نام و نام خانوادگی: پرنیا رازانی
نام شهر و استان :خرم آباد لرستان
رتبه کنکور سراسری : رتبه ۱۹۹
رشته و دانشگاه قبولی : پزشکی دانشگاه ایران
میانگین تراز : ۶۲۵۰
سال های حضور در کانون : از نهم تا دوازدهم
تحصیلات و شغل مادر : متوسطه 1، خانه دار
تحصیلات و شغل پدر : متوسطه1، بازنشسته
مصاحبه کننده: فاطمه چاوشیان
اولین ترازتان و آخرین ترازتان چند بود ؟
اولین ترازم ۶۷۰۰ و آخرین ترازم ۷۲۰۰ بود .
نقش خانواده در روند تحصیل شما به چه صورت بود ؟
خانواده از همه لحاظ مرا حمایت می کردند و شرایط درس خواندن را برای من فراهم می کردند .
در سال کنکور برنامه ریزی برای شما چقدر اهمیت داشت ؟
در سال کنکور برنامه ریزی من به این صورت بود که تا ۱۹ فروردین درس ها را تمام کردم و تا پایان اردیبهشت رفع اشکال کردم و خرداد هم آزمون های سه روز یکبار را زدم و ده روز آخر تورق سریع درس هارا انجام می دادم .
در کدام دروس تغییر روش مطالعه داشتید و توانستید تغییر رادیکال ایجاد کنید ؟
به صورت کلی با این دید به درس ها نگاه میکردم که من این درس را دوست دارم و آن درس را دوست ندارم به طور مثال چون فیزیک را دوست نداشتم از خواندنش فرار می کردم و همین باعث میشد در این درس پیشرفتی نکنم اما پس از مدتی این دید را کنار گذاشتم و درس ها را با این دید خواندم که برای رسیدن به هدفم به آن ها نیاز دارم و برای فیزیک وقت بیشتری گذاشتم و سعی میکردم در ابتدای روز که انرژی بیشتری دارم آن را بخوانم.همین باعث شد که در این درس پیشرفت کنم.
در دوران نزدیک به کنکور از درس خواندن خسته میشدید ؟ چه کاری برای رفع خستگی انجام میدادید ؟
خستگی ها تقریبا از زمان تورق یا همان ۱۰تا ۱۵ روز آخر برای من پیش آمد که باعث شد ساعت مطالعه ام مقداری کاهش پیدا کند و برای رفع خستگی سعی میکردم کتاب بخوانم، فیلم سینمایی و زمانی را که با خانواده میگذراندم افزایش دادم. البته همواره فکر به اینکه به زودی قرار است قضیه کنکور تمام شود به من انرژی میداد و باعث میشد بتوانم علی رغم خستگی ادامه دهم.
چرا کانون را در سال کنکور انتخاب کردید ؟ به نظر شما مهم ترین ویژگی آزمون های کانون چیست ؟
به خاطر برنامه راهبردی که یک دید کلی از مسیر می دهد و همچنین به خاطر فضای رقابتی و جامعه آماری آزمون ها و فاصله دو هفته ای آزمون ها برای برنامه ریزی بسیار مناسب بود.
درباره ی اهمیت تحلیل آزمون و روش خود برای انجام تحلیل آزمون برای ما توضیح دهید .
تحلیل آزمون درواقع مهم ترین بخش آزمون دادن است آزمونی را که بدون تحلیل رها کنیم ، انگار که اصلا آن آزمون را نداده ایم. درواقع ما آزمون میدهیم که ایراد هایمان را پیدا و رفع کنیم و بر اساس آنها برای آزمون بعد برنامه ریزی کنیم. من برای تحلیل آزمون ابتدا سوالات غلط نزده و درست شک دارم را دسته بندی می کردم سپس ابتدا سراغ سوالات نزده می رفتم و سعی میکردم آنها را حل کنم که بفهمم مشکل علمی دارم یا مشکل از زمانبندی من بوده سپس سراغ سوالات غلط میرفتم و دلیل غلط زدن را بررسی میکردم.اگر مشکلم علمی بود دقیقا مبحث و تیپ سوالی که مشکل داشتم را یادداشت می کردم ، نه اینکه مثلا به صورت کلی بنویسم تابع را ، مشکل دارم.سپس سراغ سوالات شک دارم میرفتم این سوال ها را در حین آزمون با علامت ش برای خودم مشخص میکردم که در زمان تحلیل آنهارا بررسی کنم و چیزی که باعث شککردن من شده را برطرف کنم ، مثلا گاهی به دلیل فراموش کردن یک قسمت از متن کتاب روی یک سوال شک میکردم و میفهمیدم که برای آزمون بعد باید مرورم را با دقت بیشتری انجام دهم.
ساعت مطالعه ی شما در طول ماه های اخیر چگونه بوده است ؟
بعد عید ساعت مطالعه ام را افزایش دادم و اکثرا ۱۱تا۱۲ساعت مطالعه داشتم .
شما در دوران جمع بندی از کدام منابع کانون استفاده می کردید ؟ این منابع چه ویژگی هایی دارند ؟
در دوران جمع بندی از کتاب های سه سطحی ریاضی و فیزیک استفاده میکردم چون سوالات سال های گذشته کانون را به صورت دسته بندی شده داشت و نیاز نبود برای پیدا کردن سوالات سالهای قبل وقت بگذارم و چون سوالات آزمون ها بودند خیلی زود با تغییرات کنکور تطابق پیدا کرده بودند.
به نظرتان مهم ترین ویژگی مثبت شما چه بوده است که باعث شد به اینجا برسید ؟
حقیقتش سال کنکور برای من فراز و نشیب های خیلی زیادی داشت به نظرم اینکه ادامه دادم با اینکه در برخی زمان ها کاملا ناامید شده بودم و در شرایط روحی خیلی بدی بودم باعث شد به اینجا برسم.
در مورد ارتباط خودتان با پشتیبان و پشتیبان ویژه خودتان بفرمایید و اینکه وجود پشتیبان و مشاور چقدر میتواند موثر باشد؟
قبل از کرونا مدرسه به نوعی برای درس خواندن در من انگیزه ایجاد می کرد اما وقتی کرونا شد و کلاس ها تعطیل شد این انگیزه هم کاهش پیدا کرد و باعث کاهش ساعت مطالعه شد و حتی در سال یازدهم برای من پیش آمد که ساعت مطالعه ام به نیم ساعت رسید ، مشاور برای من از لحاظ افزایش ساعت مطالعه و حفظ پیوستگی و به ویژه خروج از آن وضع بد روحی و ناامیدی موثر بود.اواخر اسفند فکر میکردم امکان ندارد که قبول شوم و کاملا ناامید بودم.
اقداماتی که در دوران جمع بندی انجام شد و موجب افزایش و تثبیت میانگین تراز شما شد چه بود ؟
من چون با مدیریت زمان آزمون مشکل داشتم در دوران جمعبندی آزمون های زیادی با زمان بندی های متفاوت و در شرایط متفاوت حل کردم و خودم را برای سر جلسه آماده هر شرایطی کرده بودم مثلا محیط سرد و جلوی کولر،گرم،سر و صدا،کم کردن از زمان آزمون و...
در نیمسال دوم چطور برنامه ریزی میکردید که هم برای کنکور آماده شوید و هم امتحانات نهایی ؟
حقیقتا امتحانات نهایی چیزی جدا از کنکور نبود و من اکثرا را با حل نمونه سوال و اختصاص دادن حدود ۲تا 3 ساعت جمع کردم . به جز دروس سلامت و هویت که چون تاثیری هم در کنکور نداشتند فقط برای من مهم بود که قبول شوم.
با توجه به تاثیر قطعی ۴۰٪ امتحانات نهایی در کنکور امسال ، پیشنهاد شما برای روش مطالعه ی دانش آموزان در این ایام برای کسب نمرات عالی چه می باشد ؟
برای دروس اختصاصی که بچه ها برای کنکور خوانده اند و احتمالا باید آماده باشند فقط برای دروسی مثل ریاضی و فیزیک تمرینات کتاب را حتما حل کنند و برای دروس عمومی هم میتوانند به صورت بقچه ای بخوانند.
در نهایت توصیه ی شما برای دانش آموزان در این ایام پایانی چیست ؟
در این دوران خیلی میبینم که بچه ها رتبه و تراز آزمون هایشان را با کنکور مقایسه میکنند و ناامید میشوند. به هیچ عنوان در این دوران نباید درگیر تراز و رتبه باشید چون علاوه بر ناامیدی استرس را هم بیشتر میکند ، الآن بهترین کار این است که هدف را روی یادگیری و رفع مشکلات بگذارید و تا میتوانید خودتان را تا روز کنکور بهتر کنید و اینکه سعی کنید روی آزمون زدن تاکید کنید نه اینکه بخواهید درس هارا بازخوانی کنید و سپس بروید سراغ آزمون زدن و تعداد کمی آزمون بزنید.
و درنهایت برای همه ی بچه ها آرزوی موفقیت دارم.
