نام و نام خانوادگی: ابوالفضل کشمیری
مقطع و رشته: نهم
نام شهر و استان: شهرستان کاشمر استان خراسان رضوی
شغل مادر : دبیر
شغل پدر: دبیربازنشسته
سال های حضور در کانون : 3 سال
میانگین تراز: 6159
تعداد کل آزمون ها : 62 آزمون
مصاحبهگر: هوشنگ پناهی
از مقطع ابندایی خود بگویید ابتدایی را کجا درس خواندید؟
در مقطع ابتدایی در دبستان دولتی مرتضی تا کلاس چهارم و در دبستان آزادگان تا کلاس ششم به علت نزدیک بودن آنها به منزل تحصیل کرده ام .
از چه سالی جدی تر تر درس خواندید و چه سالی برای قبولی در تیزهوشان برنامه ریزی کردید ؟
در سال ششم بصورت جدی برای آزمون تیزهوشان مطالعه داشتم ، در آن زمان اهمیت این آزمون را نمی دانستم و خودم دوست داشتم که در آنجا پذیرفته شوم ، در سال های پنجم و ششم معلم ریاضی مان یعنی خانم فنونی که نقش بسیاری در علاقه من به درس ریاضی داشتند ، درباره این مدارس و نقش های آن در تحصیل صحبت هایی را مطرح کردند و از همانجا مصمم شدم که در این مدارس پذیرفته شوم . برای این کار به کلاس خاصی نرفتم و فقط یک کتاب تست را حل کرده و خودم تحلیل می کردم و تا سوالی را خودم حل نمی کردم به پاسخنامه مراجعه نمی کردم ، در آن زمان هم آشنایی با کانون نداشتم .
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟
از طریق دوستان و اطرافیانی که به کانون می آمدند .
دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟
شرکت در آزمون های کانون باعث نظم در درس خواندن می شود و با نظم درس خواندن یعنی بازدهی بیشتر و رهایی از سردرگمی و بی هدفی .
چرا کانون را در این سال ها انتخاب کردید؟
شرکت در آزمون های کانون باعث نظم در درس خواندن می شود و با نظم درس خواندن یعنی بازدهی بیشتر و رهایی از سردرگمی و بی هدفی .
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟
مادرم بودند که قدردان زحمات بی دریغ ایشان هستم .
آیا در آزمون هدفگذاری و مشابه پارسال هم شرکت می کنید؟ دلیل آن چیست؟
عمدتا بله ، زیرا آزمون های هدف گذاری نمای کلی هفته ی نخست مطالعه و نقاط ضعف و قوت آن را آشکار می سازد و ما را برای برنامه ریزی بهتر و دقیق تر برای هفته دوم آماده می کند ، مثلا اگر هدف گذاری ما برای درسی ۱۰ از ۱۰ بود و نمره ما ۷ از ۱۰ شد ، نتیجه می گیریم که در هفته دوم آن درس را باید دقیق تر و مفهومی تر مطالعه کنیم .
آزمون مشابه پارسال هم ، برای جمع بندی مطالعه ای است که برای آزمون اصلی انجام داده ایم و به گونه ای مرور اجمالی است بر مطالب آزمون .
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکنید؟
کارنامه اشتباهات را برای تحلیل آزمون ها استفاده می کنم .
مطابق برنامهی راهبردی درس میخوانید؟ چگونه برنامهریزی میکنید؟
برای برنامه ریزی درسی مطابق برنامه راهبردی عمل می کنم ، زیرا یک برنامه کامل و دقیق برای آزمون پیش رو است ، با برنامه درس می خوانیم و در نهایت بوسیله آزمون ، خود را محک می زنیم .
برنامه مدرسه را چگونه با برنامه راهبردی کانون هماهنگ می کنید ؟
من ساعت مطالعه ای را که قرار است برای آزمون مطالعه کنم را از اول هفته تخمین می زنم و دروس را در آن با توجه به نیاز و اولویت آن در زمان های خالی هفته پخش می کنم .
کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه است؟
دروس ریاضی و فیزیک و شیمی و زیست نقاط قوت من هستند .
درس ریاضی را از دوران ابتدایی دوست داشتم و آن را مفهومی میخواندم ، روش من در مطالعه این درس این هست که هیچ چیز را حفظ نمیکنم ، بلکه مفهوم و اثبات آن را درک می کنم . برای مثال در مبحث اتحادها ، نباید هیچ اتحادی را حفظ کرد بلکه باید با حل سوال زیاد در آن مبحث به تسلط رسید ، در این درس به کتاب درسی مراجعه نمی کنم و فقط تست می زنم .
در دروس شیمی و زیست ، تاکید بیشتر بر روی کتاب درسی است و بعد از فهم نکات و تسلط بر کتاب و مفاهیم آن ، خواندن نکات تکمیلی و حل تست .
در درس فیزیک هم به همین صورت اما بدلیل اینکه ماهیت این درس مانند ریاضیات به حل مسائل مختلف می پردازد ، نقش تست پر رنگ تر است .
روزی چند ساعت درس می خوانید؟
چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص میدهید؟ در مورد ساعت مطالعه ، تصمیم گرفتم قبل از ورود به دوره دوم دبیرستان و از آنجایی که لازم نیست در آزمون ورودی مدارس شرکت کنم ، بیشتر به مطالعه آزاد و کتب غیر درسی بپردازم .
چون در آن دوره باید تمامی تمرکز بر روی کنکور باشد و زمانی زیادی برای این مسائل باقی نمی ماند .
برای مثال در حوزه ادبیات مطالعه زیادی دارم و رمان های مختلف از نویسندگان بزرگ را مطالعه می کنم و از این رو در درس انشا نیز قوی هستم .
و بدلیل علاقه به ریاضیات هم مطالعه آزاد در این زمینه دارم ، به رشته طراحی و نقاشی هم علاقه دارم و دارای رتبه هایی نیز هستم .
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس ها می روید؟
ایرادات هر درس را چگونه برطرف می کنید؟ در کارنامه دروس را به دو دسته تقسیم می کنم ، عمومی و اختصاصی و هر کدام را بصورت جداگانه بررسی می کنم .
ایرادات هر درس را با یادداشت مبحث آن درس و حل تست رفع می کنم .
در بعضی از اشتباهات و سوال های نزده نیز ممکن است بدلیل بی دقتی و کمبود وقت باشد که حتما دلیلش را یادداشت کرده و سعی میکنم که تکرار نشود .
آیا اعضای خانواده کارنامهی شما را میبینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن ها با این افت چگونه است؟
بله ، سعی میکنند که به من روحیه دهند و مرا برای آزمون بعدی و جبران آزمون قبل تشویق می کنند .
دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده است؟
بله دفتر برنامه ریزی کمک شایانی در زندگی من داشته است ، من ساعت مطالعه درسی و غیر درسی ، خواب و تفریح و ... در آن ثبت می کنم و در زندگی خارج از تحصیل بنده هم تاثیر زیادی داشته است و باعث نظم در کارها می شود و از آشفتگی ذهنی جلوگیری می کند .
کدام یک از کتاب های کانون را استفاده می کنید؟ این کتاب ها چه ویژگیهایی دارند؟
_ کتاب های آبی و سه سطحی ، کتاب های آبی برای دست گرمی و آشنایی با سوالات در سطح کتاب و کتاب های سه سطحی برای حل سوالات سخت تر و تثبیت مطالب .
فکر می کنید مهم ترین ویژگی که شما دارید و باعث می شود خوب درس بخوانید، چیست؟
اینکه درس را برای درس می خوانم نه به اجبار کسی یا نمره ، مثلا درس زیست شناسی را در دنیای واقعی حس می کنم و آزمایش های مختلف علوم را انجام می دهم و کاربرد آن را درک می کنم .
آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می دهید؟ چه کارهایی می کنید؟
بله همانطور که قبلا هم گفتم ، ساعات مطالعه آزاد من زیاد است و تفریح من حل معما و ورزش و تماشای فیلم است .
آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟
_ بله ، در درس خواندن با دوستان صحبت می کنم و از هم تراز آزمون ها و وضعیت تحصیلی یکدیگر را سوال می کنیم .
تخلف برخی دانشآموزان در آزمونها تاثیری برروی عملکرد شما داشت؟
خیر ، بر روی من تاثیری ندارد ، زیرا تقلب در آزمون ها یعنی درصد و رتبه کاذب و در نتیجه اعتماد به نفس کاذب که ثمره آن شکست در آزمون های واقعی مانند آزمون ورودی مدارس و کنکور است .
توصیه ای برای دانش آموزان دارید؟
توصیه من این است که به اجبار درس نخوانند و درس خواندن را با علاقه دنبال کنند ، زیرا به گفته محققان درسی را که با علاقه و اشتیاق میخوانید چندین برابر بیشتر از زمانی که به آن علاقه ای ندارید در ذهن ماندگار و آموخته می شود .
زمان های فراغت از درس خواندن را چگونه میگذرانید؟
همانطور که قبلا هم اشاره کردم با خواندن کتاب های غیر درسی و حل معما و ورزش و تماشای فیلم و طراحی اوقات فراغتم را سپری می کنم.
برای نیم سال دوم چه برنامهای دارید ؟
برای نیمسال دوم ، بیشتر بر روی دروس و مباحث ی که ضعف دارم تمرکز میکنم و ساعات مطالعه غیر درسی را به درسی تبدیل کرده و به رتبه و آزمون ها بیشتر توجه می کنم .
در پایان اگر مطلبی هست که می خواهید اضافه کنید بفرمایید ؟
در پایان از حمایت ها و محبت های خانواده ام به ویژه مادرم که در راه تحصیل و زندگی مشوق و پشتیبان من هستند ، کمال تشکر و قدردانی را دارم .