گفت‌وگوی کاظم قلم‌چی با علی رضایی رتبه‌ی 1 ریاضی کشور 1402

گفت‌وگوی کاظم قلم‌چی با علی رضایی رتبه‌ی 1 ریاضی کشور در کنکور 1402

گفت‌وگوی کاظم قلم‌چی با علی رضایی رتبه‌ی 1 ریاضی کشور 1402


علی رضایی در یک نگاه:

نام شهر: تهران

رتبه‌ی 1 ریاضی منطقه 1

رتبه‌ی 1 ریاضی کشور

سابقه عضویت در کانون: 4 سال، 60 آزمون

متوسطه اول: مدرسه 9 دی

متوسطه 2: مدرسه علامه حلی ۱۰

شغل و تحصیلات پدر: دام‌پزشک

شغل و تحصیلات مادر: فرهنگی

پیاده‌سازی متن: حمید آقالوئی

 

در روش‌های مطالعه دانش‌آموزان شباهت‌ها و تفاوت‌هایی وجود دارد. روش مطالعه هیچ دانش‌آموزی با دانش‌آموز دیگر نه کاملا شبیه و نه کاملا متفاوت است. این شباهت‌ها و این تفاوت‌ها در روش مطالعه شما چگونه بود؟

در درس شیمی روش مطالعه من کمی ویژه‌تر بود؛ در این درس دفتری به عنوان دفترچه نکات نداشتم و تمام نکات را در کتاب درسی یادداشت می‌کردم و به همین دلیل منبع اصلی من خود کتاب درسی شیمی بود. هر نکته‌ای که اضافه می‌شد باعث می‌شد که این منبع کامل‌تر شود. در فیزیک مثل سایر دانش‌آموزان جزوه و کتاب را می‌خواندم و تست می‌زدم. در ریاضیات تنها تفاوتی که با سایر دانش‌آموزان داشتم این بود که خواندن ریاضی را قبل از شروع سال دوازدهم و در تابستان خواندم و تا پایان شهریور حجم زیادی از این درس را تمام کرده بودم.

 

در زمان مطالعه چه حجمی از زمان را به مطالعه و چه حجمی از زمان را صرف تست‌زدن می‌کردید؟ 

در درس‌های مختلف فرق داشت مثلا در درس شیمی یک‌سوم زمان را به مطالعه و دوسوم زمان را به تست‌زدن اختصاص می‌دادم. در فیزیک بعد از این که معلم درس می‌داد درس را نمی‌خواندم و مستقیم به سراغ تست‌زدن می‌رفتم که البته در برخی مباحث مثل فیزیک اتمی‌هسته‌ای زمان تشریحی‌خواندنم کمی بیشتر می‌شد و در نهایت در ریاضیات حدود 5درصد زمانم را به خواندن و 95درصد زمان را به تست‌زدن اختصاص می‌دادم.

 

در زمان تمرین‌کردن چه میزان مسئله و چه میزان تست کار می‌کردید؟

در مرحله‌ی آموزش به‌خصوص در ریاضیات قبل از حل تست مسئله حل می‌کردم ولی در فیزیک و شیمی تعداد حل مسئله من کم بود.

 

برخی از افراد می‌گویند کسانی که تست می‌زنند دانش سطحی کسب می‌کنند نه دانش عمقی. نظر شما چیست؟

دانش حل مسئله کشف می‌شود و نمی‌شود گفت این دانش سطحی است؛ با تست‌زدن نکات ریزتر در درس‌های حفظی به‌دست می‌آید و در دروس مسئله‌محور توانایی حل مسئله افزایش می‌یابد و این ارزشمند است و نمی‌شود آن را دست کم گرفت و سطحی دانست.

 

یعنی شما هم قبول دارید که تست‌زدن شما را وادار به تفکر می‌کند و این نیست که فقط فوت و فن یاد بگیرید. چه‌قدر فکر می‌کنید که با حفظ‌کردن بتوان در کنکور موفق شد؟

از پس تست‌های دشوار، مخصوصا امسال، با این رویه نمی‌شد بر آمد. با حفظ‌ کردن نمی‌شود کار را جلو برد و باید این رویه را دانش‌آموزان تغییر بدهند.

 گفت‌وگوی کاظم قلم‌چی با علی رضایی رتبه‌ی 1 ریاضی کشور 1402

امسال سوالات ریاضی در هر 3 رشته سخت بود. شما توانستید در کنکور تیرماه خودتان را در این درس مدیریت کنید؟

استرس من با دیدن سوالات ریاضی نسبت به بقیه دانش‌آموزان کم‌تر بود چون کنکور دی را خوب داده بودم. در ابتدا کمی هول شدم و باید دانش‌آموزان بدانند این استرس برای همه طبیعی است و همه در این وضعیت قرار دارند و وقتی خودتان را مدیریت کنید از سایرین جلو خواهید افتاد.

این مدیریت نیاز به اعتماد به‌نفس، خودباوری و خودشناسی دارد که متوجه بشویم این سوالات برای من سخت است یا برای همه

هر دانش‌آموزی باید سطح خودش را بداند؛ مثلا اگر در سطح رتبه دو رقمی هستید باید بدانید که این سوالات برای اکثر دانش‌آموزان سخت است. تست‌ها را دسته‌بندی کردم، دسته اول تست‌هایی بودند که به محض دیدنش شروع به حل‌کردن آن می‌کنیم که البته در ریاضی کنکور امسال تعداد سوالات از این دسته کم بود. تست‌های دسته بعدی تست‌هایی بودند که با فکر کردن ایده آن به ذهن‌تان می‌آمد و می‌دانید که می‌توانید آن‌ها را حل کنید و بعد شروع به حل کردن آن‌ها می‎کنید و تست‌های دسته سوم ایده سختی دارند، چیزی در ذهن شما تداعی نمی‌کند، دردسرساز هستند و زمان زیادی برای حل آن نیاز داریم.

 

سوالی در دسته سوم وجود داشت که با جرقه‌ای در ذهن‌تان بتوانید آن را حل کنید؟

معمولا در هندسه و گسسته این اتفاق می‌افتد و در کنکور تیر برای هندسه این اتفاق برای من افتاد.

 

مراحل آمادگی شما برای کنکور دی و بعد برای کنکور تیر چگونه بود؟ 

همان‌طور که برای درس ریاضیات گفتم در کل دوست داشتم زودتر درس‌ها را بخوانم و از خواندن مطالب جدید لذت می‌برم. وقتی اعلام شد که یک کنکور هم در دی داریم به خودم گفتم که این کنکور را شرکت نمی‌کنم. یکی دو ماه قبل از دی، یک فصل گسسته، یک فصل شیمی، یکی دو فصل از فیزیک و کمی از مباحث پایه یازدهم من مانده بود، فشار درسی را زیاد کردم و دو هفته قبل از کنکور دی، مباحث را تمام کرده و جمع‌بندی کردم.

 

چگونه بین کنکور و مطالعه برای امتحانات نهایی تعادل برقرار کردید؟

قبل از شروع فضای امتحانات و قبل از عید، درس عربی را خوانده بودم ولی بقیه درس‌ها را در همان ایام امتحانات و شب امتحانی خواندم.

یعنی این جزو کارهای مختص به آقای علی رضایی است و توصیه می‌کنیم که سایر دانش‌آموزان این روال و رویه را نداشته باشند.

بله. من هم توصیه نمی‌کنم چون فشار زیادی را تحمل کردم.

بعضی از کارها خودویژه است و ممکن است فقط برای همان یک نفر جواب بدهد. کدام روش درست است؟ همان روشی که باعث نتیجه‌گرفتن خود شخص خواهد شد. من در دفتر برنامه‌ریزی داستان کوتاهی نوشته‌ام: نویسنده‌ای شب‌ها بیدار می‌ماند و قهوه می‌نوشید. پرسیدند چرا این کار را می‌کنی، گفت بالزاک هم همین کار را می‌کرد. این نویسنده تنها وجه مشترکی که با بالزاک داشت این بود که فقط شب‌ها بیدار بماند و قهوه می‌نوشید...

 

شما چه رشته‌ای خواهید رفت؟

انتخاب اول من مهندسی مکانیک و مهندسی موادمتالورژی بود اما با مشورت با خانواده و مشاورین مدرسه در نهایت انتخاب اول و تصمیم من، مهندسی برق شد. این انتخاب را با تحقیق زیاد در نهایت انتخاب کردم و مطمئن هستم که پشیمان نخواهم شد.

 

برای خودتان بعد از دوران دانشگاه چه آینده‌ای متصور هستید؟

علاقه دارم که در صنایع هوافضا تحصیلم را ادامه بدهم.

 

برای تحلیل آزمون‌ها چه‌قدر وقت می‌گذاشتید و کدام سوالات را بررسی می‌کردید؟

عادت داشتم که بعد از آمدن کارنامه و نتایج تحلیلم را آغاز کنم و معمولا خود تحلیل و این که باید چه کاری کنم و لیست‌کردن مطالبی که باید رفع اشکال کنم یا بخوانم، 2 تا 3 ساعت وقت من را می‌گرفت و رفع اشکال‌ هم 2 تا 3 ساعت وقت می‌برد. من برای رفع اشکال‌ها لیست تهیه می‌کردم که باید چه کاری انجام بدهم و این رفع اشکال‌ها را در هفته بعدی انجام می‌دادم. در حین آزمون سوالاتی که شک‌دار بودند و جواب داده بودم، علامت می‌زدم که در تحلیل دوباره آن‌ها را بررسی کنم و طبیعی است که هنگام تحلیل، سوالات نزده و غلط زده هم جدا حل می‌شد.

 

شما خودتان را باهوش می‌‌دانید یا سخت‌کوش؟

من خودم را آدمی می‌دانم که هوش کمی ندارد اما از این هوش برای سخت‌کوشی استفاده می‌کنم.

 

در روز چند ساعت مطالعه درسی داشتید؟

روزهایی که به مدرسه نمی‌رفتم و اگر شرایط خاصی پیش نمی‌آمد، حدود 14 ساعت مطالعه درسی داشتم و در روزهایی که به مدرسه می‌رفتم میانگین روزی 7.30 درس می‌خواندم.

 

اگر در آزمونی نتیجه نمی‌گرفتی و افت می‌کردی، چه واکنشی داشتید؟

نباید زیاد در مورد این افت فکر خودتان را درگیر کنید. در صورت افت از فضای درسی خارج می‌شدم و چند ساعتی با دوستان یا خانواده‌ام گفت‌وگو می‌کردم. در سال دوازدهم 2 یا 3 بار افت کردم و سعی کردم اول حالم را خوب کنم و بعد به سراغ رفع اشکال بروم.

 

در طی یک سال مایوس هم شدید؟

مغرور نبودم و از طرفی اعتماد به‌نفس زیادی هم ندارم ولی سعی کردم متعادل باشم. من هم در طی سال دوازدهم یکی دو بار مایوس شدم. 

این اتفاق ممکن است برای همه پیش بیاید. من این سوال را در سال 1386 یک بار از سه رتبه تک‌رقمی کشور، نوید نادری علیزاده رتبه‌ی 1 ریاضی کشور، علی عادل‌زاده رتبه‌ی 1 انسانی کشور و شهرام رحیمی رتبه‌ی 1 تجربی کشور، پرسیدم که آیا شما هم مایوس شده بودید که هر 3 تایید کردند که این اتفاق برای آن‌ها هم افتاده بود.

 

واکنش پدر و مادر در زمان افت شما چگونه بود؟

همیشه از من امیدوارتر بودند و با صحبت‌هایشان من را آرام می‌کردند.

 

غیر از درس‌خواندن در کدام حوزه‌ها فعالیت داشتید؟

هر دو هفته و در جمعه‌ها، یک جمعه آزمون مدرسه و یک جمعه آزمون کانون را در سال دوازدهم شرکت می‌کردم. همیشه بعد از هر آزمونی در روز جمعه، از خانه خارج می‌شدم و با دوستان و خانواده وقتم را می‌گذراندم. ساعت استفاده من از فضای مجازی برای کارهای آموزشی مثل دیدن ویدئوهای آموزشی، جزوه‌ها، تحلیل آزمون‌ها و ...نامحدود بود ولی برای استفاده شخصی مثلا ارتباط با دوستانم محدودیت برای خودم قائل شده بودم. مثلا یک بار در زمان ناهار و استراحتم و یک بار در پایان روز بعد از اتمام وظایف درسی‌ام به فضای مجازی مراجعه می‌کردم. سعی می‌کردم در تابستان‌ها هم برای حفظ سلامتی ورزش کنم.

 

از کانون چه چیزی را یاد گرفتید؟

فیلمی از یکی از اساتید دیدم که خیلی در ذهن من باقی مانده است. ایشان گفته بودند: " این را در نظر داشته باشید در مسیر کنکور و بعد آن باید متوجه شوید که آدم بهتری شده‌اید." این حرف خیلی در زندگی من تاثیر داشته است. برنامه‌ریزی، زندگی منظم، تمرکز برروی کارها، درگیر شدن با چالش‌ها و این که بعد هر شکستی دوباره پا بشوید، یاد گرفتم که خیلی در زندگی به‌درد من خورد.

 

این برنامه‌ریزی و زندگی منظم باعث نمی‌شود که تبدیل به یک ربات و فردی تک‌بعدی شوید؟

منظور من این نبود که یک برنامه را هر روز تکرار کنیم بلکه این که یاد بگیریم برای هر چیزی باید برنامه‌ریزی کنیم و هر چیزی را سر جای خودش انجام دهیم. با برنامه‌ریزی خودتان هم مقید خواهید شد.

 

چه‌قدر با پدر و مادرتان گفت‌وگو می‌کنید؟

زیاد صحبت می کنیم.


شما درست می‌گویید یا پدر و مادرتان؟

معمولا با هم هم‌فکری می‌کنیم و من از آن‌ها مشورت می‌خواهم، ولی تصمیم نهایی را خودم می‌گیرم.


این روش گفت‌وگو و نتیجه‌گیری را از چه زمانی یاد گرفتید؟

من به تصمیمات پدر و مادرم خیلی اطمینان دارم. از سال نهم و دهم نظر خودم را هم در این نتیجه‌گیری‌ها دخیل کردم. اعتقاد پیدا کردم که من هم در این موارد دارای علم هستم ولی تجربه پدر و مادرم خیلی از من بیشتر است.

 

کلاس آنلاین را ترجیح می‌دهید یا کلاس‌های حضوری؟

با کلاس‌های آنلاین مشکلی نداشته و در زمان کرونا افتی هم نداشتم. البته در اوایل کرونا که نهم بودم کمی پسرفت داشتم اما از سال دهم مشکلی با کلاس‌ها نداشتم. ولی ترجیح شخصی من کلاس‌های حضوری بود چون دوست داشتم در جمع حاضر باشم.

 

چگونه برنامه مطالعاتی خودت را با برنامه راهبردی کانون تنظیم می‌کردی؟

تقریبا تا اواخر تابستان یازدهم به دوازدهم دید من و مشاورم این بود که درس‌ها را به اتمام برسانیم و اشکالات را برطرف کنیم. از مهر بیشتر پایه و اساس برنامه‌ریزی من برنامه کانون بود و از طرفی مدرسه هم با برنامه کانون جلو می‌آمد و دوگانگی برای من ایجاد نشد. گاهی اوقات که برنامه مدرسه من متفاوت بود اولویت من برنامه درسی مدرسه بود.

 

از چه کسانی می‌خواهید تشکر کنید؟

اول از همه از پدر و مادرم که خیلی در کنار من و همراه من بودند، تشکر می‌کنم. خیلی اذیت شدند. خواهر من در سال 99 کنکور داد و بلافاصله در همان سال و بعد تابستان من وارد پایه دهم شدم. یعنی حدود 6 سال به خاطر کنکور من و خواهرم خانواده محدود بودند و محدودیت ایجاد کرده بودند. شاید در کل این 6 سال فقط 10 تا مهمانی در خانه داشتیم. رفت‌و‌آمدها، تماس‌های تلفنی، صدای تلوزیون و حتی گفت‌وگوها در خانه با صدای پایین انجام می‌شد. خواهر من تجربی و هم کانونی بود و رتبه‌ی 56 کنکور را کسب کرده بود. نقطه قوت ایشان شیمی بود که خیلی در این درس به من کمک می‌کرد. از مشاورم آقای علی علیزاده، مشاورین مدرسه‌ام آقای شریفی و آقای ابراهیمی، دبیرانم آقای عباسپور، آقای درخشان، آقای مجدآبادی و آقای اکبری هم تشکر می‌کنم.

و کلام پایانی

دانش‌آموزانی که کنکور دارند یا پشت کنکور هستند و افرادی که من را از بیرون می‌بینند بدانند که هر فردی برای رسیدن به جایگاهی حتما سختی‌های زیادی کشیده است، نه تنها من بلکه خانواده‌ام یا دوستانم، و نتیجه این سختی‌ها باعث می‌شود که محیطی شکل بگیرد و این محیط باعث کسب نتیجه خواهد شد. فکر نکنید که مسیر هموار است و کسی مشکلی ندارد، بدانید که برای رسیدن به این جایگاه من هم دشواری‌های خاص خودم را داشتم و همراه با این مشکلات توانسته‌ام به این موفقیت برسم. پس شما هم قادر خواهید بود که از پس مشکلات بر بیایید و نتیجه‌ی خوبی بگیرید.


  برای مشاهده سایر مصاحبه‌های کاظم قلم‌چی با رتبه‌های برتر کلیک کنید

فایل های ضمیمه

Menu