روان‌شناسی - درس‌نامه آزمون 4 آذر - نویسنده: مهسا عفتی

درس روان‌شناسی - درس‌نامة آزمون 4 آذر - نویسنده: مهسا عفتی

روان‌شناسی - درس‌نامه آزمون  4 آذر - نویسنده: مهسا عفتی

سلام دوستان عزیز انسانی؛

 در این مطلب مطابق با بودجه بندی آزمون پیش رو (4 آذر) درسنامه‌ای از کتاب روان‌شناسی تهیه شده است.

ویژگی‌های درسنامه:

1. خلاصه و مناسب برای مرور

2. ذکر نکات کنکوری و تست‌خیز کتاب درسی

نویسنده: مهسا عفتی - رتبه 228 منطقه 1 کنکور سراسری 1395

قسمتی از درسنامه‌ در زیر آمده است و مابقی آن را می‌توانید از قسمت فایل‌های ضمیمه دانلود کنید:

  1. فنون بهسازی حافظه:
  2. بیان اهمیت مطالب

برای پذیرش اطلاعات جدید توسط حافظه،‌ بهتر است راجع به اهمیت آن‌ها اطلاعات کسب کند.

مطالب مهم و کاربردی، دوست‌داشتنی هستند.

  1. پرهیز از هم‌زمانی چند فعالیت (توجه ناقص)

 به اطلاعات توجه دقیق داشته باشید و  از انتخاب همزمان چند ماده اطلاعاتی پرهیز کنید. 

وقتی هم‌زمان چند موضوع را به حافظه می‌سپاریم حاصل آن شکل‌گیری حافظه‌های ضعیف از موضوع‌های مختلف است.

  1. مرور کارآمد

برای کنترل اثر گذشت زمان، مرور مناسب داشته باشید.  

  1. کاهش فاصلة زمانی بین یادگیری یک مطلب و یادآوری آن

فاصلة مرور مطالب نباید بیشتر از ۶ یا ۷ ساعت باشد.

  1. کاهش اثر تداخل مطالب

برای کنترل آن باید یادگیری عمیق داشته باشید.

  1. یادگیری با استراحت

برای کنترل اثر تداخل، از یادگیری با فاصله استفاده کنید.

  1. ساماندهی مطالب

حافظه را ساماندهی و نظم‌بخشی کنید.

  1. استفاده از رمزگردانی معنادار

اگر اطلاعات را به صورت معنایی تبدیل و از معانی مختلف برای سپردن به حافظه استفاده کنید، مطالب دبرتر فراموش می‌شوند.

  1. مطالعة چندحسی

از چندین حس برای به‌خاطر سپردن اطلاعات به حافظه استفاده کنید.

رمزگردانی بیشتر مطالب به صورت شنیداری است اگر همین اطلاعات به صورت دیداری هم رمزگردانی شوند،‌رمزگردانی قوی‌تر می‌شود.

  1. روش پس‌خبا

این روش از حروف اول 5 فن پیش‌خوانی، سوال کردن، خواندن، به خود پس دادن و آزمون تشکیل شده است.

  1. استفاده از چند روش حرکتی

راه رفتن، یادداشت‌برداری، برجسته کردن مفاهیم، خلاصه‌نویسی، رسم نمودار و حرکاتی از این قبیل بسیار مفید است.

  1. بسط معنایی

برای ذخیره کردن اطلاعات، هرچه مثال‌های بیشتری داشته باشیم،‌ مفهوم مورد نظر بهتر از سایر مفاهیم در حافظه می‌ماند.

  1. تمایزبخشی

منظور برجسته کردن تفاوت‌های دو مفهوم به لحاظ ظاهری و معنایی است.

  1. برگردان به زبان خودتان

مطالب را به زبان خودتان برگردان کنید.

اصرار بر حفظ واژگان کتاب فراموشی بیشتری به‌دنبال دارد.

  1. آزمون مکرر

هرچه بیشتر آزمون دهید نشانه‌های بازیابی بیشتری کسب خواهید کرد به این پدیده اثر آزمون گفته می‌شود.

6/3/2023 1:25:24 AM
Menu