امیرعلی کریمیان
پایه: دوازدهم انسانی
شهر: تهران
شغل و تحصیلات مادر: دکتری مدیریت پروژه ـ بازنشسته
شغل و تحصیلات پدر: فوقلیسانس مهندسی برق مخابرات ـ کارمند شرکت مخابرات
سالهای حضور در کانون: 1 سال
میانگین تراز: 7587
مصاحبهگر: رویا زینلی
برنامه راهبردی شما برای مطالعه در طول سال چه بود؟ اگر برنامه راهبردی کانون را برای خودتان شخصی سازی میکردید، توضیح دهید که روش تان چگونه بود؟
برنامه راهبردی من در طول سال، مطابق با برنامه مدرسه و پیشروی مدرسه بود.
به طور میانگین و در بازه های مختلف چند ساعت تست می زدید یا مساله حل میکردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکردید، در طول سال و در ماه های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟
پاسخ به این سؤال، تا حدّ زیادی وابسته ماهیت دروس است. در فلسفه و منطق، در طول سال (قبل از عید)، وقتی که برای اولین بار یک درس را میخواندم، تقریباً 80 درصد بازه، صرف مطالعه میشد، البته بعد از عید، در بخش منطق، 30 درصد زمان و در فلسفه صفحه 50، درصد زمانم صرف مطالعه و روخوانی میشد.
چیزی که هست، این است که من در این دروس، بعد از تست شدن، تحلیل بسیار جامعی انجام میدادم که شامل یادداشت نکات میشد. در ریاضی وقتی که برای اولین بار یک مبحث را میخواندم، 30 درصد بازه صرف مطالعه درسنامه میشد و در بازههای بعدی، مستقیماً به سراغ تست میرفتم، البته مثالهای درسنامه را نیز، سعی میکردم که حل کنم و صرفا روخوانی نکنم.
در عربی، بار اوّل به صورت جامع، حدود 2 ساعت درسنامه را میخواندم و بعد میرفتم سراغ تست.
در ایام جمعبندی، یک بار دیگر سعی کردم که عربی را مرور کنم. اما بهطور کل، 80 درصد وقتم، به تستزنی اختصاص داشت. در علوم و فنون ادبی، بسته به موضوع داشت.
در عروض و آرایه، یک بار درسنامه را میخواندم و مابقی دفعات، تست میزدم؛ اما در بخش تاریخ ادبیات حدود 60 درصد وقت بازه، به مطالعه اختصاص پیدا میکرد.
روانشناسی بار اوّل، حدود 75 درصد وقت به مطالعه اختصاص پیدا میکرد و در مراحل بعد، بهطور میانگین، 40 درصد وقتم به مطالعه، اختصاص پیدا میکرد.
اقتصاد، بار اوّل، حدود دو ساعت درسشنامه را کامل میخواندم و دفعات بعدی، صرفاً تست حل میکردم.
در دوران جمعبندی، یک بار دیگر حفظیات را مرور کردم؛ اما در این درسی بهطور میانگین، 90 درصد از وقتی که صرف کردم، بابت تستزنی بود.
جامعهشناسی، در مرتبه اوّل، 80 درصد وقت، حروف مطالعه میشد، در دوران جمعبندی، 50 درصد وقت صرف مطالعه میشد.
تاریخ و جغرافیا، 70 درصد زمان صرف مطالعه میشد. با توجه به کنکور دی، در ایّام جمعبندی سعی کردم علاوه بر مطالعه، تستهای زیادی نیز حل کنم. در یک شمای کلّی؛ مطالعه من تا پیش از عید، نسبت به بعد از عید، زمان مطالعه بیشتری داشت و بعد از عید، تست محور شد.
آیا روش بازیابی(Retrieval )را میشناسید، اگر این روش را می شناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟
بهطور کلّی، این اولین بار است که اسم این روش را میشنوم، امّا بعد از مطالعة آن، متوجه شدم که من نیز آن را بهکار میگرفتم تا حدودی، به عنوان مثال، از روش به زبان خود برگرداندن در بار اوّل بسیار استفاده میکردم، امّا اطلاعات را مکتوب نمیکردم.
در کدام درس ها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟ و تاثیر این روش برای شما چه بود؟
در همه درسها، به شکل آزمونی استفاده میکردم.
در دروسی نظیر تاریخ، جغرافیا و جامعهشناسی، از درسنامههای خلاصه استفاده میکردم.
در فلسفه و منطق، از هزینه نکات یادداشت شده استفاده میکردم.
در تاریخ ادبیات نیز، از درسنامههای خلاصه استفاده کنم.
در دوران جمعبندی سعی میکردم در دروسی که حفظیترند، علاوه بر تستزنی در همان روز، پیش از خواندن مبحث جدید در بازة بعد، از مبحث قبلی مجدداً تست بزنم.
سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر ازمون تمرکز داشت، آیا شما میتوانستید سؤالهای ساده آزمون را تشخیص دهید؟
آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟
بله، در طول سال این مهارت بهبود پیدا کرد، البته کنکور دی نقش مهمی در این داشت که سعی کنم این مهارت را بهبود ببخشم.
در جلسه کنکور آیا توانستید سوالهای ساده تر را تشخیص دهید؟
در کنکور دی نتوانستم، اما در کنکور تیر بله.
به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه های شما چند تا بود؟
بین 15 تا 20 سؤال
هنگام بررسی آزمون ها به کدام یک اولویت بیشتری میدادید؟
الف) بررسی اشتباهات
ب)بررسی سوالهای ساده
به بررسی اشتباهات، اهمیت بیشتری میدادم، البته در جلسه آزمون برخی سؤالات را مشخص کرده بودم که به آنها نیز اهمیت زیادی میدادم.
شما تا چه حد خود را یک دانش آموز کانونی میدانید؟
معیارها این موارد است:
من یک دانش آموز بی غیبت یا کم غیبت در آزمونهای اصلی بودم.
من در آزمون های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت میکردم.
من با برنامه راهبردی آزمون های کانون هماهنگ بودم یا برنامه راهبردی را برای خودم شخصی سازی میکنم.
د)منابع من کانونی بود.
بین این معیارها، فکر میکنم من با برنامه راهبردی آزمون های کانون هماهنگ بودم یا برنامه راهبردی را برای خودم شخصی سازی میکنم.
اگر خود را یک دانش آموز کانونی میدانید، توضیح بدهید که از کدام منابع کانونی استفاده موثری داشتید؟ نام این منابع را بنویسید و درباره هر کدام یک خط توضیح دهید.
ریاضی جامع آبی قلمچی ـ اقتصاد آبی قلمچی ـ جامعهشناسی آبی قلمچی ـ ریاضی دوزادهم سه سطحی
بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روشهای مطالعه خود را در این درس به صورت آیتموار بنویسید.
فکر میکنم که بالاترین درصدم جامعهشناسی باشد. روش مطالعهام، مطالعه کامل متن کتاب، حاشیهنویسی حین مطالعه اوّلیه ـ بازگو کردن مطالب به زبان خود ـ حل تست در همان روز مطالعه و فاصلهای نزدیک ـ استفاده از درسنامه خلاصه ـ سعی در حدس زدن تلههای تستی
اگر در آزمون تیر ماه نسیت به آزمون دی ماه پیشرفت قابل ملاحظهای داشتید، توضیح دهید که در طی ماههای بین این دو آزمون چه برنامهای اجرا کردید؟
به درس تاریخ و جغرافیا اهمیت بیشتری دادم. سعی کردم بیش از گذشته خود را با سؤالات آزمونها روبهرو کنم. تحلیلهای دقیقتری داشته باشم. سعی کردم سؤالات ساده را در آزمونها از دست ندهم.
امسال سوالهای درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید در مورد این سوالها و سوالهای دشوار درسهای دیگر خودتان را مدیریت کنید؟ زمان را مدیریت کنید؛سوالهای سادهتر را پیدا کنید و به سوالها به صورت تصادفی پاسخ ندهید. لطفا در این مورد توضیح دهید.
خوشبختانه در این زمینه موفق بودم، هر چند که تا آخر آزمون، فشار روانی بسیار بالایی را تحمّل کردم، ولی با مشکلی مواجه نشدم.
