نام و نام خانوادگی : علی صادقی مهارلوئی
رشته تحصیلی : ریاضی و فیزیک
میانگین تراز : 6775
سال های حضور در کانون : 3 سال (نهم، یازدهم، دوازدهم)
تعداد کل آزمونها : 85آزمون
تحصیلات و شغل پدر : دیپلم ، فروشنده لوازم خانگی
تحصیلات و شغل مادر : دیپلم ، خانه دار
نام دبستان : شهید ستار خرّم ، دبستان امام خامنه ای
نام مدرسه متوسطه اول : دبیرستان سرهنگ افخمی
نام مدرسه متوسطه متوسطه دوم : دبیرستان شهدای فرهنگیان
مصاحبهگر : مهدی پاکی
آیا فرد دیگری از خانواده عضو کانون بوده اند و چه نتیجهای کسب کردند؟
خواهرم کنکوری سال ۱۴۰۰ و 2سال در آزمونها شرکت میکردند. فاطمه صادقی مهارلوئی/ رتبه ۳۴۱ منطقه ۳ کنکور انسانی ۱۴۰۰
اگر دستاوردی داشتهاید یا موفقیتی در طول دوران تحصیل داشتهاید، شرح دهید.
همیشه در مسابقات علمی، فرهنگی و هنری شرکت میکردم و چون علاقه داشتم، معمولا برگزیده میشدم: مقام اول پادکست قصه گویی در بیست و سومین جشنواره بینالمللی قصه گویی کانون پرورش فکری، مقام دوم کشوری انشا نماز در مسابقات قرآن و عترت، مقام سوم هشتمین اردوی ملی پیشتازان سازمان دانش آموزی
چند سال و چه سالهایی دانش آموز کانون بودید؟
سال دانش آموز کانونی بودم؛ نهم، یازدهم و دوازدهم
در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردید؟
مجموعا ۸۵ آزمون شرکت کردم. همه آزمون های هدیه را هم شرکت کرده بودم و حتی یک آزمون هدیه هم در این سه سال غیبت نداشتم.
آیا در آزمونهای هدفگذاری شرکت میکردید؟ فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟
در سال یازدهم همه آزمونهای هدفگذاری را شرکت میکردم ولی در سال کنکور فقط بعضی از آنها را شرکت کردم. هدفگذاری را می دادم تا ببینم در هفته پیش رو چقدر می توانم پیشرفت کنم و این برای من مثل یک چالش باحال و یک مسابقه بود.
برنامه راهبردی شما برای مطالعه در طول سال چه بود؟ اگر برنامه راهبردی کانون را برای خودتان شخصی سازی میکردید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
مطابق برنامه راهبردی کانون پیش میرفتم. سعی می کردم مجموع ساعتهایی که میتوانم در طول روز درس بخوانم را به پارت های ۹۰ دقیقه ای تقسیم کنم و براساس نقاط ضعف و قوتم این پارت های ۹۰ دقیقه ای یک هفته را به درس ها اختصاص میدادم. برنامه راهبردی کانون را اینطوری برای خودم شخصی سازی می کردم تا بیشترین بازده ممکن را دریافت کنم.
به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مساله حل میکردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکردید، در طول سال و در ماه های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟
اوایل تابستان که شروع کردم سه چهارم ساعت مطالعه من صرف خواندن مطالب جدید و درسنامه میشد و تنها یک چهارم این زمان صرف تست زدن می شد. اما هر چه پیش رفتیم و به شروع سال تحصیلی نزدیک شدیم نسبت تست زدن افزایش پیدا کرد به طوری که از مهرماه به بعد 50درصد ساعت مطالعه من صرف تست زدن می شد. بعد از عید هم چون از روش بازیابی برای مرور و یادآوری مطالب استفاده می کردم سه چهارم وقتم را به تست زدن اختصاص می دادم و با تست زدن بود که تسلط خودم رو افزایش می دادم.
آیا روش بازیابی(Retrieval) را می شناسید، اگر این روش را می شناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟
بله، جلسات هفتگی آقای قلمچی که هر جمعه ساعت ۱۳ برگزار می شد را شرکت می کردم و از آنجا بازیابی را یاد گرفتم.
در کدام درسها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟ و تاثیر این روش برای شما چه بود؟
در همه درس ها از بازیابی استفاده میکردم. برای من که روحیه کمالگرایی دارم خیلی خیلی کمک کننده بود؛ چون ابتدا تست می زدم و بعد متوجه می شدم که فقط دو یا سه تیپ را مشکل دارم و همان ها را رفع اشکال می کردم. اما اگر قرار بود برای مرور مطالب اول به سراغ درسنامه بروم، شک نکنید روحیه کمالگرایی باعث می شد که تمام چیزهایی که بلدم را دوباره خوانی کنم و وقتم تلف شود. بازیابی برای من چیزی شبیه معجزه بود.
سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما میتوانستید سؤالهای ساده آزمون را تشخیص دهید؟ آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟
خوشبختانه از ابتدای سال شکارچی خوبی برای سوال های ساده آزمون بودم. حتی اگر تسلط کافی را هم نداشتم، سوالهای ساده را شکار می کردم تا حداقل درصد ممکن را بتوانم کسب کنم.
در جلسه کنکور آیا توانستید سوالهای سادهتر را تشخیص دهید؟
در درس ریاضی و شیمی بله. اما در درس فیزیک چون تسلط خیلی خوبی داشتم، سعی کردم همه سوالات را جواب بدهم و این باعث شد که نتوانم به بعضی سوال های ساده برسم! در حالی که سوال های نسبتا سخت تر را جواب داده بودم.
به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباههای شما چند تا بود؟
به طور میانگین ۱۰ تا12.
هنگام بررسی آزمونها به کدام یک اولویت بیشتری میدادید؟
بررسی اشتباهات
شما تا چه حد خود را یک دانش آموز کانونی می دانید؟
من تا حد خیلی زیادی تمام برنامه هایم را مطابق کانون ریخته بودم و می شود گفت بالای ۸۰ درصد دانش آموز کانونی بودم. در سال کنکور هیچ غیبتی نداشتم، در آزمون اصلی و هدفگذاری شرکت میکردم و برنامه ی من مطابق برنامه راهبردی بود.
اگر خود را یک دانش آموز کانونی میدانید، توضیح بدهید که از کدام منابع کانونی استفاده موثری داشتید؟ نام این منابع را بنویسید و درباره هر کدام یک خط توضیح دهید.
از کتاب های سه سطحی در تمام دروس اختصاصی برای مرور استفاده می کردم. کتاب های آبی آمار و احتمال و گسسته نیز کتاب های خوب و کاملی بودند و دو بار تست هایشان را بررسی کردم.
شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی میدانید؟
قهرمان پیوستگی
روش مطالعه یک درس را هم بنویسید.
اوایل تابستان در درس شیمی نتایج خوبی نمیگرفتم. از ابتدای مهرماه شروع به مطالعه ریز به ریز و نقادانه متن کتاب درسی های شیمی کردم. این روش آرام آرام باعث بالا آمدن درصدهای من در آزمون شد. برای شیمی خیلی خیلی به متن کتاب درسی اهمیت بدهید.
بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روشهای مطالعه خود را در این درس به صورت آیتموار بنویسید.
فیزیک
ابتدا در کلاس فیزیک به خوبی و با دقت به چارچوب کلی درس توجه میکردم. سپس شروع به تست زدن از هر منبع ممکن میکردم تا جایی که تستی با قالب جدید نبینم. بعد از اینکه به تسلط نسبی در آن فصل رسیدم، خلاصه ای یک یا دو صفحهای مینوشتم.
امسال سوالهای درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید در مورد این سوالها و سوالهای دشوار درسهای دیگر خودتان را مدیریت کنید؟ زمان را مدیریت کنید؛سوالهای سادهتر را پیدا کنید و به سوالها به صورت تصادفی پاسخ ندهید. لطفا در این مورد توضیح دهید.
بله، چون خودم را برای سخت ترین ریاضی ممکن آماده کرده بودم و از نظر روحی خودم را برای مواجهه با یک آزمون که اکثریت سوالاتش دشوار باشد آماده کرده بودم. خدا را شکر سر جلسه هم این روحیه را حفظ کردم و مدیریتم خوب بود.
