آیدا علی بخشی : به خستگی به عنوان یک عامل زودگذر نگاه می‌کردم

مصاحبه با آیدا علی بخشی پشتیبان ویژه کانون در باره دوران جمع بندی - به خستگی به عنوان یک عامل زودگذر نگاه می‌کردم

آیدا علی بخشی : به خستگی به عنوان یک عامل زودگذر نگاه می‌کردم

سلام

 من آیدا علی بخشی هستم. 

رتبه ۲۹ منطقه ۲، کنکور انسانی، سال ۱۴۰۰ 

و دانشجوی رشته روانشناسی دانشگاه تهران


فعالیت های دوران جمع بندی

 من دوران جمع بندی خود را از اوایل خرداد، پس از آزمون جمع بندی نیمسال دوم دوازدهم شروع کردم. تصمیم گرفته بودم که با هر امتحان نهایی از دروس دوازدهم، همزمان دروس پایه همان درس ها را نیز مرور کنم. همچنین یکی دیگر از تصمیمات من، افزایش تعداد تست هایم بود. میخواستم رکورد خودم را از لحاظ تعداد تست بزنم زیرا به خوبی میدانستم که هرچه بتوانم تعداد تست های بیشتری داشته باشم، بازیابی بهتری انجام می‌دهم و طبیعتا تسلط بهتری هم بر محتوای دروس خواهم داشت. می دانستم خسته میشوم اما تصمیم گرفته بودم، خستگی باعث انفعال و پسرفتم نشود. به خودم قول داده بودم به خستگی به عنوان یک عامل زودگذر نگاه کنم و پس از کمی استراحت، مجددا به تلاش ادامه دهم.

 نتیجه این تصمیمات، پشتکار و پیشرفت زیاد در دوره جمع بندی بود. این پیشرفت نه فقط در آزمون ها، بلکه در کنکورها نیز مشخص بود. همچنین به دلیل تعداد تست بالا، تسلط بهتری روی دروس داشتم و این عامل خودش از استرس دوران جمع بندی که بسیار معمول است کم میکرد. در دوران جمع بندی همچنین تصمیم گرفته بودم به شیوه جمع بندی و بازیابی با استفاده از کنکورهای سه روز یک بار عمل کنم. کنکورها را حداکثر سه روز یک بار با رعایت نکات شبیه سازی جواب میدادم و برنامه ثابت پس از هر کنکور، تحلیل کامل و جامع آنها همراه با رفع اشکال بود. پس از تحلیل هر درس، از همان درس تعدادی تست هم حل میکردم تا موضوع برایم کاملا حل شود. میدانستم که صرف جواب دادن کنکورها کافی نیست، باید با استفاده از تحلیل، خیلی خوب، اشکالاتم را متوجه شوم. مزیت این روش هم در همین بررسی اشکالات خودم در هر درس بود. با هر کنکوری که جواب میدادم، علاوه بر اینکه با سوالات مهم هر سال آشنا میشدم میفهمیدم باید بیشتر روی چه مواردی تاکید کنم تا توانایی هایم را در آن مباحث تقویت کنم. روز اول که کنکور را جواب میدادم(طبیعتا این روز، روزی غیر از امتحان نهایی ام بود)، همان روز بخشی از کنکور مثلا دروس عمومی تحلیل میشد و روز بعد، دروس اختصاصی و همان شب، نکات کنکور مرور میشد تا برای کنکور بعد آماده تر شوم. 


امتحانات نهایی

همزمانی امتحانات نهایی با کنکورها، اگرچه فشار زیادی روی دانش آموزان می آورد و این فشار با قطعی شدن تاثیر نمرات آنها کاملا طبیعی و حتی بیشتر است، اما میشود به چشم‌ یک فرصت به آنها نگاه کرد. فرصتی برای جمع بندی تک تک دروس دوازدهم. کاری که برای کم کردن فشار این امتحانات انجام دادم، این بود که امتحان نهایی و کنکور را دو مقصد جدا نمیدیدم. مقصد من موفقیت در کنکور بود و امتحان نهایی و کنکور جدا نبودند. اگر من دروس را خوب یاد گرفته بودم، طبیعتا در هر دو خوب عمل میکردم. همواره نیز با توجه به این نکات، استرس و فشار خود را کمتر میکردم. یک هفته مانده به کنکور را به تورق سریع و حل تست های نشاندار اختصاص دادم. به این صورت که هر درس را که مرور میکردم، تست های نشاندار آن را نیز حل میکردم.


هفته های آخر...

 در هفته های آخر، ساعت مطالعه و تعداد تست من به بالاترین میزان خود رسید. از هر ثانیه برای تلاش و مطالعه استفاده میکردم و اجازه نمیدادم حتی یک ساعت نیز به هدر رود. همچنین به علت بالا بودن میزان استرس، همواره سعی میکردم با افرادی که به من آرامش و انرژی میدادند صحبت کنم و به این صورت، انرژی روانی خودم را هم افزایش میدادم. سعی میکردم کمتر به اینکه چه رشته و چه دانشگاهی میخواهم فکر کنم و بیشتر روی کسب یک رتبه خوب در کنکور تمرکز کنم. در همین حین تلاش میکردم نحوه مدیریت استرس را هم یاد بگیرم.



ارتباط با ما

برای رزرو پشتیبان ویژه و آشنایی با خدمات مشاوره و برنامه ریزی، لینک صفحه پشتیبان ویژه را دنبال کنید . (کلیک کنید)

همچنین میتوانید با شماره ۰۲۱۸۴۵۱ داخلی ۳۱۲5 تماس بگیرید .

Menu