
ریحانه علیشاهی، رتبهی ۳ تجربی منطقهی ۱، دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران
نوروز یکی از طلاییترین دوران برای جمعبندی مرور و کاملکردن نقصها و اشکالات برای من بود. برای من نوروز اهمیت زیادی داشت از این رو برنامه ریزی برای نوروز را بعد از آزمونهای نیمسال اول آغاز کردم و سعی کردم طبق برنامه راهبردی دروس نیم سال دوم دوازدهم و پایه یازدهم را طبق برنامهی راهبردی، تا اواسط اسفند مطالعه کنم و به پایان برسانم.
بعد از این کار نوبت به آزمونهای جمع بندی کانون برای نوروز میرسید که آزمون اول جمع بندی دروس پایه بود که از اواسط اسفند برای آن برنامه ریزی نمودم و در این ۳ هفتهای که تا آزمون 7 فروردین فرصت داشتم یک هفته بیشتر زمان برای جمعبندی پایه گذاشتم زیرا حجم مطالب بیشتر بود.
ساعت مطالعه من در ایام نوروز بیشتر شده بود زیرا مدارس و کلاسهای آموزشی تعطیل بودند و به شکل تمام وقت میتوانستم روی درس تمرکز کنم. در این مدت سعی کردم که از کتابهای جمعبندی، کتابهای آزمون محور و آزمونهای مبحثی که به شکل ترکیبی از ۳ پایه مطرح شده بودند، استفاده کنم. همچنین از روش بازیابی و سپس مطالعه نیز استفاده میکردم تا اشکالات و نقایص مطالعهام را به شکل مفیدتر و پربازدهتری پیدا کنم. اگر به گذشته بر میگشتم سعی میکردم مباحث پایه را عمیقتر و بهتر مطالعه کنم و تسلطم را بر آنها بالاتر میبردم. امیدوارم دانشآموزان بتوانند در ایام نوروز در کنار تفریح و استراحت مناسب، جمعبندی و مطالعه بسیار مفیدی داشته باشند و بتوانند از نوروز به عنوان نقطهای برای جهش که قبل و بعد از آن تفاوت بین دانشآموزان دارای پیوستگی و سایرین مشخص میشود، استفاده کنند.

محمد معظمی گودرزی، رتبهی ۱۹۶ منطقهی 2، دانشجوی پزشکی دانشگاه شهید بهشتی
من در همان ماههای پایانی سال یعنی بهمن و اسفند برنامه نوروز خودم را طراحی کردم چون طی آن مدت و با توجه به آزمونهای جمعبندی نیمسال اول می دانستم که در کدام مباحث ضعف دارم و باید بیشتر روی آن مباحث وقت بگذارم و مشکلاتم را حل کنم.
برنامه نوروز من به این صورت بود که بعد از آخرین آزمون اسفند روزهای ابتدایی مانده به آزمون را به رفع کردن ضعفهای دروس پایه اختصاص دادم. چون اولین آزمون نوروز یعنی هفت فروردین جمع بندی پایه هست. نکته مهم اینه که بازه جمع بندی نوروز از ۲۰ اسفند شروع میشود نه اول فروردین.
در بازه نوروز ساعت مطالعه و تمرکزم را افزایش دادم ولی مهمترین تغییری که داشتم این بود که تعداد آزمونهایی که از خودم میگرفتم را خیلی بیشتر کردم. یعنی سعی میکردم آزمونهای تک درس مخصوصا در مباحثی که مشکل داشتم، بدهم. همین طور در این ایام آزمونهای سالهای گذشته کانون را هم کار کردم که تاثیر خیلی زیادی در نتیجه آزمونهایم داشت.
اگر به گذشته برگردم سعی میکنم در این بازه بیشتر درس بخوانم و تمرکز اصلی خودم را بر برطرف کردن نقاط ضعف و مرور و تست زنی از نقاط قوت اختصاص بدهم. مهمترین توصیهام به دانشآموزان این است که حتما توجه داشنه باشند که دوران طلایی نوروز از ۲۰ اسفند شروع میشود و حتما از همان روز درسخواندن را جدی بگیرند.

نیکی فاطمی، رتبهی 83 منطقه2، دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران
روش مطالعه من در نوروز تقریبا مقدمه روش مطالعه در دوران جمع بندی کنکور بود. به این شکل که هفتهای دو تا سه آزمون جامع میدادم. در مورد درسهای اختصاصی برای زیست ابتدا مرور کتاب و نکاتی که در طول سال از درسنامه و تستها نوشته بودم را انجام دادم و سپس آزمونهای فصل به فصل یا پایهای را کار کردم. برای شیمی مرور سریع بر حفظیات کتاب داشتم و سپس آزمونی کار کردم. برای فیزیک و ریاضی هم مرور سریعی بر فرمولها داشتم و بعد از آن به زدن آزمونهای جامع پرداختم. در واقع با آزمون جامع کار کردن یاد گرفتم چگونه زمانبندی و مدیریت زمان را رعایت کنم و در مواجهه با سوالات سخت چه کار کنم.
در فاصله بین آزمونها بعد از تحلیل آزمون قسمتهایی که بنا بر نتیجه آزمون متوجه میشدم فراموش کردهام را مرور میکردم یا اگردر مبحثی اشکال داشتم تعدادی تست از همان مبحث کار میکردم. این رفع اشکال را با استفاده از کارنامه اشتباهات و جزوه هوشمند انجام دادم.
موضوع مهم دیگر این که من در ایام عید مطالب مرتبط با هم را یک جا مطالعه میکردم. مثلا گیاهی دهم تا دوازدهم را باهم مرور کردم و سپس آزمون جامع گیاهی کار کردم. یا ریاضی را به جای فصل به فصل مبحثی کار میکردم. و نکته دیگر این که برای مرورمباحث، پاسخنامه یا درسنامه کتابهای جامع برای مطالب گسترده نمودار و جدولها، خلاصههای خوبی دارند که از خواندن آنها غافل نشوید.
ساعت مطالعه در نوروز کاملا باید شخصیسازی شده باشد و برای هر فرد متفاوت است و باید بسته به توان خود فرد در این دوران برنامهریزی شود. من روز اول عید و سیزده بدر را استراحت کردم و مابقی روزها حدودا 10ساعت مطالعه داشتم.
من هم مثل خیلی از شما در دوران عید خسته شده بودم و مثل ماههای اول نمیتوانستم ساعت مطالعه زیادی داشته باشم و از نظر جسمی و روحی فرسوده شده بودم. ولی وقتی به هدفم فکر کردم، زحمت و تلاشی که تا این جای کار کشیده بودم، و سختیهایی که پشت سر گذاشته بودم، تصمیم گرفتم هر طوری شده ادامه بدهم چون به هدفی که داشتم متعهد بودم و نمیخواستم سختیهایی که تا این جا کشیدم بینتیجه بماند.

امیرحسین شهاوند، رتبهی 207 تجربی منطقهی2، دانشجوی پزشکی دانشگاه شهید بهشتی
سه دوران حیاتی برا داوطلب شرکت کننده در کنکور وجود دارد که عبارتند از: ایام جمعبندی نیمسال اول، دوران طلایی نوروز وایام جمعبندی نیمسال دوم (خرداد ماه). در هرکدام از این بازهها داوطلبین میتوانند با بهروری صحیح از زمان خود، از رقیبان خود سبقت بگیرند و نتیجه نهایی خود را بهبود ببخشند.
من در سال کنکور، در شروع نیمسال دوم، برای ایام نوروز برنامهریزی کردم و مواردی را که ضعف داشتم (تا آن زمان) و روند کارم در این ایام و مباحثی که می خواهم در آن زمان کار کنم را، مشخص کردم.همچنین در نیمسال دوم نیز مباحثی را که حس میکردم نیاز به تمرین بیشتری دارم را به نوشته های خود اضافه کردم.
درزمان نوروزمطابق بودجه بندی آزمونهای عید مطالعه کردم. در ابتدا سعی کردم اشکالات و وسوالات علامت دار خودم را بررسی کنم و سپس از همان مباحث مطالعه شده آزمون متناظرآن ها را در کتاب نوروز حل می کردم. همچنین علاوه بر این موارد آزمونهای تک درس و جامع نیز کار می کردم تا یک جمع بندی کامل از مباحث مطالعه شده خود داشته باشم. در کل جمع بندی ایام نوروز من حول آزمون های زماندار و جامع میچرخید که این باعث می شد به دانش خود بیافزایم و هم هنر آزمون دادن خود و سرعت آزمونی خود را تقویت کنم.
تا قبل از ایام نوروزساعت مطالعه من حوالی12ساعت در روز بود اما در طول نوروز سعی کردم آن را به 13تا14ساعت در طی روز افزایش دهم تا بتوانم تمامی آزمونها و مواردی را که مدنظر خود دارم را تمرین کنم.
از نظر خودم، علت موفقیت من در ایام نوروز، برنامه ریزی زودهنگام و آماده بودن برای این ایام و همچنین انجام آزمونهای زیاد در این دوران بود.
همانطور که گفتم در ایام عید از کتاب نوروز استفاده می کردم. هر کدام از این آزمونها یک بودجه بندی خاص داشت که باعث میشد ابتدا من اشکالاتم را در آن مباحث معین رفع کنم و سپس آزمون آن مبحث را کار کنم درانتها هم آزمون جامع حل می کردم تا تمامی مباحث برایم دوره و جمع بندی شود. نقش این کتاب، برنامه ریزی و مرور و تمرین، هنر آزمون دادن است.
توصیه بنده به داوطلبان این است که در این ایام درگیر حواشی نشوند و با تمام توان خود از این ایام استفاده حداکثری را داشته باشند و از اهمیت آزمون دادن در این زمان غافل نشوند.

شایان حسن زاده صفاری، رتبهی 155 تجربی منطقهی 2، دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران
پس از گذشتن نیم سال اول و تقریبا 2 ماه از نیم سال دوم ، کم کم به دوران طلایی نوروز نزدیک می شویم، شاید تا حالا با خودتان فکر کرده باشید که چرا برای این دوران از صفت طلایی استفاده می کنیم؟ دلیل آن کاملا مشخص میباشد. چون این دوران برای هر کنکوری با هر وضعیتی حکم طلا را دارد و میتواند کاملا سرنوشت کنکور خودش را عوض کند.
من برنامه و هدف گذاریام را برای این دوران از 15 اسفند ماه طراحی کردم و خب خداروشکر توانستم به تمامی اهداف و انتظاراتی که از خودم در این دوران داشتم، برسم. در این دوران، آزمون های کانون به قوت خود باقی هستند و شاید بتوان گفت نقش پر رنگتری هم دارند چون به عنوان آزمونهای جمعبندی و دوره برگزار می شوند. من هم در این آزمون ها شرکت کردم و خدا را شکر توانستم نتیجه خوبی هم از این آزمونها بگیرم .
در دوران نوروز چون به کنکور نزدیکتر شده بودیم سعی کردم ساعت مطالعهام را افزایش دهم و این خیلی به من کمک کرد و در نتیجه کنکورم موثر بود. در این دوران یاد گرفتم که باید چگونه جمعبندی دروس رو انجام بدهم و همین کار باعث شد تا نتیجه آزمونهای نوروزی مطابق میلم شود.
اگر میتوانستم به سال گذشته برگردم و دوباره برای این دوران طلایی تصمیم بگیرم، سعی میکردم بیشتر روی آزمونهای جامع و جمع بندی تاکید داشته باشم و بیشتر از این آزمونها کار کنم چون بسیار مفید بودند.

صبا عینی، رتبهی 53 تجربی منطقهی 1، دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران
من از نیمه دوم اسفند برنامه عید خودم را طراحی کردم و برای آزمونهای جمع بندی پایه و نیمسال اول دوازدهم مسیر مطالعه خود را مشخص کردم . در ایام نوروز در آزمونهای کانون شرکت کردم، حتی آزمونهای سالهای گذشته کانون را هم برای آمادگی بیشتر بررسی کردم و البته تعداد زیادی آزمون از سایر موسسات هم برای افزایش تنوع تست زدم. ساعت مطالعهام به خاطر تعطیلی کلاسها بیشتر شد و به حدود 12-11 ساعت در روز رسید. البته روز اول عید را به استراحت اختصاص دادم و مطالعه چندانی نداشتم . در نوروز کارهای زیادی برای بهبود وضعیت درسهایم انجام دادم مثلا از کتب آزمون محور برای جمعبندی دروس به صورت تک درس استفاده کردم، همینطور کلی آزمون تک درس و جامع پایه گوناگون تمرین کردم که باعث شد هم کمیت مطالعهام (ساعت مطالعه و تعداد تست در روز) و هم کیفیت مطالعهام بهتر شود . البته نکته مهمی که در عید همیشه به آن توجه داشتم تحلیل کامل آزمونهایم بود که با دقت زیاد انجام میدادم و دفترچهای برای نوشتن اشکالات درسی و بیدقتیها در آزمونهایم و همینطور مدیریت زمان آزمون تهیه کردم.
به کنکوریهای عزیز توصیه میکنم ایام طلایی نوروز را که یکی از مهمترین دوران در سال کنکور است، جدی گرفته و بعد از مقداری استراحت به مطالعه خود پرقدرت ادامه دهند و تحت تاثیر جو نوروز و دید و بازدید ها وقت خود را از دست ندهند. نوروز زمان خوبی برای پیشرفت و جلو افتادن از سایر رقباست به شرطی که به درستی از آن استفاده شود . حتیالامکان آزمون بزنند و بحث مدیریت زمان را به خوبی تمرین کنند.
