گفت و گو با علی دارابی؛ دانش‌آموز برتر دوازدهم انسانی

در این مقاله گفت و گو با علی دارابی؛ دانش‌آموز برتر دوازدهم انسانی را می‌خوانید.

گفت و گو با علی دارابی؛ دانش‌آموز برتر دوازدهم انسانی

نام و نام خانوادگی: علی دارابی

پایه:  دوازدهم انسانی

نام استان و شهر:  تهران

نام مدرسه:  البرز

میانگین تراز:  7410

تعداد سال حضور در آزمون: یک سال

مصاحبه گر: مریم موسی زادگان

 

  1. روش بازیابی چه تاثیری در روند مطالعه شما داشت؟

با استفاده از این روش، توانستم در زمان کمتری مباحث را مرور کنم و تعداد تست بیشتری حل کنم، هم چنین با این روش اگر تاکنون به مبحثی کمتر توجه کرده بودم، سریع متوجه شده و با مطالعه بر آن مبحث تسلط می یافتم، که در مرور بدون بازیابی شاید باز این مباحث از قلم می‌افتادند. 

 گفت و گو با علی دارابی؛ دانش‌آموز برتر دوازدهم انسانی

  1. شما چگونه با کانون آشنا شدید؟

به پیشنهاد مدرسه در سال دوازدهم در آزمون‌های کانون شرکت کردم.

 

  1. دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟

آزمون‌های کانون به من کمک کرد تا شناخت بهتری از وضعیت درسی‌ام داشته باشم و با تمرکز بر نقاط قوت و ضعف، باعث پیشرفت درسی من شد.

 

  1. کدام بخش از برنامه راهبردی برایتان مفیدتر بود؟

من از همه‌ی بخش‌های برنامه‌ی راهبردی استفاده می‌کنم، براساس برنامه‌ی راهبردی برای خودم برنامه‌ریزی می‌کنم. بیشتر به بودجه‌بندی مباحث توجه دارم.

 

  1. دلیل پیوستگی شما با آزمون‌های کانون چیست؟ آیا در میانه راه خسته شده اید؟

خیر خسته نمی‌شوم. آزمون برایم یک چالش لذت بخش است و از اینکه در جلسه‌ی آزمون می توانم به همه‌ی سوالات پاسخ دهم بسیار برایم جذاب است و انگیزه ی بیشتری برای ادامه می‌گیرم، در واقع هر آزمون انگیزه دوباره برای درس خواندن به من می‌دهد.

 

  1. پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟

برادر بزرگترم بیشتر پیگیر امور درسی من هستند. ایشان نقش انگیزشی برای من دارند و در هر زمینه حامی هستند.

 

  1. آیا در آزمون مشابه پارسال هم شرکت می کنید؟ دلیل آن چیست؟

بله، چون با مباحث آزمون و تیپ‌های مختلف سوال از یک مبحث آشنا می‌شوم، برایم حکم یک مرور دارد و نقاط قوت و ضعفم را می‌یابم و تا آزمون اصلی آن‌ها را رفع می‌کنم.

 

  1. روش مدیرت زمان را به کار می گیرید؟ این روش را از چه شخصی یاد گرفته اید؟

از روش ضربدر و منها در زمان آزمون استفاده می‌کنم، این روش را از مقاله‌های سایت کانون آموختم.

 

  1. مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می خوانید؟ چگونه برنامه‌ریزی می کنید؟

بله، مطابق برنامه ی راهبردی درس می‌خوانم، به خصوص در آزمون‌های جمع‌بندی که کاملاً مطابق برنامه‌ درس می‌خوانم.

در برنامه‌ی شخصی‌ام، ابتدا مباحث نقطه ضعف و درس هایی که نیاز به تمرین بیشتر دارند در الویت قرار می‌دهم و بعد سایر دروس را مطالعه می‌کنم.

 

  1. دوره عید خود را چگونه مطالعه و برنامه ریزی کردید؟

در این دوره بر دروس پایه تمرکز کردم و از اول عید تا نهم، به صورت متمرکز، دهم و یازدهم را جمع‌بندی کردم. ابتدا شناخت کمتری نسبت به روش بازیابی داشتم ولی در ادامه با روش بازیابی توانستم بهتر مباحث را جمع‌بندی کنم.

 

  1. برنامه شما برای آمادگی در امتحانات پایان سال چیست؟

در دوره‌ی اردیبهشت ماه هم تستی و هم تشریحی کار می‌کردم و در دوره‌ی امتحانات سهم تست را کاهش دادم.

 

  1. برای امتحانات پایان سال از نمونه سوالات امتحانی سایت کانون استفاده می کنید؟ چرا؟

بله، چون با نمونه سوالات بیشتری آشنا می‌شوم، مانند روش بازیابی از این نمونه سوالات استفاده می‌کنم. چون برخی مباحث را فقط تستی کار کرده‌ام، این نمونه سوالات من را برای یک آزمون تشریحی بیشتر آماده   می‌کند و کلید واژه‌های مهم هر بخش برایم مشخص‌تر می‌شود.

 

  1. برای دوره جمع بندی برنامه شما به چه صورتی است؟

در این دوره‌ی علاوه بر مباحث دوازدهم، پایه را نیز مطالعه کرده و تست زدم.

 

  1. کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون ها چه نمره ای برای این درس ها کسب می کنید؟

عربی، علوم و فنون، فلسفه و منطق و اقتصاد

در این درس‌ها، اشکالاتم را در این درس‌ها طبقه بندی کرده و براساس آن برای هر دسته بندی مطالعه دارم، بیشتر تست می‌زنم و در هر جا نیاز بود مطالعه می‌کنم.

در مدرسه در این درس‌ها همیشه نمرات خوبی می‌گیرم و در آزمون‌ها بالای 80% پاسخ می‌دهم.

 

  1. در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

در جامعه‌شناسی اوایل، بیشتر به متن کتاب درسی تمرکز داشتم و تست کم‌تر حل می‌کردم، ولی به مرور با افزایش تست‌زنی و تحلیل آن‌ها توانستم این درس را به نقطه قوتم تبدیل کنم.  

 

  1. در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس ها می روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟

ابتدا به سراغ درس هایی می‌روم که برای آزمون بیشتر بر آن‌ها تمرکز کرده ام تا بتوانم روش مطالعه خود را ارزیابی کنم.

اگر سوالی را اشتباه پاسخ داده باشم، پس از بررسی پاسخ‌نامه و مطالعه کتاب درسی، مبحث آن سوال را شناسایی کرده،‌ تست بیشتری از آن مبحث حل می‌کنم.


از میان کتاب‌های سه سطحی کدام کتاب‌ها را مطالعه کرده‌اید؟ کدام کتاب‌ها را به صورت حداکثری و کدام را به صورت فصلی مطالعه‌ کردید؟

از کتاب‌های سه سطحی روانشناسی و سه سطحی ریاضی استفاده کردم،‌ هر دو را به صورت فصلی و به صورت ویژه بخش دشوارتر را استفاده کردم.

تنوع سوالات در این کتاب‌ها به خصوص سه سطحی روانشناسی و سطح دشوارتر آن که باعث یادگیری کامل مطلب می‌شد،‌برایم بسیار مفید بود.

 

از میان کتاب‌های آبی کدام کتاب‌ها را مطالعه کرده‌اید؟کدام کتاب‌ها را به صورت حداکثری و کدام را به صورت فصلی مطالعه‌ کردید؟ 

از میان کتاب‌های آبی، کتاب آبی ریاضی جامع،‌ آبی علوم و فنون، کتاب آبی جامعه شناسی، کتاب آبی روانشناسی و ... تقریبا همه‌ی کتاب‌های آبی دروس اختصاصی را داشتم،  این کتاب‌ها را به صورت کامل مطالعه می‌کردم. این کتاب‌ها تمام نکات موجود در کتاب درسی را پوشش می‌دهند، به خصوص در درس جامعه شناسی و فلسفه ، تست‌هایی مختصر و بسیار مفید داشت.

در کل ارتباط بهتری با این کتاب‌ها داشتم و در برنامه‌ی مطالعاتی‌ام حتما از آن استفاده می‌کردم.

 

  1. دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده است؟

بله،  این دفتر نظم بیشتری به مطالعه‌ی من می‌دهد و من را ملزم به اجرای برنامه‌‌ام می‌کند.

 

  1. کدام یک از کتاب های کانون را استفاده می کنید؟ این کتاب ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

کتاب‌های آبی، کتاب‌های زرد

تست‌های کتاب‌های آبی، مفید و مختصر است ، طبقه‌بندی شده و پیمانه ای است و می توانم از خودم در منزل آزمون بگیرم.

از کتاب‌های زرد هم برای دوره‌ی جمع‌بندی استفاده می‌کنم.

 

  1. فعالیت های غیر درسی دارید، چیست؟ چگونه تعادل ایجاد می کنید؟

با توجه به نزدیک شدن به کنکور، کمی این بخش را محدود کرده‌ام اما حذف نشده، چون برای رفع خستگی لازم است، در این زمان ها معمولاً با خانواده هستم.

 

  1. فکر می کنید مهم ترین ویژگی که شما دارید و باعث می شود خوب درس بخوانید، چیست؟

اول این که با برنامه‌ی مشخصی درس می‌خوانم، بعد این که تعادل را در مسیر مطالعه حفظ می‌کنم.

 

 نمودارهای پیشرفت علی دارابی را در لینک زیر ببینید:

«نمودارهای پیشرفت علی دارابی»

 

Menu