پرنیا رازانی برتر تجربی ،برنامه راهبردی دیدکلی ازمسیر تاکنکور

دانش آموز از نهم تا دوازدهم درکانون بوده است واز تراز 6700 به 7200 رسیده است دررشته‌ی پزشکی پذیرفته شده است.

پرنیا رازانی برتر تجربی ،برنامه راهبردی دیدکلی ازمسیر تاکنکور

نام و نام خانوادگی: پرنیا رازانی

نام شهر و استان :خرم آباد لرستان 

رتبه کنکور سراسری : رتبه ۱۹۹

رشته و دانشگاه قبولی : پزشکی دانشگاه ایران 

میانگین تراز : ۶۲۵۰

سال های حضور در کانون : از نهم تا دوازدهم 

تحصیلات و شغل مادر : متوسطه 1، خانه دار 

تحصیلات و شغل پدر : متوسطه1، بازنشسته

مصاحبه کننده: فاطمه چاوشیان

 

اولین ترازتان و آخرین ترازتان چند بود ؟ 

اولین ترازم ۶۷۰۰ و آخرین ترازم ۷۲۰۰ بود . 

 

نقش خانواده در روند تحصیل شما به چه صورت بود ؟ 

خانواده از همه لحاظ مرا حمایت می کردند و شرایط درس خواندن را برای من فراهم می کردند . 

 

در سال کنکور برنامه ریزی برای شما چقدر اهمیت داشت ؟ 

در سال کنکور برنامه ریزی من به این صورت بود که تا ۱۹ فروردین درس ها را تمام کردم و تا پایان اردیبهشت رفع اشکال کردم و خرداد هم آزمون های سه روز یکبار را زدم و ده روز آخر تورق سریع درس هارا انجام می دادم .


در کدام دروس تغییر روش مطالعه داشتید و توانستید تغییر رادیکال ایجاد کنید ؟ 

به صورت کلی با این دید به درس ها نگاه می‌کردم که من این درس را دوست دارم و آن درس را دوست ندارم به طور مثال چون فیزیک را دوست نداشتم از خواندنش فرار می کردم و همین باعث می‌شد در این درس پیشرفتی نکنم اما پس از مدتی این دید را کنار گذاشتم و درس ها را با این دید خواندم که برای رسیدن به هدفم به آن ها نیاز دارم و برای فیزیک وقت بیشتری گذاشتم و سعی می‌کردم در ابتدای روز که انرژی بیشتری دارم آن را بخوانم.همین باعث شد که در این درس پیشرفت کنم.

 

در دوران نزدیک به کنکور از درس خواندن خسته می‌شدید ؟ چه کاری برای رفع خستگی انجام می‌دادید ؟ 

خستگی ها تقریبا از زمان تورق یا همان ۱۰تا ۱۵ روز آخر برای من پیش آمد که باعث شد ساعت مطالعه ام مقداری کاهش پیدا کند و برای رفع خستگی سعی می‌کردم کتاب بخوانم، فیلم سینمایی و زمانی را که با خانواده می‌گذراندم افزایش دادم. البته همواره فکر به اینکه به زودی قرار است قضیه کنکور تمام شود به من انرژی می‌داد و باعث می‌شد بتوانم علی رغم خستگی ادامه دهم.

 

چرا کانون را در سال کنکور انتخاب کردید ؟ به نظر شما مهم ترین ویژگی آزمون های کانون چیست ؟ 

به خاطر برنامه راهبردی که یک دید کلی از مسیر می دهد و همچنین به خاطر فضای رقابتی و جامعه آماری آزمون ها و فاصله دو هفته ای آزمون ها برای برنامه ریزی بسیار مناسب بود.

 

درباره ی اهمیت تحلیل آزمون و روش خود برای انجام تحلیل آزمون برای ما توضیح دهید .

تحلیل آزمون درواقع مهم ترین بخش آزمون دادن است آزمونی را که بدون تحلیل رها کنیم ، انگار که اصلا آن آزمون را نداده ایم. درواقع ما آزمون می‌دهیم که ایراد هایمان را پیدا و رفع کنیم و بر اساس آنها برای آزمون بعد برنامه ریزی کنیم. من برای تحلیل آزمون ابتدا سوالات غلط نزده و درست شک دارم را دسته بندی می کردم سپس ابتدا سراغ سوالات نزده می رفتم و سعی می‌کردم آنها را حل کنم که بفهمم مشکل علمی دارم یا مشکل از زمانبندی من بوده سپس سراغ سوالات غلط می‌رفتم و دلیل غلط زدن را بررسی می‌کردم.اگر مشکلم علمی بود دقیقا مبحث و تیپ سوالی که مشکل داشتم را یادداشت می کردم  ، نه اینکه مثلا به صورت کلی بنویسم تابع را  ، مشکل دارم.سپس سراغ سوالات شک دارم می‌رفتم این سوال ها را در حین آزمون با علامت ش برای خودم مشخص می‌کردم که در زمان تحلیل آنهارا بررسی کنم و چیزی که باعث شک‌کردن من شده را برطرف کنم  ، مثلا گاهی به دلیل فراموش کردن یک قسمت از متن کتاب روی یک سوال شک می‌کردم و می‌فهمیدم که برای آزمون بعد باید مرورم را با دقت بیشتری انجام دهم‌.

 

ساعت مطالعه ی شما در طول ماه های اخیر چگونه بوده است ؟

بعد عید ساعت مطالعه ام را افزایش دادم و اکثرا ۱۱تا۱۲ساعت مطالعه داشتم .

 

شما در دوران جمع بندی از کدام منابع کانون استفاده می کردید ؟ این منابع چه ویژگی هایی دارند ؟ 

در دوران جمع بندی از کتاب های سه سطحی ریاضی و فیزیک استفاده می‌کردم چون سوالات سال های گذشته کانون را به صورت دسته بندی شده داشت و نیاز نبود برای پیدا کردن سوالات سالهای قبل وقت بگذارم و چون سوالات آزمون ها بودند خیلی زود با تغییرات کنکور تطابق پیدا کرده بودند.

 

به نظرتان مهم ترین ویژگی مثبت شما چه بوده  است که باعث شد به اینجا برسید ؟ 

حقیقتش سال کنکور برای من فراز و نشیب های خیلی زیادی داشت به نظرم اینکه ادامه دادم با اینکه در برخی زمان ها کاملا ناامید شده بودم و در شرایط روحی خیلی بدی بودم باعث شد به اینجا برسم.

 

در مورد ارتباط خودتان با پشتیبان و پشتیبان ویژه خودتان بفرمایید و اینکه وجود پشتیبان و مشاور چقدر می‌تواند موثر باشد؟ 

قبل از کرونا مدرسه به نوعی برای درس خواندن در من انگیزه ایجاد می کرد اما وقتی کرونا شد و کلاس ها تعطیل شد این انگیزه هم کاهش پیدا کرد و باعث کاهش ساعت مطالعه شد و حتی در سال یازدهم برای من پیش آمد که ساعت مطالعه ام به نیم ساعت رسید ، مشاور برای من از لحاظ افزایش ساعت مطالعه و حفظ پیوستگی و به ویژه خروج از آن وضع بد روحی و ناامیدی موثر بود‌.اواخر اسفند فکر می‌کردم امکان ندارد که قبول شوم و کاملا ناامید بودم.

 

اقداماتی که در دوران جمع بندی انجام شد و موجب افزایش و تثبیت میانگین تراز شما شد چه بود ؟ 

من چون با مدیریت زمان آزمون مشکل داشتم در دوران جمعبندی آزمون های زیادی با زمان بندی های متفاوت و در شرایط متفاوت حل کردم و خودم را برای سر جلسه آماده هر شرایطی کرده بودم مثلا محیط سرد و جلوی کولر،گرم،سر و صدا،کم کردن از زمان آزمون و... 

 

در نیمسال دوم چطور برنامه ریزی می‌کردید که هم برای کنکور آماده شوید و هم امتحانات نهایی ؟ 

حقیقتا امتحانات نهایی چیزی جدا از کنکور نبود و من اکثرا را با حل نمونه سوال و اختصاص دادن حدود ۲تا 3 ساعت جمع کردم .  به جز دروس سلامت و هویت که چون تاثیری هم در کنکور نداشتند فقط برای من مهم بود که قبول شوم.

 

با توجه به تاثیر قطعی ۴۰٪ امتحانات نهایی در کنکور امسال ، پیشنهاد شما برای روش مطالعه ی دانش آموزان در این ایام برای کسب نمرات عالی چه می باشد ؟ 

برای دروس اختصاصی که بچه ها برای کنکور خوانده اند و احتمالا باید آماده باشند فقط برای دروسی مثل ریاضی و فیزیک تمرینات کتاب را حتما حل کنند و برای دروس عمومی هم می‌توانند به صورت بقچه ای بخوانند.

 

در نهایت توصیه ی شما برای دانش آموزان در این ایام پایانی چیست ؟ 

در این دوران خیلی می‌بینم که بچه ها رتبه و تراز آزمون هایشان را با کنکور مقایسه می‌کنند و ناامید می‌شوند. به هیچ عنوان در این دوران نباید درگیر تراز و رتبه باشید چون علاوه بر ناامیدی استرس را هم بیشتر می‌کند ، الآن بهترین کار این است که هدف را روی یادگیری و رفع مشکلات بگذارید و تا می‌توانید خودتان را تا روز کنکور بهتر کنید و اینکه سعی کنید روی آزمون زدن تاکید کنید نه اینکه بخواهید درس هارا بازخوانی کنید و سپس بروید سراغ آزمون زدن و تعداد کمی آزمون بزنید.

و درنهایت برای همه ی بچه ها آرزوی موفقیت دارم.

Menu