«از طریق افزایش ساعت مطالعه و مطالعه مفهومی خودم را بسیار آماده میکردم و این کار افزایش نمره را هم در برداشت.»
نام و نام خانوادگی : پارسا اکبری
پایه : دهم تجربی
نام شهر ، استان : همدان ، همدان
میانگین تراز نهم : 6031
سالهای حضور در کانون : 2 سال
تعداد کل آزمونها : 32 آزمون
مصاحبهگر : مجید جوهری
آیا پدر و مادرتان کانونی بودند؟
بله مادرم کانونی بودند و جز اولین افرادی بودند که برای قبولی در کنکور در همدان در کانون ثبت نام کرده بودند و نتیجه دلخواه هم گرفته بودند و از این رو من را در کانون ثبت نام کردند.
واکنش شما زمانی که در سال ششم دبستان قبول نشدید چه بود؟ پدر و مادرتان چه واکنشی داشتند؟
راستش واکنش خاصی نداشتم چرا که در آزمون مدرسهای دیگر در همدان که بعد تیزهوشان در همدان حرف اول را میزد قبول شده بودم. بعد از آزمون کمی تحقیق کردیم و پدر و مادرم هم متوجه شدند که چیزی را که باید بخوانم، نخوانده بودم و آموزش ندیده بودم و واکنش خاصی به جواب آزمون نشان ندادند.
از کلاس چندم در آزمونهای برنامهای کانون شرکت کردید؟
از تابستان سال نهم در آزمونهای کانون شرکت میکنم.
چرا با اینکه در آزمون تیزهوشان قبول شدید و به مدرسهی تیزهوشان رفتید، پیوستگی خود را به آزمونها حفظ کردید؟
زیرا طبق آمار و تجربهای که خودم در آزمون داشتم و مادرم در سالهای قبل داشتند میدانم که شرکت در آزمونهای قلمچی دانشآموز را با نزدیکترین سوالات به امتحانات آشنا میکند.
آیا در این سالها در آزمونهای کانون غیبت کردهاید؟
سال نهم که هیچ غیبتی نداشتم اما امسال اگر هم برایم مشکلی پیش میآمد و نمیتوانستم شرکت کنم حتما به صورت غیرحضوری شرکت میکردم.
آیا علاوه بر آزمون اصلی، در آزمونهای هدیه، هدفگذاری و مشابه پارسال هم شرکت کردهاید؟
بله در این آزمونها هم شرکت میکردم زیرا برای آزمون اصلی آمادهتر میشدم.
تحلیل آزمون را در چه روزی انجام میدادید؟
روز جمعه عصر از ساعت 18 شروع میکردم به تحلیل سوالات و مابقی را شنبه عصر انجام میدادم.
روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟
سوالات را دوباره هنگام تحلیل جواب میدادم و به پاسخنامه نگاه میکردم و نکات را مینوشتم.
آیا کتاب خودآموزی داشتید؟ چگونه آن را تکمیل میکردید؟
بله کتاب خود آموز خود کانون را خریدم و نکات و اشتباهات را در آن مینوشتم.
اگر به بودجهبندی برنامهی آزمون نمیرسیدید چگونه جبران میکردید؟
امکان نداشت که به بودجهبندیها نرسم. اگر هم زمانی پیش میآمد که به برنامه نمیرسیدم ایستگاههای جبرانی بهم کمک میکرد.
در سال نهم چه کارهایی کردید که باعث موفقیت شما در آزمون تیزهوشان شد؟
1_شرکت در آزمونهای قلمچی
2_ تست زنی از کتابهای مختلف
۳_ شرکت در کلاسهای دبیران برتر
4 _ و آخرین مورد تلاش و کوشش و اعتماد به نفس و توکل به خداوند مهربان.
در سال نهم روزی چند ساعت درس میخواندید؟
میانگین 6 ساعت، البته بستگی داشت به اینکه چه وقتی باشد مثلا هر چه به آزمون نزدیکتر میشدم تا 6.5 ساعت هم میخواندم و قبل از آن 4 یا 4.5 ساعت.
برنامهتان در روزهای تعطیل برای درس چگونه بود؟
من تمام درسهایم را در طول هفته و مطابق با برنامه کانون میخواندم و در روزهای تعطیل به خودم استراحت میدادم تا برای شنبه آماده باشم ، البته من پنجشنبهها هم باید به مدرسه میرفتم.
تلاش و سختکوشی و تمرین مداوم چقدر در موفقیت شما نقش داشته است؟
60درصد موفقیتم را مدیون تلاش هستم و ۴۰درصد را مدیون یادگیری دروس بودم. منظورم این است که من بیشتر وقت خودم در یادگیری میگذاشتم تا کامل مبحثی را یاد بگیرم آنگاه با تلاش و کوشش در حل تست خودم را آماده آزمون میکردم .
یک تجربه که در مسیر قبولی در آزمون تیزهوشان به شما کمک زیادی کرده، برای دوستان خود بگویید.
اول از همه که توکل به خدا و بعد تلاش و کوشش به همراه صبر و استقامت و اعتماد به نفس چند مورد اصلی بودند که در قبولی به من کمک کردند.
از چه منابع و کتابهایی برای آمادگی در آزمون تیزهوشان استفاده کردید؟
کتابهای آبی و سه سطحی قلمچی
درس استعداد تحلیلی را با چه روشی میخواندید؟
روش حل تستها را که معلم ریاضیام بهم یاد داده بودند میخواندم و تستها را حل میکردم و اگر نکتهای در تستها بود در کتاب خود آموز ثبت میکردم.
هر روز معمولاً چقدر برای استعداد تحلیلی وقت میگذاشتید و چقدر تست تمرین میکردید؟
حداقل روزی 2ساعت را برای هوش وقت میگذاشتم و حدود 100 تا 150 تا سوال را در روز میزدم. البته از کم شروع کردم تا به ۱۵۰ تا در روز رساندم.
کدام درسها جزو نقاط قوت شما هستند؟
نقطه قوت من درس علوم تجربی بود اما دروس ریاضی و فارسی هم به من خیلی کمک کردند.
روش مطالعهی شما در این درسها چگونه بود؟
در درس علوم که اول کتاب را کامل میخواندم و جای هیچ مشکلی برای خودم در کتاب نمیگذاشتم و بعد به سراغ جزوه های تیزهوشان میرفتم و بعد از مطالعه آن به سراغ تستهای کتاب تستی میرفتم و نکات را یاداشت میکردم.
در چه درسهای توانستید پیشرفت کنید؟
من در درس ریاضی پیشرفت زیادی داشتم و این پیشرفت به کمک معلم عزیزم استاد شیری بود.
دفتر برنامهریزی را تکمیل میکردید؟ دفتر برنامهریزی چه کمکی به شما میکرد؟
بله تکمیل میکردم. دفتر برنامهریزی به برنامههای من نظم میداد.
برنامهریزی خود را چگونه انجام میدادید؟ روزانه یا هفتگی یا بعد از هر آزمون؟
برنامه ریزی من بلندمدت بود و هم عملکرد آزمونها و هم عملکرد هفتگی را در برداشت .
پدر و مادر در مسیر قبولی آزمون تیزهوشان چگونه به شما کمک میکردند؟
حضور پدر و مادرم بود که من توانستم در تیزهوشان قبول بشوم زیرا اگر حمایتهای مالی و روانی والدینم نبود حتما به نتیجه دلخواه نمیتوانستم برسم.
اگر در درسی نمرهی 20 نمیگرفتید، واکنش پدر و مادرتان چه بود؟
هیچ واکنش خاصی نداشتند و فقط به من میگفتند که نمره ی واقعی خودت را بگیر حتی اگر خیلی کم باشد.
بعد از عید چه برنامهای برای آمادگی آزمون تیزهوشان داشتید؟
بعد از عید کم کم از کلاسهایی که میرفتم کم میکردم و وقتم را به تست زنی اختصاص میدادم.
هدف شما از اینکه دوست داشتید در مدارس تیزهوشان قبول شوید چه بود؟
تنها هدف من از اینکه میخواستم در مدارس تیزهوشان قبول بشوم آمادگی کاملتر برای آزمون سراسری بود.
چه تفریح و سرگرمی در سال قبل داشتید؟
من کلاس والیبال میرفتم ، کلاس زبان میرفتم ، و گاهی به همراه خانواده به مکانهای تفریحی و گردشگری میرفتیم.
دستاورد یا مهارت غیردرسی هم داشتید یا دارید؟
بله ، قهرمانی والیبال استان و... البته بیشترین دستاوردهای من درسی بودند از جمله خوارزمی آزمایشگاه بعد خوارزمی زبان بعد خوارزمی فارسی و ...
وقتی در طول سال خسته میشدید یا انگیزهتان را از دست میدادید، برای بیشتر شدن انگیزهتان چه کار میکردید؟
اول به خدا توکل میکردم و همچنین ویدیوهای انگیزشی انرژی بسیاری به من میدادند.
با خودتان رقابت میکردید یا با دوستانتان؟ چگونه با خودتان رقابت میکردید؟
هم با خودم هم با دوستانم. از طریق افزایش ساعت مطالعه و مطالعه مفهومی خودم را بسیار آماده میکردم و این کار افزایش نمره را هم در برداشت.
از کدامیک از معلمهای خودتان میخواهید تشکر کنید؟ معلم چه درسی هستند؟ دلیل تشکر شما چیست؟
در آخر از دو معلم عزیزم که همیشه پشتیبان من بودند هم از نظر درسی و هم از نظر روانی و اگر لطف و کمک معلمان عزیزم نبود قطع به یقین به نتیجه ی دلخواه نمیرسیدم، تشکر میکنم.
استاد مصطفی شیری : استاد بلامنازع درس ریاضی کشور و استاد محمد غلامی نوا بهترین دبیر علوم کشور. مخصوصا استاد شیری که با پشتیبانی های روحی و روانیشان به من خیلی کمک کردند و همیشه و همهجا پشتیبان و راهنمای من بودند و در حین تدریس به من مشاوره هم میدادند و من جایگاه کنونیام را مدیون اول ایشان و سپس دیگر معلمان عزیزم هستم. «با تشکر از زحمات بی پایانشان»
