«هر روز ریاضی و علوم را مطالعه میکردم»
نام و نام خانوادگی : سینا کیانی
نام شهر ، استان : ایذه ، خوزستان
پایه : دهم تجربی
سال های حضور در کانون : 2 سال
میانگین تراز نهم : 5225
تحصیلات پدر : لیسانس آموزش ابتدایی
تحصیلات مادر : لیسانس ادبیات
مصاحبه گر : علیرضا رفاهی فرد
هدف شما از اینکه دوست داشتید در مدارس تیزهوشان قبول شوید چه بود؟
هدفم این بود که در مدرسهای با سطح بهتر قبول بشوم. در مدارس سمپاد اساتیدی که سطح علمی آنها بالاتری دارند تدریس میکنند و اینکه محیط بهتری نسبت به سایر مدارس دارد و رقابت بیشتری و آزمونهای بهتری وجود دارد.
چه تفریح و سرگرمی در سال قبل داشتید؟
در تیم فوتبال بودم و کلاس زبان شرکت میکردم. برای فوتبال هفتهای سه یا چهار جلسه و هر جلسه 2 ساعت و برای زبان هفته ای دو جلسه و روزی 1.5 ساعت صرف میکردم. کلاس زبان به درسهایم کمک میکرد و کلاس فوتبال باعث شادی و انگیزه بیشتر در من میشد.
کدام درسها جزو نقاط قوت شما هستند؟
در بعضی درسها مانند عربی و فارسی ضعیف بودم و در بعضی درسها هم مانند ریاضی و زبان قوی بودم و در سایر دروس وضعیتم متعادل بود و درصدهای خوبی کسب میکردم. عربی را همیشه 100% میزدم و فارسی را اوایل 70 تا 80% میزدم، اما بعدها به 90% رسیدم و در علوم هم چندباری را 100% زدم.
روش مطالعه ی شما در این درسها چطور بود؟
در این درسها سعی میکردم روز اول تحلیل آزمون قبلی را انجام بدهم و از روزهای بعد شروع میکردم به خواندن دروس. هر روز ریاضی و علوم را مطالعه میکردم و طبق برنامه 6 روز عربی و 6 روز فارسی را مطالعه میکردم و سعی میکردم هفته اول یادگیری باشد و از هفته دوم وارد تست زنی میشدم.
دفتر برنامه ریزی را تکمیل میکردید؟دفتر برنامه ریزی چه کمکی به شما میکرد؟
باعث منظمتر شدن و دقیق تر شدن من در برنامههای روزانهام میشد و باعث میشد بفهم نسبت به روزهای قبل چه پیشرفتی داشتم و همچنین باعث میشد که برنامهام را با جزئیات بیشتر و دقیقتر چیده و برنامهام را به واقعیت نزدیکتر کنم.
برنامه ریزی خود را چگونه انجام میدادید؟روزانه یا هفتگی یا بعد هر آزمون؟
یک روز قبل از آزمون برنامه ریزی میکردم و طبق برنامه راهبردی و هفتگی برنامهام را مینوشتم. بیشتر روی دروس اختصاصی تمرکز میکردم و هر روز مطالعه میکردم و فارسی و عربی را یک روز در میان مطالعه میکردم و برای درس استعداد تحلیلی روزانه بین 20 تا 30 تست را پاسخ میدادم.
آیا پدر و مادرتان کانونی بودند یا از قبل با کانون آشنا بودند؟چگونه؟
بله خواهرم هم عضو کانون بودند و در آزمونها شرکت میکردند و کاملا راضی بودند، به همین خاطر من نیز در آزمونهای برنامهای کانون شرکت کردم. کانون قلم چی برنامههای بسیار خوب و آزمونهای سطح بالا و معتبری دارد و تستهایی که در آزمونهای کانون مطرح میشوند بسیار متنوع هستند.
پدر و مادر در مسیر قبولی تیز هوشان چه کمکی به شما کردند؟
میگفتند که همه چیز به تلاش خود شما بستگی دارد و من دوست داشتم بخوانم و بتوانم که در این مدارس قبول بشوم و تاکید خودم بیشتر بروی مدارس نمونه دولتی بود و میخواستم خودم را به چالش بکشم. شروع کردن از نیمسال اول باعث شد به دهم توجه ویژهای داشته باشم و از آن طرف به کنکور هم نیم نگاهی داشته باشم.
اقداماتی که در دوران طلایی انجام شد موجب افزایش تراز شما بود؟
در نوروز دانش آموزان باید سعی بکنند مباحث نیم سال اول را مرور بکنند و به صورت آزمونی بر روی نیم سال دوم هم تمرکز داشته باشند و مقداری از نیمسال دوم را مطالعه بکنند. بهتر است این جمع بندی و مرور آزمون محور باشد که کتاب نوروز منبع بسیار خوب و مفیدی است.
برای نیمسال دوم چه برنامه ای داشتید که باعث افزایش تراز شما شد؟
برای نیمسال دوم تجربه ام بیشتر شد و باعث شد با شناخت و درک بیشتر و بهتر به آزمون ها توجه کنم و در نتیجه باعث شد بهتر برنامه ریزی کنم و نتایجم هم بهتر شد. هرچه جلوتر رفتم تمرین و مرور را بیشتر کردم و ساعت مطالعهام افزایش پیدا کرد.
برای دانش آموزانی که همانند شما در نیمسال اول تراز خیلی بالایی نداشتند و اکنون فرصت تغییر دارند چه توصیهای دارید؟
اوایل سال ترازم بالا نبود توصیه ی من به این دانش آموزان این است که حتما شروع کنند و ساعت مطالعه را افزایش بدهند و خود من مطابق برنامه پیش میرفتم.
