهرمان پیشرفت 

پیوستگی، هیچ غیبتی در آزمون نداشتم و به طور پیوسته شرکت می کردم و همین امر باعث می شد شناخت خوبی از خودم داشته باشم.

 

بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روش‌های مطالعه خود را در این درس به صورت آیتم‌وار بنویسید.

جامعه شناسی، که توانستم درصد 94 را کسب کنم  ، در این درس ابتدا درس نامه را می خواندم و سپس تست های طبقه بندی شده هر مطلب را می زدم و توجه داشتم که طراحان بیشتر در کدام قسمت سوال بیشتری می دهند و همواره همان قسمت ها را علامت می زدم.

 

اگر در آزمون تیر ماه نسبت به آزمون دی ماه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتید، توضیح دهید که در طی ماه‌های بین این دو آزمون چه برنامه‌ای اجرا کردید؟

بله، چرا که در آزمون دی، من اغلب درس هایم تمام نشده بودند و به همین دلیل آزمون تیر، نسبت به دی پیشرفت قابل ملاحظه ای داشتم.

 

 تحلیل آزمون را چه روزی انجام می دادید و چگونه ؟

همان روز آزمون، اول دروسی را که درصدم پایین شده بود تحلیل ویدیویی دبیران کانون را می دیدم و سپس سراغ اشتباهاتم می رفتم و به این ترتیب در هر آزمون مطلب جدیدی یاد می گرفتم.


ساعت مطالعه‌تان در ماه آخر و هفته آخر چه تغییری کرد؟

من به دلیل اینکه مشغول امتحانات نهایی بودم اوایل ماه آخر، برای کنکور زیاد وقت نمی گذاشتم و در 18 روز آخر، 14 روز ساعت مطالعه ام را به 10 ساعت رساندم و همه ی مطالب را مرور کردم و در 4 روز آخر، تست های جمع بندی و کنکور های سال های قبل را  می زدم.


از چه زمانی برای قبولی در کنکور جدی شدید؟

از تیر 1401 برای کنکور به طور جدی مطالعه کردم.


 برنامه شما برای دوره امتحانات چه بود؟

در این دوران تست زنی را کاهش دادم و بیشتر تشریحی کار کردم.


 در ماه آخر چالشی داشتید؟ چکارکردید؟

بله، چالش اصلی این بود که از یک طرف، باید برای کنکور آماده می شدم و از طرفی هم برخی دروس، امتحانات نهایی اش تمام نشده بودند و با تاثیر 40 درصد قطعی نمی توانستم نسبت به  امتحانات نهایی بی تفاوت باشم .به همین دلیل تا تمام شدن امتحانات نهایی، بیشتر تمرکزم را روی امتحانات گذاشته بودم تا کنکور.


 اگر  به سال قبل برگردید، چه کاری انجام می‌دهید؟

ساعت مطالعه ام را در تابستان زیاد می کردم. چرا که به نظر من بهترین زمان برای پیشرفت تابستان می باشد.


از نقش اولیای خود بگویید.

 با تمام مشکلاتی که داشتیم پدر و مادرم همواره سعی می کردند بهترین شرایط را برای تحصیل من فراهم کنند و مادرم همواره مشوق اصلی من بود و به من انگیزه می داد.


از میان کتاب‌های سه سطحی کدام کتاب‌ها را مطالعه کرده‌اید؟ 

کتاب را به طور کامل (حداکثری) یا فصلی (قسمت محور) مطالعه کرده‌اید؟

از کتاب های سه سطحی، در دروس جامعه شناسی و روان شناسی و فلسفه و منطق استفاده می کردم و به صورت فصلی می خواندم.

کتاب های سه سطحی به خاطر تست های زیادی که داشت و هم سطح بندی شده بود تست ها، جزء بهترین کتاب ها هستند.

 

از میان کتاب‌های آبی پیمانه ای کدام کتاب‌ها را مطالعه کرده‌اید؟ 

کتاب را به طور کامل (حداکثری) یا فصلی (قسمت محور) مطالعه کرده‌اید؟

از کتاب آبی، در دروس ریاضی، روان شناسی و جامعه شناسی استفاده می کردم و به صورت کامل می خواندم .

کتاب های آبی درس نامه جامع دارند و برای هر مطلب به صورت جداگانه تست دارد و باعث می شود مطلب را به خوبی یاد بگیری.

 

هوش هیجانی

-امسال سوال‌های درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید در مورد این سوال‌ها و سوال‌های دشوار درس‌های دیگر خودتان را مدیریت کنید؟ زمان را مدیریت کنید؛سوال‌های ساده‌تر را پیدا کنید و به سوال‌ها به صورت تصادفی پاسخ ندهید. لطفا در این مورد توضیح دهید.

بله در تمام دروس زمان را به بهترین نحو مدیریت کردم ولی کمی در درس ریاضی، به مشکل برخوردم سوالات خیلی چالشی بود و مفهومی، ولی توانستم سه سوال ساده پیدا کنم و پاسخ دهم.


در زمان تحصیل آیا شخصی بوده که برایتان تاثیرگذار باشد؟ چه تاثیری برایتان داشته؟

بله دایی ام، ایشان همواره من را در هر مطلبی راهنمایی می کردند و به من امید می دادند و من را بیشتر از خودم باور داشتند ،همین باعث می شد که هیچ وقت از راهی که انتخاب کردم برنگردم.

 

آیا شرایط سختی داشتید که بخواهید برای دانش آموزان بگویید که نشان از تاب آوری و سخت کوشی شما در شرایط سخت داشته باشد؟

خیر،با وجود مشکل مالی که داشتیم خانواده ام همواره سعی کردن که بهترین شرایط را  برای تحصیلم فراهم کنند.

 

چه عاملی باعث شد تا ناامید نشوید و به راهتان ادامه دهید و موفق شوید؟ 

من همیشه با خودم می گفتم : من پر از شوقم سرشار رسیدن تا اوج هرکجا هستم باشم روستا یا شهر، چه فرقی دارد قله ها مال من است و این باور را داشتم که یک روزی موفق می شوم و باعث سربلندی خانواده ام می شوم.

Menu