بازسازی ویرانه‌ها22_درسنامه مطالعات اجتماعی پنجم_فاطمه حلاجیان

درسنامه مطالعات اجتماعی پنجم دبستان دی وی دی قابل اجرا در می‌کلاس درس

بازسازی ویرانه‌ها22_درسنامه مطالعات اجتماعی پنجم_فاطمه حلاجیان

درس 22: بازسازی ویرانه‌ها

چنگیز، هلاکو و تیمور با حمله به ایران خرابی‌های زیادی به بار آوردند اما جانشینان آن‌ها راه پدران خود را ادامه نداند. آن‌ها پس از آشنایی با مردم ایران، تحت تأثیر عقاید و آداب و رسوم ایرانیان قرار گرفتند. به‌تدریج به دین اسلام روی آوردند و مسلمان شدند.

وزیران ایرانی سعی کردند مغولان را هدایت کنند و راه و رسم کشورداری را به آن‌ها بیاموزند. جانشینان چنگیز و تیمور نیز می‌دانستند بدون افراد لایق و شایسته نمی‌توانند سرزمین را اداره کنند.

خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی از وزیران دانشمند دوره‌ی ایلخانان بود که چندین کتاب نوشت. خواجه نصیرالدین توسی نیز از مشاوران هلاکو بود که سعی کرد عادت‌های زشت مغول‌ها را تغییر دهد. او ریاضی‌دان و ستاره‌شناسی بزرگ بود که به همت او رصدخانه‌ی مراغه تأسیس شد.

رونق معماری و هنر: در زمان جانشینان چنگیز، هلاکو و تیمور مردم ایران ویرانه‌ها را به شهرهایی آباد تبدیل کردند. شاهرخ پسر تیمور برخلاف پدر خود مردی نیکوکار بود و سعی می‌کرد هرجا را که پدرش ویران کرده بود آباد کند.

مسجد گوهرشاد به همت گوهرشاد همسر شاهرخ ساخته شد.

تعدادی از شاعران بزرگ ایران یعنی عطار، مولوی، سعدی و حافظ در دوره‌ی مغول و تیموری زندگی کردند.



Menu