زهرا عزیزی
پایه: دهم ریاضی
نام شهر و استان: ملارد ، تهران
میانگین تراز : 5776
تعداد سال های حضور در کانون : 2 سال
تعداد آزمون : 41 آزمون
مصاحبه کننده : پردیس زمانی فرد
اقداماتی که در دوران طلایی انجام شد و موجب افزایش میانگین تراز شما شد چه بود؟
تست های چالشی و نکته دار، مرور تست هایی که در آزمون های پیش از عید آن ها را غلط زده بودم و یا خالی گذاشته بودم، مرور منظم دروس و ایجاد تعادل میان مطالعه و تفریح از اولویت های من بود و اصلاح عادات غلط رفتاری در درس خواندن مهمترین اقدامی بود که انجام دادم.
برای نیمسال دوم چه برنامه ای داشتید که باعث افزایش تراز شما شد؟
ابتدا بایستی تسلط خود را به تمام مطالب کتاب درسی افزایش می دادم و بعد از کارکردن تست ها ، آنها را چندبار مرور می کردم تا نکات آن ها در ذهنم نهادینه شود. تداوم در اجرای برنامه و رو به رو شدن با مشکلات به افزایش تراز من کمک می کرد.
در چه درس هایی تغییر روش مطالعه داشتید و توانستید تغییر رادیکال ایجاد کنید؟
درس های فیزیک و شیمی.
برای دانش آموزانی که همانند شما در نیمسال اول تراز خیلی بالایی نداشتند و اکنون فرصت تغییر دارند چه توصیه ای دارید؟
هیچ گاه برای تغییر و پیشرفت دیر نیست، ولی هرچه زودتر، بهتر و این خودتان هستید که باید این تغییر را ایجاد کنید. از اشتباه کردن نترسید، این اشتباهات هستند که نقاط ضعف تان را به شما نشان می دهند و کمک می کنند آن ها را اصلاح کنید.
چه راهکارهایی برای بالا بردن تراز و ساعت مطالعه خود به کار بردید که نتیجه بخش بود؟
تمرکز خود را بالا بردم و برای اینکار از علل حواس پرتی دوری می کردم، بهترین زمان ها برای مطالعه را پیدا کردم و علاوه بر درس به سرگرمی های خود نیز اهمیت می دادم.
کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون ها چه نمره ای برای این درس ها کسب می کنید؟
درس ریاضی، بعد از خواندن درسنامه به سراغ حل تمرینات کتاب می روم و پس از چند تست ساده، تست های چالشی را حل می کنم. عملکرد خوبی در امتحانات مدرسه دارم و از نقاط قوت پایدار من در آزمون ها است.
در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
بله، در سال نهم ریاضی همواره نقطه ضعف من بود و درصدهای بسیار پایینی داشتم، اما با تغییر روش مطالعه و تداوم در مطالعه و تست زنی، این درصدها را بهبود بخشیدم.
آیا در سال ششم دبستان هم برای قبولی در تیزهوشان تلاش کردید؟ واکنش شما زمانی که در سال ششم دبستان قبول نشدید چه بود؟ پدر و مادرتان چه واکنشی داشتند؟
بله.پدر و مادرم از من حمایت کردند و من بیشتر تلاش کردم تا بتوانم در سال نهم در مدارس تیزهوشان پذیرفته شوم.
چرا با اینکه در آزمون تیزهوشان قبول شدید و به مدرسهی تیزهوشان رفتید، پیوستگی خود را به آزمونها حفظ کردید؟
قبول شدن مرحله ای بود که از آن عبور کرده بودم و نباید با اکتفا به آن، مسیر سخت تری که پیش رویم بود را فراموش می کردم.
هدف شما از اینکه دوست داشتید در مدارس تیزهوشان قبول شوید چه بود؟
برادرم از سال هفتم تا پیش دانشگاهی در این مدارس درس می خواند و نتیجه بسیار خوبی در کنکور گرفت، این موضوع مرا ترغیب می کرد که برای قبولی در این مدارس تلاش کنم.
وقتی در طول سال خسته میشدید یا انگیزهتان را از دست میدادید، برای بیشتر شدن انگیزهتان چه کار میکردید؟
به خود استراحت می دادم و به سراغ کارهایی که علاقه داشتم می رفتم تا انگیزه مطالعه من به اجبار تبدیل نشود و از درس ها زده نشوم.
یک تجربه که در مسیر قبولی در آزمون تیزهوشان به شما کمک زیادی کرده، برای دوستان خود بگویید.
مهمتر از تجربه هایی که در این مسیر کسب کردم، نتایجی بود که به آنها رسیدم و این نتایج بیان می کرد که برای رسیدن به هر هدفی در زندگی، نباید از درد و رنج فراری بود، بلکه باید آنها را پذیرفت وغنیمت شمرد تا ما را به هدفمان نزدیکتر کنند.
از چه منابع و کتابهایی برای آمادگی در آزمون تیزهوشان استفاده کردید؟
کتابهای ریاضی و علوم آبی، 12 دوره آزمون تیزهوشان و هوش کلامی و غیرکلامی انتشارات کانون استفاده می کردم.
از کدام منبع آموزشی خود بیشترین استفاده را کردید؟ چرا؟ چگونه و در چه زمانهایی از آن استفاده میکردید؟
کتابهای استعداد تحلیلی، زیرا بخش زیادی از آزمون به این دسته سوالات اختصاص داشت و کارکردن روزانه این تست ها موجب می شد که مهارت من در این زمینه افزایش بیابد.
درس استعداد تحلیلی را با چه روشی می خواندید؟
با خواندن درس نامه شروع می کردم و بعد از خواندن هر مبحث یک آزمون جامع می دادم تا تسلط خود را بسنجم.
هر روز معمولاً چقدر برای استعداد تحلیلی وقت میگذاشتید و چقدر تست تمرین میکردید؟
معمولا روزی 90 دقیقه مطالعه می کردم و 30 تست می زدم.
چگونه بین مطالعهی درسهای مدرسه و درس استعداد تحلیلی(هوش) تعادل را حفظ میکردید؟
ابتدا به درس های مدرسه رسیدگی می کردم و پس از خواندن آنها در زمان های اضافه تست های استعداد تحلیلی را حل می کردم.
تحلیل آزمون را در چه روزی انجام میدادید؟ جمعه یا در روزهای بعد از آزمون؟
روزهای بعد از آزمون انجام می دادم.
روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟
در روز مدرسه هر درسی که داشتم، تست های مربوط به آن درس را تحلیل می کردم، برای مثال اگر دوشنبه یک زنگ هندسه داشتیم، تست های هندسه آزمون را تحلیل می کردم و نکات انحرافی را در دفترچه اشتباهات یادداشت می کردم تا برای آزمون بعدی مرور کنم.
دفتر برنامهریزی را تکمیل میکردید؟ دفتر برنامهریزی چه کمکی به شما میکرد؟
بله، تعهد به دفتر برنامه ریزی باعث نظم من در درس خواندن شد و اینکه می توانستم با خود رقابت کنم و هر هفته نتیجه ای بهتر از هفته پیش بدست آورم.
برنامهریزی خود را چگونه انجام میدادید؟ روزانه یا هفتگی یا بعد از هر آزمون؟
در یک برنامه ریزی هفتگی دروس مختلف و زمان لازم برای هریک را یادداشت می کردم.
