امیررضاعابدینی،دانشجوی پزشکی:منظم درس خواندن دستاورد مهم کانون

در این مقاله گفت و گو با امیررضا عابدینی،دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد را می‌خوانید.

امیررضاعابدینی،دانشجوی پزشکی:منظم درس خواندن دستاورد مهم کانون

نام و نام خانوادگی : امیررضا عابدینی

رشته قبولی : پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ( روزانه )

رتبه ی منطقه  و کشور در کنکور 1401: 705 منطقه 2 و 1632 کشور

نام شهر و استان : بجنورد ، خراسان شمالی

میانگین تراز : 5900

تعداد سال‌هایی که در کانون شرکت کرده است: 7 سال

تعداد آزمون‌هایی که در کانون شرکت کرده است: 122 آزمون

تحصیلات و شغل مادر : فوق لیسانس فقه و دبیر عربی

تحصیلات و شغل پدر : فوق لیسانس اقتصاد و کارمند بانک

مصاحبه گر : محمدرضا خسروی

 

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه ای کسب کردند؟ 

وقتی کلاس پنجم بودم تبلیغات 20 سالگی کانون در تلویزیون پخش می‌شد. از این طریق خانواده من با کانون آشنا شدند و خواهرم که کلاس ششم بود را در آزمون‌های تیزهوشان ثبت نام کردند و من هم وقتی وارد پایه ششم شدم به کانون آمدم و در حال حاضر خواهرم نیز دانشجوی رشته پزشکی هستند .

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟

 من بدون شرکت در آزمون‌های کانون عملا هیچ نظمی در درس خواندن نداشتم و بلد نبودم چکار کنم و چطور به درس خواندنم نظم دهم و از کجا شروع کنم از نظر من مهمترین دستاورد شرکت در آزمون‌ها نظم است.

 

پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی بود؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می کردند؟ 

پدرم بیشتر پیگیر برنامه‌های درسی‌ام بودند و معمولا برنامه آزمون را با پدرم بررسی می‌کردیم و ایشان پیگیر بودند که من بتوانم به برنامه‌ام برسم و همچنین نیازهای آموزشی من از جمله کلاس یا کتاب را برایم فراهم می‌کردند.

 

آیا در آزمون هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می‌کردید؟ دلیل آن چه بود؟ 

بله تقریبا در تمام آزمون‌های هدف‌گذاری و مشابه پارسال شرکت کردم . 

آزمون‌های هدف‌گذاری را بین دو آزمون شرکت می‌کردم چون سوالات جدید بود و آمادگی ذهنی خوبی برای آزمون بعد به من می‌داد و آزمون مشابه پارسال را روز قبل آزمون شرکت می‌کردم که که چون آزمون سال قبل بود می‌توانستم بفهمم چقدر برای آزمون روز بعد آمادگی دارم .

 

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

 از کارنامه اصلی برای دیدن تراز و رتبه و درصدهایم استفاده می‌کردم.

 از کارنامه 5 درس برای دیدن نقاط قوت و ضعفم استفاده می‌کردم و با آن سعی در بهبود ضعف‌هایم استفاده می کردم و از کارنامه پروژه‌ای استفاده می‌کردم تا عملکردم را در هر پروژه ببینم و در ایستگاه‌های جبرانی هر پروژه، اشتباهاتم را جبران کنم.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه برنامه‌ریزی می‌کردید؟ 

بله تقریبا هیچوقت از برنامه خارج نشدم خصوصا از سال دهم که به خاطر کرونا مدارس تعطیل و آنلاین بود و وقت آزاد بیشتری داشتم. در این زمان، تمرکزم بر روی برنامه و آزمون‌های کانون بیشتر شد و معمولاً جمعه‌های بعد آزمون پاسخ‌نامه تشریحی را دانلود می‌کردم و آزمون را تحلیل کرده و با توجه به اشتباهات و ضعف‌هایم و با توجه به برنامه‌ی راهبردی، برای دو هفته بعد برنامه‌ریزی کرده و در دفترم آن را می‌نوشتم و به این روش با مسیر مشخص پیش می‌رفتم .

 

روزی چند ساعت درس می‌خواندید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می‌دادید؟

اوایل روزی 8 تا 9 ساعت مطالعه داشتم اواسط نیم‌سال اول کمی افت داشتم و ترازم هم پایین‌تر آمده بود ولی بعد از عید چون کتاب‌های درسی تمام شده بود و فقط مرور و تست زدن داشتم، بین 10 تا 11 ساعت مطالعه داشتم . در نیم سال اول بین 30 تا 40 درصد زمانم به تست زدن اختصاص داشت ولی بعد از عید بین 60 تا 70 درصد از زمانم را فقط تست می‌کردم .


در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس ها می‌رفتید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می کردید؟

ابتدا درصد درس زیست را می‌دیدم چون برایم خیلی مهمی بود سپس درس شیمی اگر درصدم رضایتبخش نبود پاسخ‌نامه تشریحی را چک می‌کردم ومعمولا می‌فهیدم که مراحل سوال را درست انجام دادم ولی در انتها به خاطر بی‌دقتی به جواب درست نرسیدم. در این موارد خودم را سرزنش نمی‌کردم و با فهمیدن علت بی دقتی‌ام در آزمون بعد جبران می‌کردم .

 

دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده است؟ 

بله از دفتر برنامه ریزی استفاده می‌کردم . قطعا وقتی برنامه روی کاغذ پیاده شود نتیجه بهتری دارد بدین صورت که متوجه می‌شوی چقدر درس خواندی، چقدر تست زدی، آیا به میزانی که برای خودت تعیین کرده بودی رسیدی؟ یا کمتر کار کردی و در کل متوجه اشتباهات خود می‌شویم. 

همچنین داشتن دفتر برنامه‌ریزی باعث شد من میزان ساعت خواب و استراحت و تفریحاتم را هم کنترل کنم و در کل به درس و زندگی شخصی‌ام نظم داد.

 

کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کردید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

 از کتاب آبی فیزیک به خاطر این‌که درس‌نامه خوبی دارد و اصلا پیچیده نیست و در عین سادگی همه نکات را آورده شده است و تست‌های آن،‌معمولاً تست‌های کنکور می‌باشد و میتوانی با رویکرد سوالات کنکور آشنا شوی و همچنین از کتاب‌های سه‌سطحی ریاضی و فیزیک هم استفاده می‌کردم، این کتاب سه سطح سوال دارد من معمولا وقتی مبحثی را تمام می‌کردم به سراغ کتاب سه سطحی می‌رفتم و از هر سطحش حداقل 4 سوال حل می‌کردم. سوالات دشوارتر را خیلی دوست داشتم و به نظرم سوالات چالشی خیلی خوبی داشت.

 

اقداماتی که در دوران طلایی نوروز انجام دادید که موجب افزایش میانگین تراز شما شد چه بود ؟ 

در دوران طلایی نوروز از تابلوی نوروز استفاده کردم و تفریحات و عیددیدنی‌ها را محدود کردم و از 6 روز قبل از عید فقط برای 14 روز تعطیلات برنامه‌ریزی کرده بودم سعی کردم مباحث پایه را جمع‌بندی کنم و در نیمه دوم فروردین دروس نیمسال دوم دوازدهم را تمام کردم و فرصت مرور بیش‌تر داشتم، روزانه تا 200 تست می‌زدم و نقاط قوت وضعفم را پیدا کرده و توانستم آن‌ها را اصلاح کنم .

 

برای نیم‌سال دوم چه برنامه‌ای داشتید که باعث افزایش تراز شما شد ؟

 از ابتدای اردیبهشت ماه چون دروس دوازدهم را هم تمام کرده بودم فقط مرور و تست داشتم و آزمون‌های سه روز یکبار را از اوخر اردیبهشت ماه شروع کردم و می‌توانستم با تحلیل مباحثی که کمتر کار کرده بودم ضعف‌هایم را پیدا و برطرف کنم در کل دوران بعد عید را به پیدا کردن نقاط ضعف و جبران آن‌ها پرداختم و مطلب جدید نخواندم .

 

در چه درس‌هایی تغییر روش مطالعه داشتید و توانستید تغییر رادیکال ایجاد کنید ؟

 من در دو درس زیست و فیزیک در ابتدا خیلی ضعیف بودم و درصدهایم پایین بود و انگیزه نداشتم در آزمون‌های تابستان منتهی به سال کنکور چون جمع‌بندی دروس پایه بود توانستم با بیشتر کردن تعداد تست‌ها و استفاده از منابع مطالعاتی و دیدن ویدیوهای آموزشی و تمرکز و مطالعه دقیق‌تر کتاب درسی و تمرینات آن که من قبلا خیلی به آن‌ها توجه نمی‌کردم در صورتی‌که محوریت اصلی کتاب درسی است.

با این روش توانستم نقاط ضعفم را جبران کنم و درصدهای بین 20 تا 30 این دو درس را به 70 تا 80 درصد برسانم .

 

برای دانش‌آموزانی که همانند شما در نیمسال اول تراز خیلی بالایی نداشتند و اکنون فرصت تغییر دارند چه توصیه‌ای دارید ؟

 در نیم‌سال اول با توجه به این‌که مطالب کتاب درسی جدید هستند و پیشروی آزمون‌ها سرعت دارد معمولا همه افت تراز دارند ولی بعد از عید با توجه به اتمام کتب درسی فرصت تکرار و مرور مهیا است و با توجه به پوششی بودن آزمون‌های کانون و همچنین تغییر و بهبود کیفی ساعت مطالعه و تست زدن بیشتر تاکید می‌کنم تست زدن بیشتر بالاترین کمک را می‌کند می‌توانند نیم سال اول را بخوبی جبران کنند .

 

 چه راهکارهایی برای بالا بردن تراز و ساعت مطالعه خود به کار بردید که نتیجه بخش بود ؟ 

بالا بردن ساعات مطالعه‌ام چون به نظرم 8 تا 9 ساعت مطالعه کافی نبود و خیلی وقت‌ها من به مباحث آزمون نمی‌رسیدم ولی بعد از عید چون دیگر درس جدیدی نبود و فقط مرور می‌کردم و تست می زدم با بالا بردن ساعت مطالعه کیفیت مطالعه‌ام نیز بهتر شد .

 

Menu