گفت‌و‌گو با هادی میرزائی؛ دانش‌آموز برتر دوازدهم انسانی

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه ای کسب کردند؟

گفت‌و‌گو با هادی میرزائی؛ دانش‌آموز برتر دوازدهم انسانی
  1. «تحلیل آزمون به اندازه خود آزمون برای من مهم است»


نام و نام خانوادگی :‌ هادی میرزائی

پایه : دوازدهم انسانی

نام شهر و استان : زنجان

میانگین تراز : 7364

سال‌های حضور در کانون : 3 سال

شغل و تحصیلات مادر : بی‌سواد ،‌ خانه‌دار

شغل و تحصیلات پدر :‌ پنجم ابتدایی ، کشاورز


مصاحبه‌گر : صفا شیدایی


برنامه شما برای دوره امتحانات چیست؟ برای کسب نمره بالا چه راهکاری بکار می‌برید؟ 

  1. روش بازیابی را مهم می‌دانم. پس اول از نمونه سوالات سایت کانون حل می‌کنم و بعد به سراغ کتاب درسی می‌روم.


برنامه شما برای دوران جمع‌بندی چیست؟

  1. برنامه من آزمون دادن در شرایط شبیه‌سازی شده و اجرای روش سه روز یکبار خواهد بود. منبع من هم سوالات کنکور سال‌های قبل است.
  2. برای نیم‌روزها هم تصمیم دارم از کتاب زرد استفاده کنم و حتما بیشتر به کارنامه اشتباهاتم برمی‌گردم. چون قبلا هم در آزمون‌های جمع‌بندی از این کارنامه استفاده کرده‌ام و نتیجه خوبی کسب کرده‌ام، پس در دوران جمع‌بندی هم از آن استفاده می‌کنم.


  1. شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه ای کسب کردند؟
  2. من از طریق برادرم که خودشان قبلا کانونی بودند و الان دانشجوی دبیری عربی هستند با کانون آشنا شدم و ثبت نام کردم. رتبه برادرم در کنکور 500 بود.

 

  1. دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟
  1. بهترین دستاورد من پیوستگی است. یعنی درست است که در این مدت خیلی خسته شدم ولی برنامه راهبردی باعث شده ادامه بدهم.

 

  1. چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟
  1. من این آزمون‌ها را ابزاری برای رسیدن به هدفم می‌دانم و چون می‌خواهم در کنکور یک رتبه خوب کسب کنم، در این آزمون‌ها شرکت می‌کنم.


  1. پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟ 
  1. پشتیبان من در منزل برادرم هستند، وقتی خسته می‌شوم ایشان خیلی به من انگیزه می‌دهند.

 

  1. آیا در آزمون هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می‌کنید؟ دلیل آن چیست؟
  1. تا جای ممکن در این آزمون‌ها شرکت می‌کنم، هفته اول مطالعه تشریحی انجام می‌دهم و حضور در این آزمون باعث ایجاد دیدگاه نسبت به تست‌ها در من می‌شود و متوجه می‌شوم به کدام قسمت‌های درس کم توجه کرده‌ام و هفته دوم بیشتر روی آنها متمرکز می‌شوم تا اشکالاتم رفع شود.

 

  1. از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
  1. اولویت من کارنامه اصلی است و بعد از آن از کارنامه 5نوع درس و در نهایت از کارنامه اشتباهات استفاده می‌کنم.
  2. از کارنامه اشتباهات برای جمع‌بندی استفاده می‌کنم تا بدانم کدام قسمت‌ها اشکال دارم و وقت بیشتری برای آن‌ها بگذارم.
  3. با کارنامه 5نوع درس هم نقاط ضعف و قوت خودم را می‌شناسم و باعث می‌شود مباحث و درس‌هایی که اشکال دارم را بفهمم.

  

  1. مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه برنامه‌ریزی می‌کنید؟
  1. از تابستان یازدهم تا الان همیشه با برنامه پیشروی کرده‌ام. هر آزمون به برنامه نگاه می‌کنم تا بدانم پیشروی چقدر است. همچنین مباحثی که قبلاً برایم چالشی بوده را در برنامه‌ام پررنگ‌تر می‌کنم. البته در برهه‌های مختلف زمانی برنامه‌ام متفاوت است. در تابستان بیشتر تشریحی کار می‌کردم و کم کم که به تسلط بالایی رسیدم تعداد تست را بیشتر کردم. در نیم‌سال اول 40درصد تستی و 60درصد تشریحی کار می‌کردم ولی نیم‌سال دوم 20درصد تشریحی و 80درصد تستی مطالعه می‌کنم.

 

  1. کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟
  1. ریاضی، علوم و فنون و عربی
  2. علوم‌وفنون :‌ سال دهم مرور کامل داشتم و برادرم خیلی کمکم کردند. از همان ابتدا عروض را سماعی کار کردم و یاد گرفتم به طوری‌ که مباحث سال دوازدهم را در سال دهم یاد گرفته بودم و همین جلوتر بودن باعث شده این درس نقطه قوت من باشد. منبع من کتاب آبی قلم‌چی است که در نیم‌سال اول تمام کرده‌ام.
  3. ریاضی :‌ اول از همه اینکه من به این درس خیلی علاقه دارم. درس ریاضی خیلی تست می‌خواهد و من هم تعداد زیادی تست برای آن کار می‌کنم تا به تسلط برسم. منبع من کتاب آبی است که به عنوان منبع دوم از آن استفاده می‌کنم، چون تست‌های خوبی دارد و من برای تسلط از آن استفاده می‌کنم.
  4. برای این درس اول تشریحی می‌خوانم تا یادگیری‌ام کامل شود و با افزایش تست‌زنی به آمادگی کامل می‌رسم و آن وقت از کتاب آبی تست می‌زنم، چون سطح تست‌ها بالا است و باعث افزایش تسلط من می‌شود.
  5. عربی : کتاب آبی یازدهم را دارم و از سال دهم نیز به صورت جدی این درس را خوانده‌ام، یعنی پایه‌ام در این درس قوی است. تاکید اصلی من در روش مطالعه عربی تست‌زنی است.

 

  1. در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
  1. فلسفه و منطق
  2. ابتدا درصدهایم نوسانی و حدود 70-60% بود ولی در آزمون 29اردی‌بهشت توانستم 93% جواب بدهم.
  3. برای این درس در نیم‌سال دوم منبع خودم را تغییر دادم. همچنین اوایل به کتاب درسی خیلی توجه نمی‌کردم و مستقیم به سراغ منبع کمک آموزشی می‌رفتم ولی از نیم سال دوم اولویت من کتاب درسی است و با این کار درصدهایم در آزمون‌ها به بالای 90% رسیده است.

 

  1. روزی چند ساعت درس می‌خوانید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می‌دهید؟
  1. سال دهم که شروع کردم چون مدارس مجازی بود روزانه حدود 7-6 ساعت درس می‌خواندم. در سال یازدهم که مدارس حضوری شدند روزهای مدرسه 7-6 ساعت و روزهای تعطیل 10-9 ساعت درس ‌می‌خواندم. از تابستان سال دوازدهم تا الان ساعت مطالعه روزانه‌ام حدود 12-11 ساعت بوده است.
  2. در نیم سال اول و تابستان سهم تشریحی در مطالعه‌ام بیشتر بود ولی از نیم‌سال دوم میزان مطالعه تستی خود را بیشتر کرده‌ام.

 

  1. دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده بود؟
  1. بله، از تابستان شروع به استفاده از دفتر برنامه ریزی کرده‌ام و باعث شده است تا بفهمم به کدام درس‌ها بیشتر توجه کرده‌ام و به کدام درس‌ها کمتر زمان داده‌ام و در ادامه به آنهایی که کم بوده، بیشتر بپردازم.

 

  1. دلیل این که در آزمون‌های تابستان شرکت کرده‌اید چه بود؟
  1. به نظر من آزمون‌های تابستان ضروری است و باعث افزایش تسلط بر درس‌های طول سال شده و این باعث کاهش استرس در طول سال می‌شود.
  2. من برای افزایش تسلط بر دروس پایه در آزمون‌های تابستان شرکت کردم و میانگین تراز تابستانم 7455 بود.


  1. فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟
  1. استعداد، تلاش و پشتکار
  2. من در روستا درس می‌خوانم و خیلی‌ها وقتی رتبه و ترازم را می‌بینند تعجب می‌کنند. می‌خواهم به دوستان خود بگویم مهم نیست کجا هستیم و در کدام مدرسه درس می‌خوانیم، مهم تلاش و هدف است و من هنوز هم در روستا درس ‌می‌خوانم.

 

  1. آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟
  1. بله، بیشتر در تابستان زمان استراحت در نظر می‌گرفتم و بعد از آزمون با برادرم به صحرا می‌رفتیم و این به من آرامش می‌داد. الان این زمان کمتر شده است و روزهای جمعه در حد 1 ساعت می‌باشد.

 

  1. آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟ 
  1. بله، قبل از مدرسه به کمک برادر بزرگترم تا حدودی یاد گرفته بودم.

 

  1. تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می‌دهید؟ روش شما برای تحلیل آزمون چگونه است؟ 
  1. روز جمعه و یا شنبه انجام می‌دهم.
  2. تحلیل آزمون به اندازه خود آزمون برای من مهم است و باعث می‌شود دید گسترده‌ای نسبت به اشتباهات داشته باشم تا بتوانم این اشتباهات را کشف و به تدریج حذف کنم تا بعدا تکرار نشوند.
  3. اگر برای درسی از قبل هدف‌گذاری کرده باشم به آن درس توجه بیشتری می‌کنم.


  1. دستاورد یا مهارت غیر درسی هم داشتید یا دارید؟
    • در سال دهم در مسابقات قرائت قرآن شرکت کردم و تا مرحله استانی پیش رفتم. 

 

سخن آخر...

می‌خواهم از معلم‌هایم تشکر کنم. در طول این سال‌ها مهم‌ترین مورد برای من تاثیر دبیرانم بوده که علاوه بر درس دادن، نگاه مثبت و درک کردن روی من تاثیر گذاشته است. با معلم‌هایم حرف می‌زدم و شرایط روستا بودن من را هم می‌دانستند، با این حال روی من حساب کرده و همیشه تشویقم کرده‌اند.

از آقای نوروزی مدیر مدرسه‌مان و آقای امینی که دبیر جامعه‌شناسی و مشوق من بوده‌اند، تشکر ویژه دارم. همچنین از همه کسانی که در این مسیر مرا تشویق کرده‌اند، سپاس‌گزارم.

 

Menu