مهسا مهرآسا ، رتبهی 4 انسانی منطقهی 3 ، دانشجوی روانشناسی دانشگاه تهران
در نیم سال اول سال دوازدهم عملکرد خیلی خوبی در آزمونها داشتم اما متاسفانه در آزمون های اسفند و فروردین افت تراز قابل توجهی پیدا کردم. در ابتدا این مسئله باعث تضعیف روحیه و تمرکز من شد اما بعد از دو آزمون نوروز تصمیم گرفتم که بجای تسلیم شدن در برابر نتیجه آزمونها، قویتر برای بهدست آوردن موفقیت بجنگم. بنابراین بعد از هرآزمون علت پایین بودن تراز هردرسی را بررسی میکردم. عمدتا اشکالات من از مدیریت زمان ضعیف و بیدقتی نشات میگرفت که با شبیه سازی تستی دروسی که مشکل داشتم،توانستم تا حدود زیادی این مشکل را برطرف کنم.
من تا اسفند ماه تمام دروس دوازدهم را به پایان رساندم و تمرکز عمده من از فروردین تا تیر بر مرور دروس پایه و سال دوازدهم و اجرای آزمون های شبیه ساز کنکور در خانه بود. در خرداد ماه بیشتر مطالعه من برای امتحانات نهایی بود اما در هر هفته ، یک یا دو کنکور سالهای اخیر را دقیقا برای خودم شبیه سازی میکردم. بیشتر اهمیت این آزمونها جهت تحلیل پاسخ ها و پی بردن به نقاط قوت و ضعف توسط خود فرد است که باعث میشود دانش آموز بداند باید برای کدام دروس وقت بیشتری بگذارد و این، نکتهی مهمی در مطالعه درهفتههای پایانی سال کنکور می باشد زیرا در این دوران زمان محدود است و باید به بهترین وجه از زمان استفاده کرد.
متاسفانه برخی از دانش آموزان با دیدن تراز های پایین زود دلسرد و ناامید میشوند و دست از تلاش برمیدارند درحالیکه هیچ وقت برای موفقیت در کنکور دیر نیست و صرفا دیر شروع کردن تلاش بیشتری می طلبد. در مقابل دانش آموزانی هستند که پرقدرت شروع میکنند اما در نیم سال دوم در مقابل سختی ها و خستگی زانو میزنند و کل تلاشهای قبلی شان را به باد میدهند.
