«در هفته منتهی به کنکور به مطالعه یادداشت هایی که در طول یک سال نوشته بودم، پرداختم.»
نام و نام خانوادگی : مرتضی شبانی بورنگ
نام شهر ، استان : بیرجند ، خراسان جنوبی
رتبه سال 1401 : رتبه 1339 منطقه 2 و رتبه 3766 کشوری کنکور انسانی
رشته و دانشگاه قبولی : آموزش ابتدايي دانشگاه فرهنگيان پرديس شهيد باهنر بيرجند
سال های حضور در کانون : 2 سال
تعداد کل آزمون ها : 64 آزمون
میانگین تراز : 5607
شغل و تحصیلات مادر : خانه دار ، دیپلم
شغل و تحصیلات پدر : کشاورز ، سیکل
درصدهای کنکور 1401 :
عربی: ۶۸% زبان: ۴% ادبیات: ۷۴% دینی: 38%
ریاضی: ۳۰ % اقتصاد: ۹۲% ادبیات تخصصی: 26% عربی تخصصی: 70% تاریخ و جغرافیا: ۳۱% علوم اجتماعی: 73% روانشناسی: 70%
مصاحبه گر :حمید مینایی
آیا در آزمون هدفگذاری و مشابه پارسال هم شرکت میکردید؟ دلیل آن چیست؟
بله، در آزمون های مشابه پارسال شرکت میکردم زیرا این آزمون ها باعث میشد یک هفته زودتر بتوانم نقاط ضعف یادگیری خود را بشناسم و در طول هفته بعد آنها را برطرف کنم.
مطابق برنامه ی راهبردی درس میخواندید؟ چگونه برنامه ریزی میکردید؟
من برنامه ریزی خود را مطابق با برنامه راهبردی قلم چی انجام میدادم و برنامهریزی کوتاه مدت میان مدت و بلند مدت برای خود داشتم.
دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟
برنامه ریزی و هدفگذاری منظم آزمون و خطا و پیدا کردن عیبهای درسی و برطرف کردن آنها
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟
من از طرف مدرسه به کانون برای بورسیه معرفی شدم و از سال یازدهم در آزمون های قلم چی شرکت کردم.
چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟خسته نشدید؟
خیر من از آن آزمون دادن خسته نمیشدم. این آزمون ها باعث میشود نقاط قوت و ضعف خود را بهتر بشناسم و بتوانم برای آزمونهای بعدی هدفگذاری بهتری داشته باشم.
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی بود؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می کردند؟
در منزل مادرم پشتیبان تحصیلی من بودند و مکان و لوازم مناسب برای درس خواندن من را فراهم میکردند.
کدام درس ها نقطه قوت شما بودند؟ روش مطالعه این درس ها چگونه بود؟
درس های اقتصاد ، عربی ، جامعه شناسی و دینی جزو نقاط قوت من بودند. در درس هایی مانند اقتصاد سعی میکردم ابتدا درست و اصولی آموزش ببینم و سپس سراغ تست زنی بروم و در درس های حفظی مانند جامعه شناسی و دینی مرور اصولی و دقیق کمک کننده من بود.
در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
در درس های اقتصاد و ریاضی که جزو نقاط ضعف من بودند به دلیل حل مسائل ولی من با تغییر روش و استفاده از روتین درسی و حل چند باره سوالات و تحلیل درست و اصولی توانستم آنها را به نقاط قوت خود تبدیل کنم.
روزی چند ساعت درس میخواندید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص میدادید؟
ساعت مطالعه من از روزی ۴ ساعت شروع شد و به روزی ۱۴ ساعت هم رسید. در ابتدا بخش کمتر از زمان خود را به تست زنی اختصاص میدادم ولی هرچه سطح مطالعاتی و درسی من بیشتر میشد تعداد تست من هم بالا میرفت. تقریبا دو سوم برنامه من را تست زنی تشکیل میداد.
آیا اعضای خانواده کارنامه ی شما را میدیدند؟ اگر افت داشتید برخورد آن ها با این افت چگونه بود؟
خانواده به طور کلی پشتیبان من بودند و اگر جایی ضعیف و خسته میشدم من را کمک میکردند تا بتوانم به مسیرم ادامه بدهم.
دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده است؟
دفتر برنامهریزی و گزارش کار باعث میشد من پیشرفت خود را هم در ساعت مطالعه و هم تست زنی در کوتاه مدت و بلند مدت ببینم. اگر درسی را در آزمون قلمچی پایین میزدم سعی میکردم در طی هفته های آینده زمان مطالعاتی بیشتری برای آن قرار دهم.
کدام یک از کتاب های کانون را استفاده میکردید؟ این کتاب ها چه ویژگی هایی دارند؟
کتاب های سه سطحی قلمچی منبعی بسیار مناسب برای دوران جمع بندی و مرور دانش آموزان است و میتوان به کمک این کتاب ها سطح درسی خود را افزایش داد.
دلیل این که در آزمونهای تابستان شرکت کردهاید چه بود؟
آزمونهای تابستان باعث آمادگی هرچه بیشتر من برای شرکت در آزمونهای طول سال تحصیلی میشدند.
فکر میکنید مهمترین ویژگی که شما دارید و باعث میشود خوب درس بخوانید، چیست؟
استمرار و پیوستگی یکی از مهمترین عوامل برای رسیدن به هدف است و داشتن برنامه دقیق و اصولی کمک زیادی به پیشرفت من میکرد.
آیا در برنامهریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص میدادید؟ چه کارهایی میکردید؟
بله جمعه ها سعی میکردم در حد چند ساعت به تفریح بپردازم و یکی از تفریحات من دیدن اقوام و دوستان بود.
دلیل پیشرفت از روزهای اول آزمون تا کنکور و تغییر در آزمون خود را چه میدانید؟
استمرار و پیوستگی و ناامید نشدن سه دلیل مهم در موفقیت من بودند.
تحلیل آزمون را چه زمانی آغاز میکردید و به چه مواردی دقت میکردید؟
تحلیل آزمون را از بعد از ظهر روز آزمون شروع میکردم و در زمان تحلیل به سوالات غلط و نزده دقت بیشتری میکردند و سوالات آن غلط و نزده یادداشت برداری میکردم.
از روش های مدیریت زمان استفاده میکردید؟
از چند ماه مانده تا کنکور از روش های مدیریت زمان استفاده کردم و آنها را در خانه تمرین کردم تا توانستم آنها را در آزمون کنکور به کار بگیرم.
وضعیت ساعت مطالعه شما در این سه سال دهم، یازدهم و دوازدهم چگونه بود؟
من در سال دهم فقط برای امتحانات مدرسه مطالعه میکردم ولی از سال یازدهم تصمیم گرفتم که در کنار مدرسه برای کنکور هم مطالعه کنم و ساعت مطالعه کنکوری هم را توانستم در طول یک سال افزایش دهم.
در مسیر کنکور زمان هایی بود که خسته شوید یا اینکه از تصمیمی که گرفتید پشیمان شوید؟چطور باهاش مقابله کردید؟
در بعضی از آزمون ها ترازم از آنچه که توقع داشتم پایین تر میشد ولی ناامید نمیشدم و با تحلیل و بررسی دقیق آزمون به نقاط ضعف خودم پی میبردم و آنها را برای آزمون های بعدی اصلاح میکردم.
عملکرد شما در دوران جمع بندی چگونه بود ؟
در دوران جمع بندی از کتاب های سه سطحی قلمچی و کتاب های زرد قلمچی استفاده کردم. از کتاب های زرد قلمچی برای آزمونهای سه روز یکبار استفاده کردم و با استفاده از برنامه راهبردی قلمچی و برنامه ریزی دقیق و اصولی مشاورم توانستم یک جمعبندی خوب و مفید داشته باشم.
در هفته منتهی به کنکور چه کارهایی کردید؟
در هفته منتهی به کنکور به مطالعه یادداشت هایی که در طول یک سال نوشته بودم، پرداختم.
در مورد همراهی پدر و مادر بگویید؟
پدر و مادرم در طول دوران کنکور من همراهی بسیار خوبی با من داشتند و سعی کردند مکان و لوازم مورد احتیاج من را فراهم کنند.
از کدام کتاب کانون بیشتر استفاده کردید؟ درباره نحوه استفاده از کتاب کمی توضیح میدهید.
از کتاب های سه سطحی برای دوران جمع بندی عید استفاده می کردم و از کتاب های زرد قلمچی در طول دوران جمع بندی به صورت آزمونهای سه روز یکبار استفاده میکردم.
مدیریت زمانتان سر جلسه چگونه بود؟
با استفاده از ساعتی که از قبل در آزمون های قلمچی استفاده میکردم و مدیریت زمانی که در طول دوران جمع بندی آن را تمرین کرده بودم توانستم مدیریت زمان خوبی را سر جلسه آزمون داشته باشم از تکنیکهایی مانند ضربدر و منها توانستم به خوبی استفاده کنم.
مطالبی در سایت و مجله استفاده میکردید؟
از مطالبی که سایر دانش آموزان در سایت و مجله کانون قرار میدادند استفاده میکردم و از تجربیات آنها جهت پیشرفت خودم استفاده میکردم.
ارتباطتان با پشتیبانتان چطور بود و چگونه باعث پیشرفت شما بودند؟
ارتباط خوبی با پشتیبان قلم چی داشتم و این ارتباط باعث میشد بتوانم اطلاعات بهتری را کسب کنم.
مهمترین محرک شما در این مسیر چه چیزی یا چه کسی بود؟
مهمترین محرک من هدفم و خوشحالی پدر و مادرم بود.
