«در نیمسال دوم با افزایش تدریجی ساعات مطالعاتی برنامه خودم را جلو بردم.»
نام و نام خانوادگی : مهدی یوسفی
نام شهر ، استان : سراب ، آذربایجان شرقی
رتبه سال 1401 : رتبه 1280 منطقه 3 کنکور تجربی
رشته و دانشگاه قبولی : پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز (محل تحصیل سراب)
سال های حضور در کانون : 8 سال (از پنجم دبستان تا دوازدهم)
تعداد کل آزمون ها : 125 آزمون
شغل مادر : خانه دار
شغل پدر : بازنشسته بانک
درصدهای کنکور 1401
ریاضی: 70% فیزیک: 70 % شیمی: 50% زیست: 50%
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه ای کسب کردند؟
من توسط همکلاسی ها با کانون آشنا شدم. البته خواهرم سالهای قبل عضو کانون بودند و در رشته مهندسی کامپیوتر تبریز قبول شدند.
دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟
اصلی ترین دستاوردهای من طی این 8سال یافتن نقاط ضعف و قوت، برطرف کردن نقاط ضعف و آشنایی بیشتر با توانایی ها و استعداد تحصیلی خودم بود.
چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟
خیر خسته نشدم چون هر چقدر در این آزمونها شرکت میکردم بیشتر از خودم و میزان سوادم آگاهی پیدا میکردم و این برایم ارزشمند بود.
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی بود؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر ؟
همه خانواده پشتیبان من بودند، ولی خواهرم بدلیل داشتن مدارج تحصیلی و سابقه بالا نقش بیشتری در روند تحصیلی من داشتند و همیشه مرا راهنمایی و پشتیبانی میکردند.
مطابق برنامه راهبردی درس میخواندید؟
بله با توجه به این که برنامه راهبردی آزمون بسیار استاندارد بود هدف اصلی من اجرای آن برای درس خواندن و آمادگی در آزمون ها بود.
کدام درس ها نقطه قوت شما بودند؟ روش مطالعه این درس ها چگونه بود؟ در مدرسه یا آزمون ها چه نمره ای برای این درس ها کسب میکردید؟
ریاضی و فیزیک نقاط قوت من بودند که نمره این دو درس در مدرسه هم اکثرا 20 بود.
در مطالعه این درس ها من ابتدا کتاب را با مثال ها و تمرینات به طور کامل دقیق بررسی میکردم بعد از آن سراغ کتاب کمک درسی میرفتم و به ترتیب از سوالات راحت به سخت حل میکردم.
در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
من در درس زیست ابتدا چالش داشتم ولی با اصلاح روش مطالعهام وضعیت آن را بهتر کردم. من با مطالعه عمیقتر و مرور با تعداد دفعات بالا در طول هفته و عیب یابی یادگیری خودم به کمک آزمون های کانون، درصد آن را افزایش دادم.
روزی چند ساعت درس میخواندید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص میدادید؟
روزی 8-7 ساعت مطالعه داشتم که در ابتدای سال حدود 30% این زمان را به تست زنی میدادم ولی رفته رفته این مدت زمان بیشتر میشد تا زمانی که در اواخر سال 60% از کل ساعت مطالعه روزانهام به تست زنی میرسید.
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس ها میرفتید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف میکردید؟
ابتدا نمره فیزیک و زیست را میدیدم.
اگر ایرادی داشتم با بررسی تک تک سوالات آزمون به یافتن نقاط ضعف خودم و دلایل آنها میپرداختم.
آیا اعضای خانواده کارنامهی شما را می دیدند؟ اگر افت داشتید برخورد آن ها با این افت چگونه بود؟
بله آنها پیگیر نتیجه آزمون من بودند. اگر افتی داشتم بیشتر به حالت پشتیبانی با من رفتار میکردند تا بتوانیم برای رفع مشکل تصمیم بگیریم.
چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سالدوم گرفتید؟
با گذشت زمان و رفته رفته من به برنامه مطالعاتی خود عادت کردم و در نیمسال دوم با افزایش تدریجی ساعات مطالعاتی برنامه خودم را جلو بردم.
فکر میکنید مهمترین ویژگی که شما دارید و باعث میشود خوب درس بخوانید، چیست؟
استمرار کاری و زود خسته نشدن ، مدیریت و کاهش استرس خودم
آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می دادید؟ چه کارهایی می کردید؟
بله زمان تفریح داشتم و در این بازه های زمانی با خانواده به گردش میرفتیم یا مشغول تماشای فوتبال میشدم و گاهی پیاده روی میکردم.
قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می خواندند؟ چه کتابهایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟
بله بیشتر کتاب های داستانی برایم میخواندند. من خودم الان بیشتر کتابهای سرگذشتی مثل سینوهه و کتابهای روانشناسی مثل اثر مرکب میخوانم و علاقه دارم.
شما از سال پنجم دبستان در آزمون ها شرکت کردید و در آزمون تیزهوشان پذیرفته شدید؛ چرا بعد از آن پیوستگی خود را با آزمون ها حفظ کردید؟
به دلیل سطح رقابتی بالا در مدارس و همچنین برای بالا بردن یادگیری خودم تا سال آخر در آزمون ها شرکت کردم.
تحلیل آزمون را چه روزی انجام میدادید؟ روش تحلیل شما چگونه بود؟
من تحلیل آزمون را روز جمعه انجام میدادم.
در تحلیل آزمون همه سوالات را تک به تک بررسی میکردم و با این کار قسمتی که در آن یادگیری ناقص بود مشخص میشد و طبق آن برنامه ریزی میکردم و در طول هفته به مطالعه آنها میپرداختم.
اگر برنامه مدرسه و آزمون هماهنگ نبود چکار میکردید؟
چون تقریباً همه کلاس ما در آزمونها شرکت میکردند، اگر با برنامه آزمون هماهنگ نبودیم با درخواست از معلم های خود برای تدریس این هماهنگی را ایجاد میکردیم. و اگر نمیرسیدم سوالات آن قسمت را در آزمون نمیزدم ولی هفته بعد با خواندن آن قسمت سوالات مربوطه را حل میکردم.
فکر میکردید چنین رتبه ای کسب کنید؟
ابتدای سال فکر نمیکردم ولی با نزدیک شدن به کنکور و شرکت در آزمون های شبیه سازی تقریبا میتوانستم رتبه خودم را حدس بزنم.
توصیه ای برای دانش آموزان دارید؟
همه دانش آموزان میتوانند با برنامه مطالعاتی متناسب خود و استمرار عمل به خواسته خود برسند و این را بدانند که این تلاشهای آنها مثل تک به تک آجرهایی است برای اینکه آینده خود را بسازند و مهمتر از همه برای انجام کارها انگیزه داشته باشند.