برنامه راهبردی مثل جی پی اس عمل میکند، کمک میکند که وضعیت و میزان مطالعه را سازماندهی کنم
نام و نام خانوادگی: سوشیانت سلطانی
مقطع و رشته: دهم تجربی
نام شهر و استان: خوزستان اهواز
میانگین تراز: 5800
از چه سالی عضو کانون بوده: از 1401
چند آزمون شرکت کرده است: 22آزمون
شغل و تحصیلات مادر: خانه دار - دیپلم
شغل و تحصیلات پدر: آزاد – کارشناسی مکانیک
مصاحبهگر : مریم محمدی
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجهای کسب کردند؟
پدرم از طریق همکارانش، تبلیغات و سایت کانون و دانشآموزانی که قبلا کانونی بودند آشنا شدم. دختر داییام رشته انسانی بود که حقوق دانشگاه چمران قبول شد.
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
قبولی در در آزمون تیزهوشان و نمونهدولتی
دلیل پیوستگی شما با آزمونهای کانون چه بود؟
شناسایی نقاط ضعف، مفهمومی خواندن را یاد بگیرم.
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی بود؟ چه کمکی به شما میکردند؟
پدر و مادرم - با کمک پدر هدفم را مشخص و برای آن برنامهریزی کردم برای من منابع مطالعاتی را مهیا کردند.مادرم بر برنامهریزیام من نظارت داشتند. در کل خانواده برای رسیدن به هدف من یک گروه تشکیل دادند.
آیا در آزمون هدفگذاری و مشابه پارسال هم شرکت میکردید؟ دلیل آن چیست؟
بعضی از آزمونهای هدفگذاری و همهی آزمونها مشابه پارسال را شرکت کردم. آزمونهای مشابه پارسال تیپ سوالاتش شبیه آزمونهایی بود که جمعهها میدادیم، این سوالات کمک میکرد تا تست بیشتری از یک مبحث کار کنم و این تکرار و تمرین باعث میشد تسلط بیشتری روی مباحث داشته باشم ازطرفی میتوانستم سوالات متفاوت از یک موضوع را که پاسخ یکسان داشتند را داشته باشم و با این تفکر میتوانستم یک سوال را از زوایای متفاوت ببینم که این خود باعث پیشرفتم میشد. در مدرسه هم زمان سوال تستی معلم مطرح میکرد سریعتر از دیگران جواب میدادم.هم کلاسیهایم میگفتند: بگو.
وقتی هم میپرسیدند از من که چطور سریع به جواب رسیدی میگفتم مشابه سوال را توی آزمونهای قلمچی و کتابهای قلمچی حل کرده بودم.
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
کارنامه اصلی – نماد کلی از عملکردم را در دو هفته نشان میداد که میتوانستم خودم را با نتیجه آزمون قبل بسنجم و همین طور نقاط قوت و ضعفم را شناسایی کنم سپس نقاط ضعفم را بیشتر تمرکز و تمرین میکردم .
کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه بود؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکردید؟
زیست– ریاضی– مرور و تکرار- اول روزنامهوار میخواندم درمرحله دوم، توجه به جملهها میکردم و مرحله سوم جدی و عمیق مطالعه میکردم و در نهایت از روش کنفرانس استفاده میکردم که اشکالاتم را متوجه شوم و آنها را رفع میکردم. توی آزمونها بالای 75 درصد – مدرسه بین 20-5/19
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
علوم بخش فیزیک میانگین 20درصد و الان بالای 50درصد رسیدم قبلا فیزیک را مثل زیست و شیمی میخواندم که متوجه شدم اشتباه است تغییر روش دادم این بار مثل ریاضی شروع به خواندن کردم، اول کتاب را بعد درسنامهها و محاسبات را خواندم بعد تمرینات کتاب وقتی اشتباهات را پیدا میکردم برای رفع اشکال تمرینات مشابه حل میکردم. از کتاب اشتباهات متداول سوال حل میکردم، بعد یک بار دیگه مبحث فیزیک را برای خودم توضیح میدادم اگر توضیحاتم درست بود یعنی کامل یاد گرفتم.
( به گفته یک دانشمند فیزیک وقتی بتوانی تمام مباحث فیزیک را به بچه 12 ساله یاد بدی یعنی آن زمان میتوان ادا کنی که تمام فیزیک را بلدی ) موقع توضیح فیزیک برای خودم از این سخن الگو میگیرم
پیوستگی به آزمونهای برنامهای کانون
از کلاس چندم در آزمونهای برنامهای کانون شرکت کردید
از شهریورماه پایه نهم
چرا با اینکه در آزمون تیزهوشان قبول شدید و به مدرسهی تیزهوشان رفتید، پیوستگی خود را به آزمونها حفظ کردید؟
برای سنجش بهتر خودم، معتقدم که بهترین رقیب برای آدم خودش هست، چون یکبار مسیر را درست رفتم و جواب گرفتم دیگه مسیر را تغییر نمیدهم.
تا امروز در چند آزمون برنامهای کانون شرکت کردید؟
22 آزمون
آیا در این سالها در آزمونهای کانون غیبت کردهاید؟ چند آزمون دلیل غیبت شما چه بوده است؟
بدون غیبت – استمرار در هر کاری بهترین لطفی که میشود در حق خود کرد.
آیا علاوه بر آزمون اصلی، در آزمونهای هدیه، هدفگذاری و مشابه پارسال هم شرکت کردهاید؟
تمام آزمونها هدیه هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت کردم
تحلیل آزمون
تحلیل آزمون را در چه روزی انجام میدادید؟
روز جمعه
روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟
بعد از دیدن کارنامه سوالات را حل میکنم تا علت اشتباهاتم را پیدا کنم .
هماهنگی بین برنامهی مدرسه و آزمون
آیا برنامهی مدرسه با برنامهی آزمون هماهنگ بود؟ چگونه بین این دو برنامه هماهنگی ایجاد میکردید؟
مدرسه همیشه عقبتر بود – پیش خوانی و با کمک کلاسهای آنلاین
اگر به بودجهبندی برنامهی آزمون نمیرسیدید چگونه جبران میکردید؟
پیش خوانی – کلاسهای آنلاین – دی وی دی آموزشی رهپویان – برنامه عالی پلکان
داستان موفقیت
یک تجربه که در مسیر قبولی در آزمون تیزهوشان به شما کمک زیادی کرده است، برای دوستان خود بگویید.
من از پایه ششم دبستان به دنبال قبولی در آزمون تیزهوشان بودم اما بخاطر شرایط همهگیر کرونا قبول نشدم. اما برای نهم هدفگذاری و برنامهریزی مناسبی با کمک خانواده پایهریزی کردم و طبق برنامه جلو رفتم از تابستان 1401 در آزمونها ثبت نام کردم و با تمام توانم و جدیت و کمک گرفتن از تمام منابع و امکانات کانون فرهنگی آموزش قلم چی از قبیل کتاب تابستان ، نوروز، سی دی آموزشی، کلاسهای آنلاین، کتابهای آبی، سه سطحی، کتاب اشتباهات متداول و تلاش و پشتکار بالا موفق به قبولی در آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی شدم.که نقش گروه آموزش قلمچی در این موفقیت غیر قابل انکار است.
منابع مطالعاتی
از چه منابع و کتابهایی برای آمادگی در آزمون تیزهوشان استفاده کردید؟
کتاب تابستان، نوروز، دی وی دی آموزشی، کلاسهای آنلاین، کتابهای آبی، سه سطحی، کتاب اشتباهات متداول، آزمونها، هوش کلامی و هوش غیرکلامی
از کدام منبع آموزشی خود بیشترین استفاده را کردید؟ چرا؟ چگونه و در چه زمانهایی از آن استفاده میکردید؟
کتاب های آبی– درسنامه– تست طبقه بندی شده – بعد از خواندن دروس و بعد از مدرسه
استعداد تحلیلی
برای استعداد تحلیلی از چه کتابی استفاده میکردید؟
هوش تحلیلی هوش کلامی و هوش غیر کلامی – کلاسهای آنلاین هوش کانون
درس استعداد تحلیلی را با چه روشی میخواندید؟
کلاس شرکت میکردم از تکنیکهایی که اساتید میگفتند استفاده میکردم بعد درسنامه و بعد هم تست
هر روز معمولاً چقدر برای استعداد تحلیلی وقت میگذاشتید و چقدر تست تمرین میکردید؟
هر روز یک ساعت مفید و هر روز 50 تست بعلاوه تحلیل تست
چگونه بین مطالعهی درسهای مدرسه و درس استعداد تحلیلی(هوش) تعادل را حفظ میکردید؟
قبل از هر چیز درسهای مدرسه را میخواندم بعد به جای تفریح یک ساعت تست هوش تحلیلی کار میکردم
دفتر برنامهریزی
دفتر برنامهریزی را تکمیل میکردید؟ دفتر برنامهریزی چه کمکی به شما میکرد؟
بله تا نوبت دوم هر روز تکمیل میکردم ، برنامه راهبردی مثل جی پی اس عمل میکند کمک میکند که وضعیت و میزان مطالعه را سازماندهی کنم .
برنامهریزی خود را چگونه انجام میدادید؟ روزانه یا هفتگی یا بعد از هر آزمون؟
روزانه تکمیل میکنم .
سؤالات دارای بازهی زمانی
آیا در امتحانات نیمسال اول تمرین تستی هم داشتید؟ تست جدید میزدید یا تستهای نشاندار را کار میکردید؟
بله – تست های ترکیبی نشانهدار و جدید
آیا در دوران طلایی نوروز برای قبولی در آزمون تیزهوشان برنامهی مشخصی داشتید؟
بله – 7 روز اول کتاب نوروز کامل کار کردم همراه با تستهای مختلف ، 7 روز دوم اردوی نوروزی آنلاین شرکت کردم .
بعد از عید چه برنامهای برای آمادگی آزمون تیزهوشان داشتید؟
بعد از عید چون امتحانات مدرسه شروع شدن هم برای امتحان و هم آزمون تیزهوشان باید آماده میشدم دوران خیلی سخت و فشردهی را سپری کردم ولی با مدیریت زمان امتحانات مدرسه را مانعی برای آزمون تیز هوشان ندیدم .
در ماه آخر روزانه چند تست میزدید و چگونه تستها را تحلیل میکردید؟
بیشتر آزمونهای مشابه پارسال قلم چی و آزمونهای پلکان که یک روز در میان استفاده میکردم . آزمونهای تحلیلی پلکان خیلی خوب بودن پا به پای دانش آموز از عید تا آزمون اصلی پیش آمده بود. بعد از امتحانات مدرسه روزی 6 الی 7 ساعت تست کار میکردم .
سؤالات کلی
هدف شما از اینکه دوست داشتید در مدارس تیزهوشان قبول شوید چه بود؟
آمادگی بهتر و بیشتر در کنکور
چه تفریح و سرگرمی در سال قبل داشتید؟
فقط تلویزیون بستگی دارد یک الی یک ساعت نیم
وقتی در طول سال خسته میشدید یا انگیزهتان را از دست میدادید، برای بیشتر شدن انگیزهتان چه کار میکردید؟
پیش مادر بزرگم میرفتم بدون کتاب، مادربزرگم به من رسیدگی میکرد،تشویقم میکرد خوب که ذهنم آزاد میشد، برمیگشتم .
با خودتان رقابت میکردید یا با دوستانتان؟ چگونه با خودتان رقابت میکردید؟ از طریق افزایش ساعت مطالعه یا افزایش نمرهتان در آزمون؟
با خودم. دوست دارم هر روز که از خواب بیدار میشوم نسبت به روز قبل بهتر باشم. افزایش ساعت مطالعه مفید و اصولی که طبیعتا" افزایش نمره و تراز را در پی دارد.
از کدامیک از معلمهای خودتان میخواهید تشکر کنید؟ معلم چه درسی هستند؟ دلیل تشکر شما چیست؟
از همه معلمان تشکر میکنم، همچنین از گروه آموزشی قلم چی شهرم خانم محمدی، خانم آقچه لی، آقای احمدی شعار که نقش غیر قابلانکاری در موفقیتم داشتند و همچنین آقای قلمچی که این شرایط را برای من بوجود آوردند.
قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می خواندند؟ چه کتابهایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟
بله از سه ماهگی– پکیچ هوش نوزادان ویژه 3 ماهگی تا 12 ماهگی بود ( به گفته مادر هنوز پکیچ را دارند) داستانهای شاهنامه ویژه دانشآموزان اول تا ششم دبستان-بله
از چه زمانی برای قبولی در تیزهوشان جدی شدید؟
پایه نهم
ازکتابهای پرتکرار چه زمانی استفاده میکردید؟
بعد از خواندن کتابهای درسی بیشتر برای درس ریاضی
کدام بخش مجله آزمون برای شما جالب بود؟
بخش مصاحبه، نکات آموزشی
جلسه آزمون ورودی تیزهوشان چگونه گذشت؟ آخرین فرصت برای انجام مهترین کار
سخن آخر....
از همه کسانی که در قبولی من مشارکت داشتند تشکر میکنم ، به ویژه پدر و مادر– مادر بزرگم– برادرم و گروه آموزشی کانون قلمچی .
